تاثیر تستوسترون بر نعوظ

اگر دارای سطح پایین تستوسترون در خون هستید، بدین معناست که میزان هورمون جنسی مردانه در بدنتان، کمتر از حد طبیعی است و این موضوع می تواند بر روابط جنسیتان تأثیر بگذارد.  همچنین ممکن است میل جنسیتان کاهش پیدا کند. و احتمالاً دچار اختلال نعوظ خواهید شد. مردان مبتلا به اختلال نعوظ، دچار مشکل در ایجاد یا حفظ نعوظ مناسب، برای برقراری رابطه جنسی می شوند. در ادامه مطلب، تاثیر تستوسترون بر نعوظ را توضیح خواهیم داد.

در رابطه با تاثیر تستوسترون بر نعوظ، باید گفت که صرفاً کاهش تستوسترون موجب بروز اختلال نعوظ نمیشود. کاهش جریان خون در آلت تناسلی، به علّت بیماری های زمینه ای مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا و سختی دیواره عروق، شایعترین علت اختلال نعوظ است. اختلالات روانی مانند افسردگی، اضطراب و مشکلات در روابط عاطفی، بیماری ام.اس، آسیبهای نخاعی، درد مزمن کمر و سایر بیماریهای عصبی نیز، جزء علل احتمالی اختلال نعوظ هستند.

علل اختلال نعوظ

تاثیر تستوسترون بر نعوظ مردان

نعوظ به تستوسترون وابسته است، امّا ارتباط میان این دو پیچیده است و هنوز به طور کامل درک نشده است. برخی مردان با وجود کاهش میزان تستوسترون به مقادیر کمتر از حد نرمال، دارای نعوظ سالمی اند. پر واضح است که کاهش میزان تستوسترون با تعدادی از بیماری های مزمن مشابه، مانند دیابت نوع 2، چاقی و بیماری قلبی مرتبط است که متعاقباً بر اختلال نعوظ تأثیرگذارند.

درمان جایگزینی تستوسترون و اختلال نعوظ

اگر میزان تستوسترون شما در محدوده طبیعی است، افزایش آن با درمان جایگزینی تستوسترون، کمکی به بهبود اختلال نعوظتان نمی کند. در نتیجه باید به دنبال علل و منشأ دیگری برای اختلالتان باشید.درمان جایگزینی تستوسترون، در مردانی که میزان تستوسترون در بدنشان کم است، بیشتر بر روی افزایش میل جنسی اثر میگذارد نه اختلال نعوظ. در حالیکه بسیاری از مردان در دوره ی درمان جایگزینی تستوسترون، خبر از مشاهده بهبود در نعوظ می دهند، اغلب به کمک داروهای اختلال نعوظ (یعنی مهار کننده های فسفودی استراز نوع پنجم) نیازمندند، داروهایی همچون:

این داروها با افزایش جریان خون در آلت تناسلی، موجب تحریک نعوظ میشوند. از سوی دیگر این داروها بدون درمان جایگزینی تستوسترون (بر روی برخی مردان دچار کاهش تستوسترون)، تأثیری ندارند. برخی محققان معتقدند که بهبود نعوظ ناشی از درمان جایگزینی تستوسترون، ممکن است طولانی اثر نباشد. درمان کاهش تستوسترون، می تواند روابط جنسی مردان را با بازیابی میل جنسی و بهتر کردن حالات روحی، بهبود ببخشد و در نتیجه موجب تجدید میلشان به برقراری روابط جنسی شود. درمان جایگزینی تستوسترون در مردانی با کاهش تستوسترون، می تواند با کاهش چربی شکم، افزایش حساسیت به انسولین و کاهش خطر ابتلا به دیابت از فرد، در مقابل برخی عوامل خطر محافظت کند.

برخی مطالعات نشان میدهد که درمان جایگزینی تستوسترون در مردان دارای سطح پایین تستوسترون، موجب بهبود سلامتی میشود، اگرچه در دوزهای بالا میتواند بیماری قلبی را تشدید کند. درمان جایگزینی تستوسترون، خطرات و عوارضی نیز دارد، اگرچه مطالعه ای بر روی بی خطری آن در طولانی مدت و اثراتش هنوز انجام نداده اند. برخی از عوارض درمان جایگزینی تستوسترون، شامل موارد زیر است:

عوارض جانبی احتمالی دیگر را از پزشکتان بپرسید. اگر دچار کاهش تستوسترون و اختلال نعوظ هستید، پزشکتان ممکن است دوره ای از درمان جایگزینی تستوسترون را تجویز کند، تا ببیند که آیا افزایش میزان تستوسترون، می تواند بر کیفیت نعوظ و بهبود سایر علائم کاهش تستوسترون تأثیر بگذارد. علاوه بر درمان کاهش تستوسترون، ورزش معمول و رژیم غذایی سالم، بر افزایش سطح تستوتسترون تأثیرگذار است، خصوصاً اگر اضافه وزن دارید یا چاقید. انجام هر دو مورد میتواند موجب بهبود میل جنسی و اختلال نعوظ شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (17 امتیاز)
و به اشتراک بگذارید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

  •  

 برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شایا دوشنبه ۱ فروردین ۱( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 79 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر , من 26 ساله و مجرد هستم و حدود یکی دوماهه حس میکنم موقع خودارضایی ,الت تناسلیم کاملا سفت نمیشه و ی مقدار شل میمونه و حتی توی همون حالت ک سفت نیس به انزال هم میرسم , میخام بدونم باید چیکار کنم ؟ صبحا هم ک بیدار میشم مثل قبل سفت نیس (من تعداد دفعات خود ارضاییم بالا بوده و ی مدته ک کمترش کردم ) ,ممنون از راهنماییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱ فروردین ۱( 6 ماه پیش)

      سلام

      بایستی خودارضایی را ترک کنید تا بتدریج درست شود و کنارش ورزش هم بکنید.

درحال دریافت اطلاعات
مقالات مرتبط

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر