درمان ناتوانی جنسی با سیلدنافیل یا قرص اس دی اف

در این مقاله مطالعه می کنید:

در رابطه با سیلدنافیل سوالات زیادی پرسیده می شود، از جمله اینکه قرص سیلدنافیل ۱۰۰ برای چیست؟ طریقه مصرف قرص سیلدنافیل 100 برای مردانبه چه صورت است؟ سیلدنافیل 50 چطور؟ باید گفت که قرص سیلدنافیل (Sildenafil) یا قرص تقویت نعوظ که با نام های ویاگرا (Viagra) و رواتیو (Revatio) نیز شناخته می شود، دارویی است که گاهاً به عنوان بهترین و قوی ترین قرص نعوظ در بین مردم شناخته می شود و به وفور در درمان ناتوانی یا کم توانی جنسی بکار می رود و افرادی که در حین رابطه جنسی به سختی دچار نعوظ می شوند یا در میانه راه نعوظ و سفتی آلت را از دست می دهند این دارو می تواند تا حد قابل قبولی کیفیت رابطه ی جنسی آنها را بالا ببرد. 

اختلال نعوظ یک مشکل جنسی رایج در مردان است که شیوع آن با افزایش سن بیشتر می شود. تخمین زده می شود که نزدیک به 30 میلیون مرد در آمریکا و بیش از 100 میلیون مرد در سرتاسر جهان از اختلال نعوظ رنج می برند. یک تحقیق بسیار بزرگ در ایالات متحده بیان داشت که در حدود 50 درصد از مردان 40 تا 70 ساله درجاتی از اختلال نعوظ را تجربه می کنند.

آیا HPV می تواند از راه های غیر جنسی هم منتقل شود؟

ویاگرا نام دیگر سیلدنافیل

سیلدنافیل ممکن است در داروخانه ها به اسامی تجاری دیگری نیز بفروش برسد مثل ویاگرا، ارکتو، اس دی اف، ویزارسین. همه ی این اسامی یکی هستند و براساس کارخانه ی سازنده آن نام متفاوتی بر روی آن نهاده شده است. البته امکان دارد برای یک نفر یک برند خاص تاثیر بیشتر و یا عوارض کمتری داشته باشد.

برخی قرص ها بصورت ترکیبی از سیلدنافیل و ترامادول (که ضد دردی از دسته داروهای مخدر محسوب شده و به منظور کنترل زود انزالی است) به فروش می رسند و تحت نام هایی مثل وگادول یا اسامی مشابه آن بفروش می رسند. در تحقیقی که عوارض قرص سیلدنافیل در دراز مدت بر موش ها آزمایش شده است مشخص شد که سیلدنافیل سیترات اثر محافظتی بر آنزیم های قلبی دارد. این اثر می تواند به دلیل آزادساختن نیتریک اکساید باشد.

کاربرد قرص سیلدنافیل 50 و قرص سیلدنافیل 100 گرمی

قرص سیلدنافیل ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرمی در بازار موجود است، و طریقه مصرف قرص سیلدنافیل 100 برای مردان و همچنین قرص سیلدنافیل 50 در ادامه می آید. متاسفانه از آنجایی که این دارو بدون نسخه هم بفروش می رسد، اکثر افراد بدون آنکه بدانند، در ابتدا از دوز ۱۰۰ میلی گرمی آن استفاده می کنند که اگرچه می تواند اثر بخش باشد ولی به همان نسبت عوارض بیشتری هم خواهد داشت، در صورتی که برای خیلی از افراد حتی نصف قرص سیلدنافیل ۵۰ میلی گرمی (یعنی ۲۵ میلی گرم) هم موثر بوده و به همان نسبت عوارض کمتری به همراه دارد.

قرص سیلدنافیل ابی

ویاگارا (سیلدنافیل) یکی از شناخته شده ترین دارو های تجویزی در بازار های آمریکا است. ویاگارا که اغلب به صورت یک قرص کوچک و آبی رنگ است اولین دارو در دسته مهار کننده های فسفو دی استراز 5 بود که جهت درمان اختلال نعوظ به تایید رسید. قرص سیلدنافیل ابی (ویاگرا) در پاسخ به تحریک جنسی، جریان خون رونده به آلت تناسلی را افزایش داده و سبب نعوظ آلت می شود. این دارو بدون تحریک جنسی نعوظ ایجاد نمی کند. هنگامی که یک مرد از نظر جنسی تحریک می شود عضلات آلت او به حالت استراحت درآمده و به جریان خون بیشتری اجازه ورود می دهند.

ویاگارا به افزایش سطح ماده ای به نام گوانوزین مونوفسفات حلقوی (cGMP) کمک می کند. این ماده سبب شل شدن بافت ها و افزایش جریان خون آلت تناسلی شده که در نتیجه آن با تحریک جنسی، نعوظ به وجود می آید. ویاگارا و دیگر دارو های دسته مهار کننده های فسفو دی استراز 5 همچون سیالیس، لویترا، استندرا و استاکسین اختلال نعوظ را درمان کرده اما به طور مستقیم بر میل جنسی افراد تاثیر نمی گذارند.

سیالیس

داروهای مشابه سیلدنافیل

بجز سیلدنافیل داروهای دیگری هم با اثرات مشابه وجود دارند مثل:

  •  تادالافیل (با نام تجاری سیالیس)
  •  واردنافیل (با نام تجاری لویترا)
  •  آوانافیل (با نام تجاری استندرا)
  •  

خیلی مهم هست که افراد بدانند که این داروها باعث ایجاد نعوظ و سفتی آلت تناسلی نمی شوند بلکه باعث افزایش قدرت نعوظ (یعنی افزایش سفتی و نیز افزایش مدت زمان سفتی) می شوند. بعبارتی برای اثربخشی این داروها بایستی شهوت، هوس جنسی و میل جنسی وجود داشته باشد و رابطه ی جنسی با میل و اشتیاق واقعی شروع شود تا این داروها بتوانند تاثیر خود را نشان دهند. در افرادی که میل و شهوت و هوس جنسی ندارند و اصولا علاقه ای به انجام فعالیت جنسی ندارند این داروها هیچ تاثیری در ایجاد و تقویت نعوظ ندارند.

طریقه مصرف قرص سیلدنافیل برای مردان

بهترین زمان برای مصرف سیلدنافیل حدودا ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از شروع رابطه ی جنسی می باشد اگرچه یکساعت زمان مناسب تری است.

افزایش اثربخشی دارو

– مصرف دارو با غذا به ویژه غذاهای چرب جذب آن را کاهش و تاثیر دارو را کمتر می کند.

– برای اثر بخشی بیشتر دارو بهتر است همرا با تحریک جنسی باشد و در صورت رخ ندادن نعوظ مناسب بندریج دوز دارو را بالا برد.

– بهتر است با یک لیوان پر آب مصرف شود.

– کنترل بیماری های زمینه ای مثل کنترل قند خون در بیماران دیابتی، کنترل چربی در افراد با چربی خون بالا، جایگزینی هورمون های جنسی در افرادی که با کمبود آن همراه هستند، کاهش وزن و ورزش در افراد چاق در خیلی از افرادی که این دارو پاسخ نمی دهد معمولا عوامل روانی عامل مهم آن بوده است.

مزایای ژل موضعی سیلدنافیل

در مورد اثربخشی و مقایسه ژل سیلدنافیل و قرص سیلدنافیل تحقیقات زیادی انجام گرفته است. ژل ها به دلیل تماس مستقیم با پوست آلت تناسلی اثربخشی بیشتری داشته و این در حالی است که دوز کمتری از دارو به نسبت قرص سیلدنافیل باید مصرف شود. به علاوه نگرانی از بابت باقی ماندن بر روی پوست ندارد و به راحتی با آب از روی پوست پاک می شود. همچنین ژل سیلدنافیل عوارض کمتری دارد.

خطرات سیلدنافیل برای قلب

این دارو بر روی قلب و عروق بی خطر می باشد اگرچه باید توجه داشت که خود فعالیت جنسی می تواند با خطرات قلبی عروقی همراه باشد و از طرفی با توجه به تداخل این دارو با برخی داروهای دیگر توصیه می شود تا مردان قبل از شروع به مصرف این دارو توسط متخصص قلب و عروق ارزیابی شوند. این دارو باعث افزایش سکته ی قلبی یا مرگ نمی شود. همچنین در افراد با بیماری عروق کرونری قلب یا نارسایی قلب، این دارو باعث بدتر شدت ایسکمی (کاهش خون رسانی به قلب)، انقباض عروق کرونری یا بدتر شدت وضعیت همودینامیک در تست ورزش یا کاتتریازسیون قلبی نمی شود.

در چه مواردی دارو بایستی با احتیاط و اجازه پزشک معالج مربوطه انجام شود؟

  •  تنگی آئورت
  •  انسداد خروجی بطن چپ
  •  فشار خون پایین (کمتر از ۹۰ روی ۵۰) (<90/50 mm Hg) یا کم بودن حجم مایعات بدن
  •  بیماران با فشارخون بالای کنترل نشده – فشار خون بالای ۱۷۰ روی ۱۰۰ (>170/100 mm Hg)
  •  بیمارانی که در طی ۶ ماه گذشته دچار سکته ی قلبی، سکته مغزی، یا آریتیمی قلبی تهدید کننده ی زندگی شده اند.
  •  افرادی که به بیماری عروق کرونری قلبی یا نارسایی قلبی کنترل نشده مبتلا هستند.
  •  بیماری های ارثی شناخته شده ی شبکیه چشم مثل رتینیت پیگمنتوزا
  •  اختلال شدید کبدی و نارسایی شدید کلیوی که نیازمند دیالیز هست.

تداخل دارویی سیلدنافیل

✔️ در صورت مصرف کتوکونازول، ایتراکونازول و داروهای مهار کننده پروتئاز مثل ریتوناویر بایستی دوز مصرف سیلدنافیل را کم کرد.

✔️ در صورت مصرف ریفامپین بایستی دوز سیلدنافیل را بالا برد

✔️ مصرف سیلدنافیل با داروهای قلبی نیترت دار مثل نیتروکانتین، نیتروگلیسرین زیر زبانی و ایزوسورباید دی نیترات ممنوع می باشد.

✔️ در برخی بیماران که داروهای آنتی آریتمیک قلبی مصرف می کنند بایستی با احتیاط استفاده شوند.

✔️ مصرف این دارو با داروهایی مثل پرازوسین، ترازوسین، دوکسازوسینن ( و دیگر داروهای بلوک کننده گیرنده های آلفا ) بایستی با احتیاط مصرف شوند چون هم این داروها و هم سیلدنافیل باعث پایین آمدن فشار خون می شوند.

✔️ اگر درد قلبی در حین فعالیت جنسی رخ داد و سیلدنافیل نیز استفاده کرده باشید بایستی سریعا به اورژانس مراجعه کنید و حتما به پزشک اورژانس در مورد مصرف سیلدنافیل اطلاع رسانی کنید تا از دادن داروهای حاوی نیتریت به شما اجتناب کند.

در رابطه با دشمن زگیل تناسلی چه می دانید…

آیا سیلدنافیل باعث افزایش فشار خون می شود؟

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند سیلدنافیل باعث افزایش فشار خون می شود بایستی گفت از آنجایی که سیلدنافیل باعث اتساع عروقی می شود لذا منجر به افت فشار خون می شود نه افزایش فشار خون. اگر فردی بدنبال مصرف سیلدنافیل دچار افت فشار خون شد توصیه می شود دراز کشیده و پای خود را بالا بگیرد و اگر افت فشار خون شدید بود با مراجعه به پزشک سرم وریدی و داروهای بالا برنده فشار خون دریافت نماید.

عوارض سیلدنافیل

  • سردرد
  • سوء هاضمه
  • احساس سرخی و گرگرفتگی در صورت
  • درد عضلانی، کمر درد (بیشتر با تادالافیل دیده می شود)
  • گرفتگی و احتقان بینی
  • تاری دید (مثل فوتو فوبیا و دید آبی)

این علائم معمولا خفیف بوده و با گذشت زمان کمتر می شوند.

 شاید دوست داشته باشید:

عکس بیماری هایی که با زگیل تناسلی اشتباه می شوند؟

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی  ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (2532 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام بنده یه مدت حدود یک سال میشه که موقع نزدیکی کردن پوست آلتم نازک میشه حتی بعضی مواقع زخم‌میشه بعضی مواقع هم انتهای آلتم و قسمت بیضه خام خیلی خارش پیدا میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۹ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر sahar شنبه ۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر من 18سالمه
    کنار دهانه واژنم جوش های ریز کنار هم کوچک و سفید دو سه روزه ایجاد شده
    مامانم فقط دیده بودم زگیل داشت روی دوستش
    پارتنرم هم تا جایی ک میدونم نداره فقط یه خال مشکی روی رانش داره ک زخمیه همیشه
    عکسش رو ارسال میکنم میشه بگید زگیل هست یا خیر و باید چیکار کنم :)))
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۷ بهمن ۲( 1 ماه پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر مهدی جمعه ۸ دی ۲( 2 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    معذرت میخوام من چند تا دونه رو آلت تناسلیم ایجاد شده که مشکوکم به زگیل تناسلی میخواستم نظر شما رو در موردشون بدونم که زگیل تناسلی هستن یا چیزه دیگه ای؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۸ دی ۲( 2 ماه پیش)

      سلام عکس بطور صحیح بارگذاری و ارسال نشده است. لطفا در همین بخش با حجم مناسب مجدد ارسال کنید.

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۳ تیر ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    من 40 روز پیش رابطه داشتم با خانومی که طبق گفته خودشون چکاپ سالانه میشن حدود 1 هفته بعد یه ضایعه دیدم و بعد سوزش و خارش مجرای ادراری و کج شدن ادرار در آغاز و پایان پیدا کردم
    و الان کنار ضایعه یه سری ضایعه کوچک تری به وجود امده
    توی شهرمون 6 بار رفتم پیش دکترای مختلف که گفتن زگیل نیست و عفونت ادراری تشخیص دادن برام و دکتر اخری باذره بین و نور کافی گفت زگیل نیست و تشخیص سوزاک دادن
    دارو دادن برای سوزش کمی بهترم
    سوالم اینه این زائده ها زگیل هستن؟
    و بهترین راهه درمانش چیه؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ تیر ۲( 8 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

  • تصویر کاربر امین جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 506 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ۲۷ سالمه بخاطر خودارضایی شدید مشکل زودانزالی پیدا کردم.به‌پزشک مراجعه کردم قرص پاروکسات ۲۰ تجویز کرده میخاستم ببینم با خوردن این قرص مشکلم حل میشه؟وابستگی داره یا نه؟
    شما پیشنهاد بهتری دارین ک مشکلم واس همیش حل بشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۶ آذر ۰( 2 سال پیش)

      سلام زودانزالی درمان قطعی و دائمی ندارد و فقط با داروها می توان آن را کنترل کرد یعنی وقتی که دارو استفاده می کنید مدت زمان وقوع انزال را طولانی کرد اما نمی توان این بیماری را تا آخر عمر ریشه کن کرد. مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی( بصورت مصرف دائمی و روزانه یک عدد یا استفاده بصورت 6 ساعت قبل از نزدیکی)، یا قرص داپوکستین 30 یا 60 میلی گرمی 1 تا 3 ساعت قبل از نزدیکی. بدیهی است تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود. اسپری لیدوکائین 10 درصد یا کرم زایلا-پی داروهای موضعی برای کنترل زودانزالی هستند 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید. اگر با زدن بیحس کننده ی موضعی آلت نعوظ و سفتی خود را از دست می دهد می توانید از نصف قرص سیلدنافیل 50 میلی یک ساعت قبل از رابطه نیز استفاده کنید. از قرص ترامادول هم یک ساعت قبل از رابطه می توان استفاده کرد ولی استفاده از این قرص خطر اعتیاد در آینده را دارد و بهتر است به عنوان آخرین روش و در صورت عدم پاسخ به دیگر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر