تیرگی ادرار به چه دلیل اتفاق می افتد؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

تغییر رنگ ادرار می تواند نگران کننده باشد. گاهی اوقات، ادرار تیره نشانه تغییرات ساده رژیم غذایی یا عوارض جانبی دارویی است. با این حال، در برخی موارد، ادرار تیره می‌تواند نشان‌دهنده وضعیت سلامتی مهم‌تری نیز باشد.

تیرگی ادرار به چه معناست؟

تیرگی ادرار چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک برای تشخیص ادرار تیره، در مورد سبک زندگی یا سوابق پزشکی سؤالاتی می پرسد. آزمایش اولیه برای تشخیص ادرار تیره، در واقع آزمایش آنالیز ادرار می باشد که ادرار را برای وجود باکتری، پروتئین یا خون بررسی می کند. در موارد نادر، اگر پزشک مشکوک باشد که کبد یا کلیه شما دچار مشکل شده، ممکن است به یک آزمایش خون به نام شمارش کامل خون نیز نیاز باشد.

تیرگی ادرار چگونه تشخیص داده می شود

چه چیزی سبب تیرگی ادرار می شود؟

مجموعه ای از شرایط یا علل دیگر از جمله موارد زیر ممکن است منجر به رنگ غیرطبیعی ادرار شود:

  • مواد غذایی همچون لبو، توت و غذاهایی با رنگ مصنوعی
  • داروهای خاص
  • خونریزی داخلی یا واژینال
  • کم آبی بدن
  • مشکلات مجاری صفراوی یا کبد
  • عفونت های مجرای ادراری
  • سنگ های کلیه
  • آسیب عضلانی بر اثر ورزش شدید

معنی رنگ های ادرار غیرطبیعی چیست؟

ادرار نارنجی یا زرد تیره

این رنگ ها نشان دهنده ی کم آبی بدن یا مشکلی در کبد یا مجرای صفراوی می باشد. داروهایی مانند داروهای شیمی درمانی یا سولفاسالازین نیز می توانند باعث نارنجی شدن ادرار شوند.

ادرار قهوه ای

اختلالات کبد یا کلیه یا خونریزی داخلی ممکن است منجر به قهوه ای شدن ادرار شود. یک آسیب عضلانی بر اثر ورزش زیاد و مصرف چند داروی مختلف و خوردن مقدار زیادی از مواد غذایی خاص مانند باقلا یا ریواس نیز می تواند باعث قهوه ای شدن ادرار شود.

ادرار قرمز

ادرار ممکن است به علت وجود خون، قرمز شود. این شرایط به دلایل مختلفی مانند عفونت های مجرای ادراری، سنگ های کلیه، آسیب به مجرای ادراری یا بیماری های جدی تر ایجاد می شود. خوردن مقدار زیادی از غذاهای خاص مانند لبو یا توت سیاه و نیز برخی از داروهای خاص می تواند باعث قرمز شدن ادرار شود.

ادرار آبی یا سبز

بیماری نادری مانند هایپرکلسمی خوش خیم می تواند باعث آبی شدن ادرار شود. برخی از داروها و مواد حاجب خوراکی نیز می توانند باعث آبی یا سبز شدن رنگ ادرار شوند.

ادرار تیره یا کدر

اگر ادرار شما تیره یا کدر شده، می تواند علامت سنگ کلیه یا عفونت مجرای ادراری باشد.

تیرگی ادرار چگونه درمان می شود؟

اگر ادرار شما تیره است و بدن شما کم آب شده، مصرف آب یا مایعات دیگر می تواند برای درمان غیرطبیعی شدن رنگ ادرار کافی باشد. همچنین، اگر تغییر رنگ ادرار فقط به دلیل مصرف غذا یا داروی خاصی باشد و هیچ علامت دیگری وجود نداشته باشد، پس نیاز به کار خاصی نیست.

چه زمانی باید مراقبت های پزشکی دریافت کنید؟

اگر ادرار شما قهوه ای یا قرمز باشد و مربوط به غذا یا دارو نباشد و با درد یا علائم غیرمعمول دیگر همراه است، به پزشک مراجعه کنید.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3/5 - (2 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر