علل بیضه های کوچک در مردان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

مسائل کمی مربوط به حساسیت بیضه های کوچک در مردان وجود دارد. مرد ها به میزان زیادی غرور خود را مدیون آن هستند. هنگامی که یک مرد با مشکل بیضه های کوچک مواجه می شود، ممکن است مطمئن نباشد یا شک داشته باشد که این به چه معنی است. در ادامه مطلب، علت کوچک شدن بیضه را توضیح خواهیم داد.

بیماری بیضه

خطر بیضه های کوچک

یکی از خطرات داشتن بیضه های کوچک این است که می تواند به ناباروری منجر شود. چون به اندازه ی کافی تستوسترون، هورمونی که به تولید اسپرم کمک می کند، را تولید نمی کند. به همین دلیل است که مردان با بیضه های کوچک، تعداد اسپرم های کمی دارند.
 
اسپرم
 
یک مطالعه ى بالینی در سال 2014 نشان داد که رابطه ای بین تعداد اسپرم در مردان و کیفیت مایع منی وجود دارد. با سونوگرافی بیضه ،اندازه ی بیضه ی 500 مرد، اندازه گیری شد. سپس نمونه اسپرم گرفته شد. نتایج نشان داد که در بیضه های کوچک تر، تعداد، حرکت و حجم اسپرم ها پایین تر است که بر باروری تاثیر می گذارد. داشتن بیضه های کوچک می تواند نشانه ای از عدم تعادل در هورمون ها باشد که تاثیر منفی بر سلامتی خواهد گذاشت. شما شروع به توجه کردن به دیگر تاثیرات آن بر روی بدن خود، مثل کمبود انرژی، مشکلات تولید مثل، افزایش وزن، از دست دادن توده عضلانی، میل جنسی کم و… خواهید کرد.
عدم تعادل هورمون ها
عدم وجود تستوسترون ناشی از بیضه های کوچک باعث می شود بدن شما نتواند میزان استروژنی که به طور طبیعی در بدن ساخته می شود را کنترل کند. این بدین معنی است که بدن شما می تواند ویژگی های زنانه را توسعه دهد. پس علائم مختلفی از جمله رشد چربی (به ویژه در ناحیه پستان)، ناباروری، مسائل نعوظ و پروستات، خطر سکته مغزی، و خطر سایر بیماری ها را ایجاد می کند.

علل بیضه های کوچک

علل مختلفی برای بیضه های کوچک وجود دارد که عبارتند از:

1-آسیب به بیضه ها

دستگاه تناسلی

هنگامی که به بیضه ها آسیب برسد، مانند ضربه یا تحت فشار شدید قرار گرفتن، که گاهی اوقات مشکلی به وجود نمی آید ولی گاهی باعث ایجاد کبودی یا آسیب دیگری مثل پیچ خوردگی بیضه می شود که نتیجه ی آن کوچک شدن بیضه ها است. پیچ خوردگی بیضه ها باعث آسیب به طناب اسپرماتیک می شود. این آسیب نادر است و معمولا در کودکان و پسران نوجوان اتفاق می افتد اما می تواند در هر سنی در طول خواب یا آسیب جسمی نیز اتفاق بیفتد.

2-استروئیدها و داروها

بعضی از داروها می توانند باعث کوچک شدن بیضه ها شوند زیرا میزان تستوسترون را در بدن محدود می کنند. تستوسترون یکی از مهمترین علل بیضه های کوچک است. بسیاری از مردان بالغ و پسران نوجوان از استروئیدهای آنابولیک مصنوعی که بدن به طور طبیعی آن را تولید می کند، استفاده می کنند.
 
دارو
 
استروئیدهای آنابولیک مصنوعی برای عضله سازی بسیار سریع نیز استفاده می شوند و همچنین می توانند برای کمک به بهبود عملکرد ورزشکاران استفاده شوند. چون بدن مقدار کافی از این هورمون را نمی سازد از تستوسترون مصنوعی استفاده می کنند، اما معمولا علت اصلی، عدم تولید تستوسترون، سن یا اشکال در سیستم های دیگر بدن است. یکی دیگر از داروهایی که بیضه ها را کوچک می کنند، کورتیکواستروئیدها هستند که برای درمان برخی از بیماری ها مانند آسم، اگزما، آرتریت روماتوئید به کار می روند. یک نمونه از این دارو، پردنیزون است.

3-بیماری های مختلف

انواع بیماری ها و اختلالات می توانند باعث کوچک شدن بیضه ها شوند. در اینجا یک لیست کوتاه از آنها آورده شده است:
1) HIV (ایدز)
2) دیابت
3) چاقی
4) بیماری کلیوی
5) بیماری کبد
6) مردان مبتلا به اختلالات خواب

 
HIV
 
محققان دانشگاه جنوبی دانمارک عادات و اختلالات خواب 1000 مرد را مورد بررسی قرار دادند. افراد مبتلا به بی خوابی، کم خوابی یا خواب بی کیفیت، بیضه های کوچکتری داشتند. این ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که مردانی که در خواب شب وارد مرحله ی REM (خواب عمیق) نمی شوند، تستوسترون پایین تری دارند. برای تایید این موضوع باید مطالعات بیشتری انجام شود. نتایج مطالعات بالینی نشان می دهد که مردانی که بیشتر می خوابند تستوسترون بیشتری تولید می کنند.

ایا کوچکی بیضه درمان دارد؟

 

1- برای مسائل مربوط به دارو

دارو

با پزشک خود در مورد هر گونه عوارض جانبی دارو صحبت کنید. اغلب گزینه های گوناگون برای برطرف کردن عوارض جانبی وجود دارند.

2-برای آسیب به بیضه ها

بسیاری از آثار آسیب به بیضه ها پس از چند لحظه از بین می روند، اما بهتر است به یک دکتر ارولوژی مراجعه کنید. در برخی از صدمات مانند پیچ خوردگی بیضه، اگر فوری به پزشک مراجعه نکنید ممکن است بیضه هایتان را از دست بدهید. اگر چند روز پس از آسیب به بیضه، مشکلی در بیضه های خود داشتید، به دنبال اقدامات پزشکی بروید. ممکن است بیضه هایتان بیشتر از چیزی که شما فکر می کنید آسیب دیده باشند و باید آن را پیگیری کنید. درمان ممکن است نیاز به دارو، استراحت مطلق، و یا هر نوع درمان دیگری داشته باشد.

3-برای علائم بیماری

مراجعه به پزشک

اگر اندازه ی بيضه ی شما به دلیل علامت بيماري ايجاد شود، تنها راه اطمینان بخش اين است که توسط يک پزشک متخصص بررسی شود. او دوره ای از درمان را برای شما مشخص می کند. اغلب در یک دوره از درمان، تستوسترون تزریقی یا خوراکی تجویز می شود.

4-برای تستوسترون یا مسائل هورمونی

کسانی که مشکلات اندازه ی بیضه ی آنها ناشی از تستوسترون یا عدم تعادل هورمون ها است، باید به دنبال کمک پزشکی باشند. ممکن است نیاز به تغییر شیوه ى زندگی برای به دست آوردن تعادل مناسب بین مواد شیمیایی در بدن باشد. پزشک شما ممکن است مصرف تستوسترون را توصیه کند، اما این فقط باعث کوچکتر شدن بیضه ها خواهد شد.
 
testosterone
 
بعضی از گزینه ها برای مردانی که به دلیل هیپوگنادیسم (کاهش تولید تستوسترون و اسپرم) از تستوسترون مصنوعی استفاده می کنند، HCG، کلومید و تاموکسیفن هستند. این گزینه ها تولید تستوسترون طبیعی را در بدن متوقف نمی سازد و به این ترتیب باعث برگشت یا حفظ اندازه ی بیضه ها می شوند.
مهم است که هنگامی که متوجه یک مسئله مانند بیضه های کوچک می شوید، پیشگیرانه عمل کنید. این نوع مسئله ممکن است یک مشکل پیشرفت کننده نباشد اما می تواند به سرعت به یک مشکل جدی پزشکی تبدیل شود. اگر دچار مشکلی هستید، باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.
 

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.6/5 - (177 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرشاد یکشنبه ۱۷ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 2239 مشاهده پرسش
    ممنونم آقای دکتر از سایت بسیار خوبتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      سلامت باشيد
  • تصویر کاربر ج پنجشنبه ۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 795 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر جباری و عرض خسته نباشید اینکه بتونیم سایز آلت رو زیاد کنیم در حد 2 سانت بصورت دایم امکان دارد؟روش مورد پیشنهادی؟ قرصهای گیاهی که تبلیغ میشود چقدر مفید است و عوارض جانبی آنها در صورت وجود؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      هیچ دارویی روی افزایش سایز آلت تاثیر ندارد ضمن اینکه راه مطلوب و رضایت بخش و قطعی و همچنین بدون عارضه ای برای افزایش سایز آلت وجود ندارد روش های کششی مثل وکیوم و روش های جراحی وجود دارند اما هر کدام معایب و بعضا عوارضی دارند و در نهایت رضایت فرد را جلب نمی کنند. لذا این روش ها برا ی افرادی که سایز نرمالی دارند توصیه نمی شود
  • تصویر کاربر الف جمعه ۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 667 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر من45سالمه مدت 22 ساله ازدواج کرده ام حدود دو سال است که ضعف نعوظ دارم که همیشگی نیست گاهی طبیعی هست گاهی مشکل دارم طول آتتم در حالت نعوظ 14 سانتیمتر ومحیطش 13 سانت می باشد ضمنا از ابتای نوجوانی آلتم هنگام نعوظ مقداری خمیدگی وانحتا دارد مدتهاست نعوظ صبحگاهی ندارم وخیلی به ندرت درخواب محتلم می شوم لطفا راهنمایی وپاسخ بفرمایید. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      به نظر مشکل شما جنبه روانی دارد ولی با اینحال می توانید با مصرف دارو شرایط را بهتر کنید
  • تصویر کاربر hamid دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 610 مشاهده پرسش
    باسلام.من 25 سال دارم و مشکل کوچکی آلت دارم چه بایدکرد.اگر در ایران راه درمان ندارد در اروپا وجود دارد.با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      هیچ دارویی روی افزایش سایز آلت تاثیر ندارد ضمن اینکه راه مطلوب و رضایت بخش و قطعی و همچنین بدون عارضه ای برای افزایش سایز آلت وجود ندارد روش های کششی مثل وکیوم و روش های جراحی وجود دارند اما هر کدام معایب و بعضا عوارضی دارند و در نهایت رضایت فرد را جلب نمی کنند. لذا این روش ها برا ی افرادی که سایز نرمالی دارند توصیه نمی شود. در اروپا هم وضع به همین منوال هست
  • تصویر کاربر mehran چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 577 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر حالتون خوبه؟
    من واریکوسل گرید 3 داشتم و الان 3 هفته از زمانه عملم میگذره و 19 سال دارم و پرستاری میخونم.
    یه سوال ازتون داشتم.من به ورزش بدن سازی علاقه خاصی دارم و خواستم بدونم من واریکوسل داشتم بعد این ورزشو انجام بدم احتماله بوجود اومدنه دوباره ی این بیماری هست؟ به نظر شما چیکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۳ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      بدنسازی ممکن است باعث ایجاد یا ماندگاری درد در شما شود لذا بهتره این ورزش را ادامه ندهید. البته اگر عمل کاملا موفقیت آمیز باشد احتمال عود وجود ندارد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر