راه های درمان اسپرماتوسل

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل نیاز به درمان ندارد مگر اینکه باعث ایجاد درد یا عارضه ای شود. برای درد می توان از مسکن های معمولی مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد.

در قسمت قبل در رابطه با نشانه ها ، علل و تشخیص اسپرماتوسل صحبت شد. در ادامه به درمان اسپرماتوسل پرداخته می شود. درمان جراحی اسپرماتوسل بصورت سرپایی و تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی از کمر بوده و بیمار عصر روز عمل مرخص می شود. جراحی بصورت برش کوچکی بر روی کیسه بیضه و سپس جدا کردن اسپرماتوسل از اپیدیدیم می باشد. توصیه هایی که بعد از جراحی می شود شامل:

  • استفاده از کمپرس یخ به مدت 2 تا 3 روز اول بعد از جراحی برای جلوگیری از تورم
  • استفاده از مسکن های خوراکی برای 2 تا 3 روز بعد از عمل
  • مراجعه به مطب 2 هفته بعد از عمل برای پیگیری

عوارض احتمالی ناشی از برداشتن اسپرماتوسل به روش جراحی عبارتست از: ناباروری ناشی از آسیب احتمالی به اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (لوله واز). همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد حتی بعد از جراحی.

توده در بیضه

 

 تخلیه اسپرماتوسل با سوزن (با یا بدون اسکلروتراپی)

روش دیگر درمانی که بندرت بکار می رود تخلیه اسپرماتوسل ( توده بیضه )  توسط سرنگ و از طریق پوست می باشد که گاهی با اسکلروتراپی همراه هست. در این روش سوزن متصل به سرنگ را از طریق پوست کیسه بیضه به داخل اسپرماتوسل وارد کرده و مایع داخل آن کشیده می شود. در صورت عود اسپرماتوسل، ممکن است نیاز به تخلیه مجدد مایع توسط سرنگ و سپس تزریق یک ماده شیمیایی التهاب دهنده به داخل کیسه اسپرماتوسل باشد که به آن اسکلروتراپی می گویند. این ماده ملتهب کننده باعث می شود تا دیواره کیسه اسپرماتوسل ملتهب شده و به یکدیگر بچسبد و احتمال عود را کم کند.

از عوارض احتمالی اسکلروتراپی آسیب اپیدیدیم هست. همچنین احتمال عود اسپرماتوسل نیز وجود دارد. اسکلروتراپی فقط در مردانی که از سن باروری شان گذشته و قصد بارروری در آینده را ندارند توصیه می شود.

 پیشگیری از اسپرماوسل

اگرچه راهی برای پیشگیری از بروز اسپرماوسل وجود ندارد ولی مهم هست بدانید که با معاینه ماهیانه کیسه ی بیضه توسط خودتان به تشخیص زودهنگام هرگونه تغییری در کیسه بیضه مانند توده ها کمک خواهید کرد. هرگونه توده ی جدیدی در بیضه نیاز به ارزیابی سریع توسط پزشک دارد.

پزشک می تواند به شما آموزش دهد تا چطور بیضه های خود را معاینه و تشخیص زودهنگام هر توده ای در بیضه را بهبود ببخشید.

 معاینه بیضه

زمان مناسب برای معاینه بیضه های تان در هنگام حمام کردن یا دوش گرفتن با آب گرم یا بلافاصله بعد از آن هست. گرمای ناشی از آب باعث شل شدن کیسه ی بیضه شده و تشخیص هرگونه یافته ی غیر معمول را آسان تر می سازد. سپس مراحل زیر را دنبال کنید:

☑ در مقابل آینه بایستید. به هر گونه برآمدگی و تورمی بر روی پوست کیسه بیضه دقت کنید

☑ هر کدام از بیضه ها را با هر دو دست خود معاینه کنید. انگشت سبابه و میانی را زیر بیضه و انگشت شست را بر روی بیضه قرار دهید.

☑ بصورت نرم و بدون هر گونه فشاری بیضه را بین شست ها و انگشتان بچرخانید. به یاد داشته باشید بیضه ها معمولا صاف، بیضوی شکل و تا حدودی سفت هستند. کمی بزرگ تر بودن اندازه یکی از بیضه ها از بیضه دیگر و نیز کمی هم سطح نبودن آن ها طبیعی محسوب می شود. همچنین، طناب بیضه از پشت بیضه (سمت اپیدیدیم) به سمت بالا حرکت می کند و بخشی طبیعی از محتویات کیسه بیضه به حساب می آید.

معاینه بیضه

 

معاینه منظم بیضه ها توسط خودتان یک عادت مهم بهداشتی است. اما این کار جایگزین معاینه توسط پزشک نمی شود. پزشک بصورت معمول بیضه های شما را در هر زمانی که شما معاینه بالینی شوید چک خواهد کرد.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (19 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر س.آ دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 209 مشاهده پرسش
    سلام.قصد بارداری داریم.شش ماهه ازدواج کردیم چهارماهه جلوگیری نداریم ولی منظم هم نزدیکی نداشتیم.در آزمایش اسپرم همه چیز نرمال هست بجز گزینه راندسل که باید توی رنج 0_1باشه ولی 1.03هست وزده آب نرمال_درصد کلاسA37.11هست.کلاس B23.94هستکلاس C3.77هست وD35.19.سوال اینه راند سل چی هستش و اینکه هنگام دخول ناگهانی آلت شل میشه بی دلیل شایدم به دلیل ترس از اسیب همسر هست
    1. تصویر کاربر س.آ دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ببخشید جوابی نمیدید؟
    2. تصویر کاربر س.آ دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      پس الکی نوشتین در سریعترین زمان پاسخگویی میشه.؟فقط دریافت ده هزار تومن از کارت بانکیم سریع انجام شد.ولی خبری از مشاوره نشد
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      از اینکه شمای کم حوصله را منتظر گذاشتم پوزش می طلبم ولی در بالای همان صفحه ای که شما این جمله را خواندید نوشته که پاسخ شما تا 5 روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.
      راندسل معمولا سلول های زایا هستند و از آنجایی که تعداد اسپرم ها و حرکت و شکل آن ها نرمال هست راندسل اهمیت و تاثیری در باروری ندارد.
      استرس می تواند یکی از علل شل شدن آلت حین رابطه باشد که با کنترل استرس شرایط نرمالی پیدا خواهید کرد. البته برخی بیماری ها و داروها هم می تواند عامل این مشکل باشد که در اینصورت نیاز به مراجعه ی حضوری به ارولوژیست و ارزیابی کامل می باشد.
    4. تصویر کاربر س.آ دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون دکتر ?????
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۳ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلامت باشید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 123 مشاهده پرسش
    پدرم در چند روز گذشته دردی در ناحیه ران پا احساس میکردن و هم‌چنین کمر امروز دیدنن بیضه ورم کرده سونوگرافی کردن و مشخص شده باد فتق دارن‌ میخواستم‌بپرسم با توجه به ایینکه درد در هنگام‌خوب شب خیلی ادیتشون میکنه عمل جراحی را با روشهای قدیمی شما پیشنها میکنید یا روشهای جدید و اینکه آیا شما هم‌همین عمل را انجام‌میدین و در کدام بیمارستان این عمل انجام‌میشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      فتق ایشان خفیف هست و در حدی نیست که نیاز به عمل داشته باشد و تورم بیضه بخاطر تجمع آب در اطراف آن(هیدروسل) هست که باید دیده شود و اگر خیلی بزرگ باشد نیاز به عمل هست در غیر اینصورت جراحی لزومی ندارد. ضمن اینکه درد اگر بدلیل فتق باشد در شب ها از بین می رود لذا بعیده منشا درد ایشان فتق باشد
  • تصویر کاربر علی سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 2339 مشاهده پرسش
    باسلاموعرض خسته نباشید.من امسال قراره برم دانشگاه افسری ولی چند بار رابطه مقعدی داشتم کهددخول کامل نبود و فقط 2یا3دقیقه طول کشید واخرین رابطه دو سه سال پیش بود.ایا با این مدت زمان که از رابطه من میگذرددر معاینات پزشکی قابل تشخیص است؟؟واگرقابل تشخیص است چگونه اثارش را ازبین ببرم و من روی التم زگیل تناسلی دارم ایا ارتش به ان گیر میدهد و چگونهزکیل ها را ازبین ببرم؟ایا زگیل تناسلی خطرناک است؟
    1. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      معلوم
    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۶ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      کسی نیست جواب منو بده؟۰؟؟؟؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      ایا با این مدت زمان که از رابطه من میگذرددر معاینات پزشکی قابل تشخیص است؟؟...........................خیر قابل تشخیص نیست و اصولا معاینه ای به این منظور انجام نمی شود معاینات به منظور تشخیص بیماری های احتمال انجام می شود.
      و من روی التم زگیل تناسلی دارم ایا ارتش به ان گیر میدهد..............................اطلاعی ندارم
      و چگونه ازکیل ها را ازبین ببرم؟.........................روش های درمانی متعددی وجود دارد ولی من بهترین روش درمانی یعنی لیزر را به شما پیشنهاد می کنم
      ایا زگیل تناسلی خطرناک است؟.................................خیر ولی توصیه به درمان می شود
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر.
    من 3سال پیش به دلیل یه ضایعه که تو بیضه ام فکر میکردم هست رفتم دکتر. ایشون برام سونو نوشتن. انجام دادم و گفتن مشکلی نیست و...دکتر برام ازمایش اسپرم نوشت و بعد گفت حالا انجام ندادی مهم نیست. اما سوال الان بنده اینه که من حس میکنم بیضه هام خیلی کوچیکن و الان که نامزد کردم میترسم بچه دار نشم. از شما راهنمایی میخواهم. سونو رو و جوابش رو ضمیمه میکنم و خدمتتون تقدیم میکنم. با تشکر فراوان اقای دکتر سونو و جواب رو ارسال کردم. تو جواب اکو نوشته هر دو بیضه اندازه و اکوی طبیعی داره. تو سونو هم اندازه هارو زده اما من متوجه نمیشم که بالاخره بیضه هام کوچیکن(انطور که خودم حس میکنم) یا طبیعی اند.؟ اندازه ای که تو سونو امده طبیعیه؟ ممنون از لطفتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      در سونوگرافی عدد و اندازه ی مشخصی را ذکر نکرده است فقط نوشته است که اندازه ی بیضه ها طبیعی است. با اینحال اگر این آرومت نمی کنه می توانی یا مجددا معاینه شوید یا جای دیگری سونوی دقیق تری انجام دهید
    2. تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      عکس سونویی که فرستادم نوشته شده عددها
      1d 0.30cm
      2d0.29cm
      3d 3.48cm
      4d 1.73
      و
      1d 3.75cm
      2d 1.39cm
      3d 0.22cm
      3d o.21cm
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      با این ابعاد (در عکس واضح نبود) در حد چند میلی متر کوچک تر از نرمال هست . ولی این به تنهایی ملاک چیزی نیست و توصیه می کنم ازمایش اسپرم را نیز انجام دهید
    4. تصویر کاربر سعید یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      ممنون اقای دکتر. ازمایش رو همینطوری انجام میدن یا دکتر باید بنویسه؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      فکر کنم همیجوری هم انجام بدهند فقط بهتر است آزمایش ۲ تا ۳ روز بعد از آخرین انزال انجام شود
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی شنبه ۱۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    درد خفیفی در ناحیه بیضه سمت چپ و بخصوص با لمس اپیدیدیم و یا لوله های متصل به کیسه بیضه احساس میکنم .این مشکل چندین سال با من همراه بوده است که هربار مدت کوتاهی این درد را احساس میکنم و سپس از بین میرود.و بسته به شرایط نشستن و یا نوع پوشش و شلوار تغییر میکند.
    سوال بنده این است این میتواند علایم پیچخوردگی بیضه و یا واریکوسل باشد ؟
    و در این صورت اینکه چندین و چند سال این مورد با من همراه بوده و بعد از مدتی درد از بین میرد منطقی است یا خیر .
    نکته بعد اینکه حجم مایع منی از دید خودم مقداری کم میباشد.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۴ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سوال بنده این است این میتواند علایم پیچ خوردگی بیضه و یا واریکوسل باشد ؟...........................خیر درد پیچ خوردگی و واریکوسل اینگونه نیست
      نکته بعد اینکه حجم مایع منی از دید خودم مقداری کم میباشد.............................برای ارزیابی دقیق این موضوع می توانید آزمایش اسپرم انجام دهید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر