چگونه می توان اسمگما در مردان را تمیز کرد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

حفظ بهداشت فردی از اهمیت زیادی برخورداری است، از اینرو آلت تناسلی باید به طور منظم تمیز شود. در ادامه مطلب با بایدها و نبایدهای تمیزکردن آلت تناسلی آشنا می شوید. تجمع اسمگما در پوست ختنه گاه می تواند باعث تحریک شدن پوست و بوی بد آن شود و عقب کشیدن پوست ختنه گاه را سخت کند. اسمگما اغلب می تواند بستر مناسبی برای رشد باکتری باشد. گرچه، با روشهایی مانند دوش گرفتن و تمیز کردن این ناحیه، می توان از جمع شدن این ماده جلوگیری کرد.

شما باید به هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن، آلت تناسلی خود را به آرامی با آب گرم بشویید. پوست ختنه گاه باید به آرامی عقب کشیده شود و زیر آن شستشو داده شود. این مقاله، نکات مهمی را در مورد نحوه صحیح تمیزکردن آلت تناسلی ارائه می دهد تا از تجمع اسمگما و هر گونه عفونت بدی جلوگیری شود.

تفاوت اسکین تگ با زگیل تناسلی چیست؟

اسمگما چیست؟

به ترشح سفید و غلیظ جمع آوری شده در زیر پوست ختنه گاه آلت تناسلی، اسمگما گفته می شود. معمولاً، اسمگما در مردان ختنه شده بسیار شایع است، مخصوصاً وقتی که بهداشت ناحیه تناسلی خود را رعایت نمی کنند. این ناحیه اگر به طور منظم تمیز نشود، می تواند مکان مناسبی برای رشد باکتری باشد. اما هیچ چیز غیر طبیعی در مورد اسمگما وجود ندارد. اسمگما چیزی است که هر دو جنس ممکن است آن را تجربه کنند. گرچه، اغلب اوقات مردم ممکن است تصور کنند که تجمع اسمگما می تواند مربوط به بیماری خاصی باشد. برخلاف عقیده ی عموم، این طور نیست. تنها دلیل بوی بد اسمگما، رشد باکتری است و مربوط به مشکل سلامتی خاصی نمی شود. گرچه، باکتری خود می تواند موجب التهاب و درد در سر آلت تناسلی شود. بنابراین، همیشه بهترین تصمیم، حفظ رعایت بهداشت ناحیه تناسلی است. اسمگما می تواند موجب رشد باکتری در زیر پوست ختنه گاه شود، مخصوصاً اگر به طور صحیح شست شو داده نشود. بهترین راه حل جلوگیری از تجمع اسمگما، تمیز نگه داشتن آلت تناسلی است.

آلت تناسلی و واژن، حاوی غدد ریزی به نام غدد چربی هستند که برای چرب کردن این نواحی، اسمگما تولید می کنند. این ماده، حاوی روغن های چرب، سلولهای پوستی مرده و عرق حاوی رطوبت می باشد. این ماده در مردان معمولاً بین پوست ختنه گاه و سر آلت تناسلی یافت می شود. علاوه بر این، این ماده شبه مایع در زنان می تواند بین چین های فرج و در اطراف کلیتوریس جمع شود. ترشح گاه به گاه این ماده، پوست ناحیه تناسلی را بدون خارش نگه می دارد و به کاهش خشکی آن کمک می کند. گرچه، اگر این ناحیه به طور مرتب شسته نشود، می تواند موجب رشد باکتری در زیر پوست ختنه گاه مردان و در واژن زنان شود.  سپس، تجمع این ماده می تواند منجر به شرایطی به نام بالانیتیس شود که می تواند موجب التهاب و قرمزی در آلت تناسلی  شود. به طور آشکار، این شرایط در مردان ختنه نشده ای که ناحیه تناسلی خود را تمیز نگه نمی دارند، شایعتر است.

نوع خاصی از عفونت، عامل ایجاد بالانیتیس در اسمگما می باشد که موجب التهاب و قرمز شدن آلت تناسلی می شود. پوست ختنه گاه می تواند بر اثر بالانیتیس سفت شود و عقب کشیده شدن یا جمع شدن پوست ختنه گاه را سخت کند. در صورت مشاهده قرمزی، التهاب، بوی بد یا غیرممکن بودن عقب کشیدن پوست ختنه گاه، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. در گذشته متخصصان معتقد بودند که مواد موجود در اسمگما، موجب سرطان آلت تناسلی می شوند. در حالیکه، در واقعیت این موضوع درست نیست، اما اسمگما در صورت درمان نشدن، می تواند احتمال خطر بروز سرطان را افزایش دهد. گفته می شود که خود اسمگما عامل ایجاد سرطان آلت تناسلی نیست. گرچه، از آنجا که این ماده به طور بالقوه موجب تحریک یا التهاب آلت تناسلی می شود، احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

تمیز کردن اسمگما در مردان

تغییر روند رعایت بهداشت، آسانترین راه برای از بین بردن اسمگما می باشد. مردان باید ناحیه تناسلی خود (از جمله اطراف و زیر پوست ختنه گاه) را به طور صحیح تمیز کنند. پوست ختنه گاه با کمک لوبریکانت طبیعی تولید شده توسط خود بدن، به عقب کشیده می شود. اما در صورت بی توجهی، می تواند در زیر پوست ختنه گاه با پوست مرده، لوبریکانت، آلودگی و باکتری ترکیب شود.

شست و شوی آلت تناسلی

 بنابراین، مردان ختنه شده نسبت به مردان ختنه نشده، کمتر ممکن است دچار این شرایط شوند. خبر خوب این است که با پاکسازی صحیح آلت تناسلی، به آسانی می توان اسمگما را از بین برد. در اینجا چند نکته در مورد نحوه صحیح تمیزکاری اسمگما وجود دارد:

  • پوست ختنه گاه باید به آرامی عقب کشیده شود. اگر پوست ختنه گاه سفت شده باشد، ممکن است نتوانید به طور کامل اسمگما را خارج کنید. از فشرده کردن پوست ختنه گاه خودداری کنید، زیرا ممکن است موجب درد و خراشیده شدن پوست شود و عفونت کند.
  • پوست ختنه گاه خود را با صابون ملایم و آب گرم بشویید. لایه برداری پوست با مواد شیمیاییی خشن، می تواند پوست را تحریک کند. اسمگمای سفت شده را در ابتدا می توان با روغن نرم کرد، سپس آن را به راحتی تمیز کرد.
  • پس از شست و شوی صابون از ناحیه پوست ختنه گاه، باید به آرامی آن را خشک کنید.
  • پوست ختنه گاه را دوباره روی آلت تناسلی بکشید.
  • پس از تکرار تمیزکاری، اسمگما در نهایت از بین می رود..

از گوش پاکن یا وسایل تیز برای خراشیدن اسمگما استفاده نکنید. این کار می تواند موجب تحریک پوست شود. اگر اسمگما بعد از یک هفته پاکسازی خوب نشود و یا در صورت بدتر شدن آن، با پزشک خود صحبت کنید.

نکات بهداشتی کلی در مورد نحوه تمیزکردن آلت تناسلی

سعی کنید روزانه به هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن، به آرامی آلت تناسلی خود را با آب گرم بشویید. آلت تناسلی خود را به آرامی عقب بکشید و زیر آن را بشویید. بهتر است این کار را با زور انجام ندهید. این کار می تواند موجب درد، خونریزی، زخم شدن و یا عوارض دیگری در پوست ختنه گاه شود. پوست ختنه گاه نوزاد یا پسربچه، نباید با زور عقب کشیده شود، زیرا این کار باعث درد می شود. پوست ختنه گاه کودکان ممکن است هنوز به آلت تناسلی، چسبندگی هایی داشته باشد که از عقب کشیده شدن آن به طور کامل جلوگیری می کند. در این مرحله از رشد، نیازی نیست که درون پوست ختنه گاه به طور کامل تمیز شود.

1. از تحریک و سوزش آلت تناسلی جلوگیری کنید.

در صورتی که آلت تناسلی خود را بیش از حد می شویید، صابون ها و ژل های شست و شو می توانند موجب سوزش آلت شوند. برای حفظ بهداشت آلت تناسلی، باید آن را را یک بار در روز با آب گرم بشویید و به آرامی خشک کنید. برای کاهش احتمال تحریک پوست، از یک صابون ملایم یا بدون مواد شیمیایی استفاده کنید. استفاده از دئودورانت ها روی آلت تناسلی، ممکن است برای شما جالب به نظر برسد، اما باید استفاده از آنها را ترک کنید زیرا می توانند موجب تحریک پوست آلت تناسلی شوند.

2. ناحیه شرمگاهی داخلی و بیضه ها

از تمیز بودن پایه آلت تناسلی و بیضه ها اطمینان حاصل کنید. بویی که مو و عرق در این ناحیه ایجاد می کند، به اندازه بوی زیر بغل ناخوشایند است. برای جلوگیری از عرق کردن، این نواحی باید به طور مکرر شسته شوند، مخصوصاً اگر بیشتر روز لباس زیر پوشیده باشید. مواظب هر گونه برجستگی غیر طبیعی یا التهاب در بیضه های خود باشید. 

به طور ایده آل، سالی یکبار باید برای معاینه آلت تناسلی به پزشک مراجعه کنید. در صورت تجربه ی موارد زیر، باید فوراً تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید:

نکات بیشتر در مورد نحوه ی تمیز کردن آلت تناسلی

  • رویش مو در ناحیه شرمگاهی، دلیل دارد و نباید این موها را از بین ببرید. باکتری تولید کننده عفونت، به خوردن عرق، سلولهای پوستی و سبوم جمع شده در ساقه ی مو علاقه دارد. برای جلوگیری از عفونت، به جای تراشیدن موها آنها را کوتاه کنید. تراشیدن معمولاً موجب سوزش و خارش در این ناحیه می شود.
  • همیشه بهتر است قبل و بعد از رابطه ی جنسی، آلت تناسلی را بشویید. بعد از رابطه ی جنسی، ترشحاتی روی آلت تناسلی ایجاد می شود. بعد از خشک شدن ترشحات، باکتری در آنها رشد می کند. بنابراین، برای تمیز نگه داشتن بدن خود و دوری از عفونت، به جای پاک کردن خود با یک دستمال، از آب گرم و صابون استفاده کنید.
  • اگر ختنه نشده اید، باید بیشتر مراقب آلت تناسلی خود باشید. به دلیل تجمع باکتری و اسمگما در زیر پوست ختنه گاه، احتمال عفونت و حتی بوی ناخوشایند وجود دارد.
  • بهتر است از پوشیدن لباس زیر به هنگام خواب خودداری کنید. دلیلش این است که به هنگام پوشیدن لباس زیر، آلت تناسلی شما با بدن و لباسهایتان اصطکاک پیدا می کند و باعث عرق کردن می شود. نپوشیدن لباس زیر در حین خواب، به خشک شدن عرق کمک می کند و از بروز عفونت جلوگیری می کند.
 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (11 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر