خال های سیاه روی آلت تناسلی مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

لکه ­ها و خال­ های سیاه روی آلت تناسلی مردان ممکن است نشان دهنده طیف وسیعی از بیماری­های پوستی باشند. این لکه ­ها می­توانند از نظر اندازه متفاوت باشند و ممکن است به صورت جداگانه یا به صورت خوشه­ای ظاهر شوند.

درست مانند سایر لکه‌های رنگی روی آلت تناسلی، خال های سیاه روی آلت تناسلی مردان می‌توانند در نتیجه یک بیماری مقاربتی و جنسی، عفونت قارچی یا واکنش آلرژیک باشند. همچنین خال های سیاه روی آلت تناسلی مردان می­توانند موضوع جدی­تری باشند. 

انواع لکه ­ها و خال­ های سیاه روی آلت تناسلی مردان

اگر متوجه لکه‌ها و خال های سیاه روی بدن خود شدید، توجه به علائم همراه و هر عاملی که ممکن است باعث ایجاد لکه‌ها شده باشد، اهمیت دارد. این اطلاعات می تواند به شما در تعیین علت لکه ­های سیاه و انجام اقدامات مناسب کمک کند. در صورت وجود هر گونه شک و نگرانی توصیه می شود به پزشک مراجعه کنید.

لکه‌ها و خال های روی بدن

خال:

تقریباً در هر جای بدن، از جمله آلت تناسلی، می­توانید خال­های پوست تیره رنگ داشته باشید. خال­ ها توده ­های معمولی و خوش­خیم روی پوست هستند که ممکن است سیاه، قهوه ای یا رنگ­های دیگری باشند. خال به دلیل تولید ملانین بیش از حد سلول های پوست (رنگدانه ای که رنگ پوست شما را تشکیل می­دهد)، در یک ناحیه کوچک و نه در سراسر پوست ایجاد می­شود.

خال­ها بی­ضرر هستند و ارزش نگرانی ندارند. حتی ممکن است در طول زندگی خود بین 10 تا 40 خال روی بدن خود داشته باشید که بیشتر روی صورت، بازوها، پاها و سایر نواحی که زیاد در معرض نور خورشید هستند بروز می­کند. در حالی که بیشتر خال­ها بی ضرر هستند، مهم است که از هرگونه تغییر در اندازه، شکل یا رنگ آگاه باشید، زیرا ممکن است نشانه یک بیماری جدی­تر باشد. خال­ها نیازی به برداشتن ندارند. سعی نکنید آنها را در خانه بردارید، زیرا بسیاری از درمان های خانگی خال در واقع می­توانند مضر باشند.

کیست:

کیست­ها برآمدگی­ های سفت یا سخت پر از مایع هستند که می­توانند روی آلت تناسلی شما ظاهر شوند. این کیست­ها معمولا هم­رنگ بافت پوست اطراف است و در لمس احساس درد ندارد، اما ممکن است کمی حساس باشند، تغییر شکل نمی­دهند، اما با گذشت زمان ممکن است بزرگ­تر شوند، ناحیه اطراف کیست احتمال دارد زخمی یا عفونی شود.

خیلی اوقات کیست­ها نیازی به درمان ندارند و ممکن است در عرض چند هفته خود به خود از بین بروند ولی اگر ماندگار شوند یا باعث ایجاد آزار و اذیت گردند یا ظاهری نامناسب ایجاد کنند، به راحتی می­شود توسط پزشک درمان شوند.

جوش‌:

جوش‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که چربی یا کثیفی در منافذ پوست به دام می‌افتد و باعث ایجاد چرک و رشد باکتری ‌شود. آن­ها ممکن است با یک ماده سفید یا سیاه پوشانده شوند. غالبا نیازی به درمان ندارند و معمولاً در عرض چند هفته یا کمتر خود به خود از بین می روند، درست مانند جوش های روی صورت. گاه برای بهبود سریع تر می توان از پمادهای آنتی­بیوتیکی موضعی استفاده کرد.

برگشت مو به داخل پوست:

گاهی یک موی کوتاه (اغلب اخیراً تراشیده شده) هنگام رشد به داخل فولیکول خود خم می‌شود و باعث علائمی می­شود مانند بروز نقطه سیاهی که مو در آن قرار دارد و بعضا حاوی مایع یا چرک می­باشد و می­تواند باعث خارش یا سوزش شود. موهای رشد کرده معمولاً نیازی به درمان ندارند و در عرض چند هفته یا کمتر از بین می­روند. اما ممکن است عفونی شده و نیاز به آنتی بیوتیک یا برداشتن موهای رشد کرده با موچین باشد.

بهترین درمان تنگی مجرای ادرار

آنژیوکراتوم:

آنژیوکراتوم­ ها برجستگی­ های ریز و قرمز روشنی هستند که وقتی مویرگ­های زیر پوستی و عروق خونی نزدیک پوست شما بزرگ یا متسع می­شوند، به صورت دسته ­های کوچک ظاهر می شوند. آنها در لمس خشن هستند و ممکن است با گذشت زمان ضخیم­تر شوند. مشخص نیست که دقیقاً چه چیزی باعث ایجاد آنها می­شود، اما شایع­ترین علت ممکن است شامل فشار خون بالا یا شرایطی باشد که بر عروق خونی نزدیک آلت تناسلی شما تأثیر می­گذارد، مانند شرایطی که در بروز هموروئید (بواسیر) یا واریکوسل (وریدهای گشاد شده در کیسه بیضه) نقش دارد.

آنژیوکراتوم ها معمولاً از بین نمی­روند و بی­ضرر هستند و فقط ممکن است در اثر ضربه در حین اصلاح موهای ناحیه تناسلی، خاراندن یا فعالیت جنسی خونریزی کنند. در صورتی که از ظاهر این توده­های قرمز احساس خوبی ندارید، برای حذف آن­ها می­توانید به پزشک مراجعه و توسط لیزر آن­ها را برطرف کنید.

زگیل تناسلی:

زگیل تناسلی توده‌های ناهموار، گنبدی شکل، گل کلمی یا بعضا مسطح به رنگ سیاه، قهوه­ای، صورتی و بعضا هم­رنگ پوست هستند که بدلیل ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) حین رابطه جنسی بوجود می­آید. برای داشتن اطلاعات بیشتر در مورد این بیماری و نحوه درمان آن به بخش­های دیگر این سایت مراجعه کنید تا اطلاعات کاملی در این خصوص به­دست بیاورید.

کراتوز سبورئیک:

کراتوز سبورئیک یک ضایعه خوش خیم پوست است که با افزایش سن بیشتر می­شود. ضایعات کراتوز سبورئیک معمولاً قهوه­ای، سیاه یا برنزه روشن هستند. ضایعات مومی یا پوسته پوسته و کمی برجسته به نظر می­رسند. آن­ها به تدریج و معمولا در صورت، گردن، سینه، پشت یا ناحیه تناسلی ظاهر می­شوند. کراتوزهای سبورئیک بی­ضرر بوده و مسری نیستند. نیازی به درمان ندارند، اما اگر لباس آنها را تحریک می­کند یا ظاهر آنها را دوست نداشتید، ممکن است تصمیم بگیرید که آنها را بردارید که به راحتی با لیزر برطرف می­شود.

لنتیگو:

لنتیگو آلت تناسلی بصورت یک ضایعه لک رنگدانه با رنگ­های متنوع و حاشیه­های نامنظم است که معمولا در بزرگسالان ظاهر می­شود. بدون علامت است و ممکن است به تدریج بزرگ شود. این ضایعه غالبا خوش­خیم است و نیازی به درمان ندارد و با افزایش سن، تعداد و اندازه آن ممکن است بیشتر شود. در صورت شک به ملانوما و بدخیمی، توصیه به انجام بیوپسی و نمونه برداری می­شود.

ملانوما:

ملانوما نوعی سرطان پوست است که می­تواند در هر قسمتی از بدن از جمله آلت تناسلی ایجاد شود.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (26 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر S شنبه ۱۰ تیر ۲( 9 ماه پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر من امروز یه خال سیاه روی پوست التم دیدم وقتی بهش دست زدم یکی دیگه به وجود اومد وقتی به دومی هم دست زدم سومی به وجود اومده الان خیلی نگران شدم ممنون میشم راهنماییم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ تیر ۲( 9 ماه پیش)

      سلام در صورت صلاحدید عکس واضح بفرستید تا بتوانم کمک تان کنم.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر