بیماری واریکوسل چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

واریکوسل اتساع و پیچ خوردگی غیرطبیعی شبکه وریدی (سیاهرگی) بالای بیضه‌ها است. به طورکلی علل بروز واریکوسل را به سه دسته ی ژنتیکی، اختلالات داخلی رگ ها وعوامل مربوط به ساختار فیزیکی بدن (Body habitus) تقسیم می کنند.

خون رسانی به بیضه از طریق سه سرخ رگ عروقی مستقل صورت میگیرد و تخلیه خون کثیف از بیضه توسط شبکه سیاهرگی (شبکه ی پمپینیفرم ) انجام می شود که این سیاهرگ ها در ادامه ی مسیر خود به سیاهرگ کلیه در سمت چپ و سیاهرگ اجوف تحتانی در سمت راست تخلیه می شوند. این بیماری به علت گشاد شدن غیر طبیعی شبکه ی سیاهرگی بیضه و سیاهرگ طناب بیضه ایجاد می شود.

سن ابتلا به واریکوسل

این بیماری به ندرت در سن پایین تر از ده سال دیده می شود و بروز آن بین 10 تا 15 سالگی به شدت افزایش می یابد که می تواند نشان دهنده ی ارتباط آن با بلوغ فرد باشد. شیوع این بیماری در بزرگسالان برابر با 8 تا 16 درصد می باشد. اگر چه اغلب موارد این بیماری در طرف چپ گزارش شده ولی در گزارشات جدید تر شیوع موارد دو طرفه افزایش یافته و در 15 تا 50 درصد موارد واریکوسل به صورت دو طرفه مشاهده می شود. به طور کلی بروز جداگانه ی واریکوسل در سمت راست شایع نبوده و دراین صورت باید به وجود یک توده که بر روی سیاهرگ ها فشار می آورد و مانع بازگشت خون می شود مشکوک شد.

واریکوسل

شدت و درجه واریکوسل

تقسیم بندی شدت واریکوسل به هنگام معاینه به صورت زیر است:

واریکوسل درجه 1: فقط در زمان افزایش فشار داخل شکم در هنگام زور زدن قابل لمس است.

واریکوسل درجه 2 : به راحتی و بدون نیاز به زور زدن قابل لمس است ولی قابل رویت نیست.

واریکوسل درجه 3: سیاهرگ های متسع و گشاد شده بدون نیاز به زور زدن از ورای پوست کیسه بیضه به راحتی قابل رویت است.

اگر میزان شیوع این بیمار را به طور کلی 15 درصد درنظر بگیریم، 9% موارد درجه 1، 4% موارد درجه 2 و 2% آن درجه 3 است.

علت بروز واریکوسل

به طورکلی علل بروز واریکوسل را به سه دسته ی ژنتیکی، اختلالات داخلی رگ ها وعوامل مربوط به ساختار فیزیکی بدن (Body habitus) تقسیم می کنند. در یک مطالعه ریسک بروز واریکوسل در اقوام درجه یک بیماران مبتلا به این بیماری به خصوص در برادران بیمار را 4 تا 8 برابر جمعیت عمومی گزارش کردند.

فقدان دریچه ی سیاهرگی یا نارسایی در عملکرد دریچه ای سیاهرگ های طناب بیضه ی چپ می تواند باعث برگشت خون به شبکه ی سیاهرگی بیضه و در نتیجه اتساع آن شود.

تاثیرات مخرب ناشی از این بیماری بر روی بیضه ها قابل توجه بوده و به اثبات رسیده است. نمونه برداری از بیضه های بیماران مبتلا به این بیماری یک طرفه نشان دهنده ی توقف در بلوغ اسپرم ها و کاهش تولید اسپرم و همچنین کاهش ضخامت و قطر لوله های اسپرم ساز است.

نکته قابل توجه اینجاست که حتی در واریکوسل یک طرفه، تغییرات مخرب در هر دو بیضه دیده می شود البته شدت آن در بیضه ی مبتلا به این بیماری بیشتر است. از دیگر تغییرات مشاهده شده در نمونه برداری بیضه ی این بیماران می توان به اختلال در سلول های تولید کننده ی تستوسترون و سلولهای موثر در اسپرم سازی و همچنین اختلال در مویرگ های بیضه اشاره کرد.

درمان واریکوسل

واریکوسل، با تغییرات بیوشیمیایی خاصی نیز همراه است. کاهش غلظت تستوسترون داخل بیضه و در موارد واریکوسل درجه ی 3 حتی کاهش غلظت تستوسترون در خون نیز دیده شده است.

از اثرات منفی ثابت شده واریکوسل بر بیضه، کاهش رشد بیضه است که ارتباط معکوس با کیفیت بیضه دارد.

بزرگ تر شدن بیضه پس از عمل جراحی واریکوسل اگرچه نشانه ی موفقیت در درمان محسوب می شود ولی الزاما به معنای بهبود کیفیت اسپرم بیمار نیست.

تاثیر واریکوسل بر روی کیفیت اسپرم نیز قابل مشاهده است و شامل تغییراتی مانند کاهش حرکت اسپرم ها، افزایش اسپرم های نابالغ واسپرم های با اشکال غیر طبیعی می باشد.

علل مختلفی برای تغییرات ذکر شده به دنبال این بیماری مطرح شده است از این علل می توان به افزایش فشار سیاهرگی و جریان معکوس مواد سمی از غدد فوق کلیوی به بیضه اشاره کرد.

از منطقی ترین علل می توان به آسیب حرارتی ناشی از این بیماری به بیضه ها اشاره نمود. دمای داخل بیضه به طور طبیعی بین 33 تا 34 درجه ی سانتیگراد بوده و این دما جهت تولید اسپرم طبیعی الزامی است ولی با بروز واریکوسل دمای بیضه ها بالاتر رفته و منجر به بروز اختلال در فرآیند اسپرم سازی بیضه ها می شود.


بیشتر بدانید…

عوارض عمل واریکوسل


دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.7/5 - (14 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر بهرام شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    واریکوسل گرید یک دارم وازمایشم رو براتون میفرستم لطفا جواب بدین ودرمورد ازمایشم توضیح بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۶ آبان ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      شکل و حرکت اسپرم ها کمی ضعیف هست

  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر؛ من حدودا یک ماه پیش عمل واریکوسل در بیضه چپ به روش میکروسکوپ انجام دادم..بعد عمل شش ساعت در کلینیک تخصصی غیردولتی بودم..اما بعد شش ساعت نیم ساعتی سرپا ایستادم و کمی با احتیاط حرکت کردم؛ در اوایل بیضه خیلی بزرگ بود و رگ ها خیلی گشاد بودند.اما بعد چهار روز بعد عمل بیضه کوچک تر و رگ ها جمع تر شدند..آیا امکان عود وجود دارد..هنوز هم بیضه گاهی کوچک و گاهی بزرگ میشود و رگ های بیضه گاهی گشاد و گاهی جمع میشوند..اما هیچ گونه دردی بعد عمل نداشتم و ندارم...
    و سوال آخر من متاسفانه کارم طوری است که در روز باید ده ساعتی ایستاده مشغول کار شوم اما در این ده ساعت حدودا بعد هر ساعتی پانزده دقیقه استراحت مکنم یعنی میشینم. آیا این عامل هم باعث عود واریکوسل می شود یا خیر؟؟ممنون از پاسخ شما دکتر جباری عزیز...خیلی نگران هستم لطفاً راهنمایی کنید!!!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۵ مهر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر آریا دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام اقایی دکتر خسته نباشین
    من بیضه سمت راستم حالت غیر ادی داره و مثل این ک جای خودش نمی ایسته و نیاد بالاتراز جای خود ک نزدیک دستگاه تناسلی میاد بیرون میخواستم ببینم چ مشکلی هست و میشه درمانش کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۲ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      معمولا بدلیل اسپاسم عضلات طناب بیضه یا کوتاهی طناب هست و درمان دارویی ندارد
  • تصویر کاربر نیما شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 636 مشاهده پرسش
    سلام ، من هیفده سالمه ،یه مدتی بیضه درد داشتم و عمل واریکوسل انجام دادم الان درد بیضم خوب شده ولی کمر درد بسیار شدید دارم از بعد عمل رفتم دکتر ، گفته باید هفته ای دو بار خودارضایی کنم تا خالی شه ولی با خودارضایی 4 ساعت تقریبا کمر دردم بهتر میشه و دوبار بقدری درد میگیره که نمیتونم حرکت کنم هرزگاهی هم با ادرار مقدار اسپرم خارج میشه ، چیکار کنم ، راه حل چیه ؟ ( نمیتونم ازدواج کنم )
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به نظر من بابت کمر درد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و خروج اسپرم با ادرار در سنین جوانی مشکلی ندارد و نیازی به دارو و درمان نیست.
  • تصویر کاربر زارعی شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    با سلام
    من پسری 30 ساله و مجرد هستم که تا کنون هیچ رابطه جنسی هم نداشته ام. تقریبا حدود دوسالی هست که دیگه حین خواب منی از من خارج نمیشه و هر چند قبل از اوون هم این اتفاق با دوره های زمانی بلندی(معمولا دو ماه و یا بیشتر) اتفاق می افتاد. این مساله در کنار مشکلات دیگری که در ادامه میگم باعث آزار بیش از حد من شده به طوری که اعتماد به نفس رو به کلی از من گرفته و تصمیم برای ازدواج و برقراری رابطه جنسی رو شدیدا تحت تاثیر قرار داده ازتون صمیمانه خواهش می کنم من رو راهنمایی کنید و صریحا به من بگید آیا مشکلاتی که با اوون مواجه هستم قابل درمان هست یا خیر؟
    1- من اخیرا (ظرف یک سال گدشته)با دختری دوست شده بودم، چند باری حین اینکه ما با هم بیرون می رفتیم تنها با لمس دستاش و نگاه کردنشون منی از من خارج می شد و این اتفاق بدون هیچ گونه نعوظی هم صورت می گرفت. این اتفاق شدیدا من رو سرخورده و ناراحت می کرد، به طوری که کلا رفتارم عوض میشد. این انزال بی موقع بدترین اتفاق ممکنیه که میتونه برای من افتاده باشه و ...
    2- بعد از این اتفاقات من تصمیم به خود ارضایی گرفتم، تا از سلامت جنسی خودم به نوعی مطمئین بشم، حین خود ارضایی هم مشکلات عدیده ای مواجه بودم که به طور خلااصه به این نحوه که اولا انزال من شدیدا زود اتفاق می افته و حتی به مرحله نعوظ هم نمیرسه فقط یکبار بعد از نعوظ اتفاق افتاد که اون هم بعد از خود ارضایی اول بود. مشکل دیگه اینه که سر آلت تناسلی من شدیدا حساسه و در حین خود ارضایی هنگامی که منی میخواد خارج شه با دردهای خفیفی همراهه. عدم نعوظ حین خود ارضایی، زودانزالی شدید، درد سر آلت تناسلی حین خود ارضایی، محتلم نشدن در خواب، تحریک نشدن و عدم نعوظ حین تماشای فیلمهایی که قبلا باعث تحریک و نعوظ می شد. و همین طور انزال بی موقع هنگام ارتباط با دوست دختر از جمله مشکلاتی هستند که با اوون ها مواجه هستم و واقعا سردرگم شدم احساس میکنم دچار ناتوانی جنسی هستم، و هیچ لذتی از ازدواج نخواهم برد. این موضوع شدیدا من رو آزار میده ...
    3- ذکر این نکته هم ضروریه که بعضی از اوقات بعد یا قبل از ادرار مایعی خارج میشه که خیلی شبیه منی هست ولی رنگ و بوی اوون رو نداره(البته این موضوع بیشتر زمانی اتفاق می افتاد که من مدت زمان زیادی بود منی ازم خارج نشده بود و زمانهایی که هفته ای یکبار خود ارضایی می کردم کمتر شاهد این اتفاق بودم...)
    ازتون صمصمانه خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید، اینکه چطور مطمئن شم که دارای سلامت جنسی هستم و اینکه آی اصلا می تونم ازدواج کنم یا نه؟؟
    با احترام
    \
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ شهریور ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      با معاینه و آزمایش هورمونی و آزمایش اسپرم می توانید تا حدود زیادی از سلامت جسمانی خود در مسایل جنسی مطمئن شوید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر