10 علت رابطه ی جنسی دردناک و نحوه ی درمان آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

رابطه ی جنسی همیشه باید برای طرفین لذت بخش باشد. پزشکان عقیده دارند زمانی که شما یک رابطه ی جنسی دردناک را تجربه می کنید، یعنی یک جای کار می لنگد. در این مقاله ما به 10 علت رابطه ی جنسی دردناک و نحوه ی درمان آن اشاره کرده ایم. نکته ی اصلی اینجاست که شما نباید هیچ وقت در زمان رابطه ی جنسی درد داشته باشید.

عشق بازی قبل از شروع سکس را جدی نگرفته اید

زنان دیرتر از مردان از نظر جنسی تحریک می شوند. با وجود اینکه همیشه این کلیشه وجود دارد که همه ی زنان به عشق بازی قبل از شروع رابطه ی جنسی نیاز دارند؛ اما شناختن بدن و راه های تحریک آن یکی از نکات کلیدی در زمان برقراری رابطه ی جنسی می باشد.

عشق بازی پیش از شروع رابطه ی جنسی باید برای شما بسیار هیجان انگیز و تحریک کننده باشد. راه های تحریک هر فردی با دیگری متفاوت است. به عنوان مثال، شما ممکن است با بوسیدن، بغل کردن، لمس نقاط حساس یا دیدن فیلم پورن تحریک شوید. بنابراین، باید چیزهایی که شخص شما را تحریک می کند را شناخته و در مورد آن بدون هیچ خجالتی با پارتنر خود صحبت کنید.

عشق بازی قبل از شروع سکس

دانستن اینکه بیشتر از چه چیزی خوشتان می آید، اولین راه تحریک جنسی و افزایش جریان خون به اندام تناسلی شما است. افزایش جریان خود در زمان تحریک جنسی، برای داشتن یک رابطه ی جنسی خوب و بدون درد الزامی می باشد؛ زیرا این امر سبب خیس شدن واژن و ترشحات روان کننده می شود. به گفته پزشک: «بسیاری از زنان واقعاً نمی دانند که چه زمانی تحریک می شوند!

این مشکل می تواند یکی از موانع بزرگ برای داشتن یک رابطه ی جنسی لذت بخش باشد. برای حل این مشکل بهتر است روی بدن خود تمرکز کنید.» او در ادامه می افزاید: «دقیقاً روی این نکته توجه کنید که لمس کردن بدن شریک جنسیان و لمس نواحی بدنتان توسط او، چه حسی به شما می دهد.»

از روان کننده یا لوبریکانت استفاده نمی کنید

اگر محیط واژن شما به اندازه ی کافی خیس و لغزنده نباشد، ممکن دخول رابطه ی جنسی دردناک را تجربه کنید. علاوه بر این، واژن شما تا 5 الی 7 دقیقه بعد از اینکه مغز شما در حال عشق بازی است، خیس نمی شود! عوامل دیگری مانند مصرف برخی از داروها نیز، می توانند منجر به خشکی واژن شوند. پزشک در این باره می گوید: «قرص های ضد حساسیت (مانند آنتی هیستامین ها) همانطور که روی سایر غشاهای مخاطی تأثیر می گذارند، باعث خشکی واژن نیز می شوند.

همچنین، قرص های ضد بارداری هورمونی با دوز پایین نیز، می توانند عوارضی مانند خشکی واژن را در پی داشته باشند». سایر داروهایی که ممکن است سبب خشکی واژن شوند عبارتند از: داروهای ضد افسردگی، داروهای فشار خون و آرام بخش ها. برای رفع این مشکل در قدم اول، باید یک لوبریکانت (روان کننده) شخصی تهیه کنید. حتی اگر در بیشتر مواقع نیاز به استفاده از لوبریکانت ندارید، بهتر است یکی از آنها را در خانه ی خود داشته باشید تا هر وقت به آن نیاز داشتید در دسترس شما باشد.

بیش از حد استرس دارید

به عبارت دیگر، شما میلیون ها کار و مشغله ی روز خود را با خود به رختخواب می آورید! آرامش، بخش مهمی از آمادگی و اشتیاق برای رابطه ی جنسی است. بهترین راه حل برای رفع این مشکل این است که قبل از شروع رابطه ی جنسی، سعی کنید استرس ها و تنش های خود را آرام کنید.

به عنوان مثال، شما می توانید از پارتنر خود بخواهید که با یک ماساژ به بهبود استرس شما کمک کند. اگر ماساژ را دوست ندارید، راه دیگری برای آرامش خود پیدا کنید. یوگا را امتحان کنید! یوگا و مدیتیشن برای بسیاری از بیماران کارساز است.

آلت تناسلی پارتنر شما بسیار بزرگ است

دلیل درد در حین رابطه ی جنسی در تعداد کمی از افراد «عدم تناسب اندام های تناسلی» می باشد. به این معنا که آلت تناسلی شریک جنسی شما بسیار بزرگ بوده و شما ریزه میزه هستید. برای رفع این مشکل استفاده از لوبریکانت می تواند مفید باشد؛ اما زمانی که آلت تناسلی آنقدر بزرگ است که به دهانه ی رحم برخورد می کند یا درون واژن به زور جا می شود، ممکن است شما یک رابطه ی جنسی دردناک را تجربه کنید. بسیاری از زنان در حین سکس، اعتماد به نفس گفتن جمله هایی مثل «آرام تر» یا «مهربانانه تر برخورد کن» را ندارند!

تفاوت اسکین تگ با زگیل تناسلی

مبتلا به نوعی عفونت هستید

برخی از عفونت های اندام تناسلی مانند تبخال تناسلی، تریکومونیازیس و عفونت های قارچی، می توانند سبب رابطه ی جنسی دردناک شوند. حتی زنانی که هیچ گونه علائمی را تجربه نکرده و از وجود عفونت خود بی اطلاع هستند نیز ممکن است دچار تغییرات کوچکی در واژن یا دهانه ی رحم و درد در حین رابطه ی جنسی شوند. خبر خوب این است که اکثر عفونت های اندام تناسلی به راحتی قابل تشخیص، کنترل و درمان هستند. پزشک توصیه می کند که در صورت مواجهه با درد در حین رابطه ی جنسی، بهتر است با پزشک خود صحبت کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید.

آندومتریوز دارید

آندومتریوز به معنی رشد نا به جای بافت آندومتر ( لایه داخلی رحم) در مکان های نا به جا مثل روی تخمدان ها، حفره لگن و پشت رحم می باشد. در سیکل های طبیعی قاعدگی، لایه داخلی رحم یا اندومتر ریزش کرده و از بدن دفع می شود. حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به آندومتریوز هستند. این مشکل می تواند منجر به درد در حین رابطه ی جنسی و دخول شود. درد ناشی از آندومتریوز بسیار شدید و غیر قابل تحمل می باشد.

متأسفانه برای درمان آندومتریوز شما ممکن است به جراحی لاپاراسکوپی نیاز داشته باشید. اما شناسایی ناحیه ی دقیق درد، از مهم ترین نکات درمان موفق این بیماری محسوب می شود. اگر پریودی های دردناک، درد در حین رابطه ی جنسی و یا سابقه ی خانوادگی ابتلا به آندومتریوز را دارید، بهتر است برای تست سونوگرافی به یک پزشک زنان مراجعه کنید.

ممکن است دچار عوارض IBS شده باشید

با وجود اینکه ربط دادن سکس و مدفوع بسیار خنده دار به نظر می رسد، اما باید بدانید که IBS یکی از دلایل احتمالی درد در حین رابطه ی جنسی محسوب می شود. به گفته ی دکتر پزشک: «افرادی که دچار علائم رایج سندرم روده ی تحریک پذیر (IBS) مانند گرفتگی های روده، اسهال یا یبوست هستند، ممکن است در برخی موارد رابطه ی جنسی دردناک را نیز تجربه کنند.»

بهترین راه برای درمان این مشکل مراجعه به پزشک است. شما باید در مورد نحوه ی مدیریت IBS با پزشک خود صحبت کنید. راه های زیادی برای کاهش علائم IBS وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به تغییر در رژیم غذایی، داروها، کاهش استرس و رفتار درمانی اشاره کرد. پزشک بیان می کند: «دلیل ارتباط سکس دردناک با بیماری IBS مشخص نیست؛ اما تحقیقات نشان داده است که درمان IBS در بسیاری از بیماران، می تواند درد واژن در زمان رابطه ی جنسی را کاهش دهد.»

دوران یائسگی را سپری می کنید

تغییرات واژن در زمان یائسگی تنها به کاهش ترشحات و خشکی واژن خلاصه نمی شود؛ به خصوص اگر یائسه شده اید. در دوران یائسگی ممکن است برخی از نواحی واژن و فرج حساس شوند. راه های زیادی برای کاهش علائم ناخواسته ی یائسگی وجود دارد. شما در اولین قدم باید برای یافتن علل احتمالی و درمان علائم یائسگی، با پزشک عمومی یا متخصص زنان خود مشورت کنید.

دچار برخی از اختلالات پوستی هستید

حدود 30 درصد مردم جهان به نوعی از اگزما مبتلا هستند. اگزما یک اصطلاح کلی برای گروهی از بیماری های پوستی می باشد. در برخی موارد، اگزما می تواند در پایین تنه ی شما بروز پیدا کند و فرج یا برخی از نواحی اندام تناسلی و واژن، دچار التهاب، خارش و قرمزی شوند. تمامی این مشکلات ممکن است یک رابطه ی جنسی دردناک را در پی داشته باشد.

خبر خوب اینجاست که اگزمای فرج و واژن به راحتی قابل درمان است. این مشکل در اغلب موارد با عدم استفاده از صابون یا عوض کردن ماده شوینده ی لباس و پوشیدن لباس های گشاد و نخی رفع می شود. پزشک شما ممکن است در برخی موارد یک کرم کورتیکواستروئید یا یک آنتی هیستامین را تجویز کند.

واژینسموس

واژینسموس یک بیماری نادر است که با اسپاسم و انقباض غیر ارادی واژن در حین دخول، خود را نشان می دهد. زنان مبتلا به واژینسموس ممکن است در زمان استفاده از تامپون یا حتی تست پاپ اسمیر در مطب متخصص زنان نیز دچار این انقباض شوند. محققین بر این باورند که واژینسموس یک وضعیت روانی است که از عواملی مانند ترس از رابطه ی جنسی، سوء استفاده، تجاوز، ضربه های احساسی یا اضطراب نشأت می گیرد. اگر در حین رابطه ی جنسی یا قرار دادن تامپون دچار درد شده اید، بهتر است برای تشخیص دقیق و درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.9/5 - (10 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    در سایت جامعه زگیل تناسلی یک کاربر گفتند که از شما و چند دکتر دیگه شنیدند که اگر یکی از زوجین
    منفی بشه ویروس اچ پی ویش هیچ تظمینی نداره که دوباره از زوج مقابلش همون نوع نگیره.!
    چون که آنتی بادی که بدنش ساخته از نوع مهاجم نه مقاوم!!!!!!!!
    آیا این حرف ایشون درسته که از شما نقل قول کرده؟
    مگه اینطور نیست که اگه یک نوع دفع بشه بدن نسبت بهش مقاومه؟
    دکتر بعضی کاربران توی این سایت میگن این ویروس اصلا دفع نمیشه و همیشه میمونه!!!آیا درسته؟
    دکتر من چند سالی هست که دیگه هیچ ضایعه ایی ندارم.حدود ۶ سالی میشه؟ همه درمان هارو هم کردم .واکسن هم خودم هم خانومم زدیم .نوع. های ریسک و لو ریسک داشتیم.
    بعد این چند سال دکتر همش استرس سرطان های مربوط به این اچ پی وی رو دارم.چون سکس دهانی داشتیم.به نظر شما من در خطر این سرطان دهان و گلو هستم؟
    آخه توی اینترنت خیلی چیزایی بدی نوشته.منم هی میرم میخونم داغون میشم.از زندگیم افتادم.در ضمن ahcc هم مصرف کردم.الانم شیتاکه و گانودرما مصرف میکنم.دکتر اینم بگم که از وقتی من این قارچ هارو مصرف میکنم خیلی کم مریض میشم اگر بشم خیلی کم اتفاق میوفته برم دکتر بطور مثال برای سرما خوردگی.در صورتی که قبلاً خیلی مریض میشدم و باید حتما دکتر میرفتم.
    پیشاپیش تشکر میکنم از راهنماییتون .خداوند عمر با عزت بهتون بده.لطفا منو راهنمایی کنید.
    دکتر یک چیز دیگم می خواستم بگم
    همون چند سال پیش من برای جراحی شقاق رفتم پیش دکتر جراح که لیزر کنه بهتر موقع عمل بهم گفت که یک زیگیل هم نزدیک معقدت داری اونم برات لیزر کردم ولی بعدش توی عکس که قبل عمل گرفته بود که تو ارشیوش نگه داره دوباره نگاه کرد گفت این زگیل نبوده و یک اسم علمی گفت که من یادم نیست.که با یک بار لیزرم از بین رفت.بعد پیش دکتر پوست رفتم و بهش نشون دادم گفت اگر اون زگیل بود با توجه به این که اونجا خیلی مرطوبه خیلی باید پخش میشد پس همون زگیل نبوده.به یک جراح دیگم جاسوسی نشون دادم گفت اینجا معمولا زگیل نمیزنه وزگیل معمولا لبه معقد میزنه.لطفا نظرتون بابت این موضوع هم بگید. استرس دارم که نکنه سرطان معقد بگیرم اگه اون زگیل بوده؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۸ دی ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      بله احتمال ابتلا با همان تیپ ویروس بعد از پاکسازی باز هم وجود دارد

      خیر احتمال از بین رفتن و پاکسازی کامل ویروس از بدن وجود دارد

      به نظر شما من در خطر این سرطان دهان و گلو هستم؟..............................خیر

      به مطالب اینترنت کاری نداشته باش و زندگیت رو بکن

      لطفا نظرتون بابت این موضوع هم بگید. استرس دارم که نکنه سرطان معقد بگیرم اگه اون زگیل بوده؟....................نظری ندارم

    2. تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۸ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      ببخشید دکتر دوباره مزاحم میشم اگه واکسنشم زده باشیم بازم آلوده میشیم؟
      مگر اینطور نیست که ویروس پاک بشه بدن ایمن میشه؟
      بعد این که اگر ما بدبینانه نگاه کنیم و اون زگیل معقد بوده باشه احتمال سرطان مقعد هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
    4. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      دکتر ناحیه پر خطر که فرمودید یعنی کجا؟
    5. تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۹ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      واینکه احتمال سرطان معقد هم همون کمتر از یک درصد هستش؟
      من تویک مطلب خارجی خواندم که این سرطان در همجنس گراها و بیماران hiv ایجاد میشه.
      خدارو شکر که منم جزو اینها نیستم.
      آقای دکتر ویروس های ریسک ما ۱۶ و ۱۸ بود .حالا که ما واکسن زدیم می‌تونه از بد خیمی های معقد جلوگیری کنه با توجه به اینکه ما واکسنشم زدیم؟
      آقای دکتر من خیلی ترسیدم شما گفتید احتمالش هست برای سرطان مقعد.
      هر چی بیشتر تحقیق میکنم بدتر میشه اوضاعم دکتر.
      البته من جای عملمو به یک دکتر دیگه نشون دادم اون جراح بدون اینکه من چیزی بگم گفت اینجا هم یک گوشت اضافه داشتی برداشته برات جراح قبلی.پس احتمال زگیل نبودن اون ضایعه به نظر شما وجود داره؟چون دیگه عود هم نداشت با یک بار لیزر .همون جراح اولین وقتی عکشی که گرفته بود با دقت بعد عمل دید گفت زگیل نیست
    6. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      نوع پر خطر نه ناحیه پر خطر
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      بله احتمالش هست که اصلا از اول زگیل نبوده باشد
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر مریم دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 111 مشاهده پرسش
    سلام لطف میکنید بگید پماد سینکاتچینز برای hpv تایپ 6رو کجا میتونم پیدا کنم در تهران؟
    بیشتر از یک هفته است دارم میگردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۶ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      تا آنجایی که من اطلاع دارم این پماد در ایران نیست
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    با سلام
    مردی هستم 29 ساله متاهل
    چند وقت پیش متوجه لکه های سیاه رنگ ( 5 تا 6 عدد اندازه دانه های کنجد با برجستگی بسیار کم ) روی قاعده آلت تناسلی خودم شد با همسرم به پزشک طب پیشگیری مراجعه کردیم ایشون برای همسرم آزمایش اچ پی وی نوشتن و گفتن برای یکیتون کافیه اگه ویروس رو داشته باشین رو یکیتون خودشو نشون میده و بخاطر گرون بودن آزمایش نمیخواستن برای خودم آزمایش تجویز کنن ولی با اصرار خودم برای من هم نوشتن
    بهرحال جواب آزمایش رو که بردیم برای همسرم از آزمایشگاه دکترخسروشاهی جواب اچ پی وی منفی و باب اسمیر هم بدون مشکل بود ولی برای خودم از آزمایشگاه مرکزی اچ پی وی مثبت با سروتیپ 16
    بسیار خوشحال شدیم که همسرم مشکلی ندارن و چون 25 سالشونه سریعا براشون واکسن گارداسیل رو تجویز کردن( که هنوز موفق نشدیم پیدا کنیم) نکته اینجاس که اگه من آزمایش نمیدادم تکلیف چی بود؟ و اینکه اصلا امکانش هست که من داشته باشم و ایشون نداشته باشه؟
    موضوع بعدی اینه وقتی برای درمان خودم پیگیر شدیم گفتن با یکی از 5 روشی که وجود داره با یک روش درمان ، ضایعات رو بردادن و بعدشم با رعایت نخوردن غذای چرب و ورزش کردن و سیگار نکشیدن و الکل نخوردن و میوه خوردن و ... و تجویز بعضی داروها سیستم ایمنی بدنم رو تقویت کنم. راستش این درمان با عقلم جور درنمیاد
    خواستم نظر شما رو بدونم و اینکه اگه صلاح بدونید بیام خدمتتون برای ویزیت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      فکر کنم شما حضوری تشریف آوردید و با هم در این مورد مفصل صحبت کردیم
  • تصویر کاربر م. سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام .جناب دکتر در تاریخ 12تیر خدمت شما بودم و لیزر انجام دادم (جوشهای ریز گوشتی ).(از لاهیجان😉 )قسمتی از جای لیزر که عمیق تر بود علیرغم استفاده ازموپیروسین تا این تاریخ که دوازده روز میگذره نه تنها خوب نشده بلکه مقداری عفونت هم کرده ولی بقیه قسمتها که عمیق نبوده تقریبا خوب شده .با توجه به محدودیت زمانی استفاده از موپیروسین ازچه دارو یا پمادی استفاده کنم .با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      چند روزی بتادین با پنبه صبح و شب بزنید و بعد پماد آلفا برای ترمیم استفاده کنید.
  • تصویر کاربر Mahan یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 96 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من 23 سالمه و یک بار با دختری که ایشون هم بار اولشون بوده همخوابی داشتم و تماس جنسی داشتیم اما دخول خیر
    درضمن اینکه نمیدونم به زیگیل تناسلی دچار هستم یا نه و اینکه کف پای من درگیر زگیل شده ، با همه این موارد میخوام واکسن گاداسیل رو بزنم اما نمیدونم اگه این تزریق رو انجام بدم فایده داره و باعث مصونیتم میشه یا نه ؟
    ممنون از شما🙏🏻
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      واکسن برای شما فایده دارد.
      این ضایعه ی در عکس زگیل نیست
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر