آیا خودارضایی آلت تناسلی را بزرگ می کند؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

خودارضایی یک عمل رایج در بین افراد است که شامل حس کردن یا لمس اندام های تناسلی، برای لذت جنسی می باشد. در حال حاضر تقریبا 60 تا 80 درصد زنان و حدودا 95 درصد از مردان خودارضایی می کنند. با این حال، باورهای غلط بسیاری درمورد خودارضایی وجود دارد. سوالی که معمولا مطرح می شود این است که آیا خودارضایی آلت تناسلی را بزرگ می کند؟ در این مطلب، در رابطه با خودارضایی و بزرگ شدن آلت تناسلی توضیح داده شده است.

آیا خودارضایی آلت تناسلی را بزرگتر یا کوچکتر می کند؟

هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد خودارضایی بر اندازه آلت تناسلی تأثیر می گذارد. اگرچه در زمان خودارضایی، آلت تناسلی به حالت نعوظ می رسد و بزرگتر می شود، اما در این حالت، اندازه آلت تناسلی به طور طبیعی افزایش پیدا می کند. اندازه آلت تناسلی بعد از انزال یا زمانی که برانگیختگی جنسی از بین می رود، به حالت اولیه خود بر می گردد. تستوسترون یک هورمون مهم است که در ایجاد ویژگی های مردانه و عملکرد جنسی نقش دارد.

وقتی مردان به بلوغ می رسند، سطح تستوسترون در بدن آنها افزایش می یابد و این امر در برخی موارد به رشد آلت تناسلی کمک می کند. سطح تستوسترون در زمان خودارضایی نیز تغییر می کند، اما این تغییرات ناچیز است و هیچ گونه تاثیر ماندگاری بر بدن ندارد.

آیا خودارضایی آلت تناسلی را بزرگ یا کوچکتر می کند؟

چه عواملی می تواند بر اندازه آلت تناسلی تأثیر بگذارد؟

تمایل مردان به تغییر دادن اندازه آلت تناسلی خود، ناشی از عدم اعتماد به نفس در مورد اندام های تناسلی آنهاست. بسیاری از کمپانی ها و صنایع زیبایی مردان و همچنین پورنوگرافی، انتظارات و استاندارد های غیر واقعی ایجاد می کنند که در نتیجه آن، مردان احساس می کنند باید مطابق این استاندارد ها عمل کنند. ممکن است تا به حال در مورد روغن های افزایش دهنده سایز آلت تناسلی، ابزارهایی برای بزرگ کردن آلت تناسلی و همچنین ورزش هایی برای افزایش سایز آلت تناسلی شنیده باشید. مردان اغلب گول چنین ترفندهایی را می خورند، اما شواهد بسیار اندکی برای اثبات موثر بودن این روش ها وجود دارد. مطالعات اخیر نشان داده است که بسیاری از مردان نسبت به سایز آلت تناسلی خود احساس نارضایتی دارند که این امر، منجر به کاهش عزت نفس جنسی و همچنین اختلال در عملکرد جنسی آنان می شود. در بسیاری از موارد، محبوبیت اجتماعی نیز با اندازه آلت تناسلی ارتباط دارد. برخی محققان، میزان محبوبیت روش های بزرگ کردن آلت تناسلی، در بیش از 1000 مرد را مقایسه کرده اند.

بزرگتر کردن آلت تناسلی با استفاده از عمل های جراحی، روشی است که می تواند برای تغییر اندازه آلت تناسلی موثر باشد. در این روش، بافت ها و چربی های اضافی از سایر نقاط بدن برداشته شده و به آلت تناسلی منتقل می شود. با این حال، بسیاری از پزشکان متخصص، این روش را توصیه نمی کنند. زیرا آلت تناسلی بسیار حساس است و اعصاب زیادی در آن وجود دارد. اگر عمل ‌های جراحی برای افزایش سایز آلت تناسلی درست پیش نرود، می‌تواند پیامد های فاجعه ‌باری داشته باشد. آب و هوا نیز می تواند بر اندازه آلت تناسلی تأثیر بگذارد. برای مثال، گاهی اوقات در هوای بسیار سرد، آلت تناسلی کوچک می شود. اما این تاثیرات موقتی هستند و اندازه آلت تناسلی را به طور دائمی تغییر نمی دهند.

راهکارهای طبیعی برای افزایش سایز آلت تناسلی، شامل روش هایی برای بزرگتر به نظر رسیدن آلت تناسلی است. برخی از این روش ها عبارتند از:

✔️ از دست دادن چربی بدن می تواند آلت تناسلی را بزرگتر از آنچه که هست نشان دهد.


✔️ انباشته شدن موهای ناحیه تناسلی، می تواند باعث شود که آلت تناسلی، کوچکتر به نظر برسد. اصلاح کردن و یا استفاده از کرم های موبر برای از بین بردن این موها، می تواند آلت تناسلی را بزرگتر نشان دهد.


✔️ حفظ سلامتی و داشتن آمادگی جسمانی، می تواند منجر به متناسب بودن اندازه اعضای بدن، از جمله آلت تناسلی شود.


✔️ ماساژ دادن آلت تناسلی به روش جلکینگ (Jelqing) می تواند باعث بزرگتر به نظر رسیدن آلت شود. این تمرین در برخی از مردان برای افزایش سایز آلت تناسلی موثر بوده است.


✔️ اندروپنیس (Andropenis) دستگاهی است که با استفاده از حرکات کششی، می تواند باعث افزایش اندازه آلت تناسلی شود. مطالعات اخیر نشان می دهد که این دستگاه می تواند تا حدود 3 سانتی متر، اندازه آلت تناسلی مردان را افزایش دهد.


✔️ وسایلی مانند پمپ های آلت تناسلی، می توانند از طریق افزایش خونرسانی به آلت تناسلی، باعث تورم و بزرگتر شدن آن شوند. اما مردان باید در استفاده از این وسایل مراقب باشند. زیرا استفاده نادرست از آنها می تواند منجر به آسیب دائمی شود.


✔️ اندازه آلت تناسلی، در وهله اول، تحت تأثیر عوامل ژنتیکی است. آلت تناسلی در دوران بلوغ رشد می کند و ممکن است تا چند سال بعد نیز به رشد خود ادامه دهد. متخصصان معتقدند که رشد آلت تناسلی اغلب پس از سن 18 و 19 سالگی متوقف می شود.

اندازه آلت تناسلی

باورهای غلط رایج در رابطه با خودارضایی و طول آلت تناسلی

باورهای زیادی در میان مردان وجود دارد مبنی بر اینکه خودارضایی، سطح تستوسترون را در بدن کاهش می دهد و منجر به کوچک شدن آلت تناسلی می شود. اگرچه بعد از انزال، سطح تستوسترون به تدریج کاهش می یابد، اما این اثرات طولانی مدت نیستند. سطح تستوسترون طبیعی در خون، در دراز مدت تحت تاثیر خودارضایی قرار نمی گیرد. همچنین، تغییر سطح تستوسترون بر اندازه آلت تناسلی تأثیر نمی گذارد. بنابراین، خودارضایی هیچ گونه تأثیری بر اندازه آلت تناسلی ندارد.

برخی دیگر از باورهای غلط رایج درمورد خودارضایی عبارتند از:

خودارضایی باعث ریزش مو می شود: بسیاری از افراد معتقدند که خودارضایی بیش از حد در مردان، باعث شوره سر و درنتیجه منجر به ریزش مو می شود. اما در حقیقت، تنها دلیل شوره سر، چرب بودن پوست سر است. نامتعادل بودن سطح هورمون ها در بدن نیز می تواند، pH پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به ریزش مو شود. با این حال، خودارضایی در دفعات محدود، باعث نامتعادل شدن سطح هورمون ها نمی شود.

خودارضایی بر مغز و حافظه تأثیر منفی می گذارد: اگرچه خودارضایی بیش از حد ممکن است منجر به از دست دادن حافظه شود، اما خودارضایی محدود باعث آسیب به مغز و حافظه نمی شود. برعکس، خودارضایی باعث آزاد شدن هورمون های مفید و مثبتی می شود که می تواند به سلامت کلی ذهن کمک کند.

خودارضایی باعث جوش زدن می شود: در کمال تعجب، نسل های قدیمی تر این باور اشتباه را به منظور جلوگیری از برقراری رابطه جنسی قبل از ازدواج، تداوم بخشیده اند. جوش های پوست در اثر سبوم یا چربی اضافی در بدن ایجاد می شوند و خوشبختانه خودارضایی تاثیری بر میزان سبوم تولید شده در بدن ندارد. به همین علت، خودارضایی و جوش زدن ربطی به هم ندارند.

خودارضایی باعث کاهش استقامت بدن می شود: بسیاری از مردان از خواب آلودگی یا احساس ضعف پس از انزال شکایت دارند. این احساس یک دلیل بیولوژیکی دارد. زمانی که مرد به اوج لذت جنسی یا ارگاسم می رسد، هورمونی به نام پرولاکتین در بدن ترشح می شود. از آنجایی که این هورمون با خواب یا احساس خستگی مرتبط است، ممکن است مردان پس از لذت جنسی یا خودارضایی، دچار خواب آلودگی شوند. بنابراین خودارضایی در دفعات محدود، سطح استقامت بدن را کاهش نمی دهد.

سخن آخر:

خودارضایی اندازه آلت تناسلی را افزایش نمی دهد. علاوه بر این، خودارضایی یک بار در روز، یک عمل سالم است و فایده آن برای بدن، بیشتر از ضرر آن است. خودارضایی نوسانات خلقی را کاهش می دهد، باعث ترشح شدن هورمون های شادی آور می شود و استرس را هم در زنان و هم مردان کاهش می دهد. اما خودارضایی کردن یا پرهیز از آن، تأثیری بر اندازه، قطر و یا طول آلت تناسلی ندارد. اگر ذهنیت شریک جنسی تان از آلت تناسلی شما، باعث کاهش اعتماد به نفس شما می شود، بهتر است صراحتا با او در این باره صحبت کنید. اندازه آلت تناسلی مسئله ایست که سال ‌ها جامعه مردان را نگران کرده است. اما اندازه آلت تناسلی مهم نیست، بلکه یادگیری و فهمیدن چگونگی لذت بردن شما و شریک زندگیتان بر اساس سلایق و ترجیحاتتان اهمیت دارد.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (58 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 26 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر عذرخاهم سوال شخصی و محرمانه ای داشتم ازتون
    مدت زیادیه یه جوش های ریز سفید درزیر الت تناسلی ام هست اما هیچ‌ عوارضی نداشته نه سوزشی نه هیچی
    آیا اینا طبیعی هست چون در گوگل خوندم نوشته طبیعی و عادی هست؟؟
    و یه سوال دیگه اینکه چون اضافه وزن دارم التم‌ رشد خوبی نداشته راضی نیستم چیکار کنم حجمش بیشتر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 31 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر عذرخاهم سوال شخصی و محرمانه ای داشتم ازتون
    مدت زیادیه یه جوش های ریز سفید درزیر الت تناسلی ام هست اما هیچ‌ عوارضی نداشته نه سوزشی نه هیچی
    آیا اینا طبیعی هست چون در گوگل خوندم نوشته طبیعی و عادی هست؟؟
    و یه سوال دیگه اینکه چون اضافه وزن دارم التم‌ رشد خوبی نداشته راضی نیستم چیکار کنم حجمش بیشتر بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۸ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر ارش یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام، سوال اول: من ب مدته سه هفته بر روی بدنه التم یک لکه بوجود انده اوایل ریز و سر سفید بود مث جوش و حتی چرک داشت ولی بعد یه مدت بزرگتر و سفت تر شد. عکسشو میزارم ببینید ممنون میشم لطف کنید جواب بدین
    سوال دوم: باز روی بدنه الت نزدیک ب کلاهک الت من یک نقطه خیلی خیلی ریز گوشتی دارم که با انگشت قابل تکون دادنه ولی بشدت ریزه و بندرت پیش میاد خارش میکنه این تکه چن سالی هست اونجای التم وجود داره و ن بزرگتر شده و ن کوچکتر ولی جون ریزه نمیتونم عکس بگیرم در مورد این هم نظر بدین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر ارش چهارشنبه ۱۳ دی ۲( 2 ماه پیش)
      من هنوز منتظر جوابم دکتر جان
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام

      اون زائده گوشتی که قطعا زگیل نیست و در مورد اول عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر کریم شنبه ۷ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 116 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر لطفا بگین که ایا من زگیل دارم یا نه کم خطره یا خطرناکه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۷ مرداد ۲( 8 ماه پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر فرهاد جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقتتون بخیر ببخشید من دور آلت تناسلیم دونه های ریز سفید هست میخواستم بدونم چیز جدی نیست؟ زگیل تناسلی نیست؟ چون استرس رابطه با همسرم رو دارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۵ بهمن ۰( 2 سال پیش)

      سلام

      بافت طبیعی است و خطری ندارند

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر