علت زگیل تناسلی در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ علت اصلی ایجاد زگیل تناسلی در مردان  عفونت  hpv است که از طریق رابطه ی جنسی منتقل می شود. این بیماری شایع ترین بیماری است که از طریق سکس منتقل می شود.  hpv  از طریق تماس مالشی پوست ناحیه تناسلی حین رابطه، به یکدیگر منتقل می­شود و از آنجایی که کاندوم فقط آلت تناسلی را می­پوشاند، نواحی مانند ناحیه شرمگاهی (ناحیه رویش مو در بالای آلت تناسلی)، کیسه بیضه و کشاله ­های ران هنوز در تماس مستقیم حین رابطه جنسی هستند.

لذا اگرچه کاندوم می تواند آلت، کانال واژینال و دهانه رحم را محافظت کند و شانس انتقال HPV‌ را تا 70 درصد کاهش دهد، ولی هنوز هم احتمال انتقال این ویروس وجود دارد. از طرفی واکسن گارداسیل  تا 90 درصد شانس ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش می دهد لذا شاید مطمئن­ترین روش پیشگیری، استفاده از کاندوم شورت ­باشد که چون در کشور ما یا وجود ندارد و یا چندان در دسترس نیست، استفاده همزمان از شورت پاچه دار چسبان و کاندوم، می­تواند روش پیشگیری مناسب و موثری باشد.

رابطه جنسی و زگیل

علت زگیل تناسلی بدون رابطه

در رابطه با علت زگیل تناسلی بدون رابطه در مردان باید گفت که رابطه جنسی از هر نوعی که باشد از قبیل واژینال، مقعدی، دهانی یا اورال و نیز چه همراه با دخول باشد یا بصورت مالشی و لای کشاله پا یا باسن، همگی می تواند موجب انتقال ویروس HPV شود. یکی دیگر از علل شیوع بالای این بیماری، آن است که اکثر افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند بی علامت هستند و فقط ناقل ویروس HPV‌ می­باشند و هیچگاه زگیل تناسلی بر روی پوست ناحیه تناسلی ندارند. لذا نبود زگیل تناسلی بر روی پوست ناحیه تناسلی در فردی که قبلا رابطه جنسی تحت هر عنوانی داشته است، نشانه سلامت فرد از نظر عدم ابتلا به ویروس HPV نیست.

بعضا در کلینیک­ ها با افرادی مواجه می­شویم که به این بیماری مبتلا شده ­اند ولی ابراز می­دارند که هیچ رابطه جنسی نداشته ­اند، در رابطه با علت زگیل تناسلی بدون رابطه بایستی گفت که روش ­های نادر غیر جنسی برای ابتلای به این ویروس وجود دارد مثل استفاده از حوله حمام مشترک یا تیغ مشترکی که برای اصلاح ناحیه تناسلی استفاده می شود یا سونای بخار در مواردی که فرد مایو بر تن نداشته باشد که البته این مورد آخری در ایران مرسوم نیست ولی در برخی کشورها رخ می­دهد.

نکته حائز اهمیت در انتقال این ویروس، وقوع حرکات مالشی با سطح آلوده به ویروس می باشد، به نوعی که باعث ایجاد خراش­های میکروسکوپیک بر روی پوست و در نتیجه کاشته شدن ویروس در لایه ­های زیرین پوست بشود. لذا لمس معمولی و دست زدن به ناحیه تناسلی، دست دادن، استخر رفتن، بوسیدن، از ظروف مشترک استفاده کردن، شستن لباس ­های یک خانواده با هم، نشستن روی توالت فرنگی و دست زدن به شیرآلات روشویی و توالت، باعث انتقال این ویروس نمی­شود. گرچه نباید احتیاط را از دست داد و در هر شرایطی بایستی بهداشت را رعایت کرد تا احتمال انتقال به بیماری­های عفونی به حداقل برسد. 

در ادامه سایر علت های زگیل تناسلی در مردان را بررسی خواهیم کرد که برخی از آنها شایعه ای بیش نیستند!

1- استفاده از لوازم شخصی آلوده به ویروس HPV

اگر از وسایل شخصی فرد آلوده به ویروس HPV استفاده کنیم امکان ابتلای به زگیل تناسلی وجود دارد. این وسایل شامل تیغ اصلاح، حوله ی حمام و لیف می باشد.

2- سونای بخار و ماساژ

در صورتی که فرد در سونای بخار یا بر روی سکو یا تخت ماساژ، لخت کامل بخوابد و شورت یا مایو نیز بر تن نداشته باشد. این شیوه ی انتقال در ایران بدلیل وجود شرایط اجتماعی حاکم بر جامعه خوشبختانه مرسوم نمی باشد.

3- اپیلاسیون

اپیلاسیون در مردان

اگر اپیلاسیون بصورت غیر بهداشتی انجام شود و کاردکی که توسط آن موم بر روی سطح بدن کشیده می شود، مشترک باشد، احتمال انتقال ویروس HPV وجود دارد. بجز رابطه ی جنسی، دیگر روش های فوق الذکر سهم خیلی کمی در انتقال ویروس HPV و ابتلا به زگیل تناسلی دارند.

4- استخر

اگر چه استخر می تواند باعث انتقال زگیل پا و یا دست شود، ولی برخلاف تصور عموم مردم، استخر باعث انتقال زگیل تناسلی نمی شود؛ چرا که در استخر بدلیل پوششی که در ناحیه تناسلی وجود دارد، انتقال ویروس HPV به ناحیه تناسلی و کاشته شدن در سطح پوست تناسلی وجود ندارد.

5- بوسیدن

بوسیدن دیگران نقشی در انتقال ویروس HPV ندارد.

6- استفاده از لباس زیر دیگران

اگر چه از نظر بهداشتی توصیه به استفاده از لباس زیر دیگران نمی شود، ولی این روش هم در انتقال ویروس HPV مرسوم نیست.

7- توالت فرنگی

توالت فرنگی

تا بحال به اثبات نرسیده که استفاده از توالت فرنگی نقشی در انتقال ویروس HPV داشته باشد.

8- ارتباطات در منزل

نیازی به ایزوله و جداسازی لوازم در منزل و ایجاد شرایط سخت پاکسازی سطوح سرویس بهداشتی و عدم تماس با دیگران مثل دست دادن، در آغوش کشیدن و جداسازی ظروف غذا و دیگر موارد نیست و فقط بایستی که لوازم حمام و تراشیدن موهای زائد جدا باشد.

9- لمس معمولی بدن

برای انتقال ویروس HPV و بروز زگیل تناسلی، بایستی ویروس در بدن کاشته شود؛ بعبارتی همانند بذری که بایستی در خاک کاشته شود تا بتواند رشد کند، ویروس هم بایستی در بدن و سلول های قاعده ای پوست کاشته شوند تا بتوانند رشد کنند و برای کاشته شدن ویروس نیاز به بروز خراش های ریز و میکروسکپی بر روی سطح پوست می باشد؛ لذا از آنجایی که لمس معمولی بدن باعث ایجاد خراش نمی شود، انتقال ویروس هم صورت نمی گیرد؛ ولی در مالش شدید که اصولا حین رابطه ی جنسی رخ می دهد و یا استفاده مشترک از تیغ برای اصلاح موها، حوله حمام، لیف و یا اپیلاسیون و همچنین خاراندن ناحیه تناسلی می تواند باعث انتقال ویروس HPV به دیگری و یا انتشار بیماری در خود فرد شود.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (113 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۶ اردیبهشت ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    اقای دکتر من زگیل تناسلی دارم
    دکتر به من گفتند که لباس زیر نخی حتما باید بپوشم و از صابون برای شستشو استفاده نکنم . این دو موضوع به نظر شما درست است؟
    1- لباس زیر نخی
    2- استفاده نکردن از صابون (پس برای نظافت ان قسمت ها از چه باید استفاده کنم)
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۶ اردیبهشت ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      1- لباس زیر نخی......................تاثیری ندارد
      2- استفاده نکردن از صابون (پس برای نظافت ان قسمت ها از چه باید استفاده کنم)............صابون جامد نقش مالشی و احتمال منتشر شدن دارد ولی صابون مایع و از آن بهتر شامپوی سر بدون مالش محکم مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر پارمیس دوشنبه ۳۰ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 135 مشاهده پرسش
    آقای دکتر سلام من قبلا به شما گفته بودم که روی ناحیه تناسلی من زگیل در اومده البته مطمئن نیستم ولی با دیدن عکسهای زگیل حدس میزنم زگیل باشه آقای دکتر من ایران نیستم همسرم هم اگر داشته باشه دیگه ما نمیتونیم بچه دار بشیم و اینکه چقدر این مساله خطرناکه کرم الدرا بدون نسخه پزشک ممنوع هست و قیمت بالایی داره آیا راهی داره مثلا استفاده از بتادین یا غیره فعلا تا زمان دکتر من بتونم ازش استفاده کنم عکس روهم فرستادم که شما بتونید به من کمک کنید ممنوم از محبت شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳۰ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام بله متاسفنانه این ها زگیل هستند. بتادین تاثیری ندارد و از درمان های خانگی سرکه سیب می توانید استفاده کنید البته مراقب باشید پوست تان الهاب پیدا نکند و محلول ورومال هم اگر بدوننسخه بدهند خیلی خوب است. غالبا خطرناک نیستند و مانعی برای بچه دار شدن نیست البته زایمان سزارین کنید. حتما پاپ اسمیر انجام دهید
  • تصویر کاربر حامد یکشنبه ۲۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر ، من تقريباً ٣ سال از آخرين رابطه جنسيم ميگذره كه اخيرا يك سري(خيلي كم) ضايعات روي آلت تناسليم ايجاد شده كه نگرانم كرده ، يك بار خدمتتون رسيدم كه جنابعالي بازمعاينه اي كه انجام داديد فرموديد زگيل ندارم ،گفتيد براي اطمينان خاطر خودتان آزمايش hsv بده كه دادم و منفي بود، حالا ٢ هفته هستش كه يك جوش روي آلت تناسليم زده شده كه تقريباً داره محو ميشه ، عكسش رو براتون پيوست ميكنم ، لطف كنيد بررسي كنيد اگه نياز بود براي معاينه خدمتتون برسم ، ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۲ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      این هم زگیل نیست بیشتر به یک ضایعه ی التهابی شبیه هست و مشکل جدی به نظر نمی رسد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 118 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    جناب اقای دکتر آیا این برآمدگی موجود در تصویر زگیل می باشد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام و تبریک سال نو و آرزوی سلامتی
      در عکس ارسالی ضایعه ای شبیه به زگیل دیده نمی شود
    2. تصویر کاربر محمد شنبه ۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام سال نو بر شما پزشک زحمت کش و مردمی هم مبارک. خیلی استرس دارم اقای دکتر. از چه تاریخی مطب تشریف دارید خدمت برسم؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۷ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      دوشنبه نهم فروردین مطب هستم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرشاد یکشنبه ۱۵ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 133 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشيد من از دوره راهنمايي به جنس مخالفم تمايل ندارم و به جنس موافقم تمايل دارم و عاشق كارهاي دخترونه هستم و كارهاي دخترونه انجام ميدم و از سن ١٦ سالگي با پسر رابطه دارم و الات تناسلي من نعوظ نداره و هيچگونه مايع مني ازم خارج نميشه و از كلاس چارم يا پنجم دبستان ازم يك مايع بي رنگ خارج ميشه و هنگام رابطه با جنس موافق اين مايع بي رنگ ازم فراوان خارج ميشه و اين مايع بي رنگه و نه زياد چسبناكه و نه زياد غير چسب هنكامي كه اين مايع ازم زياد خارج ميشه بعد كه ميخواد اين مايع زيادتر بشه و انگاري فوران بزنه يك جا گير ميكنه اين مايع بي رنگ لذت جنسي من هستش و جنس موافقم رابطه داشته باشم يا بدن پسري رو ببينم ازم خارج ميشه و من ازمايش اسپرم دادن بهم نتونستم انجام بدم به دليل اين كه مايع مني ازم خارج نميشه و قرص تيافيل هم مصرف كردم هيچگونه تاثيري رو نداشته و تستسترون هم مصرف كردم و اون تاثيري روم نداشته با تشكر اكه امكانش هست راهنمايي كنيد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم ضمن معاینه از نظر هورمونی و شاید ژنتیکی بررسی شوید
    2. تصویر کاربر فرشاد سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      با عرض سلام و خسته نباشيد به اقايي دكتر جباري من از نظر ژنتيك بررسي شدم و از نظر ژنتيك نرمال هستم ولي از نظر هورموني طبق پزشك متخصص گفتن كه ميزان هورمون زنانگي من بالا هستش و من در سال ٩٠ يا ٩١ بودش من ازمايش هورموني و تستسترون دادم ميزان هورمون من ٠.٠٨٧ بودش و بعد مراجعه كردم به بزشك ارولوژيست كه بهم تستسترون خوراكي دادن و مصرف كردم ميزان تستسترون من شد ٣.٥ و در سال ٩٣ هم مراجعه كردم به دكتر ارولوژيست و ازمايش دادن ميزان تستيترون من از ٣.٥ رسيده بود به ٣ و همينطور كاهش بيدا كرده بود كه دكتر گفتن كه ميزان هورمون تستسترون من كمه و براي همين به من امبول تستسرون دادن و اين دارو رو مصرف كردم اما هيچگونه تاثيري رو من نداشت و دكتر غدد اين امبولو رد كرد و قرص تيافيل هم مصرف كردم برام بي فايده بودش با تشكر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      اگر علیرغم اینکه در زمان مصرف هورمون تستوسترون باز هم تمایلات و گرایشات به همجنس داشته اید به نظر میاد که مشکلات شما جنبه ی روانی داشته باشد و بایستی با روانپزشک مشورت کنید
    4. تصویر کاربر فرشاد سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام اقايي دكتر من كلا مايع مني ازم خارج نميشه و نعوظ هم ندارم و اصلا در دوران بلوغ مايع مني ازم خارج نشده فقط مايع بي رنگ ازم خارج ميشه كه اين مايع لذت جنسي من نسبت به موافق هستش
    5. تصویر کاربر فرشاد سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      اقايي دكتر مصرف هورمون تستسترون هيچگونه تاثيري روي من نداشته
    6. تصویر کاربر فرشاد سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      اقايي دكتر ممكنه در پشت الات تزاسلي واژن زنانه باشه و رحم و تخمدان هم داشته باشم چون ميزان هورمون زنانه من خيلي بالا هستش و سطح تستسترونم 0.087 بوده و دكتر معاينه كرد الاتمو هيچ سوراخي مشاهده نكردن ايا ممكنه پشت الات واژن باشه
    7. تصویر کاربر فرشاد چهارشنبه ۲۶ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام اقاي دكتر علايم دوجنسه بودمن چيه و من موقع رابطه با پسر سينه ام سفت ميشه و برجسته ميشه و نعوظ داره سينه ام و به غير از اين كه علايم دوجنسه يك سوارخ در زير بيضه باشه ايا نشانه اي ديگه هم داره يا نه با تشكر
    8. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۵ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      می توانید سونوگرافی لگن انجام دهید
    9. نمایش سایر 7 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر