آیا زگیل زبان خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

زگیل ها برآمدگی های کوچک و گوشتی هستند که می توانند در هر جایی از بدن ظاهر شوند. این زائده های پوستی اغلب مشکلی ایجاد نکرده و بدون درد می باشند. با این وجود، زگیل روی زبان ممکن است باعث ناراحتی و مشکل در بلع یا صحبت کردن بیمار شود. عامل ایجاد کننده زگیل زبان ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. HPV شامل بیش از 200 سویه می شود.

سویه های مختلفی از HPV با زگیل دهان، زبان، زگیل تناسلی و زگیل سایر نواحی بدن مرتبط می باشند. این ویروس از طریق تماس مستقیم پوست با پوست آلوده به ویروس منتقل می شود. HPV دهانی بسیار رایج بوده و حدود 5/7% بزرگسالان آمریکا را تحت تأثیر قرار می دهد.

اغلب زگیل های زبان نیاز به درمان ندارند و بعد از گذشت چند ماه خود به خود از بین می روند. اما از آنجایی که برخی از انواع زگیل های دهانی خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می دهند، بهتر است با مشاهده هر نوع زگیلی در دهان خود به پزشک مراجعه کنید.

زگیل زبان

علت ابتلا به زگیل زبان چیست؟

همانطور که پیش از این گفتیم، سویه های مختلف HPV منجر به ایجاد زگیل روی زبان می شوند. HPV از طریق تماس مستقیم پوست با پوست حین رابطه جنسی دهانی و بوسیدن منتقل می شود. معمولاً HPV در صورتی که بزاق یا مخاط حامل HPV با زخم باز یا بریدگی در دهان یا اندام تناسلی فردی تماس پیدا کند، انتقال می یابد. اگر فردی زگیل بدن خود یا شخص دیگری را لمس کرده و سپس انگشت خود را در دهانش قرار دهد نیز ممکن است دچار HPV دهانی شود.

این ویروس باعث تولید بیش از حد پروتئین سختی به نام کراتین در پوست و مخاط شده که با علائمی مثل زگیل همراه می باشد. با این حال، همه ی افرادی که با فرد آلوده به HPV در تماس هستند مبتلا به زگیل نخواهند شد. سیستم ایمنی برخی از افراد، در مبارزه با ویروس HPV بسیار مؤثر عمل کرده و بسیاری از افراد علائمی را تجربه نمی کنند. بنابراین، احتمال ایجاد زگیل های دهانی در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف بیشتر است.

انواع زگیل زبان و علائم آنها

با توجه به سویه HPV مسبب زگیل، چندین نوع زگیل می تواند روی زبان شما ایجاد شود که در ادامه به آنها اشاره کرده ایم:

پاپیلوم سنگفرشی

این ضایعات گل کلم مانند معمولاً سفید رنگ می باشند و می توانند در هر جایی از دهان ظاهر شوند، اما معمولاً زبان، داخل گونه ها و لب را تحت تأثیر قرار می دهند. سویه های 6 و 11 HPV باعث ایجاد این نوع زگیل ها می شوند.

وروکا وولگاریس

Verruca Vulgaris یا زگیل های معمولی دارای سطح برجسته و خشن هستند. این نوع زگیل ها معمولاً روی دست ها ظاهر می شوند، اما در موارد نادر ممکن است زبان بیمار را نیز تحت تأثیر قرار دهند. احتمال ابتلا به وروکا وولگاریس در کودکان بیشتر است و معمولاً بدون هیچ درمانی از بین می رود. سویه های مسبب این نوع زگیل، سویه های 2 و 4 HPV می باشد.

کندیلوم آکومیناتا

این ضایعات معمولاً در ناحیه تناسلی ظاهر می شوند، اما ممکن است از طریق فعالیت جنسی به زبان نیز سرایت کنند. کندیلوم آکومیناتا ظاهری صورتی و سفید، شبیه به گل کلم دارند و با سویه های 6، 2 و 11 HPV مرتبط می باشند.

هیپرپلازی اپی تلیال موضعی

هیپرپلازی اپی تلیال موضعی یا بیماری هک، به صورت پاپول های سفید یا صورتی کوچک و متعدد بر روی سطوح مخاطی لب ها و زبان ظاهر می شود. عامل ایجاد کننده این زگیل های سویه های 13 و 32 ویروس HPV هستند.

ضایعات مشابه

سایر ضایعات دهانی که ممکن است با زگیل اشتباه گرفته شوند عبارتند از:

  • پاپول های التهابی زبان
  • کیست
  • آفت دهان
  • آسیب دیدگی
  • زخم های سیفلیس

آیا زگیل زبان خطرناک است؟

زگیل زبان در اغلب موارد خطری ایجاد نکرده و خود به خود از بین می رود. 9 مورد از هر 10 مورد ابتلا به زگیل زبانی طی 2 سال، بدون هیچگونه اقدام درمانی بهبود می یابند. اما از آنجایی که این زگیل ها از نظر ظاهری نگران کننده بوده و در برخی موارد خوردن، صحبت کردن یا تنفس را دشوار می کنند، بسیاری از مردم به دنبال درمان آنها می روند.

برخی از انواع پر خطر HPV نیز ممکن است با علائمی مثل زگیل همراه باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، بیش از 70% موارد سرطان های گلو، لوزه و زبان با HPV در ارتباط است.

چگونه از شر زگیل های زبان خلاص شویم؟

اغلب زگیل ها خود به خود از بین می روند، اما این روند ممکن است ماه ها یا سال ها به طول بی انجامد. از آنجایی که وجود این زگیل ها بسیار آزار دهنده است، بسیاری از مردم ترجیح می دهند آن را درمان کنند.

راه های مختلفی برای درمان زگیل زبان وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • کرایوتراپی: یا انجماد؛ در این روش از نیتروژن مایع برای فریز کردن زگیل ها و نابودیشان استفاده می شود. کرایوتراپی یکی از مؤثرترین روش ها برای از بین بردن زگیل محسوب می شود.
  • الکتروسرجری: استفاده از جریان الکتریکی برای سوزاندن و از بین بردن زگیل ها.
  • جراحی: در این روش، پزشک زگیل ها را با چاقوی جراحی یا لیزر از بین می برد.
  • تری کلرو استیک اسید: یکی از مؤثر ترین روش ها برای از بین بردن زگیل محسوب می شود.
  • ایمیکیمود: این پماد اغلب برای زگیل های خارجی مورد استفاده قرار می گیرد، اما برای زگیل های دهان نیز جواب می دهد.

چشم انداز

اغلب زگیل ها خوش خیم بوده و مشکل جدی ایجاد نمی کنند. زگیل ها معمولاً خود به خود از بین می روند، اما امتحان کردن روش های درمانی می تواند روند بهبودی را سرعت ببخشد. زگیل های دهانی در موارد نادر ممکن است منجر به سرطان حلق و گلو شوند. بنابراین در صورت بروز هر گونه زائده ی مشابه زگیل در دهان خود بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

اگر زگیل زبان دارید، در صورت بروز علائم جدیدی مانند گلودرد یا مشکل در بلع به پزشک مراجعه کنید.

مطلب مرتبط: تفاوت تبخال با زگیل تناسلی 

انواع زگیل زبان

آیا می توان از زگیل زبان پیشگیری کرد؟

بله، دریافت واکسن HPV به پیشگیری از ایجاد زگیل روی زبان و هر ناحیه دیگری از بدن شما پیشگیری می کند. واکسن HPV بیشتر برای کودکان 11 تا 12 سال توصیه می شود؛ اما تحقیقات نشان داده که دریافت این واکسن از 9 سالگی ایمن می باشد. معمولاً این واکسن به تمامی نوجوانان و جوانان زیر 26 سال که واکسینه نشده یا دوزهای کامل واکسن را دریافت نکرده اند توصیه می شود.

سایر اقدامات پیشگیرانه ای مثل استفاده از کاندوم و سدهای دهانی در حین رابطه جنسی می تواند خطر ابتلا به HPV را کاهش دهد. مصرف الکل و سیگار نیز به میزان زیادی با سرطان دهان مرتبط می باشند. بنابراین بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید (به خصوص اگر زگیل زبان دارید).

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.6/5 - (9 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر