چسبندگی آلت چه زمانی اتفاق می افتد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

چسبندگی آلت تناسلی در نوزادان پسر زمانی رخ می دهد که تنه ی آلت تناسلی به گلن یا ساختار پیازی سر آلت تناسلی می چسبد. پل های پوستی، اتصالاتی هستند که ضخیم تر هستند. برخی از چسبندگی های آلت تناسلی در دوران نوزادی خود به خود رفع می شوند، اما برخی دیگر باید با کرم های مخصوص درمان شوند. پل های پوستی ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

منظور از چسبندگی آلت چیست؟

چسبندگی آلت در پسران ختنه شده زمانی اتفاق می افتد که پوست تنه ی آلت تناسلی ضخیم می شود و به گلن یا سر آلت تناسلی می چسبد. به ساختار پیازی انتهای آلت تناسلی، گلن گفته می شود. پل های پوستی، اتصالات ضخیم تر و دائمی تری هستند و زمانی ایجاد می شوند که پوست تنه ی آلت تناسلی به حاشیه ی تاج یا کلاهک گرد نزدیک نوک آلت تناسلی می چسبد.

افزایش گردش خون در اندام تناسلی

چه عللی سبب چسبندگی آلت می شوند؟

چسبندگی های آلت تناسلی و پل های پوستی به دلایل مختلفی می توانند رخ دهند. چسبندگی ها در صورتی ایجاد می شوند که پس از ختنه پوست باقی مانده به اندازه کافی جمع نمی شود. این مشکل همچنین زمانی ایجاد می شود که پوست آلت تناسلی توسط پد چربی بزرگ در بالای ناحیه تناسلی به جلو کشیده می شود و به آلت تناسلی ظاهری دفن شده می دهد. چسبندگی هایی که درمان نمی شوند می توانند تبدیل به پل های پوستی شوند.

چسبندگی های آلت تناسلی و پل های پوستی چه علائمی دارند؟

چسبندگی آلت و پل های پوستی هیچ علائم و دردی ندارند. اگر این شرایط با رشد کردن کودک ادامه پیدا کند، فرد ممکن است در حین نعوظ متوجه احساس کشش شود. چسبندگی های آلت تناسلی و پل های پوستی معمولاً با چشم غیرمسلح قابل مشاهده هستند. آلت تناسلی ممکن است در پد چربی ناحیه تناسلی مخفی شود. اگر کودک شما چسبندگی دارد، سلولهای پوستی مرده و چربی ممکن است در زیر پوست به دام بیفتند و ترشحی سفید رنگ به نام اسمگما ایجاد کنند. با وجود اینکه اسمگما شبیه چرک به نظر می رسد، اما عفونت نیست.

چسبندگی آلت و پل های پوستی چگونه درمان می شوند؟

برخی از چسبندگی های آلت تناسلی ممکن است با رشد نوزاد و نعوظ خود به خود برطرف شوند. چسبندگی های آلت تناسلی در مطب اورولوژیست  و یا با یک کرم استروئیدی موضعی در خانه قابل درمان هستند. برای ترمیم چسبندگی در مطب اورولوژیست، قبل از برداشتن چسبندگی، یک کرم بی حسی موضعی به آلت تناسلی نوزاد پسر شما استعمال می شود. این لوسیون قبل از درمان چسبندگی باید به مدت 20 تا 30 دقیقه روی آلت تناسلی باقی بماند.

 برداشتن چسبندگی، حدود 5 دقیقه طول می کشد. کرم استروئیدی مورد استفاده در خانه باید دوبار در روز به مدت 6 هفته استعمال شود. کرم استروئیدی پوست اطراف چسبندگی را نازک می کند و باعث می شود پوست به مرور زمان با عقب کشیده شدن پوست آلت تناسلی با هر بار تعویض پوشک، درمان شود. گرچه، این کرم می تواند موجب تغییر رنگ (تیره تر یا روشن تر شدن) پوست اطراف آلت تناسلی شود. اگر متوجه تغییر رنگ پوست شُدید، فوراً استفاده از کرم را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید.

در برخی از موارد، پل های پوستی را می توان در مطب پزشک بعد از استعمال کرم بی حسی، برداشت. دیگر  موارد پل های پوستی ممکن است نیاز به عمل شدن در اتاق جراحی داشته باشند. اگر کودک شما هنوز پوشک می پوشد، از شما خواسته می شود که پوست اضافی را چند بار در روز عقب بکشید و برای جلوگیری از چسبندگی از وازلین استفاده کنید. اگر پوشک مرطوب و چسبناک باشد، ممکن است احتمال چسبندگی آلت تناسلی افزایش پیدا کند.

عکس چسبندگی بعد از ختنه نوزاد:

عکس چسبندگی بعد از ختنه نوزاد
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (23 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر