جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپیک

در این مقاله مطالعه می کنید:

عمل واریکوسل چیست؟

عمل واریکوسل یا جراحی واریکوسل شایع ترین عملی است که برای درمان ناباروری مردان انجام می شود. در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است.

واریکوسل در ۱۵ درصد مردان بطور عام، ۳۵ درصد مردان با ناباروری اولیه (مردانی که در طی زندگی نتوانسته اند بچه دار شوند) و ۷۵ تا ۸۱ درصد مردانی که ناباروری ثانویه  دارند( مردانی که نمی توانند برای بار دوم به بعد بچه دار شوند) دیده می شود.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داد ه اند که در افرادی که واریکوسل دارند عملکرد بیضه با گذشت زمان بدتر می شود.

دکتر محمد جباری

جراحی و ترمیم واریکوسل از آسیب بیشتر به عملکرد بیضه در آینده جلوگیری می کند و در درصد قابل توجهی از مردان باعث بهبود تولید اسپرم در بیضه و همچنین افزایش کارکرد سلول های تولید کننده ی هورمون مردانه یعنی تستوسترون می شود.

نقش متخصصین ارولوژی برای پیشگیری از ناباروری و یا کمبود هورمون های مردانه در آینده آنجا اهمیت پیدا می کند که بتوانند با استفاده از بهترین روش جراحی عوارض و احتمال عود را به حداقل برساند.

در جدول زیر معایب و مزایای روش های مختلف جراحی واریکوسل با هم مقایسه شده اند.

عمل واریکوسل

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است در صورتی که در مثلا روش لاپاروسکوژیک ۳ تا ۱۵ درصد می باشد. همچنین دیگر عوارض عمل مثل بروز هیدروسل در روش میکروسکوپیک رخ نمی دهد. به عبارتی می توان گفت که جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپیک بهترین نتایج و کمترین عوارض را بدنبال خواهد داشت.

جراحی میکروسکوپیک

جراحی میکروسکوپیک

واریکوسل گرید ۱ و ناباروری

سوال: واریکوسل گرید 1 با توضیحات زیر نیاز به جراحی دارد؟

با سلام خدمت جناب دکتر جباری. با توجه به سقطی که من 1 ماه پبش داشتم امروز همسرم سونوگرافی انجام دادند که در جواب نوشته قطر عروق وریدی در سمت چپ با مانور والسالوا 2/5 تا 3 میلیمتر است که کمی برجسته است دلالت بر واریکوسل خفیف گرید 1 در سمت چپ دارد. در ضمن آزمایش اسپرم نرمال و خوب بود و در معاینه هم هیچ چیز مشاهده نشد و همه چیز خوب بود با توجه به آزمایش و معاینه خوب , گرید 1 واریکوسل احتیاج به عمل دارد؟

ما میتوانیم با داشتن واریکوسل گرید 1 بدون عمل اقدام به بارداری کنیم؟مشکلی پیش نمی آید؟؟
بسیار بسیار سپاسگذارم از وقتی که میگذارین

برای مشاهده پاسخ این سوال اینجا کلیک کنید.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (49 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر پوریاسلیمانی جمعه ۲ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام به خدمت اقای دکتر
    ببخشیدتعداد سوالام زیاد شدن سوال اخر اینکه من به اصطلاح کیسه ی کرم مانند بالای بیضه ام ازبین رفته است فقط چندتا رگ کوچک بالا بیضه ام باقی مانده است ایا طبیعی است واینکه رگی که دربالای التم درسمت چپ پایین ترازعمل به صورت برجسته است نشانگر چیست؟ باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      این ها چیزهایی که بدون معاینه نمی توانم اظهار نظری داشته بشام
  • تصویر کاربر رضا چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    من یه پسر 19 ساله هستم چند وقت پیش برای استخدامی در سپاه مراحل پزشکیو گذروندم.تو قسمت سونوگرافی بیضه دکتر بهم گفت ک اندازه بیضه ها طبیعی هست اما واریکوسل شدید دارم.ایشون گفتن من برات مینویسم خفیف ک برای استخدامیت مشکلی پیش نیاد ولی تو بعدا حتما برو دنباله درمانش ک برای بچه دار شدنت مشکلی پیش نیاد
    من تو سپاه قبول شدم و چند روز دیگه دوره آموزشیم شروع میشه.اگه بهشون بگم در مورد بیماریم فک کنم برام مشکل ب وجود بیاد.بخاطر همین فک میکنم ک باید مخفیانه و بدونه اطلاع اونا عمل کنم.میخواستم بدونم ک بعد از عمل چند روز باید استراحت کنم تا سرپا بشم و کلا چقد طول میکشه تا خوب شم؟این سوالو میکنم ک ببینم میتونم چند روز مرخصی ازشون بگیرم یا نه
    سوال دومم هم اینه ک من تا کی اگه عمل نکنم برام مشکل نداره؟
    آقای دکتر خواهش میکنم جواب بدین خیلی برام ممهمه
    با تشکر
    خدانگهدار
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۳ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      این که نیاز به عمل دارید یا خیر و اگر هم احتیاج به عمل دارید تا کی می توانید صب ر کنید ب نتیجه آزمایش اسپرم تان بستگی دارد لذا ابتدا بایستی آزمایش اسپرم انجام دهید.
      بعد از عمل لا اقل اگرچه کارهای روزمره را می توانید انجام دهید ولی حداقل تا یک ماه نمی توانید فعالیت های شدید و سنگین در دوره ی آموزشی را انجام دهید
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 112 مشاهده پرسش
    سلام پسر دو ماهم هیدروسل داره اندازش بزرگه به اندازه ی یکی از بیضه هاشه به نظر من که مرتب چکش میکنم از اولش کوچک تر بود یعنی دو هفته پیش که متوجه شدم خیلی نگرانم دکتر گفته باید عمل بشه من شهر زابل زندگی میکنم خواهش میکنم راهنمایی کنیدبه نظر من از اول یعنی تا دو هفته پیش این ورم نبود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۷ دی ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      عجله ای نیست اگر شدید نیست تا ۶ ماهگی فعلا صبر کنید اگر در طی روز کم و زیاد نمی شود احتمال برطرف شدن خودبخود دارد ولی اگر در طی روز میزان آن کم و زیاد می شود در نهایت بایستی عمل شود
  • تصویر کاربر سینا چهارشنبه ۲۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 165 مشاهده پرسش
    با سلام
    عوارض عمل چند باره واریکوسل از یک طرف (چپ به طور مثال)به روش میکروسرجری ؟آیا مشکل خاصی پیش خواهد آمد؟
    برای بار سوم است دارم عمل می کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۵ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      برای کسی که برای بار سوم می خواهد عمل کند ریسک عوارض بالاتر می رود و البته جراح مجرب می تواند از بروز عوارض جلوگیری کند
  • تصویر کاربر هنگامه دوشنبه ۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پسر من 16 سال دارد و یک سال متوجه واریکسل شدیم ما در ارومیه هستیم درجه 3 است ایا نیاز به عمل دارد می شود اگر ممکن است یک فوق تخصص و جراح عالی در ارومیه معرفی کنید متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      در خصوص اینکه فرزندتان به عمل نیاز دارد یا خیر بستگی به سایز بیضه دارد اگر بیضه چپ رشد مناسب و متناسب با بیضه راست داشته باشد نیاز به عمل نیست لذا توصیه می شود معاینات دوره ای توسط ارولوژیست انجام دهند. همه ارولوژیست ها خوبند و براحتی می توانید به ایشان اعتماد کنید.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر