در مورد آزمایش اسپرم چه می دانید؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

نتیجه آزمایش اسپرم فقط در یک حالت قطعی است و آن زمانی است که که هیچ اسپرمی در آزمایش دیده نشود، و فقط در اینحالت است که بطور قاطع می توان گفت که مرد عقیم هست.

تولید مثل یک فرآیند احتمالات است، به عبارتی هرچه تعداد اسپرم زنده بیشتری در دستگاه تناسلی زن حرکت کند، شانس بیشتری برای لقاح اسپرم با تخمک و در نهایت بارداری وجود دارد. از آنجایی که نتیجه آزمایش اسپرم می تواند خیلی متغیر باشد لذا توصیه می شود که حداقل دو بار آزمایش اسپرم بفاصله ی ۲ تا ۳ هفته انجام شود.

برای انجام آزمایش اسپرم چند روز باید از آخرین نزدیکی گذشته باشد؟

هرچه زمان اخرین انزال تا زمان آزمایش طولانی تر شود ممکن است روی کیفیت اسپرم تاثیر منفی بگذارد لذا غالبا مدت زمان ۲ تا ۵ روز را توصیه می کنند گرچه اخیرا یک روز فاصله را مطلوب می دانند.

منی طبیعی چه رنگی است؟

منی طبیعی به رنگ سفید یا خاکستری روشن می باشد. رنگ زرد یا سبز ممکن است بیانگر عفونت، زردی (یرقان)، یا مصرف داروها و ویتامین ها باشد. رنگ قهوه ای غالبا در افراد با ضایعه نخاعی دیده می شود، و رنگ قرمز بیانگر وجود خون در منی است.

منی

حجم طبیعی منی به چقدر است؟

حجم مایع منی اهمیت بالینی زیادی دارد و حداقل حجم منی قابل قبول یک و نیم میلی لیتر هست. حجم بالاتر از ۵ میلی لیتر هم غیر طبیعی بوده و باعث رقیق شدن اسپرم ها می شود. در این موارد توصیه می شود با انجام فرآیندی بر روی منی حجم آنرا کم کرده و سپس از روش IUI برای باروری استفاده شود.

در هر یک میلی لیتر منی چه تعداد اسپرم طبیعی است؟

در هر یک میلی لیتر اسپرم حداقل بایستی ۱۵ میلیون اسپرم باشد. تعداد کل اسپرم در مایع منی از حاصل ضرب حجم منی در تعداد اسپرم در یک میلی لیتر منی به دست می آید که این میزان حداقل بایستی ۳۹ میلیون باشد.

تعداد اسپرم طبیعی

بطور طبیعی چند درصد اسپرم ها بایستی حرکت داشته باشند؟

حرکت اسپرم در ۳۰ دقیقه اول میعانی شدن منی اندازه گیری می شود و بصورت درصد بیان می گردد. در صورت پائین بودن حرکت اسپرم ها به آن آستنواسپرمی گفته می شود. در دسته بندی جدید، حرکت اسپرم ها به ۳ گروه حرکت پیشرونده (حرکتی که باعث پیشرفت اسپرم رو به جلو می شود)، حرکت غیر پیشرونده ( حرکتی که درجا بوده و اسپرم رو به جلو نمی رود)، و اسپرم های بدون حرکت که یا مرده اند یا اینکه بدلیل نقص ساختاری قادر به حرکت نیستند. در حالت طبیعی ۳۲% اسپرم ها بایستی حرکت پیشرونده داشته باشند.

چند درصد اسپرم ها بایستی شکل نرمال داشته باشند؟

به غیر طبیعی بودن بخش اعظم شکل اسپرم ها تراتواسپرمی می گویند. میزان شکل طبیعی اسپرم در منی نیز بصورت درصد بیان می شود. در گذشته شکل اسپرم ها با اغماض بررسی می شد و بدین ترتیب درصد قابل توجهی از اسپرم با شکل طبیعی گزارش می شدند اما بتدریج سخت گیری بیشتری در معیارهای لازم برای تعیین اسپرم با شکل نرمال بعمل آمد. و در حال حاضر تعداد ۴% اسپرم با شکل طبیعی البته با معیارهای سخت گیرانه قابل قبول می باشد.

در آخر بایستی گفت که حداقل ۵۸% اسپرم ها بایستی زنده باشند.

 

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (59 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهتاب پنجشنبه ۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام خدمت با عرض سلام و خسته نباشید و با تشکر از اینکه به سوالام جواب میدهید اقای دکتر سوالی دارم که نه از هیچ پزشک یا دوستی نمیتونم بپرسم لطفا شما راهنمایی کنید

    بنده دختر 36 ساله مجرد بخاطر اینکه سالیان دراز خود ارضایی داشتم وسط عورتم دراز و بزرگ شده که اصلاح علمیش نمیدونم از عورتم بیرون میزنه می خواستم بپرسم 1- ایا در ازدواج تاثیری دارد؟ و در ازمایش قبل ازدواج میگند اون قسمت بزرگ و مشکل داره ؟ 2و در بی اختیاری ادرارنقشی دارد؟ نقشی دارد؟با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱ مهر ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اگر منظورتان كليتورومگالي باشد موارد خفيفش مشكلي ايجاد نمي كند ولي موارد شديدش نياز به بررسي دارد. بديهي است در معاينه مشهود است نه در ازمايش و نقشي در بي اختياري ندار و توصيه مي كنم به متخصص زنان مراجعه كنيد
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 2386 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت جناب دکتر جباری
    با توجه به سقطی که من 1 ماه پبش داشتم امروز همسرم سونوگرافی انجام دادند که در جواب نوشته قطر عروق وریدی در سمت چپ با مانور والسالوا 2/5 تا 3 میلیمتر است که کمی برجسته است دلالت بر واریکوسل خفیف گرید 1 در سمت چپ دارد.
    در ضمن آزمایش اسپرم نرمال و خوب بود و در معاینه هم هیچ چیز مشاهده نشد و همه چیز خوب بود با توجه به آزمایش و معاینه خوب , گرید 1 واریکوسل احتیاج به عمل دارد؟
    ما میتوانیم با داشتن واریکوسل گرید 1 بدون عمل اقدام به بارداری کنیم؟مشکلی پیش نمی آید؟؟
    بسیار بسیار سپاسگذارم از وقتی که میگذارین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۸ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      معمولا قطر وریدی تا ۳ میلی متر را توصیه به عمل نمی کنند مگر آنکه در معاینه ی بالینی هم واریکوسل مشهود باشد در اینصورت بهتر است تست sperm DNA fragmentation index را انجام دهند و اگر مختل بود بهتر است ابتدا عمل کنند البته اگر عامل سقط مشکلات مربوط به شما نباشد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      برای دریافت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.
      https://www.drjabbari.com/1781
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۷ خرداد ۹۷( 5 سال پیش)
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر امین شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 108 مشاهده پرسش
    ببخشید چند وقته شب هنگام خواب درد بیضه میگیرم بعضی وقت ها بیضه چپ و بعضی وقت ها بیضه راستم میخاستم ببینم چه علت هایی میتونه داشته باشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر یزدانی جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    یه مقدار در بیضه راستم نسبت به بیضه چپ احساس باد دار بودن می کنم.
    آیا طبیعی است؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۶ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر بدون شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر .من بخاطر درد بیضه مراجعه کردم به فوق تخصصص اورولوژ و ایشون سونو نوشتن و جواب سونو واریکوسل خفیف در سمت چپ بود...آقای دکتر من مطالبی در مورد واریکوسل در اینترنت خودم به کلی از زندگی نا امید شدم .و امیدی به ادامه زندگی ندارم چون جوونم و بیست و شش سالمه و معتقد به مذهب و هیچ سکس نداشتم و مجردم قصد ازدواج دارم... اخه جوهر هر مردی توانایی جنسیشه.حالا یه سوال دارم ....آقای دکتر اگه کسی واریکوسل درجه سه داشته باشه و ندونسته باشه این یه بیماریه و به دکتر مراجعه نکنه آیا بعد از سالها دیگه نمیتونه نعوذ داشته باشه و حتی منی هم نمیتونه داشته باشه و مثه یه زن میشه یا نعوذ و منی داره فقط اسپرمش صفر میشه؟؟؟؟دوم اینکه واریکوسل درجه سه اگه عمل نشه بیضه بر اثر گرما کامل کوچیک و از کار افتاده میشه؟؟؟؟؟
    با آرزوی موفقیت روزافزون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۷ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      آقای دکتر اگه کسی واریکوسل درجه سه داشته باشه و ندونسته باشه این یه بیماریه و به دکتر مراجعه نکنه آیا بعد از سالها دیگه نمیتونه نعوذ داشته باشه و حتی منی هم نمیتونه داشته باشه و مثه یه زن میشه یا نعوذ و منی داره فقط اسپرمش صفر میشه؟؟؟؟.....................................نعوظ و منی داره و خیلی اوقات اسپرمش هم طبیعی هست
      دوم اینکه واریکوسل درجه سه اگه عمل نشه بیضه بر اثر گرما کامل کوچیک و از کار افتاده میشه؟؟؟؟؟..............................غالبا خیر
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر