تامسوور برای مشکل بزرگ شدن غده ی پروستات

در این مقاله مطالعه می کنید:

 

گروه دارویی

مسدود کننده ی آلفا

موارد استفاده

بزرگ شدن ی غده ی پروستات در مردان

نام های دیگر دارو

Cositam®; Contiflo®; Faramsil®; Flomax® Relief; Flomaxtra®; Losinate®; Omsula®; Pamsvax®; Petyme®; Tabphyn®; Tamfrex®; Tamsumac®; Tamurex®

برندهای ترکیبی:

Dutrozen®; Vesomni®

اشکال دارویی

قرص ها و کپسول های طولانی رهش

سیالیس

اندازه ی غده ی پروستات در مردان، معمولاً با افزایش سن بزرگ تر می شود. بزرگ شدن غده ی پروستات، همچنین با نام هایپرپلاستی خوش خیم پروستات (BPH) شناخته می شود. پروستات در نزدیکی مثانه قرار دارد، بنابراین بزرگ شدن آن می تواند منجر به مشکل در دفع ادرار شود. علائم رایج مربوط به بزرگ شدن غده ی پروستات، شامل تأخیر در شروع ادرار، طول کشیدن فرآیند ادرار، چکه چکه کردن یا نشتی ادرار و احساس عدم تخلیه ی کامل مثانه می باشد. تامسوور با شل کردن عضلات اطراف مثانه و غده ی پروستات، باعث می شود که عمل دفع ادرار آسان تر شود. گاهی اوقات بیش از یک نوع دارو برای کنترل علائم بزرگ شدن پروستات تجویز می شود. همچنین، تامسوور ترکیب شده با سایر داروها، برای مشکل بزرگ شدن پروستات در دسترس می باشد. برای مثال، برند کومبوردارت (Combodart®) ترکیب تامسوور با دارویی به نام دوتاسترید بوده و برند وسومنی (Vesomni®) ترکیب تامسوور با داروی سولیفناسین می باشد.

این نوع داروهای ترکیبی در مقایسه با تامسوور خالص، تأثیر بهتری در بهبود علائم از خود نشان می دهند. تامسوور خالص در داروخانه ها با نام فلومکس (Flomax®) در دسترس می باشد. ممکن است متصدی داروخانه قبل از ارائه ی دارو در مورد علائم شما سؤالاتی بپرسد، تا مطمئن شود به این دارو نیاز دارید. همچنین قبل از مصرف دارو، پزشک متخصص باید بزرگ شدن پروستات را تشخیص داده باشد.

نکاتی که قبل از مصرف تامسوور باید در نظر داشته باشید

مصرف بعضی از داروها برای افراد مبتلا به برخی از مشکلات خاص، مناسب نبوده و در این بیماران، داروی مورد نظر باید با احتیاط فراوان مصرف شود. به همین دلیل، قبل از شروع مصرف تامسوور، پزشک یا داروساز باید از موارد زیر مطلع شوند:

  • آیا در هنگام بلند شدن احساس غش یا سرگیجه دارید؛ یا سابقه ی غش کردن بعد از ادرار را دارید.
  • آیا نیاز به جراحی چشم آب مروارید دارید.
  • آیا مشکلات عملکرد کبد یا کلیه دارید.
  • آیا سابقه ی حساسیت دارویی دارید.
  • آیا از داروهای دیگری استفاده می کنید. این موارد شامل داروهای بدون نسخه ی رایج، داروهای گیاهی و مکمل های غذایی نیز می شود.

طریقه ی مصرف تامسوور

طریقه ی مصرف تامسوور

چگونه بیشترین تأثیر از درمان را تجربه کنیم؟

  • تامسوور می تواند سبب سرگیجه شود (مخصوصاً در زمان شروع مصرف دارو). این امر می تواند در توانایی رانندگی و کارهای مشابه، تداخل ایجاد کند. بنابراین، قبل از رانندگی و کار با وسایلی که نیاز به تمرکز کامل دارند، از عکس العمل های جسمی خود اطمینان حاصل کنید.
  • سعی کنید به طور منظم با پزشک خود در ارتباط باشید، تا پزشک بتواند روند بهبودی شما را تحت نظر داشته باشد. پزشک ممکن است هر از چند گاهی فشار خون شما را اندازه بگیرد؛ مخصوصاً زمانی که درمان به تازگی شروع شده باشد.
  • پیشنهاد می شود که در زمان مصرف تامسوور، از نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. مصرف الکل می تواند باعث تشدید عوارض جانبی دارو مثل احساس غش و گیجی شود.
  • بهتر است مصرف کافئین (چای، قهوه و نوشابه) خود را محدود کرده، یا مصرف آن را به طور کلی قطع کنید. کافئین می تواند باعث وخیم تر شدن علائم شود. بنابراین مصرف محدود این نوشیدنی ها، به بهبودی شما کمک می کند.
  • در صورت مصرف دخانیات، ترک آن می تواند در بهبودی علائم بیمار تأثیر چشمگیری داشته باشد. نیکوتین باعث ناراحتی مثانه می شود. برای کمک به ترک سیگار می توانید با پزشک خود مشورت کنید.
  • در صورتی که قرار است تحت عمل جراحی قرار گرفته یا به دندان پزشکی مراجعه کنید، باید به پزشکان مربوطه در مورد مصرف تامسوور اطلاع دهید. علت این امر، احتمال افت ناگهانی فشار خون در زمان مصرف داروهای بیهوشی و بی حسی می باشد. اگر عمل جراحی آب مروارید دارید، حتماً به پزشک خود در مورد مصرف تامسوور اطلاع دهید. علت این امر احتمال بروز مشکلی به نام «سندرم لرزش مردمک» در مصرف کنندگان تامسوور می باشد. پزشک ممکن است برای انجام عمل آب مروارید، قطع موقت مصرف تامسوور را برای شما تجویز کند.

عوارض جانبی تامسوور چیست؟

مانند هر داروی دیگری، بیشتر داروها در کنار فواید خود یک سری آثار سوء نیز به همراه دارند. البته این موارد در همه ی مصرف کنندگان دیده نمی شود. جدول زیر شامل برخی از رایج ترین عوارض جانبی مربوط به مصرف تامسوور می شود. لیست تمامی علائم محتمل در بروشورهای ارائه شده با دارو آمده است. تأثیرات ناخواسته معمولاً با عادت کردن بدن به داروی مربوطه، تا حدودی از بین می روند. اما در صورت ادامه دار شدن این عوارض یا شدت گرفتن آن، باید به پزشک یا داروساز خود مراجعه کنید.

عوارض جانبی رایج تامسوور (این موارد در کمتر از 10% مردان دیده می شود)

در صورت بروز این موارد چه کار کنیم؟

احساس سرگیجه

از رانندگی و استفاده از ابزار آلات و ماشین ها خودداری کنید.

مشکلات انزال

با پزشک خود مشورت کنید.

اگر هر نوع عوارض جانبی دیگری را تجربه می کنید که باور دارید بر اثر مصرف تامسوور بوده است، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

نگهداری از تامسوور

نکات مهم در مورد تمامی داروها

  • بیش از دوز تجویز شده مصرف نشود. در صورتی که احتمال می دهید که خود یا سایرین میزان اووردوز این دارو را مصرف کرده اند، به نزدیک ترین اورژانس مراجعه کنید. ظرف دارو را -حتی در صورت خالی بودن- به همراه داشته باشید.
  • هر زمانی که داروی دیگری از داروخانه دریافت می کنید، از داروساز مربوطه، درباره ی ایمنی مصرف داروی جدید با داروهای پیشین خود سوال بپرسید.
  • این دارو فقط برای شما تجویز شده است. به هیچ وجه داروی خود را به سایرین پیشنهاد ندهید؛ حتی اگر علائم فرد بسیار شبیه به شما باشد.
  • داروهای تاریخ گذشته را نگه ندارید. آنها را دور ریخته یا به داروخانه تحویل دهید.
  • اگر هر سؤالی درباره ی دارو برای شما پیش آمده است، می توانید با داروساز مطرح کنید.

دکتر محمد جباری  فوق تخصص اورولوژی 

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (73 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مسعودبیکی سه شنبه ۱۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 278 مشاهده پرسش
    سلام من ادرس ایمیل ندارم از الکی زدم لطف کنید داخل سایت خودتون جواب بزارید مثل دفعه قبل با تشکر من با سوالی که چند وقت پیش کردم و جواب آن را با این شماره پیگیری v97j63119 دادید وضعیت بیماری پروستات مزمن من بعد ازدواج خیلی بهتر شده ولی سه ماه هست ازدواج کردم چند هفته ایی است که لوله داخل آلت می خاره یعنی بعضی موقع بعد ارضاع شدن و بعضی مواقع بعد ادرار و همچنین گاهی اوقات توی طول روز به مدت چند دقیقه ایی شروع به خارش داخل آلت دارم به صورتی این که داخل آلت از سر آن تا ته آلت داخلش احساس خارش داره ومن با گرفتن لوله و مالیدن آن از بیرون می خارونم می خاستم ببینم این خارش به چه علت هست ...... -------------------------------------------------------------- 2-سوال بعد من اینه که برای این که خاطر جمع بشم از این من اگر خواسته باشم با خانومم نزدیکی کنم و دخول از جلو انجام بدم باید چه آزمایش هایی انجام بدم تا خاطر جمع شوم که آلت من و انزال من دارای عفونت نیست و هیچ خطری برای همسرم از نظر ویروس و عفونت نداره لطف کنید اسم آزمایش ها را بگید تا انجام بدم و جواب شو برای شما ارسال کنم و نتیجه گیری کنید باتشکر از این همه مهربانی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خارش می تواند زمینه های حساسیتی داشته باشد و هم به دلیل عفونت ابتدا یک دوره Cetirizine برای یک ماه روزی یک عدد استفاده کنید.
      می توانید کشت منی دهید و یا نمونه گیری از ابتدای مجرای پیشابراه انجام دهید با روش PCR برای کلامیدیا و نایسریا گونوکوک انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر