واکسن hpv ( گارداسیل) برای چه سنی است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

برای اینکه  واکسن زگیل تناسلی اثربخش باشد، بایستی قبل از آنکه شخص در معرض HPV قرار گیرد، تزریق شود. دلیلی وجود ندارد تا صبر کنیم و زمانی که فرد می خواهد فعالیت جنسی را شروع کند واکسن را تزریق کنیم. واکسن hpv برای چه سنی است؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

HPV چیست؟

HPV، اسم گروه بسیار شایعی از ویروس ها می باشد و انواع مختلفی دارد. برخی از ویروس های HPV پر خطر هستند، زیرا منجر به سرطان هایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان مقعد، سرطان اندام های تناسلی و سرطان های سر و گردن می شوند. دیگر انواع زگیل می توانند موجب بروز شرایطی، مانند زگیل یا وروکا شوند. انواع پر خطر HPV، در بیشتر از 99% سرطان های دهانه رحم یافت می شوند.

همچنین، بین ویروس  HPV و برخی از سرطان های تناسلی، مقعدی و سرطان های سر و گردن، رابطه ی قابل توجهی وجود دارد. عفونت های  HPV معمولاً هیچ علائمی ایجاد نمی کنند و اکثر افراد نمی دانند که مبتلا شده اند.

بیماری HPV چیست؟

انواع مختلف HPV

بیش از 100 نوع  HPV مختلف وجود دارد و حدود 40 مورد از آنها ناحیه تناسلی را درگیر می کنند.  HPV بسیار شایع است و از طریق هر گونه تماس جنسی با فرد مبتلا منتقل می شود. اکثر افراد تا حدودی در زندگی خود عفونت  HPV را تجربه می کنند و به طور طبیعی بدون درمان از شر آن خلاص می شوند. اما افرادی که به نوع پرخطر  HPV مبتلا می شوند، قادر به از بین بردن آن نیستند. به مرور زمان، این شرایط منجر به رشد بافت غیرطبیعی و نیز تغییرات دیگر می شود که در صورت درمان نشدن می تواند تبدیل به سرطان شود.

انواع پرخطر  HPV می توانند منجر به سرطان های مختلف از جمله موارد زیر شوند:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان واژن
  • سرطان فرج
  • سرطان مقعد
  • سرطان آلت تناسلی
  • برخی از سرطان های سر و گردن

عفونت با انواع دیگر  HPV ممکن است موجب موارد زیر شود:

  • زگیل های تناسلی– توده های کوچک یا تغییرات پوستی در اطراف یا روی اندام تناسلی و مقعد؛ زگیل ها شایع ترین نوع عفونت مقاربتی ویروسی در بریتانیا هستند.
  • زگیل های پوستی و وروکا – به جز روی اندام تناسلی
  • زگیل های روی حنجره یا تارهای صوتی (پاپیلومای حنجره)

 

واکسن hpv برای چه سنی است؟

معمولا سوالی که پرسیده می شود این است که واکسن گارداسیل تا چه سنی تاثیر دارد؟ باید گفت که همه بچه های 11 یا 12 سال بایستی 3 نوبت واکسن گارداسیل را دریافت کنند. دختران و پسران جوان نیز که در این سن واکسن نزده اند نیز بایستی واکسن بزنند. در رابطه با اینکه واکسن گارداسیل تا چه سنی تاثیر دارد، باید گفت که زنان تا سن 26 سالگی و مردان تا سن 21 سالگی می توانند واکسن بزنند. در مردان هم جنس باز و مردانی که نقص سیستم دفاعی دارند (مثل مبتلایان به HIV) نیز تا سن 26 سالگی می توانند واکسن بزنند.

چرا واکسن زگیل تناسلی در سنین جوانی توصیه می شود؟

جواب: برای اینکه  واکسن زگیل تناسلی اثربخش باشد بایستی قبل از آنکه شخص در معرض HPV قرار گیرد تزریق شود. دلیلی وجود ندارد تا صبر کنیم و زمانی که فرد می خواهد فعالیت جنسی را شروع کند واکسن را تزریق کنیم. در آمریکا در همان سنین نوجوانی هر سه نوبت واکسن زده می شود یعنی قبل از اینکه هر گونه فعالیت جنسی شروع شود و فرد در معرض HPV قرار گیرد. همچنین  واکسن زگیل تناسلی پاسخ ایمنی بیشتری در ابتدای سنین نوجوانی نسبت سنین بالاتر نوجوانی و دوران جوانی ایجاد می کند

آیا واکسن در کسی که تجربه فعالیت جنسی داشته است نیز موثر است؟

جواب: حتی اگر کسی فعالیت جنسی داشته است هنوز می تواند واکسن بزند. اگرچه عفونت HPV معمولا می تواند بعد از اولین تماس جنسی نیز رخ دهد، ولی ممکن است همه یا هیچکدام از انواع HPV که در واکسن موجود است به شخص منتقل نشده باشد. لذا احتمال دارد همه زنان و مردان در گروه سنی ذکر شده در بالا تا حدودی توسط واکسن محافظت شوند.

بیشتر بخوانید: برای دیدن عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان  کلیک کنید.

آیا پسرها هم بایستی واکسن بزنند؟

جواب: بله. این واکسن پسران را ازابتلای به انواع HPV که می تواند باعث سرطان گلو، آلت تناسلی و مقعد شود محافظت می کند. واکسن همچنین از ابتلای پسران به زگیل تناسلی پیشگیری می کند. وقتی پسران واکسن می زنند، احتمال کمتری دارد تا HPV را به شریک جنسی فعلی یا آتی خود منتقل کنند.

چگونه واکسن HPV بخوبی کار می کند؟

جواب:  واکسن زگیل تناسلی بسیار عالی عمل می کند. مطالعات بالینی نشان داده اند که واکسن نزدیک به 100% بر علیه ضایعات پیش بدخیمی، و در مورد گارداسیل 4 و 9، بر علیه زگیل تناسلی محافظت ایجاد می کند. از سال 2006 که واکسن HPV توصیه شد، عفونت با HPV در دختران نوجوان در آمریکا 56% کاهش یافت. تحقیقات همچنین نشان داده که حتی دختران نوجوان کمتری به زگیل تناسلی مبتلا شده اند. در دیگر کشورها مثل استرالیا که جمعیت بیشتری را تحت پوشش واکسن قرار داده است، واکسن HPV تعداد موارد ضایعات پیش بدخیمی در زنان جوان آن کشور را کاهش داده است. همچنین، از زمانی که زدن واکسن در استرالیا معرفی شده است زگیل تناسلی بطور قابل توجهی در زنان و مردان جوان کاهش یافته است.

چه مدت زمانی واکسن HPV محافظت ایجاد می کند؟

جواب: محافظت ایجاد شده توسط واکسن زگیل تناسلی طولانی مدت است. اطلاعات بدست آمده از مطالعات بالینی و تحقیقات در حال انجام نشان می دهند که نقش محافظتی واکسن HPV حداقل برای 10 سال در بدن می ماند بدون آنکه از اثربخشی آن کاسته شود. هیچ مدرکی دال بر این که توانایی محافظتی واکسن HPV با گذشت زمان از بین خواهد رفت وجود ندارد.

عوارض جانبی واکسن HPV چیست؟

شایعترین اثرات جانبی واکسن HPV ایجاد زخم در بازو (محل تزریق) است . در موارد بسیار نادر فرد دچار سر درد ، بیحالی، تهوع ، غش و یا درد بازو می شود ولی این علائم خفیف بوده ،معمولا ً به سرعت از بین می روند (توصیه می شود بعد از زدن واکسن تا 15 دقیقه محل را ترک نکنید، در جایی بنشینید یا دراز بکشید ).

در کل این واکسن ها بسیاربی خطرند و چون صرفا حاوی مقدار کمی از پروتئین های پوشش خارجی ویروسها هستند، موجب ایجاد عفونت نخواهند شد.

گارداسیل چیست؟

گارداسیل، یک واکسن تزریقی است که حاوی پروتئین های خالص چهار ویروس پاپیلومای انسانی نوع 6، 11، 16 و 18 می باشد. این واکسن به صورت ویال (شیشه) یا سرنگ های از قبل پر شده موجود می باشد.

واکسن گارداسیل برای مبتلایان

باید توجه داشت که واکسن، عفونت های HPV فعلی را درمان نکرده و توانایی تغییر نتایج غیر طبیعی آزمایش پاپ اسمیر را ندارد. با این که دریافت واکسن، حتی پس از ابتلا به HPV نیز ایمن است، اما بیشترین ایمنی سهم کسانی است که قبل از فعال شدن ویروس، واکسن را دریافت کرده اند.

تحقیقات علمی چه مزایایی از گارداسیل را نشان می دهند؟

در 4 پژوهش انجام شده روی 21،000 زن، در میان 8000 زن واکسینه شده با گارداسیل که قبلاً هیچگاه به HPV نوع 6، 11، 16 یا 18 مبتلا نشده بودند، یک نفر به ضایعه ی پیش سرطانی در رحم مبتلا شده بود که احتمالاً عامل آن ویروس  HPV نوع 16 یا 18 می باشد. در مقابل، 85 مورد از 8000 زنی که پلاسیبو (یا دارونما) دریافت کرده بودند، براثر این دو نوع ویروس  HPV  دچار ضایعات پیش سرطانی شدند. زمانی که ضایعات دهانه ی رحم بر اثر HPV نوع 6 و 11 بررسی شد، تأثیر مشابهی از گارداسیل مشاهده شد.

بهترین درمان زگیل تناسلی زنان چیست؟

در سه پژوهش انجام شده روی زگیل های تناسلی، از میان حدود 8000 نفری که واکسن گارداسیل دریافت کرده بودند، 2 زن دچار زگیل های تناسلی شدند و هیچ موردی از ضایعات پیش سرطانی فرج یا واژن مشاهده نشد. در مقابل، از میان 8000 زنی که در گروه پلاسیبو (دارونما) قرار داشتند، 189 مورد ضایعه تناسلی خارجی گزارش شد. تحقیقات همچنین نشان می دهند که گارداسیل، در مقابل ضایعات دهانه رحم مرتبط با دیگر ویروس های  HPV سرطان زا از جمله نوع 31، محافظت ایجاد می کند. علاوه بر این، این تحقیقات توانایی گارداسیل برای محافظت در برابر ضایعات و عفونت  HPVدر زنان 24 تا 45 سال را تأیید کردند.

تحقیقات همچنین نشان می دهند که واکسن در دختران و پسران بین سنین 9 تا 15 سال، موجب تحریک تولید آنتی بادی کافی در مقابل HPV می شود. مطالعه آزمایش گارداسیل روی دختران 9 تا 13 سال که دو دوز واکسن گارداسیل دریافت کرده بودند نشان داد که دریافت دو دوز واکسن در فاصله ی 6 ماه، نسبت به سه دوز واکسیناسیون تأثیر کمتری ندارد؛ تمام افراد شرکت کننده، 1 ماه پس از تزریق آخرین دوز خود، آنتی بادی کافی در برابر ویروس  HPV تولید کرده بودند.

در بررسی انجام شده روی پسران و مردان، در میان 1400 نفری که واکسن گارداسیل دریافت کرده بودند، 3 مورد و از بین 1400 نفری که دارونما دریافت کرده بودند، 32 مورد دچار ضایعات تناسلی شدند. در گروه واکسینه شده (متشکل از 200 بیمار)، 5 مورد و در گروه دارونما (حدوداً 200 بیمار) 24 مورد ضایعات پیش سرطانی مقعدی گزارش شد. در این بررسی، هیچ مورد سرطان مقعدی وجود نداشت، اما انتظار می رود که محافظت در برابر ضایعات مقعدی پیش سرطانی در برابر سرطان مقاومت ایجاد کند.

منبع: وب سایت CDC

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و متخصص زگیل تناسلی در تهران

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (22 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    سلام.روی دو دست فرزندم (یکی بیشتر و دیگری کمتر)تعداد بسیار زیادی برجستگی که در عکس برایتان فرستادم تو چند روز گذشته ظاهر شده.تو اینترنت که گشتم نگران شدم که از اطرافیان سرایت کرده باشه و زگیل تناسلی باشه.ممکنه لطفا راهنمایی بفرمایید و در صورت امکان سوال محرمانه باشه.سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      زگیل تناسلی هیچگاه بر روی دستان ظاهر نمی شود لذا از این بابت خیال تان راحت باشد.
  • تصویر کاربر ح جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 176 مشاهده پرسش
    سلام ، وقت بخير جناب دكتر
    چند سوال در خصوص HPV دارم كه به ترتيب مطرح مي كنم ممنون كه وقت ميذاريد و پاسخ ميديد.
    1- بنده شهرستان هستم. همسرم چند زگيل در ناحيه تناسلي داشت. تست پاپ اسمير التهاب نشون داده و HPV داده كه مثبت بوده و تيپ هاي 16، 31، 58، 59، 68 و 6 رو داره.
    ايشون براي پيگيري درمان بايد با شما مراجعه كنند يا دكتر زنان؟
    2- با توجه به اينكه به غير از تيپ 6 بقيه پرخطر هستند آيا تيپ هاي پرخطر هم علائم ظاهري ايجاد مي كنند؟ و آيا براي اونها هم بخصوص اگر داخل واژن و دهانه رحم رو درگير كرده باشند درماني قابل انجام هست؟ چه درماني؟
    3- به غير از تيپ 16 كه متداول تر هست ساير تيپ هاي پرخطر كه در آزمايش مثبت شده چه خطراتي ايجاد ميكنند؟
    4- متخصص زنان بعد از مشاهده نتيجه پاپ اسمير و HPV كورتاژ تشخيصي انجام داد كه نتيجه آن هنوز حاضر نشده است. علت استفاده از كورتاژ چي هست؟ چرا كولپوسكوپي انجام ندادند؟
    5- ما يك دختر 9 ساله داريم كه خيلي نگران انتقال ويروس به او هستم. آيا اگر دهان هم درگير ويروس شده باشد امكان انتقال ويروس از طريق بوسيدن، استفاده از ليوان يا قاشق مشترك به او وجود دارد؟
    6- اگر دخترم به هر دليل مبتلا شود بايد نگران باشم؟ چه اقدامي بايد انجام دهم؟
    7- احتمال پاك شدن ويروس فقط در افراد زير 30 سال هست؟ شما خودتان كيس هايي داشته ايد كه بعد از 30 سالگي از ويروس حتي تيپ هاي پرخطر پاك شده باشند؟ چقدر احتمال هست؟
    8- آيا شخصي كه از ويروس پاك شده است، نسبت به تيپ هايي كه مبتلا بوده مصونيت پيدا ميكند؟
    9- اگر خانمي قبلا روابط جنسي پرخطر داشته باشد و بعد از قطع اين روابط هيچگونه علايم ظاهري نداشته باشد و تست پاپ اسمير هم به صورت روتين انجام دهد و نرمال باشد نياز به انجام تست HPV هست؟
    10- با شرمندگي دو عكس از مقعد و دهان خودم ارسال ميكنم لطفا بفرماييد در عكس ها مورد غيرعادي مشاهده مي فرماييد؟ بخصوص در دهان به جز زائده بالايي كه مدت هاي زيادي است وجود دارد و تغيير شكل نداده است. ساير موارد دانه هاي روي لثه پايين و نزديك مرز دندان ها طبيعي هستند؟ البته من سيگار هم ميكشم. با شرمندگي اون بيرون زدگي مقعد هم به دليل همورئيد هست.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      1-بنده شهرستان هستم. همسرم چند زگيل در ناحيه تناسلي داشت. تست پاپ اسمير التهاب نشون داده و HPV داده كه مثبت بوده و تيپ هاي 16، 31، 58، 59، 68 و 6 رو داره.
      ايشون براي پيگيري درمان بايد با شما مراجعه كنند يا دكتر زنان؟......................اگر ضایعات در نواحی تناسلی خارجی است هم به من می تواند مراجعه کند هم متخصص زنان
      2- با توجه به اينكه به غير از تيپ 6 بقيه پرخطر هستند آيا تيپ هاي پرخطر هم علائم ظاهري ايجاد مي كنند؟.........................در برخی موارد بله ولی غالبا خیر
      و آيا براي اونها هم بخصوص اگر داخل واژن و دهانه رحم رو درگير كرده باشند درماني قابل انجام هست؟ چه درماني؟.......................نه درمان بجز تقویست سیسیتم دفاعی بدن نیست
      3- به غير از تيپ 16 كه متداول تر هست ساير تيپ هاي پرخطر كه در آزمايش مثبت شده چه خطراتي ايجاد ميكنند؟.............مهمترین خطر همان خطر بروز سرطان هست
      4- متخصص زنان بعد از مشاهده نتيجه پاپ اسمير و HPV كورتاژ تشخيصي انجام داد كه نتيجه آن هنوز حاضر نشده است. علت استفاده از كورتاژ چي هست؟ چرا كولپوسكوپي انجام ندادند؟............این سوالی است که بایستی از پزشک معلجش و براساس مشاهداتش بپرسید.
      5- ما يك دختر 9 ساله داريم كه خيلي نگران انتقال ويروس به او هستم. آيا اگر دهان هم درگير ويروس شده باشد امكان انتقال ويروس از طريق بوسيدن، استفاده از ليوان يا قاشق مشترك به او وجود دارد؟ ...............................خیر
      6- اگر دخترم به هر دليل مبتلا شود بايد نگران باشم؟ چه اقدامي بايد انجام دهم؟.......................بهتر است برای ایشان واکسن زده شود و وسایل حمام جدا گردد
      7- احتمال پاك شدن ويروس فقط در افراد زير 30 سال هست؟ شما خودتان كيس هايي داشته ايد كه بعد از 30 سالگي از ويروس حتي تيپ هاي پرخطر پاك شده باشند؟ چقدر احتمال هست؟......................در بالای 30 سال هم احتمال دفع ویروس هست ولی با حتمال کمتر درصدش در مطالعات مختلف ، متفاوت ذکر شده است.
      8- آيا شخصي كه از ويروس پاك شده است، نسبت به تيپ هايي كه مبتلا بوده مصونيت پيدا ميكند؟..............................بله
      9- اگر خانمي قبلا روابط جنسي پرخطر داشته باشد و بعد از قطع اين روابط هيچگونه علايم ظاهري نداشته باشد و تست پاپ اسمير هم به صورت روتين انجام دهد و نرمال باشد نياز به انجام تست HPV هست؟.............................خیر
      10- با شرمندگي دو عكس از مقعد و دهان خودم ارسال ميكنم لطفا بفرماييد در عكس ها مورد غيرعادي مشاهده مي فرماييد؟ بخصوص در دهان به جز زائده بالايي كه مدت هاي زيادي است وجود دارد و تغيير شكل نداده است. ساير موارد دانه هاي روي لثه پايين و نزديك مرز دندان ها طبيعي هستند؟ البته من سيگار هم ميكشم. با شرمندگي اون بيرون زدگي مقعد هم به دليل همورئيد هست...................خیر نکته ی غیر طبیعی دیگری دیده نمی شود
  • تصویر کاربر محمدرضا پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت جناب اقای دکتر عزیز و گرامی
    به خدا زندگیمو نمیفهمم.خیلی استرس دارم.
    یک بار کنار کشاله ران پا سمت چپ یک زیگیل بود که در دوران عقدم دقیقا واسه همسرمم همونجا یک زیگیل مثل خودم دراومد که رفتم پیش متخصص مشاهده کرد و گفت زیگیل گوشتیه.و با لیزر میتونم بر دارم .
    الان باز یک زیگیل کنار التم به صورت ریز دراومده .عکس میفرستم لطفا کمکم کنین و خیالمو راحت کنین و بگید این از چه مدل زیگیلی هستش ؟ با تشکر از لطف و محبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ریزتر از آن است که بتوان گفت زگیل تناسلی است یا خیر . به نظر من بهتر است نمونه برداری شده برای تست HPV PCR به آزمایشگاه ارسال شود.
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 92 مشاهده پرسش
    جناب دکتر چند سوال داشتم
    ۱-احتمال انتقال زگیل از مرد به زن در صورت استفاده از کاندوم در صورت نبودن ضایعه چقدر است ؟
    2-احتمال انتقال زگیل از زن به مرد در صورت نبود ضایعه چقدر است؟ با کاندوم؟؟ فقط یکبار رابطه
    ۳-تفاوتی در ریسک انتقال در صورت بودن و نبودن ضایعه وجود دارد ؟؟
    ۴-اولین زگیل ها به صورت ناگهانی در عرض چند ساعت رشد میکنند و یا به تدریج؟؟
    ۵-خوردن داروهای مولتی ویتامین و قارچ ریشی(گنودرما) و شیتاکه در صورت مبتلا بودن و نبود ضایعه کمکی به از بین رفتن ویروس میکند ؟؟ یا رشد نکردن زگیل؟؟
    ۶- تا چه مدت نیاز به چکاپ هست برای آقایون بعد از زمانی که احتمال آلودگی را میدهند ؟؟
    1. تصویر کاربر محمد دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      ۷-تزریق ۱نوبت گارداسیل ۱ساعت پس از رابطه در صورت بودن آلودگی تاثیری دارد؟؟؟؟
      ۸-تزریق نوبت دوم درصورت نبود علایم به چه صورت است؟؟ کمک و تاثیری در بروز نکردن زگیل و یا غیرفعال کردن ویروس دارد ؟؟؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ۱-احتمال انتقال زگیل از مرد به زن در صورت استفاده از کاندوم در صورت نبودن ضایعه چقدر است ؟ ...........در برخی منابع ۳۰ درصد ذکر می کنند
      2-احتمال انتقال زگیل از زن به مرد در صورت نبود ضایعه چقدر است؟ با کاندوم؟؟ فقط یکبار رابطه .............همان ۳۰ درصد
      ۳-تفاوتی در ریسک انتقال در صورت بودن و نبودن ضایعه وجود دارد ؟؟ .......................بله بودن ضایعات ریسک را بالاتر می برد
      ۴-اولین زگیل ها به صورت ناگهانی در عرض چند ساعت رشد میکنند و یا به تدریج؟؟ .............................بتدریج
      ۵-خوردن داروهای مولتی ویتامین و قارچ ریشی(گنودرما) و شیتاکه در صورت مبتلا بودن و نبود ضایعه کمکی به از بین رفتن ویروس میکند ؟؟ یا رشد نکردن زگیل؟؟ ...................تا حدی بله
      ۶- تا چه مدت نیاز به چکاپ هست برای آقایون بعد از زمانی که احتمال آلودگی را میدهند ؟؟...........................نیازی به چکاپ نیست مگر ضایعه ی مشکوکی داشته باشند
      ۷-تزریق ۱نوبت گارداسیل ۱ساعت پس از رابطه در صورت بودن آلودگی تاثیری دارد؟؟؟؟.....................خیر
      ۸-تزریق نوبت دوم درصورت نبود علایم به چه صورت است؟؟ کمک و تاثیری در بروز نکردن زگیل و یا غیرفعال کردن ویروس دارد ؟؟؟...............................نمی توان گفت بی تاثیر هست ولی ترجیحا ۳ نوبت بایستی تزریق شود
    3. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      جناب دکتر تزریق واکسن اوریون در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیری دارد ؟؟ اگر دارد به نظر شما تزریق شود ؟؟؟
      و در میان تزریق واکسن گارداسیل میتوان تزریق کرد ؟؟؟
    4. تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      در صورت تزریق ۳ نوبت واکسن و پدیدار نشدن هیچ ضایعه در مدت ۶ ماه میتوان اطمینان داد که ویروسی وجود ندارد ؟؟؟
      یا باز هم باید ۱ سال صبر کرد ؟؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۹۷( 5 سال پیش)
      اوریون ربطی به زگیل ندارد
      بهتره یکسال صبر کرد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر جوادی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 419 مشاهده پرسش
    سلام. خسته نباشید. مدت سالهای زیادی است که لکه های قهوه ای روی کلاهک آلت تناسلی من وجود دارد. سالها بود بهشان توجهی نمی کردم. اما احساس می کنم بیشتر شده اند.

    این یک نکته که نگرانم کرده و نکته دیگر، ضایعات پوستی , برآمدگی های صورتی رنگ و سفید دور کلاهک هست.
    در عکس ارسال کردم. متاسفانه خود ارضایی هم زیاد داشته ام. آیا راهی برای درمان آن هست؟ اصلا اینها چیستند باید چه کار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۶ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      ضایعات قهو ه ای Lentigo Simplex هستند و صورتی رنگ ها پاپول های مرواریدی هستند که هر دو خوش خیم بوده و نیازی به درمان نیست. پاپول های مرواریدی با لیزر از بین می روند و برای لکه های قهوه ای می توانید به متخصص پوست مراجعه کنید گرچه بعیده که از بین بروند.
    2. تصویر کاربر جوادی دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      ببخشید می تونم بپرسم علتش چیه؟ اگرچه فرمودید که درمان نمیشود، ولی میخواستم ببینم راهی هست حداقل برای جلوگیری از بیشتر شدنش این دو مورد؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      علتش دقیقا مشخص نیست و معمولا در اثر هیپرپیگمانتاسیون پوست ایجاد می شود و کاری برای پیشگیری از بروز و پیشرفت نیز وجود ندرد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر