همانژیوم مجرای ادراری (پیشابراه)

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله پیشابراه، علائم، نحوه تشخیص و موارد دیگری که مربوط به آن می شوند را توضیح خواهیم داد.

پیشابراه چیست

پیشابراه، مجرایی است که ادرار را از مثانه به خارج از بدن منتقل می کند و توسط اسفنکتر بسته نگه داشته می شود. اسفنکتر، ساختاری عضلانی است که ادرار را در مثانه نگه می دارد تا زمانی که با اراده فرد تخلیه شود. همانژیوم مجرای ادراری یا پیشابراه یک بیماری نادر است.

علائم پیشابراه

علائم آن شامل ادرار خونی و یا خروج ترشحات خونی از پیشابراه می باشد و گاهی با علائم انسدادی ادرار مثل کاهش فشار ادرار و باریک شدن قطر ادرار بروز می کند.

همانژیوم پیشابراه

 

تشخیص پیشابراه

همانژیوم ها می توانند یک یا چند عدد باشند. سوراخ خروج ادرار (مئاتوس) یک محل شایع برای بروز همانژیوم می باشد. تشخیص همانژیوم مجرای ادراری یا پیشابراه بوسیله سیستوسکوپی و دیدن مستقیم ضایعه می باشد.

پیشابراه در مردان

 مشخصات پیشابراه در مردان، کاملاً با پیشابراه زنان متفاوت است. پیشابراه مردان، حدود 18 تا 20 سانتی متر طول دارد و پیش از تخلیه، از طول آلت تناسلی عبور می کند. در هنگام خروج ادرار از مثانه، پیشابراه از غده پروستات عبور می کند و مجاری منی از هر دو بیضه وارد پیشابراه می شوند و آن را به مسیری برای عبور مایع منی و نیز تخلیه ادرار تبدیل می کنند. پیشابراه مردانه می تواند به سه بخش تقسیم شود که عبارتند از: پیشابراه پروستاتیک (بالاترین قسمت پروستات)، بخش غشایی پیشابراه (بخش داخلی اسفنکتر مجرای ادراری) و بخش اسفنجی پیشابراه (پایین ترین و طولانی ترین بخش آلت تناسلی). بخش های دیگری نیز وجود دارند که که شامل پیشابراه پره پروستاتیک (در گردن مثانه)،  فوسا ناویکولاریس، مجرای ادراری پندلوس و بولبوس و تمام زیر مجموعه های پیشابراه اسفنجی می شوند. علاوه بر این، پیشابراه مردانه به دو ناحیه خلفی (مجراهای پروستاتیک و غشایی) و قُدامی (پیشابراه غشایی) تقسیم می شود.

پیشابراه در زنان

پیشابراه زنانه، در دیواره واژن جای گرفته است و دهانه آن بین دو لبه ی واژن قرار دارد. پیشابراه زنانه، از پیشابراه مردانه بسیار کوچکتر است و از گردن مثانه شروع می شود و پس از عبور از اسفنکتر، به خارج از بدن باز می شود. پیشابراه می تواند دچار مشکلات مختلفی شود. در هیپوسپادیاس که نوعی نقص مادرزادی است، پیشابراه در قسمت زیر آلت تناسلی باز می شود. هم پیشابراه مردانه و هم پیشابراه زنانه در معرض اورتریت (التهاب پیشابراه) قرار دارند که اغلب بر اثر عفونت ایجاد می شود. همچنین، افراد ممکن است دچار تنگی مجرای ادراری یا باریک شدن پیشابراه شوند که می تواند ناشی از اختلالات مربوط به رشد، التهاب، عفونت و یا ضربه باشد.

درمان سوزاک

سرطان پیشابراه

 سرطان پیشابراه، شرایط نادری است که در زنان نسبت به مردان شیوع بیشتری دارد؛ با سابقه ی سرطان مثانه در خانواده و نیز شرایط مرتبط با التهاب مزمن پیشابراه (مانند عفونت مکرر مجرای ادراری)، احتمال ابتلا به این سرطان بیشتر می شود. علائم معمول التهاب یا عفونت شامل مشکل در ادرار کردن، تکرر ادرار، دیسوریا (درد به هنگام ادرار) و خونریزی یا ترشح از دهانه مجرای ادراری می شوند. همچنین، شرایط مبهمی به نام “سندرم مجرای ادراری” زمانی تشخیص داده می شود که علائم عفونت مجرای ادراری وجود داشته باشد، ولی عفونت قابل اثبات نباشد.

درمان زخم پیشابراه

همانژیوم های پیشابراه همیشه خوش خیم بوده و درمان آن به اندازه و محل دقیق آن بستگی دارد. همانژیوم ها در صورتی که بدون علامت باشند نیازی به درمان نداشته و فقط بایستی تحت نظر باشند. همانژیوم های کوچک تر را می توان با لیزر درمان کرد. لیزرهایی که بدین منظور استفاده می شوند شامل آرگون، KTP، و Nd:YAG می باشد. برای همانژیوم های بزرگ تر درمان به روش جراحی و برداشتن ضایعه و ترمیم پیشابراه شیوه مناسب تری است.


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (11 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر یرج جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 146 مشاهده پرسش
    برای درمان بزرگی الت
    باید چکار کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      برای آشنایی با نحوه ی اندازه گیری سایز آلت و روش جراحی افزایش سایز آلت و همچنین عوارض و میزان اثربخشی آن به لینک زیر مراجعه کنید
      https://www.drjabbari.com/1954
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 202 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر من 28 سالمه هفته‌ای دو بار تو خواب جنوب میشم خیلی زیاد چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      برای اینکه کمتر در خواب جنب و محتلم شوید مواد تحریک آمیز با طبع گرم مثل خرما و پیاز و موز و انجیر و کنجد و ادویه جات و فلفل و .... کمتر استفاده کنید. روی شکم نخوابید. از مسایل تحریک آمیز پرهیز کنید. قبل از خواب ادرار کنید. محل خواب تان خیلی گرم نباشد.
  • تصویر کاربر مهران سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر ببخشید من ۱۸ سال دارم مجرد هستم چطور خود ارضایی کنم که عوارض کمی داشته باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر محسن پنجشنبه ۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 30 ساله هستم حدود سه سال پیش متوجه شدم که همانژیوم در قسمت خروجی ادرار وجود داره که با انجام سیستوسکوپی مشخص شد فقط همون یک دونه هست و عفونت هم داشت که اون برطرف شد. الان هنوز برخی اوقات اون احساس تورم و سوزش و اذیت ناشی از همانژیوم مجدد بر می گرده و بهتر میشه. با توجه به اینکه تا به حال خونریزی از همانژیوم نداشته به نظر شما نیاز به اقدام درمانی هست یا باید تحمل کرد. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۷ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      به نظر من نیاز به اقدام درمانی ندارید

  • تصویر کاربر Hasti سه شنبه ۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.وقتتون بخیر
    ی سوال داشتم
    من خرداد ماه ترشح زرد رنگ داشتم متوجه شدم عفونت گرفتم پمادکلوتریمازول
    زدم و قرص مترونیدازول مصرف کردم به مدت ۱هفته کامل میخوردم و پماد میزدم و خوب شدم،ولی دوباره اوایل مرداد ماه عفونت گرفتم با این تفاوت که ترشح نداشتم اما خارش داشتم الانم همین حالت دارم ترشح ندارم محل خارشم هم دهانه واژن هست ،به نظرشمابخاطرعوارض قرص اورژانسی نیس چون
    من از مهر۹۷تامرداد امسال گاهی اوقات هرماه و گاهی اوقات هر دوماه قرص اورژانسی مصرف میکردم ترشحم زیاد میشد توی دو،سه روز پس از مصرف قرص اما خوب خارش نداشتم اگه داشتم طوری نبود ک مثل الان اذیتم کنه اما الان خارش دارم ولی ترشح ندارم،نمیدونم چیکار کنم اقای دکتر لطفا ی راه حلی بهم پیشنهاد بدین،ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۵ شهریور ۹۸( 4 سال پیش)
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر