نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک برای زگیل

در این مقاله مطالعه می کنید:

آیا از اسید سالیسیلیک برای زگیل استفاده می شود؟ ترکیبات اسید سالیسیلیک به دلیل ماهیت ارزان قیمت و سهولت در استفاده از آن به عنوان یک روش درمان خانگی زگیل تناسلی بسیار محبوب هستند. آنها می توانند به شکل مایع و به صورت مستقیم بر روی زگیل مالیده شوند یا به صورت یک چسب آغشته به اسید بر روی زگیل قرار گیرند. اسید سالیسیلیک اگرچه بیشتر در درمان زگیل ها ی کف دست و بویژه کف پا کاربرد دارد، ولی برای درمان زگیل های تناسلی خفیف هم می تواند موثر باشد. هر چه درصد غلظت اسید بیشتر باشد اثربخشی آن نیز بیشتر است والبته عوارض احتمالی  آن نظیر التهاب و سوختگی و بعضا سوزش پوست نیز بیشتر می شود.

مکانیسم علمی اثر اسید سالیسیلیک از طریق فرآیند کراتولیز می باشد. در این فرآیند لایه های پوستی که توسط ویروس HPV بصورت زگیل بوجود آمده است نازک شده و ریزش می کند بعبارتی اسید سالیسیلیک بتدریج باعث لایه برداری از روی زگیل می شود. در ادامه نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک برای زگیل را توضیح خواهیم داد.

محلول tca

نحوه استفاده از اسید سالیسیلیک برای زگیل

هنگام استفاده از اسید سالیسیلک برای درمان زگیل تناسلی در زنان و مردان بایستی نکات زیر را مد نظر داشت:

  • برای کمک به فرآیند لایه برداری و افزایش اثربخشی بعد از هر بار استفاده از اسید، بایستی بافت های مرده از روی سطح پوست به آرامی برداشته شوند.
  • کار دیگری که برای اثربخشی بیشتر اسید سالیسیلیک توصیه می شود شستن نواحی آلوده قبل از بکارگیری دارو است.
  • مراقب باشید تا اسید با پوست سالم تماس حاصل نکند چراکه ممکن است باعث التهاب و زخم پوست سالم بشود. لذا پوست اطراف زگیل را قبل از استفاده از اسید با وازلین یا کرم زینک اکساید بپوشانید.
  • اسید را شب بر روی زگیل ها زده و صبح بافت های مرده را بشورید و این کار را هر شب تا حذف زگیل ها انجام دهید.
  • بهتر است ابتدا فقط روی یک زگیل برای چند شب استفاده کنید و اگر دچار عارضه ای نشده و نتایج مطلوب و رضایت بخش بود سپس برای دیگر زگیل ها هم بصورت تدریجی استفاده کنید.
  • هیچگاه از اسید برای درمان همزمان تعداد زیاد زگیل و نیز زگیل های بزرگ و زگیل در نواحی حساس مثل مجرای ادراری استفاده نکنید.
  • بعد از آغشته کردن زگیل به اسید سالیسیلیک، روی زگیل را با چسب زخم بپوشانید.
  • این روش درمانی برای زگیل های کوچک زیر ۵ میلی متر با تعداد محدود توصیه می شود.
  • با توجه به حساس بودن پوست آلت و دهانه ی واژن و لبیا مینور و مجرای ادراری، استفاده از اسید سالیسیلیک برای این نواحی توصیه نمی شود.
  • اسید سالیسیلیک ویروس HPV را از بین نمی برد بلکه فقط زگیل را محو می کند لذا برای از بین بردن ویروس بایستی بصورت همزمان سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت کرد.

درمان با اسید سالیسیلیک همیشه اثربخش و موفقیت آمیز نیست و در صورت عدم پاسخ به درمان بایستی از دیگر روش ها مانند درمان زگیل تناسلی با لیزر استفاده کرد.

درمان زگیل تناسلی با تری کلرو استیک اسید (TCA)

درمان صد در صد زگیل تناسلی با محلول 80 تا 90 درصد اسید تری کلرواستیک اسید (TCA) تا حد زیادی در درمان زگیل های کوچک با تعداد محدود و نیز در نواحی مرطوب موثر است، اگر چه TCA برای ضایعات واژینال یا مقعد نیز می تواند استفاده شود.

درمان زگیل تناسلی با محلول

محلول TCA باید توسط پزشک برای بیمار استفاده شود. از بکار بردن آن توسط خودتان پرهیز کنید و اجازه ندهید فردی غیر از پزشک آن را برای شما استفاده کند. زیرا این محلول یک اسید قوی می باشد و استفاده نادرست از آن می تواند عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

احساس درد، گرما و ناراحتی به هنگام استفاده از TCA قابل پیش بینی است. برای کاهش درد ممکن است پزشک محل زگیل را با یک لایه ژل لوبریکانت بپوشاند. در صورت درد شدید می توان با استفاده از پودر بیکربنات سدیم (جوش شیرین) یا تالک اسید را خنثی کرد.

اگر بیش از سی دقیقه پس از درمان با TCA هنوز احساس درد شدید داشتید، منطقه را به شدت با محلول آب صابون شستشو دهید و با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از بیماران تغییر رنگ پوست در ناحیه ای که در آن TCA استفاده می شود یا اطراف آن را تجربه می کنند. اگر در منطقه ای که TCA استفاده شده است ترشح داشتید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

هیچ درمانی برای ریشه کنی ویروس HPV وجود ندارد. درمان ممکن است زگیل های شما را برای همیشه از بین ببرد، اما ممکن است مجددا زگیل های جدید را در همان ناحیه یا کنار آن مشاهده کنید. همچنین ممکن است زگیل های جدید را در مناطقی که هرگز زگیل ندیده اید مشاهده کنید. در حالی که میزان پاکسازی  زگیل تناسلی مردان بوسیله ی TCA در حدود 75 درصد است، متاسفانه، میزان عود در درمان با TCA حدود 36 درصد است.

برای درمان با TCA بایستی هرهفته به پزشک مراجعه کنید. دوره ی درمان معمولا 6 تا 10 هفته طول می کشد. در حالی که اکثر منابع توصیه می کنند که اگر زگیل ها در عرض شش هفته از بین نرفتند، باید سایر روش های درمانی استفاده کنید، ولی بعضی توصیه می کنند TCA را ادامه دهید تا زگیل ها از بین بروند.

اگر پوست منحصر به فردی دارید احتمال دارد که به درمان TCA حساسیت بیشتری داشته باشید و برنامه درمان شما باید یک یا دو هفته طول بکشد.

با این حال برای درمان زگیل تناسلی بهترین روش لیزر co2 هست که توسط پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز تاکید و سفارش شده است. 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (142 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تينا سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    اقاي دكتر من بعد از رابطه مقعدي هنگام دفع سوزش دارم و حس ميكنم كه دونه هاي مثه جوش زدم اطراف مقعد
    چون برامدگي حس ميكنم و اينكه همسر من كه ب دكتر مراجعه كردن زگيل نداشت
    امكانش هست من به زگيل مقعدي دچار شده باشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر عباس سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام
    دكتر م ميخوام بدونم شما فقط توي مطب كاره ليزر انجام ميديد چون هزينش خيلي زياد ميشه يا توي بيمارستان هم هست اسم بيمارستاني كه خودتون هستيد رو لطف كنيد ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    گفتید که براتون عکس بفرسم سعی کردم با وضوح باشن خیلی ممنون میشم چک کنید واینکه من چطوری میتونم بدون آزمایش پاپسمیر از اینکه به بیماری hpvمبتلا شدم یا نه مطلع بشم ؟راه دیگه ای هست تا از سلامتی خودن باخبر بشم واینکه به این بیماری دچار نشدم چون گویا یه دسته از این بیماری ها بدون علائم هست البته از اتفاقی که برای من افتاد حدود 8سال میگذره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ممنونم ازتون دکتر امیدوارم همیشه تنتون سالم باشه....منو از نگرانی نجات دادید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      موفق باشید
    4. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ببخشید دکتر باز مزاحم شدم من پنج تا عکس فرستادم پنجتاش رسید دیگه ؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      فقط دو تا رسید
    6. تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ای وای من براتون پنج تا فرستادم
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      دو تا فقط اومده بود
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر بهروز دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 147 مشاهده پرسش
    Beh ...:
    سلام آقای دکتر وقت بخیر

    26 سالمه 4 ساله ازدواج کردم و یه بچه هم داریم

    از لحاظ فیزیک بدنی هم میشه گفت اضافه وزن دارم زیر بغلم چند سالی است که خال های گوشتی شل و نرم مشاهده کردم که شبیه این خال ها در پدرم هم وجود دارد . اما من چند ماهه پیش متوجه شدم که عین این خال در الت تناسلی هم دارم خیلی خیلی کوچکه البته اما خیلی نگرانم که زگیل تناسلی باشه در حالی که هیچ رابطه جنسی مشکوکی نداشتم و هیچ گونه علایم و علامتی هم در همسرم هم در طول این 4 سال مشاهده نکردم و همچین خالی وجود ندارد

    من امروز عکس این خال رو با گوشی گرفتم اگه میشه شما هم نظر خودتون رو بگین که آیا اینا زگیل هستن یا اسکین تگ؟ خیلی نگرانم البته بیشتر از خودم برای خانوادم نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ظاهرش به زگیل نمی خوره ولی اگر بیشتر شد بهتره نمونه برداری شود
  • تصویر کاربر وحید دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 150 مشاهده پرسش
    با سلام دکتر من حدود یک ماه پیش سه تا دونه جوش کوچیک قرمز رنگ زیر کلاهک آلت تناسلیم دیدم ولی بهشون توجه نکردم تا اینکه چند روز پیش دیدم جوش ها روی تنه آلت و چند جای دیگه هم به صورت سه تایی و چهار تایی وجود دارن با توجه به اینکه من نزدیک به چند ماهه با خانمی که شرکای جنسی متعدد داره رابطه محافظت نشده دارم اما بعد از دیدن این ها که شاید زگیل تناسلی باشن ارتباطم رو با اون خانم قطع کردم حالا سوالم اینه که آیا زگیل تناسلی پس از درمان و برداشته شدن به وسیله لیزر فریز یا هر روشی دیگه که کاملا از روی پوست برداشته بشه من ازدواج کنم امکان داره به همسرم منتقل بشه؟؟؟؟؟؟آیا زگیل تناسلی برای همیشه توی بدن میمونه؟؟؟دکتر تورو خدا این رو جواب بدین اگه کاملا از اون منطقه برداشته بشه زگیل باز هم موقع ازدواج امکان داره به همسر منتقل بشه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    2. تصویر کاربر وحید شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باسلام وتشکر بی نهایت از شما که بدون اغراق میگم توی ایران تا از پزشک ارو لوژی صحبت میکنی اسم دکتر جباری سر زبان هاست.


      دکتر با توجه به پاسختون که فرمایش کردین امکان داره اون جوش های ریز قرمز زگیل تناسلی نباشه من عکس اون هایی رو که به نظرم بیشتر واضح هستن میفرستم خدمتتون که اگه امکان داره در موردش نظرتون رو بدونباسلام وتشکر بی نهایت از شما که بدون اغراق میگم توی ایران تا از پزشک ارو لوژی صحبت میکنی اسم دکتر جباری سر زبان هاست.


      دکتر با توجه به پاسختون که فرمایش کردین امکان داره اون جوش های ریز قرمز زگیل تناسلی نباشه من عکس اون هایی رو که به نظرم بیشتر واضح هستن میفرستم خدمتتون که اگه امکان داره در موردش نظرتون رو بدونم ممنونباسلام وتشکر بی نهایت از شما که بدون اغراق میگم توی ایران تا از پزشک ارو لوژی صحبت میکنی اسم دکتر جباری سر زبان هاست.


      دکتر با توجه به پاسختون که فرمایش کردین امکان داره اون جوش های ریز قرمز زگیل تناسلی نباشه من عکس اون هایی رو که به نظرم بیشتر واضح هستن میفرستم خدمتتون که اگه امکان داره در موردش نظرتون رو بدونم کباسلام وتشکر بی نهایت از شما که بدون اغراق میگم توی ایران تا از پزشک ارو لوژی صحبت میکنی اسم دکتر جباری سر زبان هاست.


      دکتر با توجه به پاسختون که فرمایش کردین امکان داره اون جوش های ریز قرمز زگیل تناسلی نباشه من عکس اون هایی رو که به نظرم بیشتر واضح هستن میفرستم خدمتتون چون من فک کردم زگیل هستن سعی کردم با خود درمانی و سرکه سیب بردارم که باعث سوختگی شدید پوست اون ناحیه هم شدم حالا اگه امکان داره در موردش نظرتون رو بدونم ممنونه اگه زگیل هستن پیگر درمان بشم و سوالی دیگه اینکه دکتر درسته میگن که بعدا بعد از دوسال این ویروس رو دفع میکنه یا خیر ؟؟؟؟آیا تا آخر عمر همراه انسانه؟؟؟ ممنونم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام مجدد
      این ضایعات قطعا زگیل تناسلی نیستند و در خیلی از مردان وجود دارد گرچه از نظر تعداد و سایز می تواند متفاوت باشد
    4. تصویر کاربر وحید شنبه ۱۲ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      با سلام دکتر چند باره من توی زندگیم مشکل برام پیش میاد و شما با لطف بی دریغ خودتون هر بار مهربان تر و خوش برخورد تر از قبل منو به زندگی برمیگردونین دکتر با تو جه به این که من کرمانشاه هستم در حال حاضر امکان این که حضورا بیام مطب و از شما قدر دانی کنم رو ندارم اما یه لوح سپاس بابت یاد بود آماده کردم که اگر این افتخار رو به بنده بدین از طریق پست میفرستم مطب انشالله روزی خودم حتما شخصا میام خدمتتون

      وسوالم
      دکتر من هرکاری کردم اولین بار نشد که این عکس هاروز باهم بفرستم الان باهم توی یک سوال جدید با کد پیگیری r42wz6120229

      فایل پیوست فرستادم من عذر خواهی میکنم که سوال هام طولانی شد میشه نظرتون رو راجبع این عکس ها بدونم که خیالم راحت بشه که زگیل تناسلی نیستن ؟؟؟ آخه چند جا وجود دارن بازم نظرتون اینه که زگیل نیستن؟؟؟سوختگی های پوست توی عکس من چون دچار اشتباه شدم اینقدر سرکه سیب زدم که پوستم سوخت انشاءالله خدا هر روز بیشتر از امروز بهتون عزت و سلامت بده.
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      ایتجا که عکسی ارسال نشده اگر در سوال دیگری بود جواب خواهم داد
    6. تصویر کاربر وحید یکشنبه ۱۳ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر عکس ها در این سوال با این کد پیگیری ارسال شدن
      وال جدید با کد پیگیری r42wz6120229
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      باشه دیدم جواب خواهم داد
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر