پاسخ 9 پرسش پرتکرار ارولوژی

1- اندازه آلت تناسلی

اندازه آلت تناسلی

برای دریافت اطلاعات مربوط به اندازه آلت تناسلی و آشنایی با نحوه ی اندازه گیری سایز آلت و روش جراحی افزایش سایز آلت و همچنین عوارض و میزان اثربخشی آن به لینک زیر مراجعه کنید

افزایش سایز آلت مردان – واقعیت یا خیال

2- درمان و کنترل زگیل تناسلی

درمان و کنترل زگیل تناسلی

توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و بعضا ریشه کنی آن می شود. طبق نظر سازمان بهداشت جهانی ویروس در 90 درصد موارد ظرف دو سال از بدن پاک می شود پس مراقب باشید، پیگیری کنید ولی نگران نباشید:

– برای زدودن موهای ناحیه تناسلی به هیچ عنوان از تیغ و مواد موبر استفاده نکنید. بجای ان از ماشین های اصلاح سر با شماره 4 استفاده کنید.

– پرهیز از خاراندن ناحیه تناسلی

– پرهیز از خشک کردن ناحیه تناسلی بصورت مالشی

– عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی

– کاهش دفعات رابطه ی جنسی با همسر تا حذف کامل ضایعات

– قطع رابطه ی جنسی غیر ایمن

– استفاده از کاندوم و کاندوم شورت (شورت چسبان سوراخ شده به منظور عدم تماس پوستی ناحیه تناسلی) در روابط جنسی

– درمان همزمان هر دو شریک جنسی

– معاینه ی دوره ای توسط خود بیمار و نیز پزشک با درشت نمایی و نور مناسب و انجام پاپ اسمیر و درصور نیاز کولپوسکوپی طبق نظر و صلاحدید همکاران محترم متخصص زنان در بیماران خانم

– درمان زود هنگام ضایعات جدید با روش های مطمئن و سریع الاثر مثل لیزر.

– اگر می خواهید در منزل درمان کنید محلول پودوفیلین 25 درصد 2 شب در هفته بمدت یکساعت با گوش پاک کن روی زگیل ها زده و بعد از یکساعت شسته شود. قبل از استفاده از محلول، پوست سالم اطراف زگیل ها را با وازلین یا کرم زینک اکساید بپوشانید. استفاده از محلول برای محل های مرطوب و چین دار، داخل مجرای ادراری و دهانه واژن، حانم های باردار، زیاد بودن تعداد زگیل ها و همچنین زگیل های بزرگ مناسب نمی باشد.

– تقویت سیستم ایمنی از طریق

  • عدم استعمال دخانیات
  • استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه، چای سبز، لیموترش و میوه هایی که رنگدانه ی قرمز دارند.
  • استفاده از مکمل ها، ویتامین و آنتی اکسیدان ها
  • ورزش
  • کاهش استرس

– تزریق واکسن گارداسیل برای زنان و مزدان بین 9 تا 45 سال. اگر چه واکسن نقشی در درمان ندارد ولی از ابتلای مجدد در آینده پیشگیری می کند.

 

3- درمان زودانزالی

درمان زودانزالی

زودانزالی درمان قطعی و دائمی ندارد و فقط با داروها می توان آن را کنترل کرد یعنی وقتی که دارو استفاده می کنید مدت زمان وقوع انزال را طولانی می کند اما نمی توان این بیماری را تا آخر عمر ریشه­کن کرد. مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی (بصورت مصرف دائمی و روزانه یک عدد یا ترجیحا استفاده موردی بصورت 6 ساعت قبل از رابطه جنسی)، یا قرص داپوکستین 30 یا 60 میلی گرمی 1 تا 3 ساعت قبل از رابطه جنسی.

بدیهی است تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود. اسپری لیدوکائین 10 درصد یا کرم زایلا-پی داروهای موضعی برای کنترل زودانزالی هستند 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت).

حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع رابطه جنسی، آلت خود را بشورید. اگر با زدن بیحس کننده ی موضعی، نعوظ و سفتی آلت خود را از دست می­دهید می توانید از نصف قرص سیلدنافیل 50 میلی یک ساعت قبل از رابطه نیز استفاده کنید. از قرص ترامادول هم یک ساعت قبل از رابطه می توان استفاده کرد ولی استفاده از این قرص خطر اعتیاد در آینده را دارد و بهتر است به عنوان آخرین روش و در صورت عدم پاسخ به دیگر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

4- درمان بی میلی و/یا کم توانی جنسی

درمان بی میلی و/یا کم توانی جنسی

بی میلی و/یا کم توانی جنسی علل متعددی دارد که بخشی جسمی و بخشی از آن مشکلات فکری و روانی است.

 از علل جسمانی می توان به اختلالات هورمون­های جنسی و تیروئیدی، اختلالات عروق و اعصاب مربوط به آلت تناسلی، بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، بالا بودن چربی خون، بالا بودن غلظت خون، تصادف و صدمه به نخاع و ناحیه لگن و شکستگی لگن، قطع مجرای ادراری، جراحی روده و جراحی­های لگنی مثل جراحی پروستات، بیماری های عصبی و اختلالات عصبی در ناحیه کمر و داروها بویژه برخی از داروهای فشار خون و داروهای اعصاب و روان، رژیم های ناسالم مخصوصا رژیم پرچربی، سیگار، مواد مخدر و روانگردان، عدم تحرک و ورزش منظم اشاره کرد

از علل روانی می توان به انواع بیماری های روانی، استرس و فشارهای روانی، و عدم رضایت­مندی از زندگی و شرایط موجود، بالا بودن ساعات کار و کم بودن زمان لازم برای استراحت و در کنار خانواده بودن  عدم ارتباط عاطفی مطلوب با همسر و … اشره کرد.

لذا در ابتدا نیاز به معاینه و انجام تست های لازم توسط ارولوژیست می باشد. در صورت طبیعیی بودن ارزیابی های لازم توسط متخصص ارولوژی توصیه می شود برای مشاوره به روانشناسی که در زمینه روابط جنسی فعالیت می کند مراجعه کنید.

یادتان باشد در خیلی از موارد کلید درمان در دستان خودتان هست و با تغییر سبک و شیوه ی زندگی می­توانید فعالیت جنسی مطلوب و رضایت بخشی را داشته باشید.

در آخر اگر بیماری قلبی یا فشار خون کنترل نشده ندارید گاهی هم می توانید از قرص های کمکی مثل سیلدنافیل ۵۰ میلی گرمی یکساعت قبل از رابطه استفاده کنید. از شایع ترین عوارض احتمالی این قرص سردرد، گرفتگی بینی و تاری دید می باشد و مصرف همزمان آن با برخی از داروهای قلبی ممنوع می باشد.

 

5- تورم آلت تناسلی

تورم آلت تناسلی

تورم آلت تناسلی معمولا بدلیل خودارضایی یا سکس شدید و طولانی بروز می کند. البته حساسیت به مواد شوینده، ژل، ترشحات واژن و … نیز از علل دیگر می توانند باشد. در موارد نادر عفونت هم می تواند از علل آن باشد.اگر شک به عفونت باشد توصیه به مصرف آنتی بیوتیک می شود.  اگر تب،درد و سوزش و خارش و قرمزی قابل توجه و پیشرونده­ای  ندارید نیاز به درمانی نیست و بتدریج طی روزهای آینده برطرف می شود. موقتا از فعالیت جنسی پرهیز کنید و اگر هم تب، خارش و قرمزی و سوزش دارید بهتر است مراجعه حضوری به پزشک داشته باشید.

 

6- درمان اگزما آلت تناسلی

درمان اگزما آلت تناسلی

اگزما و آلرژی پوستی یک بیماری مزمن و سرشتی هست و ممکن است بصورت دوره­ای عود کند لذا نیاز به مراقبت همیشگی دارد. بویژه برای آلت تناسلی که نعوظ، سایش حین رابطه جنسی و حساسیت به کاندوم یا ترشحات واژن می تواند موجب عود و یا عدم بهبود کامل آن شود. شب ها بمدت ۲ تا ۳ هفته پماد هیدروکورتیزون بزنید و مادام العمر از شامپو بچه یا صابون گلیسرین برای شستن اندام تناسلی در حمام استفاده کنید و همیشه بعد از استحمام با کرم های های مرطوب کننده یا لوسیون بدن بچه از خشکی ناحیه تناسلی جلوگیری کنید.

 

7- درمان دیرانزالی

درمان دیرانزالی

دیر انزالی می تواند به دلیل بیماری های مزمن، جراحی ها و و عوارض ناخواسته داروها باشد. همچنین ممکن است به دلیل سوء استفاده ی از مواد، یا بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب یا استرس باشد. درمان دیر انزالی به علت زمینه ای ایجاد کننده ی آن بستگی دارد، ممکن است نیاز به تجویز دارو یا تغییر دارویی باشد که در حال حاضر استفاده می کنید، گاه نیاز به مشاوره با روانپزشک دارید، یا اینکه بایستی سوء استفاده از الکل یا مواد غیر مخدر را ترک نمائید.

اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است باعث دیرانزالی شود، کاهش میزان مصرف یا تغییر دارو ممکن است مشکل را برطرف کند. گاهی اوقات تجویز دارو ممکن است به حل مشکل شما کمک کند. هیچ دارویی نیست که بطور اختصاصی برای درمان دیرانزالی تائید شده باشد.

8- آلت پنهان در کودکان

آلت پنهان در کودکان

به این حالت آلت پنهان یا تلسکوپی می گویند. در این بچه­ها آلت به ظاهر کوچک می­باشد درصورتیکه اندازه طبیعی دارد و بواسطه پوشیده شدن توسط چربی اطراف آلت کوچک به نظر می رسند. البته برداشتن بیش از حد پوست و چسبندگی پوست ختنه نیز از دیگر علل احتمالی است لذا بهتر است توسط ارولوژیست معاینه شود، ولی معمولا مشکلی وجود ندارد و با شروع دوره ی بلوغ آلت رشد می کند و بچه قد می کشد و کمی لاغرتر می­شود و لذا شرایط بهتر خواهد شد. اگر نهفتگی آلت تا بعد از بلوغ ادامه داشت میشه از سن 18 سالگی به بعد با برداشتن چربی ها و عقب کشیدن پوست، آلت را بیرون کشید.

 

9- توصیه هایی برای کمک به ترک خودارضایی

توصیه هایی برای کمک به ترک خودارضایی

ابتدا بایستی بدانید ترک خودارضایی و استمنا کار سختی است و نیاز به اراده و عزم راسخ دارد. مواردی که به شما کمک می کند:

  • کمک و استعانت از خداوند متعال
  • پرهیز از هر موضوع تحریک آمیز مثل نگاه کردن به جنس مخالف یا دیدن فیلم و کلیپ و …. های جنسی و محرک
  • پرهیز از قرار گرفتن در مکان های تنها
  • کوتاه کردن زمان حمام در حد ممکن
  • زمانی به رختخواب بروید که واقعا خسته و خواب آلوده باشید.
  • در رختخواب با خواندن کتاب رمان و امثال آن ذهن خود را مشغول کنید.
  • سرگرم کردن خود به ورزش، کتاب خواندن، هنر مورد علاقه، سینما
  • تعیین جریمه برای خودتان با هر بار شکست در کنترل خود
  • گاهی نیاز به مصرف داروهایی مثل سرترالین ، پاروکستین و یا سیتالوپرام برای یک دوره ی طولانی و با تجویز پزشک می باشد

یادتان باشد نیروی غریزه جنسی خیلی خیلی قوی و سرکش هست و مهار آن نیز کار بسیار سخت ولی شدنی است و اگرچه ازدواج بهترین راه پاسخ به این غریزه هست ولی بدیهی است از زمان بلوغ تا زمان ازدواج سال های زیادی فاصله وجود دارد و در طی این سال ها جوانان فشار روانی زیادی را تحمل می کنند اما برای کسی که بخواهد این کار شدنی است.


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی