چرا بعد از رابطه ی جنسی دچار سردرد می شوم؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

 سردرد می تواند دلیلی برای به تأخیر انداختن رابطه ی جنسی باشد، مثلاً شما بگویید «عزیزم، امشب وقت خوبی نیست، سردرد دارم»؛ اما در برخی موارد نادر، رابطه ی جنسی ممکن است دلیل سردرد شما باشد! این سردردهای عجیب لحظاتی قبل، یا درست در زمان اوج هیجانات جنسی یعنی ارگاسم اتفاق می افتند. مهم نیست نوع رابطه ی جنسی شما چیست. شما حتی ممکن است در زمان خودارضایی نیز این سردردها را تجربه کنید. این سردردها اغلب خود به‌ خود رفع می ‌شوند و مشکل جدی برای افراد ایجاد نمی‌کنند؛ مگر در مواردی که علت سردرد مشکل زمینه ‌ای دیگری باشد.

سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی در افرادی که میگرن دارند، بیشتر از سایرین اتفاق می افتد. همچنین، آمارها نشان داده است که مردان بیشتر از زنان این مشکل را تجربه می کنند. ما در این مقاله به برخی از سؤالات شما درباره ی علت سر درد بعد از رابطه جنسی و روش های درمان آن پاسخ می دهیم.

سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی

سردرد مرتبط با رابطه ی جنسی چیست؟

سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی یک پدیده ی نادر بوده و معمولاً 1 تا 6 درصد افراد دچار این مشکل می شوند. این سردردها ممکن است درست قبل از ارگاسم یا بلافاصله پس از ارگاسم رخ دهند و از 1 ساعت تا 24 ساعت ادامه پیدا کنند. به گفته ی بنیاد میگرن آمریکا (AMF) شدت سردرد مرتبط با رابطه ی جنسی می تواند خفیف یا شدید باشد. در برخی موارد، این سردردها ممکن است نشانه ای از یک مشکل دیگر مثل تومور مغزی یا سکته ی مغزی باشند، اما در اغلب موارد بدون هیچ دلیل خاصی رخ می دهند.

سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی در مردان

مطالعات نشان داده است که مردان حدود چهار برابر بیشتر از زنان دچار سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی می شوند.

انواع سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی

چند نوع سردرد مرتبط با رابطه ی جنسی وجود دارد:

سردرد ارگاسم

سردرد ارگاسم ممکن است با یک درد مبهم و خفیف در ناحیه ی سر، گردن و فک آغاز شده و با افزایش هیجانات جنسی تشدید شود. سپس با یک سردرد ناگهانی و شدید در زمان ارگاسم خاتمه می یابد.

سردرد خوشخیم مرتبط با رابطه ی جنسی

این نوع سردردها در نتیجه ی پاسخ بدن به افزایش فشار خون در حین رابطه ی جنسی رخ می دهند. درد ممکن است در اطراف یا پشت چشم آغاز شود. سردرد خوشخیم مرتبط با رابطه ی جنسی، معمولاً بعد از چند دقیقه از بین می رود، اما در برخی موارد ممکن است تا ساعت ها ادامه پیدا کند. همچنین، این سردردها معمولاً با فعالیت و تحرک، بدتر می شوند و ممکن است علائمی شبیه میگرن (مثل حساسیت به نور و حالت تهوع) داشته باشند.

علت و عوامل خطرزای سردرد مرتبط با رابطه ی جنسی

طبق گفته ی بنیاد میگرن آمریکا، سردردهای پیش از ارگاسم یا ارگانیسمیک، از نوع سردردهای «اولیه» محسوب می شوند. یعنی این سردردها به دلیل بیماری یا اختلال دیگری اتفاق نمی افتند. در موارد نادر، سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی ممکن است نشانه ی یک مشکل زمینه ای جدی مثل خونریزی در اطراف مغز یا حتی سکته مغزی باشند. برخی از مطالعات نشان می دهند که سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی نیز مانند سایر بیماری های ژنتیکی، می تواند ارثی باشد. بنابراین، اطلاع از سابقه ی خانوادگی شما و گفتن آن به پزشک، می تواند به تشخیص درست و درمان علت سر درد بعد از رابطه جنسی کمک کند.

افراد مبتلا به اضافه وزن یا فشار خون بالا، اندکی بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به این سردردها قرار دارند. در زمان مواجهه با این سردردها بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک با معاینه و تجویز آزمایشات لازم (در صورت لزوم) می تواند خیال شما را از بابت سایر مشکلات راحت کند.

علت و عوامل خطرزای سردرد مرتبط با رابطه ی جنسی

تشخیص سر درد بعد از رابطه جنسی

اگر شما این گونه سردردها را تجربه می کنید، پزشک ممکن است برایتان آزمایش خون، سی تی اسکن یا MRI را تجویز کند تا مطمئن شود دلیل خاص دیگری برای سردردهایتان وجود ندارد.

درمان سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی

درمان این مشکل به نوع سردردهای شما بستگی دارد. گزینه های درمانی شامل موارد زیر می شود:

  • داروهای بدون نسخه (OTC): مسکن های بدون نسخه مثل ایبوپروفن می تواند علائم سردردهای شما را تسکین دهد.
  • ایندومتاسین: ایندومتاسین یک داروی ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) بوده و تنها با نسخه ی پزشک قابل تهیه است. این دارو را می توانید پیش از رابطه ی جنسی مصرف کنید. عوارض جانبی ایندومتاسین شامل خطر حمله قلبی یا سکته می شود.
  • پروپرانولول، متوپرولول یا نادولول: این داروها بتابلاکرهایی (مسدود کننده های بتا) هستند که باعث کاهش فشار خون می شوند. برای تهیه ی پروپرانولول، متوپرولول یا نادولول شما نیاز به نسخه ی پزشک دارید. عوارض جانبی مصرف این داروها عبارتند از: بثورات پوستی، تاری دید، بی خوابی، ریزش مو، گرفتگی عضلات و خستگی.

و اما یک خبر خوب: رابطه ی جنسی که منجر به ارگاسم می شود، در اغلب موارد می تواند سردرد شدید را تسکین دهد!

چگونه می توان از سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی پیشگیری کرد؟

این نوع سردردها به طور ناگهانی رخ می دهند و هیچ روش پیشگیری شناخته شده ای برای آنها وجود ندارد. اما اگر شما مبتلا به میگرن هستید و سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی را نیز تجربه می کنید، بهتر است از محرک های شناخته ی شده ی میگرن (مثل الکل، کافئین، خواب نامنظم و قندهای مصنوعی) بپرهیزید. رابطه ی جنسی برای سلامت قلب و -به طور کلی- برای سلامت روان و جسم شما بسیار مفید است. با این وجود، سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی، ممکن است ناراحت کننده و ترسناک باشد. اگر در حین رابطه ی جنسی یا بلافاصله پس از ارگاسم دچار سردرد شدید شده اید، برای پیشگیری از مشکلات جدی فوراً به پزشک مراجعه کنید.

پزشک با پرسیدن سؤالاتی در مورد علائم، تعداد دفعات این سردردها، سابقه ی ابتلا به میگرن و یا سابقه ی خانوادگی شما آزمایشات لازم را تجویز می کند. اگر سردردهای شما از الگوی خاصی پیروی می کند یا در دفعات مشخصی اتفاق می افتد، بهتر است تاریخ و ساعت وقوع آن را در یک دفترچه یادداشت کرده و به پزشک خود اطلاع دهید.

سؤالات متداول شما

  • ایا رابطه ی جنسی می تواند سردرد را تسکین دهد؟

بله، ارگاسم می تواند سردرد را کاهش دهد. اما در برخی موارد نیز ممکن است سردرد شما را شدیدتر کند. این موضوع در افراد مختلف، متفاوت است.

  • چند نوع سردرد مرتبط با رابطه جنسی وجود دارد؟

همانطور که در متن توضیح دادیم، سردرد ارگاسم معمولاً با یک درد مبهم در سر، گردن و فک آغاز شده و با افزایش هیجانات جنسی افزایش می یابد و بعد از آن، با یک سردرد ناگهانی و شدید در زمان ارگاسم به پایان می رسد. نوع بعدی، سردرد خوشخیم مرتبط با رابطه ی جنسی است که در نتیجه ی پاسخ بدن به افزایش فشار خون (در طول فعالیت جنسی) رخ می دهد.

درمان های خانگی برای درمان سردردهای مرتبط با رابطه ی جنسی چیست؟

برای درمان این سردردها بهتر است نور خانه را کم کنید، اکثر چراغ ها را خاموش کنید، آب بنوشید و مسکن های بدون نسخه مثل ایبوپروفن مصرف کنید.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (14 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 71 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ،یه لکه ریز روی آلتم ایجاد شده شبیه به یه سوختگی بطوری ک گاها خارش داره و پس از خارش زیاد کمی سوزش پوست روش هم گاهی خشک میشه به طوری ک خودم میکنمش ،من متاهلم نزدیک سه ماهه از همسرم دورم و هیچ رابطه جنسی نداشتم و دقیقا این مشکل یک ماهه شاید ک پیش اومده ،ضمنا به دلیل این دوری استرس و شرایط عصبی خوبی هم ندارم ،ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ شهریور ۲( 6 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر حسین پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز .

    اقای دکتر بنده 17 سال سن دارم  .
    و آلت من در حالت نعوظ کمی افتاده هست ینی راسته راست نیست
    و همین دلیل کمی باعث این شده است که طول آلت من کوچیکتر و حتی به نظر میرسد که در هنگام دخول مشکلاتی داشته باشم اینگونه است که باید با دست الت خود را برای دخول نگه دارم

    ایا برای رفع این مشکل راه حلی وجود دارد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۱ خرداد ۲( 9 ماه پیش)

      سلام

      نه متاسفانه راه حلی وجود ندارد 

  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    با سلام
    چند وقت پیش دو عدد زائده به کنار بیضه هام دیدم و الان دوباره یه کوچک هم به پایین ترین قسمت آلتم زده ولی خیلی ریزه
    میخاستم اول ببینم واقعا زگیل هستش؟دوم راهکار برای قطع این بیماری و درمانش چیزی هست؟و باید چکار کنم 🤔
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام وارزوی سلامتی برا شما دکتر عزیز
    اقای دکتر این تصویر برا همسرم هستن
    این لکه ها چی هستن؟ آیا طبیعیه؟ یا میتونه حساسیت به کاندوم باشه؟
    چی میتونیم مصرف کنیم که بره؟ کرم یا پماد؟ البته بعضی وقته زیاد میشه ملتهب میشه بعضی وقتا کمرنگ میشه یا کلا کم میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام
      احتمالا اگزما و آلرژی پوستی است. شب ها بمدت ۲ تا ۳ هفته پماد هیدروکورتیزون بزنید و مادام العمر از شامپو بچه برای شستن تناسلی در حمام استفاده کنید و هیمشه بعد از استحمام نیز لوسیون بدن بچه روی ناحیه تناسلی بزنید.
  • تصویر کاربر ساره پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید اقای دکتر میخواستم بدونم این برجستگی های داخل واژن زگیل هست خواهش میکنم جواب بدین نگرانم خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۸ آذر ۹۸( 4 سال پیش)
      سلام
      خیر زگیل نیستند
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر