اسپرماتوسل و راه تشخیص آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل یک توده کیست مانند است که بر روی اپیدیدیم (اپیدیدیم مجرای انتقال اسپرم است که بصورت یک لوله ی باریک در هم پیچیده در پشت و بالای بیضه قرار دارد و به آن چسبیده است) ایجاد می شود. این توده بدخیم نبوده و عموما بدون درد است و توسط یک مایع شفاف و شیری رنگ که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر شده است.

علت دقیق ایجاد اسپرماتوسل مشخص نیست اما ممکن است ناشی از مسدود شدن یکی از لوله های انتقال اسپرم باشد.

ایا کیست بیضه باعث ناباروری میشود؟

اسپرماتوسل شایع بوده و باعث ناباروری نشده و نیاز به درمان ندارد. اگر اندازه ی اسپرماتوسل خیلی بزرگ شود که ایجاد ناراحتی کند ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد.

نشانه های اسپرماتوسل

توده بیضه معمولا علائم و نشانه ای نداشته و اندازه ی آن ممکن است ثابت باقی بماند. ولی اگر خیلی بزرگ شود احتمال دارد باعث علائم زیر شود:

  • احساس درد یا ناراحتی در بیضه
  • احساس سنگینی در بیضه
  • احساس وجود توده یا پری پشت و بالای بیضه

مثانه عصبی

علل به وجود آمدن کیست بیضه

علت اسپرماتوسل نامشخص است. توده بیضه ممکن است به دلیل انسداد یکی از لوله های انتقال اسپرم در درون اپیدیدیم باشد. ضربه و التهاب نیز ممکن است در انسداد لوله های انتقال سپرم نقش داشته باشند.

عوامل خطر چندانی برای بروز اسپرماتوسل بجز افزایش سن وجود ندارد. ولیکن اسپرماتوسل ها غالبا در مردان بین سن 20 تا 50 سال یافت می شود.

عکس اسپرماتوسل

 عوارض توده بیضه

بعید است که اسپرماتوسل، باعث عوارض شود.

با اینحال، اگر اسپرماتوسل دردناک شود یا رشد کرده و آنقدر بزرگ شود که باعث ناراحتی شود، ممکن است برای برداشتن توده بیضه نیاز به جراحی شود. برداشتن اسپرماتوسل با جراحی ممکن است باعث آسیب اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (مجرای واز – مجرایی که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند) شود.آسیب به هر کدام از این مجاری می تواند منجر به ناباروری شود. عارضه ی احتمالی دیگر که می تواند بعد از جراحی رخ دهد عود اسپرماتوسل است، اگر چه این حالت نادر است.

بیماری پیرونی

 تشخیص اسپرماتوسل

از آنجایی که توده بیضه معمولا بدون علامت است، ممکن است فقط در زمان معاینه بیضه توسط خودتان کشف شود، یا اینکه توسط پزشک در یک معاینه معمولی تشخیص داده شود.

توصیه می شود که درصورت لمس هرگونه توده ای در بیضه، برای بررسی بیشتر و رد هرگونه بیماری جدی تری مثل سرطان بیضه به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت درد یا تورم در بیضه حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری ها می توانند باعث درد بیضه شوند، که برخی از آن ها نیاز به درمان فوری دارند.

برای تشخیص اسپرماتوسل، نیاز به معاینه توسط پزشک می باشد. اگرچه توده بیضه عموما دردناک نیست، ولی امکان دارد بهنگام معاینه توده توسط پزشک کمی احساس ناراحتی کنید.

ممکن است برای تشخیص نیاز به اقدامات زیر باشد:

عبور دادن نور

دراین روش پزشک با چراغ قوه نور را از توده عبور می دهد. در اسپرماتوسل، نور از مایع عبور خواهد کرد ولی اگر توده توپر باشد نور عبور نمی کند.

سونوگرافی بیضه

اگر روش عبور دادن نور نتواند به تشخیص کمک کند، سونوگرافی می تواند کمک کننده باشد. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری ایجاد خواهد شد، که می تواند برای رد تشخیص تومور بیضه یا دیگر علل تورم کیسه بیضه کمک کند.

درمان اسپرماتوسل

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. آنها معمولاً درد و عوارض ایجاد نمی کنند. اگر درد بیمار زیاد باشد، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول و …) یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، …) را توصیه کند.

در ادامه می توانید فیلم درمان اسپرماتوسل را مشاهده کنید.

عمل جراحی اسپرماتوسل

روشی به نام اسپرماتوسلکتومی به صورت سرپایی  و با استفاده از بی حسی موضعی یا عمومی انجام می شود. جراح، برشی را در ناحیه اسکروتوم ایجاد می کند و اسپرماتوسل را از اپیدیدیم جدا می کند.

پس از عمل ممکن است شما به وسیله تعداد زیادی گاز استریل پانسمان شوید تا از فشار بر روی آن محافظت کرده و از محل برش محافظت کنید. پزشک ممکن است به شما بگوید:

  • بسته های یخ را به مدت دو یا سه روز بمالید تا تورم کم شود.
  • برای دو یا یک روز داروهای ضد درد خوراکی مصرف کنید.
  • بین یک تا سه هفته پس از عمل برای معاینه مراجعه کنید.
    عوارض احتمالی ناشی از برداشتن جراحی که می تواند روی باروری تأثیر بگذارد شامل آسیب به اپیدیدیم یا لوله ای است که اسپرم را منتقل می کند (vas deferens). همچنین ممکن است اسپرماتوسل حتی پس از عمل دوباره عود کرده و برگردد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (35 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سعید سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    باسلام سوال من اینه که اقای دکتر من یه بیضه نزول نکرده دارم سنم 21 از مشکل لاغری رنج میبرم و احساس سستی تو دستو پا و کلا بدنم دارم ایا این به مشکل بیضه نزول نکرده من مربوط میشه ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      خیر ارتباطی به هم ندارند
  • تصویر کاربر امير سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۳ تعداد بازدید: 217 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خسته نباشيد ببخشيد ميدونم كه سرتون شلوغه من زماني رو ميخوام بيام حضوري ولي فعلا ميخواستم يكم اطلاعات بگيرم ريكاوري كخ گفتين بعد چند دقيقه كه مني مياد اولش بعد از چند دقيقه 2 دقيقه مني مياد يعني ميخوام آلت رو وارد كنم سريع مني مياد يا اگه هم نياد سفت نميشه كه داخل كنم واسه اين كار چيكار كنم چون باعث ميشه طرف مقابلم زجر بكشه يا اينكه اگه چند ماه هم انجام ندم به من حسي دست نميده كه تحريك بشم برم جلو يا بايد خودم برم كه تحريك كنم وگرنه بخوام حس داشته باشم يا ذوق داشته باشم برم نميشه يا سفت نميشه مثلا اگه قرص مصرف كنم باعث تاخير و بلند شدن ميشه ولي ميترسم ميگن قرص ها ضرر داره قبلا پيش يك دكتري رفتم اصلا نميدونستم با قرص ميشه برطرف كرد اون دكتر يك آمپول تسترون و قرص تادلافيل تجويز كردن خوب بودم ولي قرص ميگن باعث ميشه چشم ضعيف بشه ببخشيد وقتتونو گرفتم مساله بعدي يك بار هم پيش يك دكتري رفتم خيلي وقت سال پيش بود ايشون آزمايش نوشتن انجام دادم گفتن واريكسول از نوع خيلي خفيف دارم زياد مهم نيست ميخواستم بدون به اون ارتباطي داره اين انجام ندادن نزديكيم يا ارتباطي براي سرد مزاجي داره و مساله بعد اگه يك مدت تو ماشين يا جاي زياد بشينم بيضه ها دچار خواب ميشه لطفا راهنمايي كنيد دكتر واقعا از نظر روحي داغون شدم امروز كه پاسختتون ديدم كه گفتيد بيماري محسوب نميشه چقدر خوشحال شدم چون ديروز تو سايتتون اون پروتزو ديدم لوله اين چيزها بود خيلي دپرس شده بودم لطفا اگه با قرص يا آمپول كه حس گرم بودن و سفت شدن الت برگرده با تشكر
    1. تصویر کاربر امير سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      با سلام آقاي دكتر واسه اين سوال برام اس ام اس اومده كه پاسخ دادين ولي نه تو ايميل نه تو خود نامه چيزي نيست تشكر پيگيري نماييد تشكر
  • تصویر کاربر ز-ش شنبه ۱۶ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    باسلام وتبریک سال نووارزوی سلامتی
    من قبلا دراین باره باشما مشورت کردم موضوع به این شکل که دخترم یک سال واندی عقد وارتباط جنسی همسرش حدود7ماه صفراست شما راهنمایی کردیدمراجعه حضوری دخترم وهمسرش به یک اورولوژی آنها این کار راانجام دادندواقای دکتر ایمی پرامین ویک امپول تقویتی تجویز کرد ندونتیجه ان راحدود48ساعت اعلام کردند ودرغیر اینصورت ازمایش هورمون راپیشنهاد کردند سئ.ال من اینه ایا بااستفاده ازداروویا ازمایش ممکنه توانایی جنسی موقتی داشته یاشند وپس ازترک مصرف داروها دوباره شرایط مثل اول بشه چون شبیه این مورد رادردوزوج دیدم .باتوجه به اینکه دامادم جهت استفاده ازداروودکتر به سختی همکاری میکنه . باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۶ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      بله امکان دارد
  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 1462 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    ۲۵ سالمه و آلتم به سمت بالا حدود ۴۰ درجه انحنا داره. حدس می‌زنم این مشکل مادرزادی باشد، اما خاطرم هست که ضربهٔ شدیدی در حالت نعوظ به آلتم وارد شد. در هنگام نعوظ هیچ دردی احساس نمی‌کنم. در حین اینکه آلتم از حالت غیرنعوظ به نعوظ تغییر شکل پیدا می‌کند، قسمت میانی آلتم دیرتر از بقیهٔ قسمت‌ها حجیم می‌شود و در این حین شکل کل آلت نامناسب و شبیه به ساعت شنی است که دو طرف آن حجیم و قسمت میانی نازک است، اما وقتی که آلت به طور کامل نعوظ پیدا می‌کند، قسمت میانی نیز همانند قسمت‌های دیگر حجیم می‌شود. (با توجه به اینکه آپلود فایل zip در سایت میسر نبود، عکس و فیلم مربوط را به رایانامه‌تان ارسال می‌کنم، خواهشاً آن‌ها را هم بررسی کنید.)
    ۱- در شرف ازدواج هستم، اطلاع به همسر آینده لازم است؟
    ۲- آیا در رابطه به مشکل برخواهم خورد؟ پیشنهاد شما چیست درمان را تا بعد از ازدواج به عقب بیاندازم یا همین حالا شروع کنم؟ اگر پیشنهادتان این است که درمان را تا بعد از ازدواج به تأخیر بیاندازم، تا قبل از آن، آیا قرص و دارویی تجویز می‌کنید؟
    ۳- با توجه به اینکه آلت از ابتدای اتصال به بدن، زاویهٔ غیرطبیعی دارد، آیا موضوع مربوط به رباط‌های مربوط به آلت است؟ اگر بله، نیاز به جراحی ربات دارد؟
    ۴- با توجه به اینکه در حین نعوظ قسمت میانی آلت نازکتر از بقیهٔ قسمت‌هاست، آیا مربوط به عارضهٔ پیرونی‌ست؟ اگر بله، نیاز به جراحی برای برداشتن پلاک دارد؟
    ۵- امروز برای اولین بار پیش دکتر اورولوژ در بیمارستان رفتم، اما متأسفانه دکتر موضوع را خیلی جدّی نگرفت به طوری که در ابتدا رجوع من به پزشک را بی‌مورد دانست و هم خیلی از سؤال‌ها برایم بی‌پاسخ ماند، به همین علت می‌خواهم برای ادامهٔ درمان به دکتر مجرب‌تری مراجعه کنم. حال با توجه به اینکه امروز دکتر برایم سنوگرافی داپلر رنگی آلت نوشتند، قبل از مراجعه به دکتر مجرب‌تر، آیا تهیهٔ این سنوگرافی بهتر است؟ همراه با این سنوگرافی به دکتر مجرب‌تر، مراجعه کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      جواب همه سوالات خیر می باشد و همه چیز طبیعی است
  • تصویر کاربر nima دوشنبه ۴ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 218 مشاهده پرسش
    با سلام اقای دکتر من دو هفته ای میشه در سمت چپ التم نزدیک ب بیضه درد خفیفی رو احساس میکنم و دلیلشم فک کنم بخاطر فشار اوردن التم وقتی ک در حالت نعوظ بود و من چون در مکان عمومی بودم و خجالت میکشیدم خواستم نعوظو با فشار بخوابونم البته نعوظشم کامل نبود نیمه نعوظ بود و شلواریمم تنگ بود لطفا کمکم کنید من خجالت میکشم راجبش با کسی صبت کنم من 19 سالمه ورزشکارم هستم اما ب خاطر همین درد خفیف روحیم داغون شده نه میتونم درس بخونم نه ورزش اینو هم بگم درد خفیفی ک دارم در حالت خوابیده حس میشه و وقتی ک نعوظ میرسم انگار دردش از بین میره ایا من بیماری پیرونی دارم خواهش میکنم بگید ک الکی انقد نگرانم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۴ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      خیلی خیلی بعیده نگران نباشید ویژگی هایی کهشما می فرمائید پیرونی نیست
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر