راه های درمان اسپرماتوسل

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل نیاز به درمان ندارد مگر اینکه باعث ایجاد درد یا عارضه ای شود. برای درد می توان از مسکن های معمولی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

در قسمت قبل در رابطه با نشانه ها ، علل و تشخیص اسپرماتوسل صحبت شد. در ادامه به درمان اسپرماتوسل پرداخته می شود. درمان جراحی اسپرماتوسل بصورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی از کمر بوده و بیمار عصر روز عمل مرخص می شود. جراحی بصورت برش کوچکی بر روی کیسه بیضه و سپس جدا کردن اسپرماتوسل از اپیدیدیم می باشد. توصیه هایی که بعد از جراحی می شود شامل:

  • استفاده از کمپرس یخ به مدت 2 تا 3 روز اول بعد از جراحی برای جلوگیری از تورم
  • استفاده از مسکن های خوراکی برای 2 تا 3 روز بعد از عمل
  • مراجعه به مطب 2 هفته بعد از عمل برای پیگیری

عوارض احتمالی ناشی از برداشتن اسپرماتوسل به روش جراحی عبارتست از: ناباروری ناشی از آسیب احتمالی به اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (لوله واز). همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد حتی بعد از جراحی.

توده در بیضه

 

 تخلیه اسپرماتوسل با سوزن (با یا بدون اسکلروتراپی)

روش دیگر درمانی که بندرت بکار می رود تخلیه اسپرماتوسل ( توده بیضه )  توسط سرنگ و از طریق پوست می باشد که گاهی با اسکلروتراپی همراه هست. در این روش سوزن متصل به سرنگ را از طریق پوست کیسه بیضه به داخل اسپرماتوسل وارد کرده و مایع داخل آن کشیده می شود. در صورت عود اسپرماتوسل، ممکن است نیاز به تخلیه مجدد مایع توسط سرنگ و سپس تزریق یک ماده شیمیایی التهاب دهنده به داخل کیسه اسپرماتوسل باشد که به آن اسکلروتراپی می گویند. این ماده ملتهب کننده باعث می شود تا دیواره کیسه اسپرماتوسل ملتهب شده و به یکدیگر بچسبد و احتمال عود را کم کند.

از عوارض احتمالی اسکلروتراپی آسیب اپیدیدیم هست. همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد. اسکلروتراپی فقط در مردانی که از سن باروری شان گذشته و قصد بارروری در آینده را ندارند توصیه می شود.

 پیشگیری از اسپرماوسل

اگرچه راهی برای پیشگیری از بروز اسپرماوسل وجود ندارد ولی مهم هست بدانید که با معاینه ماهیانه کیسه ی بیضه توسط خودتان به تشخیص زودهنگام هرگونه تغییری در کیسه بیضه مانند توده ها کمک خواهید کرد. هرگونه توده ی جدیدی در بیضه نیاز به ارزیابی سریع توسط پزشک دارد.

پزشک می تواند به شما آموزش دهد تا چطور بیضه های خود را معاینه و تشخیص زودهنگام هر توده ای در بیضه را بهبود ببخشید.

 معاینه بیضه

زمان مناسب برای معاینه بیضه های تان در هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم یا بلافاصله بعد از آن هست. گرمای ناشی از آب باعث شل شدن کیسه ی بیضه شده و تشخیص هرگونه یافته ی غیر معمول را آسان تر می سازد. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

☑ در مقابل آینه بایستید. به هر گونه برآمدگی و تورمی بر روی پوست کیسه بیضه دقت کنید

☑ هر کدام از بیضه ها را با هر دو دست خود معاینه کنید. انگشت سبابه و میانی را زیر بیضه و انگشت شست را بر روی بیضه قرار دهید.

☑ بصورت نرم و بدون هر گونه فشاری بیضه را بین شست ها و انگشتان بچرخانید. به یاد داشته باشید بیضه ها معمولا صاف، بیضوی شکل و تا حدودی سفت هستند. کمی بزرگ تر بودن اندازه یکی از بیضه ها از بیضه دیگر و نیز کمی هم سطح نبودن آن ها طبیعی محسوب می شود. همچنین، طناب بیضه از پشت بیضه (سمت اپیدیدیم) به سمت بالا حرکت می کند و بخشی طبیعی از محتویات کیسه بیضه به حساب می آید.

معاینه بیضه

 

معاینه منظم بیضه ها توسط خودتان یک عادت مهم بهداشتی است. اما این کار جایگزین معاینه توسط پزشک نمی شود. پزشک بصورت معمول بیضه های شما را در هر زمانی که شما معاینه بالینی شوید چک خواهد کرد.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (19 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر morteza جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    با سلام.
    آقای دکتر من به مدت 1سال اعتیاد به موادمخدر داشتم و چندماهی میشه با متادون تحت درمان هستم. مشکل من اینه که از اوایل مدت اعتیاد در دفع ادرار مشکل داشتم و الانم دارم. طوری که باید نفسمو حبس کنم و چند ثانیه فشار بیارم تا دفع کنم که بعضی وقتها تو چند مرحله همین کارو انجام میدم. ولی هنگام دفع میتونم فشار رو بیشتر کنم و با فشار ادرار کنم. بعد از اتمام دفع بعضی وقتها حس میکنم مثانه کامل تخلیه نشده و حتی شبها قبل از خواب اگه تا دیروقت بیدارباشم دو یا سه بار تو 3ساعت باید ادرار کنم. درضمن 6ساله پیش تو خدمت سربازی که دکتر معاینه کرد بعد از سونوگرافی گفت واریکوسل کوچیک دارم که حالا احساس میکنم کمی بزرگتر شده. و حتی غلظت آب منی هم کمتر شده و بیشتر مثل آب و کمی سفید رنگ شده. درضمن به خاطر مورفینی که تو بدنم هست شاید هر 3ماه یکبار تو خواب جنب بشم.
    اگه امکانش هست تو پاسخ ازم اسمی برده نشه یا با ایمیل پاسخ بدین.
    لطفأ راهنمایم کنید .ممنون از اطلاع رسانی و کمکتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۶ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      به نظر من شما نیاز به بررسی با آزمایش و سونوگرافی دارید لذا بهتره به ارولوژیست بصورت حضوری مراجعه کنید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 193 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من دو سال پیش عمل واریکوسل با میکروسکوپیک انجام دادم خوب شدم و الان نمیدونم چرا زیر شکمم میزنه الان بیضه سمت چپم یه کمی درد میکنه نمیدونم چرا بیضه سمت چپم از بیضه سمت راستم کوچیکتره قبل ار عمل این طوری نبود آیا مشکلی وجود داره؟ لطفا راه نمایی ام کنید با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بهتره سونوگرافی انجام دهید و ترجیحا توسط پزشک معالج تان معاینه شوید
  • تصویر کاربر کامران چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام خیلی نگران هستم من سه سال مصرف شدید الکل داشتم در ماه های اخر 3 وعده در روز . متوجه شدم بیضه هایم کوچک شده وبیضه سمت چپم که برزگ تر از راست بود الان کوچک تر از راست است. به اورولوژیست مراجعه کردم گفتند طبیعی است و در سونوگرافی سایز چپ 3.8/1.9 و راست 4.1/2.2 نوشته شده واکوژنیسیته نرمال است . من قبلا میل و توانایی بالایی داشتم اما الان هیچ نعوظ و شهوتی ندارم (با گذشت 8 ماه بعد از ترک ) ازمایش تستسترونم هم سه بار در این 8 ماه انجام دادم هر سه بار بین 3 تا 3.5 بوده با توجه به نیروی عضلانی وجنسی که داشتم مطمئنم تستسترونم بسیار بالاتر بوده نگرانی و سوال من این است ایا ممکن است با اکوژنیسیته نرمال و سایز فوق بیضه های من کمی کوچک شده باشد و پزشک تشخیص نداده باشد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      شاید کوچک تر شده باشد اما چیزی که مهم است ایسنتکه الان سایز بیضه هایان نرمال هست مشکل شمابیشتر به نظر جنبه روانی دارد
  • تصویر کاربر س یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام من رابطه جنسي محافظت نشده داشتم بعد ١٨ روز p24 دادم منفي شد دكتر ازمايشگاه گفت خيالت راحت سالمي طرف مقابل هم ميگه سالمه اما من استرس خيلي زيادي دارم هيچ كدوم از علائم رو ندارم فقط افت ميزنم گرچه قبلا هم زياد افت ميزدم البته افتا با روش هاي معمول مثل قطره ميرتلكس خوب ميشه و معمولا ٢-٣ روزه خوب ميشه بيشتر استرسم هم به خاطر افت هاست....ممكنه مبتلا باشم؟؟ازمايش p24 چقد معتبره؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بهتره حضوری با یک متخصص عفونی مشورت کنید
  • تصویر کاربر امیرجواد جمعه ۹ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید ..
    جناب دکتر جباری من 24 سال دارم و 3 سالی است که مبتلا به واریکوسل خفیف میباشم .
    که در زمان معاینات اولیه فوریتی برای عمل به من پیشنهاد نشد . میخواهم بدونم هرچند وقت لازمه برای چک دوباره مراجعه کنم و اینکه اگر واریکوسل من در حد خفیف یعنی بدون درد مزمن و همراه با دردهای کم و گه گاهی باشد بازهم نیاز به عمل وجود دارد .
    سوال دوم اینکه گاهی در باور عامیانه اینگونه تصور میشود که عمل واریکوسل میتواند خود موجب ناباروری شود . میخواستم نظر شما را هم راجع به این موضوع بدانم ...
    با تشکر وسپاس از وقتی که گذاشتید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      1) هر دو سال یکبار چک شوید
      29 خیر جراحی واریکوسل باعث ناباروری نمی شود
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر