شکل اسکین تگ تناسلی در مردان و تفاوت آن با زگیل تناسلی

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسکین تگ تناسلی چیست؟

اسکین تگ تناسلی در مردان زائده‌ های کوچکی هستند که در چین ‌های پوست مانند گردن، زیر بغل، کشاله ران و پلک ‌ها ظاهر می ‌شوند. این زائده های گوشتی معمولا بسیار کوچک، اما برآمده اند و از آنجایی که هنگام لمس حرکت می کنند، حالت آویزان از پوست دارند. اسکین تگ معمولا همرنگ پوست یا کمی تیره ‌تر است و به همین دلیل ممکن است در ابتدا متوجه آن نشوید.

در مقابل زگیل های تناسلی زائده های پوستی کوچکی هستند که در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد ظاهر می شوند و معمولا بدون درد و بی خطرند. آن ها توده های خوش خیمی (غیر سرطانی) هستند که توسط ویروسی به نام ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شوند و بسیار مسری هستند.

شکل اسکین تگ در ناحیه تناسلی

تفاوت اسکین تگ و زگیل تناسلی

از آنجایی که اسکین تگ ها اغلب به صورت تکی و مجزا ایجاد می شوند، به راحتی قابل تشخیص هستند. اسکین تگ ها زائده های پوستی کوچکی هستند که بین چین های بدن ظاهر می شوند. در موارد نادر، ممکن است اسکین تگ ها با سایر ضایعه های پوستی مانند خال یا زگیل اشتباه گرفته شوند. برخلاف خال و زگیل، اسکین تگ حالت آویزان از پوست دارد و هنگام لمس، در زیر پوست حرکت می کند.

اما از علائم زگیل تناسلی، می توان به ایجاد برجستگی های سفت یا نرم در اطراف واژن، آلت تناسلی یا مقعد اشاره کرد. زگیل تناسلی یکی از علائم بیماری HPV است و ممکن است چندین ماه و یا سال ها قبل از بروز زگیل های تناسلی، ویروس HPV در بدن شما وجود داشته باشد.

علت بروز اسکین تگ تناسلی

علت بروز اسکین تگ تناسلی در مردان به طور دقیق مشخص نیست. اما ژنتیک ممکن است یکی از عواملی باشد که در بروز اسکین تگ ها نقش دارد. این زائده های پوستی معمولا در اعضای خانواده ها ایجاد می شوند و از آنجایی که معمولا در چین های پوست ظاهر می شوند، یکی از علت های آن می تواند اصطکاک پوست بدن، یا ساییده شدن پوست به هم و یا به لباس ها باشد. همچنین، اسکین تگ ها در میان افراد مبتلا به دیابت نیز رایج هستند، بنابراین مقاومت به انسولین نیز ممکن است یکی از علل بروز این ضایعه های پوستی باشد. یکی از مطالعات انجام شده نشان می دهد که ویروس HPV در بدن عده زیادی از افرادی که دچار اسکین تگ می شوند، وجود دارد. این امر نشان می دهد که این ویروس نیز ممکن است یکی از عوامل بروز اسکین تگ تناسلی مردان باشد.

علت زگیل تناسلی در مردان و زنان ویروس HPV  است که بیش از 40 سویه بیماری زا دارند و هر کسی ممکن است آن را در بدن خود داشته باشد. بیشتر بزرگسالان در طول زندگی خود به این ویروس مبتلا می شوند که برخی از سویه های آن، منجر به بروز زگیل های تناسلی می شود. از آنجایی که این ویروس بسیار مسری است، ممکن است از طریق تماس جنسی با فرد ناقل، به بدن شما نیز منتقل شود. فرد ناقل ممکن است زگیل نداشته باشد اما از آنجایی که ویروس در بدن او وجود دارد، می تواند آن را به دیگران نیز منتقل کند.

علل بروز زگیل تناسلی و اسکین تگ

تشخیص زگیل تناسلی و اسکین تگ

برای تشخیص اسکین تگ ها، بررسی ظاهری و مشاهده این زائده ها کافی است. اما در صورتی که پزشک مشکوک به یک بیماری پوستی متفاوت باشد، ممکن است انجام آزمایشات بیشتری را درخواست کند. در این صورت، برای بررسی و آزمایش سلول های پوست، یک بیوپسی (نمونه برداری) انجام می شود. همچنین ممکن است برای رد وجود سایر بیماری ها یا مشکلات پوستی خطرناک و آسیب زا، انجام آزمایشات خون نیز لازم باشد.

اما برای تشخیص زگیل های تناسلی، پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد و این زگیل ها را از لحاظ ظاهری بررسی می کند. همچنین ممکن است پزشک با استفاده از یک تیغ کوچک، سطح خارجی این زگیل ها را بردارد تا بافت آن را بررسی کند و یا از آن برای بیوپسی (نمونه برداری) استفاده کند.

 درمان اسکین تگ تناسلی مردان

پزشک می تواند با استفاده از روش های زیر اسکین تگ ها را از بین ببرد:

  • کرایوتراپی: در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن این ضایعات استفاده می شود.
  • سوزاندن: پزشک ممکن است از لیزر یا یک ابزار مخصوص، برای سوزاندن اسکین تگ ها استفاده کند.
  • برداشتن: در این روش پزشک با استفاده از یک چاقو یا قیچی مخصوص جراحی، اسکین تگ ها را بر می دارد.

برخی از درمان های خانگی که برای از بین بردن اسکین تگ ها وجود دارد عبارتند از:

  • استفاده از درمان های موضعی مانند روغن درخت چای یا سرکه سیب
  • بستن یک نخ در اطراف اسکین تگ، برای قطع کردن خونرسانی به آن

 در مورد زگیل های تناسلی، از آنجایی که زگیل توسط یک ویروس ایجاد می شوند، این بیماری قابل درمان نیست. اما استفاده از داروهایی که حاوی ترکیبات آنتی ویروس هستند، ممکن است به کاهش علائم و جلوگیری از انتقال بیماری کمک کند. برای آشنایی بیشتر روی بهترین دارو برای زگیل تناسلی مردان کلیک کنید.

علاوه بر محلول، از روش هایی نظیر جراحی، کرایوتراپی و لیزر زگیل تناسلی نیز استفاده می شود. 

سخن آخر

زگیل های تناسلی و اسکین تگ ها دو عارضه پوستی متفاوت اند که با توجه به تفاوت های ظاهری و محل بروز آن ها، به راحتی قابل تشخیص هستند. اگرچه ممکن است اسکین تگ ها بین چین های پاها در نزدیکی اندام های تناسلی نیز ظاهر شوند، اما بافت این زائده ها با زگیل های تناسلی بسیار متفاوت است.

زگیل های تناسلی در محل های نزدیک ‌تر به اندام های تناسلی ظاهر می شوند و برخلاف اسکین تگ ها که برجستگی های گوشتی و نرم هستند، زگیل های تناسلی معمولا سفت بوده و ظاهری شبیه گل کلم دارند. برخی از روش های درمان زگیل تناسلی در زنان  و مردان با اسکین تگ ها مشابه است. فراموش نکنید که بدون مشورت متخصص از مصرف خودسرانه هر نوع دارو و محلول خودداری کنید.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (26 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر