دلایل انزال دردناک

در این مقاله مطالعه می کنید:

بسیاری از مردان ممکن است به دلیل انزال دردناک، احساس خجالت داشته باشند. اما این یک مشکل بسیار شایع بوده و تا حد زیادی قابل درمان است، که می تواند زمینه ساز مشکلات و بیماری های دیگری مانند تورم پروستات باشد. برخی از مطالعات نشان می دهد که تقریبا 1 تا 10 درصد از مردان، این علامت را تجربه می کنند. همچنین، حدودا 30 تا 75 درصد از مردان مبتلا به پروستاتیت نیز، دچار این مشکل می شوند. در این مقاله، دلایل انزال دردناک و همچنین راه حل هایی برای درمان آن ذکر شده است.

دلایل انزال دردناک

دلایل انزال دردناک

پروستاتیت یا التهاب غده پروستات

مردان زیر 50 سال بیشتر در معرض ابتلا به پروستاتیت (التهاب یا عفونت غده پروستات) قرار دارند. از آنجایی که این بیماری می تواند باعث احساس درد هنگام دفع ادرار و یا تکرر ادرار شود، اغلب با عفونت دستگاه ادراری (UTI) اشتباه گرفته می شود. پروستاتیت می تواند شامل علائم دیگری از جمله اشکال در نعوظ و درد شکم نیز باشد.

سرطان پروستات

اگرچه سرطان پروستات اغلب بدون علائم است، اما می تواند باعث انزال دردناک، مشکلات ادراری، اختلال نعوظ و همچنین وجود خون در ادرار یا مایع منی شود.

سنگ یا کیست

ممکن است در مجرای انزال کیست و یا سنگ تشکیل شود. این اتفاق می تواند جریان انزال را مسدود کرده و منجر به ناباروری و ترشحات دردناک شود.

عمل های جراحی

برخی از عمل های جراحی می توانند عوارضی همچون انزال دردناک، به دنبال داشته باشند. یکی از این عمل ها، رادیکال پروستاتکتومی است که یک روش جراحی برای درمان سرطان پروستات می باشد. این عمل شامل برداشتن یک قسمت و یا کل غده پروستات و برخی از بافت های اطراف آن است. این روش می تواند چندین خطر از جمله اختلال نعوظ و درد آلت تناسلی و بیضه ها را به همراه داشته باشد. عمل جراحی ترمیم فتق روده (فتق اینگوینال) نیز می تواند منجر به انزال دردناک شود.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یک عفونت مقاربتی شایع است، که می تواند باعث سوزش ادرار یا درد هنگام دفع ادرار نیز شود.

عفونت های مقاربتی

عفونت های ناشی از بیماری های مقاربتی (STIs) می تواند منجر به انزال دردناک شود. کلامیدیا و تریکومونیازیس از شایع ترین موارد هستند.

چه چیزی موجب خون مردگی در بیضه ها می شود؟

انزال دردناک یا احساس سوزش بعد از انزال چگونه درمان می شود؟

درمان این بیماری با توجه به علت آن متفاوت است. در ادامه به برخی از درمان های رایج اشاره می شود.

  1. زمانی که انزال دردناک یکی از عوارض عمل جراحی است

 برطرف شدن عوارض موقت جراحی ممکن است زمان زیادی طول بکشد. پزشک با توجه به شرایط خاص بیمار تشخیص می دهد که آیا راه حلی وجود دارد یا خیر. ممکن است بیمار به مصرف برخی از داروها و یا یک عمل جراحی دیگر نیاز داشته باشد.

  1. درمان عفونت باکتریایی

برای درمان عفونت های باکتریایی، معمولا باید به مدت طولانی از آنتی بیوتیک های خوراکی استفاده شود. مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) یا داروهای مسکن به کاهش تورم و تسکین درد کمک می کند. برای درمان عفونت های شدید، احتمالا باید از آنتی بیوتیک های تزریقی استفاده شود. در برخی موارد حتی ممکن است فرد به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشد.

  1. کیست یا سنگ

انسداد مجرای انزال، با استفاده از نوعی عمل جراحی به نام برداشتن مجرای انزال از طریق میزراه، بر طرف می شود.

  1. درمان سرطان پروستات

گزینه های درمانی با توجه به نوع، مرحله و شدت تهاجم سرطان تعیین می شوند. برخی از انواع سرطان پروستات بسیار آهسته رشد می کنند و تنها به درمان و مراقبت کمی نیاز دارند. رادیوتراپی یا پرتو درمانی، هورمون درمانی، واکسن ها و شیمی درمانی همگی روش هایی برای درمان سرطان پروستات هستند. در برخی موارد نیز ممکن است یک عمل جراحی برای برداشتن کامل پروستات لازم باشد.

سخن آخر

احساس درد یا سوزش هنگام انزال ممکن است نشان دهنده یک مشکل یا بیماری جدی تر باشد که نیاز به درمان دارد. این مشکلات می تواند شامل پروستاتیت یا التهاب غده پروستات، عوارض عمل جراحی، کیست یا سنگ و یا داروهای ضد افسردگی باشد. مراجعه به پزشک برای جلوگیری از بروز مشکلات و عوارض جدی تر و همچنین داشتن یک زندگی جنسی سالم اهمیت زیادی دارد.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.1/5 - (31 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ناشناس سه شنبه ۱۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 131 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب
    ببخشید جناب آقای دکترچندین بار امتحان کردم نتونستم آپلود کنم،بالاخره موفق شدم
    لطف کنید باتوجه به تصاویر بفرمایید عوارض اطراف کلاهک زگیل هست یا خیر؟در ضمن رابطه جنسی نداشته ام
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      زگیل نیستند
  • تصویر کاربر مهساروستايي چهارشنبه ۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    ايا رابطه ي دهاني با شخصي كه دچار زگيل تناسلي است منجر به انتقال آن ويروس و بروز زگيل در دهان و دستگاه گوارش ميشود؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      در برخی موارد در دهان امکانش هست ولی در بقیه دستگاه گوارش خیر
  • تصویر کاربر الهه چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    تقريبا ٢ ٣ ماه كه متوجه شدم بين كشاله رونم با فرج ٢تا جوش و يكيم كنار فرج شدم فكر مى كردم جوش هست يا خال گوشتى ولى يكى بهم گفت ممكن زيگيل باشه دوباره زيگيل خوندم من ٩ ماهه كه رابطه نداشتم بخوام زيگيل بگيرم موندم بايد چيكار كنم هيچ چيزى دربارش نمى دونستم ممكنه كه از عفونتم باشه؟!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      متاسفانه عکس ها خیلی تار و مبهم هستند و امکان قضاوت و تشخیص نیست
  • تصویر کاربر لقمان چهارشنبه ۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان ..من از دوازده سالگی بیضه چپم بالا رفته و اصلا توجه نکردم .الان مجردم و سی سال دارم .الان میتونم حسش کنم ولی پایین نمیاد..متاسفانه خود ارضایی هم داشته ام ..لطفا بهم بگید چکار کنم ..الان سه ماهی میشه ترک کردم خود ارضایی رو ..ولی میلم خیلی زیاده ..میترسم ازدواج کنم .ڕاهنماییم کنید لطفا
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم برای پایین آوردن بیضه ترجیحا عمل کنید و برای اطلاع از باروری آزمایش اسپرم دهید اگر آزمایش اسپرم طبیعی باشد نگرانی برای ازدواج و باروری نخواهید داشت.
  • تصویر کاربر محمد دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر.
    زير كلاهك آلت تناسلي ام حدود بيست روز هست كه به اندازه سر سوزه ته گرد بلكه يكم ريزتر يه چيزي شبيه جوش زده ولي جوش نيست. فك كردم جوش هست و خواستم محوش كنم ولي ديدم نميشه و بعد چند بار ور رفتن انگار داره از بين ميره. امكان داره كه زگيل تناسلي باشه. فقط يه دونس. يه سال و نيم پيش يه رابطه پر خطر (بدون كاندوم) با يكي نميشناختمش داشتم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم معاینه شوید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر