تفاوت جوش با زگیل تناسلی در چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تفاوت جوش با زگیل تناسلی در چه است؟ زگیل زمخت است و بیشتر روی دست ها و یا انگشتان و کف پا ظاهر می شود.همچنین امکان دارد زگیل در سایر قسمت های بدن مانند صورت، بازو یا پاها و گاهی در ناحیه تناسلی یا مقعد ظاهر شود.از سوی دیگر،جوش عفونت فولیکوول مو است، فولیکولی عمیق که فورنوکل نامیده می شود. زگیل و جوش دو عارضه پوستی شایع هستند که در بین افراد رایج هستند.

اگر موارد شدید به موقع درمان نشوند، احتمال دارد آسیب های جدی وارد کنند. اکثر مردم در تشخیص زگیل و جوش سردرگم می شوند زیرا هر دو از پوست بیرون می آیند و به رنگ قرمز یا خاکستری هستند. حتی اگر یک شباهت بین آنها وجود داشته باشد، باز هم این دو بسیار از یکدیگر متفاوت هستند. زگیل زمخت است و بیشتر روی دست ها و انگشتان یا کف پا ظاهر می شود؛همچنین امکان دارد زگیل در سایر قسمت های بدن مانند صورت، بازو یا پاها و گاهی در ناحیه تناسلی یا مقعد ظاهر شود.

زگیل تناسلی

زگیل ها احتمال دارد شبیه گل کلم یا تاول جامد باشند؛ یا حتی ممکن است سایز آن ها بزرگتر یا کوچک تر باشد. به طور کلی، زگیل ها سفید یا بدون رنگ هستند و معمولا به عنوان مشکل پوستی مضری شناخته می شوند. زمانی که زگیل ها عفونی و ملتهب می شوند بسیار دردناک خواهند بود.درغیر این صورت معمولا بدون درد هستند. زگیل را می توان با درمان پزشکی یا روش های دیگر، از بین برد. جوش یا فورنوکول را می توان به عنوان بیماری شایع پوستی و به شکل برآمدگی متورم تعریف کرد  

جوش، فولیکولی عفونی و عمیق از مو است. این بیماری در اثر عفونت باکتری استافیلوکوکوس اورئوس ایجاد می شود. جوش باعث ایجاد ناحیه متورم دردناکی روی پوست می شود که در اثر تجمع چرک و بافت مرده ایجاد می شود. جوش ها ممکن است به هم بپیوندند و یک جوش بزرگ را تشکیل دهند؛ به این جوش ها کاربونکل می گویند. اگر روی پلک جوش ایجاد شود به آن گل مژه می گویند. جای جوش نباید کنده شود، چون ممکن است منجر به گسترش عفونت از جمله عفونت خون شود. جوش ها معمولا خود به خود می جوشند.

تفاوت جوش با زگیل تناسلی:

جوش

زگیل

 

جوش، عفونت پوستی است که در فولیکول مو یا غده چربی شروع می شود.

زگیل، زائده ای خشن است که بیشتر روی دست ها، انگشتا و کف پا ظاهر می شود.

توضیحات

1.صورت 2. گردن 3.زیربغل 4.سینه ها 5.کشاله ران 6.باسن

1.دست ها 2.انگشت 3.انگشتان و کف پا 4.بازوها 5.پاها 6. صورت

منطقه ای که به راحتی آسیب می بیند

استافیلوکوک

ویروس – ویروس پاپیلوم انسانی

ناشی از

اگر روی پلک جوش ایجاد شود به آن گل مژه می گویند.

اگر چندین جوش در یک گروه ظاهر شوند، عفونت جدی تری است که کاربونکل نامیده می شود.

1.زگیل های رایج 2.میخچه کف پا 3.زگیل ناحیه تناسلی 4.زگیل موزاییکی 5.زگیل های اطراف زبان 6.زگیل های مسطح

انواع

در ابتدا یک تورم سخت، قرمز و دردناک معمولا کمتر از 4 سانتی متر است. بعدا تورم نرم تر، بزرگ تر و دردناک می شود. سپس یک محفظه چرک در بالای جوش تشکیل می شود. درجه حرارت بالا می رود؛ و غدد لنفاوی مجاور ممکن است متورم شوند.

زگیل ها ممکن است به صورت برآمدگی با سطح ناهموار یا صاف ظاهر شوند. رگ های خونی ریز رشد می کنند.آن ها معمولا خشن، خاکستری، قهوه ای و گنبدی شکل هستند.

علائم

1.برای از بین بردن و جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست تان از شوینده بدن ضد باکتری یا صابون استفاده کنید. 2.برای تمیز نگه داشتن پوست باید به طور منظم یک تا 2 بار در روز حمام کرد.

3.روزانه 2 تا 3 لیتر آب بنوشید.

4.روانه حداقل 20 دقیقه ورزش کنید تا به گردش خون و تخلیه مواد زائد از بدن تان  کمک کند.

5.از به اشتراک گذاشتن یا تماس پوستی با پتو یا حوله افرادی که جوش دارند خودداری کنید.

1.از دست زدن به زگیل خودداری کنید.

2.تیغ، حوله، جوراب یا کفش را با شخص دیگری به اشتراک نگذارید. فردی که زگیل قابل مشاهده ندارد همچنان حامل ویروس است. 3.از راه رفتن با پای برهنه بر سطوح گرم و مرطوب که احتمال دارد ویروس زگیل زنده باشد خودداری کنید.هنگام استفاده از دوش های عمومی، رختکن یا محوطه های استخراز کفش دوش استفاده کنید.4.پاهای خود را خشک نگه دارید.اگر پاهای تان به شدت عرق می کند،جوراب هایی بپوشید که رطوبت را جذب کند یا آن را از پوست دور کند. 5.از تحریک کف پا خودداری کنید.اگر پوست شما به نوعی آسیب دیده یا شکسته شده باشد، زگیل ها راحت تر رشد می کنند.

کاهش یا پیشگیری

لکه‌ها و خال های روی بدن
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.4/5 - (5 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر