تست کلامیدیا چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

کلامیدیا رایج ترین عفونت جنسی باکتریایی در ایالات متحده آمریکا به شمار رفته و تست کلامیدیا وجود این باکتری را در بدن بیمار شناسایی می کند. نام علمی باکتری یاد شده، کلامیدیا تراکوماتیس است. در آزمایش کلامیدیا کارشناس مربوطه، یک نمونه از ادرار یا ترشحات واژن، آلت تناسلی مردانه یا مقعد را برداشته و جهت بررسی به آزمایشگاه ارسال می کند.

نتایج این آزمایش معمولا ظرف 24 ساعت مشخص می شوند. افراد باید در این زمان انتظار، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. با این که این آزمایش معمولا در مطب پزشک یا آزمایشگاه انجام می شود اما به لطف کیت های تشخیصی خانگی این امکان در خانه نیز فراهم شده است.

تست کلامیدیا چه زمانی انجام می شود؟

 عفونت کلامیدیا معمولا سبب بروز علائم نشده و به همین دلیل، افراد از ابتلای خود آگاه نمی شوند. در صورت عدم درمان، کلامیدیا می تواند سبب بروز بیماری ها و مشکلات جدی از جمله ناباروری شود. به همین دلیل پزشکان در آزمایش های دوره ای (غربالگری)، افراد پر خطر از نظر ابتلا را آزمایش می کنند. در صورت داشتن هر کدام از موارد زیر باید آزمایش دوره ای کلامیدیا را انجام داد:

  • داشتن فعالیت جنسی مخصوصا در سن کمتر از 25 سال
  • مردان همجنس گرا
  • بارداری در سنین زیر 25 سال: ابتلا به عفونت های جنسی در طول بارداری می تواند برای سلامت مادر و نوزاد خطرناک باشد.
  • ابتلا به ویروس ایدز
  • زندگی در مکان های پر خطر از نظر عفونت همچون مراکز بازپروری و اصلاح تربیت
  • اطلاع از ابتلای شریک جنسی خود به بیماری یا عفونت منتقل شونده جنسی
  • تصمیم بر برقراری رابطه جنسی با شریک جدید
  • داشتن رابطه جنسی با بیش از یک شریک
زمان انجام کلامیدیا

در صورتی که جواب آزمایش کلامیدیای فرد در گذشته مثبت بوده باشد، باید جهت اطمینان از عدم بازگشت بیماری، آزمایش های دوره را انجام دهد. این آزمایش ها معمولا 1 و 2 ماه پس از اتمام دوره درمانی انجام می شوند. ابتلا به کلامیدیا می تواند با یا بدون همراهی علائم باشد. به همین دلیل، پزشکان انجام آزمایش را توصیه می کنند.

علائم ابتلا به کلامیدیا شامل موارد زیر هستند:

عملکرد تست کلامیدیا چگونه است؟

رایج ترین آزمایش به کار رفته در تشخیص کلامیدیا، تست تقویت اسید نوکلئیک (NAat) نام دارد. این آزمایش، ماده ژنتیکی (DNA) باکتری عامل کلامیدیا را تشخیص خواهد داد. افراد باید یک نمونه از ادرار یا ترشحات واژن و میزراه خود را به آزمایشگاه تحویل داده تا آزمایشگاه وجود باکتری در آن ها را بررسی کند. میزراه، مجرایی است که ادرار را از بدن به سمت بیرون هدایت می کند. در برخی موارد، آزمایشگاه جهت بررسی وجود کلامیدیا، از آزمایش کشت سلولی نیز استفاده خواهد کرد. این روش بیشتر جهت بررسی وجود کلامیدیا در ناحیه مقعد استفاده می شود. بررسی عملکرد شیوه درمانی کلامیدیا از دیگر کاربرد های کشت سلولی است.

از تست کلامیدیا چه انتظاری می توان داشت؟

نحوه آماده شدن برای آزمایش کلامیدیا را می توان از پزشک خود سوال کرد. قبل از آزمایش، فرد باید توصیه های زیر را انجام دهد:

  • از چند ساعت قبل از آزمایش، از دفع ادرار خودداری کنید.
  • از دوش گرفتن یا اعمال پماد بر ناحیه واژن خودداری کنید.
  • مصرف برخی دارو ها همچون آنتی بیوتیک ها را متوقف کنید.

حین تست کلامیدیا چه مواردی را می توان انتظار داشت؟

کارشناس، یک ظرف تمیز به فرد داده و از او خواهد خواست تا ادرار خود را در آن بریزد. در هنگام جمع آوری نمونه ادرار باید از توصیه های کارشناس به طور کامل پیروی کرد. بیماران باید ادرار را به محض بیرون آمدن ذخیره کرده و اجازه ندهند مقدار اولیه آن به بیرون از ظرف ریخته شود. همچنین امکان دارد با استفاده از یک گوش پاک کن، مقداری از ترشحات واژن، مقعد یا آلت تناسلی مردانه نیز برداشته شود.

در صورت تصور پزشک بر ابتلای چشم به کلامیدیا، یک نمونه نیز از ترشحات چشمی برداشته می شود. در هنگام استفاده از کیت های خانگی، نمونه برداری بر عهده خود فرد بوده و باید از تمامی دستورات راهنمای کیت پیروی کند.

ابتلا به HPV

پس از آزمایش کلامیدیا چه مواردی را باید انتظار داشت؟

نمونه گرفته شده، پس از جمع آوری به آزمایشگاه ارسال می شود. آزمایشگاه نیز وجود ماده ژنتیکی باکتری در آن را بررسی می کند. آزمایشگاه در زمان مناسب، آماده شدن جواب آزمایش را به اطلاع فرد می رساند. افراد باید در این زمان انتظار، از برقراری رابطه جنسی خودداری کنند. افراد در صورت ابتلا به بیماری و برقراری رابطه جنسی، این بیماری را به دیگران نیز انتقال خواهند داد.

مزایای تست کلامیدیا چیست؟

تست کلامیدیا یک آزمایش قابل اطمینان جهت اطلاع از ابتلای خود و نیاز به شروع دوره درمان است. درمان کلامیدیا، از بروز عوارض این بیماری در آینده جلوگیری می کند. همچنین، افراد با آگاه شدن از ابتلای خود، این بیماری را به دیگران انتقال نخواهند داد.

خطرات آزمایش کلامیدیا چیست؟

در برخی موارد نادر، امکان دارد نتایج آزمایش نامشخص بوده و نیاز به تکرار آزمایش باشد.

سوالات متداول

نتایج آزمایش چه مدت بعد آماده می شوند؟

آماده شدن جواب آزمایش معمولا 24 ساعت طول می کشد. با این که تست های سریع کلامیدیا معمولا استفاده نمی شوند اما این موارد می توانند نتیجه را ظرف 30 تا 60 دقیقه مشخص کنند. جواب آزمایش کشت سلولی حدود یک هفته زمان خواهد برد.

جواب مثبت در آزمایش کلامیدیا به چه معناست؟

در صورتی که جواب آزمایش مثبت باشد، آزمایشگاه باکتری عامل کلامیدیا را در ادرار فرد شناسایی کرده است. این بدان معناست که فرد مبتلا به عفونت بوده و باید جهت درمان اقدام کند. همچنین، فرد باید به شرکای جنسی خود نیز اطلاع داده تا آن ها نیز از این نظر آزمایش شوند. پس از اتمام درمان، فرد آزمایش های دوره ای کلامیدیا را نیز باید انجام دهد. این موارد می توانند دو آزمایش با فاصله 3 هفته و 3 ماه از اتمام دوره درمان باشند. زمان مناسب برای تکرار آزمایش کلامیدیا را می توان از پزشک خود سوال کرد.

جواب منفی در آزمایش کلامیدیا به چه معناست؟

در صورتی که جواب آزمایش منفی باشد، آزمایشگاه باکتری عامل کلامیدیا را در ادرار فرد شناسایی نکرده است. در صورتی که علائم کلامیدیا را تجربه کرده اما جواب آزمایش منفی است، باید این موضوع را با پزشک در میان گذاشت.

چه زمانی باید با پزشک خود تماس گرفت؟

در صورت داشتن هر گونه سوال درباره نتایج آزمایش، می توان با پزشک خود تماس گرفت. در صورت تجربه علائم کلامیدیا با وجود جواب آزمایش منفی یا تداوم علائم پس از اتمام دوره درمان، باید یک وقت ملاقات با پزشک خود تنظیم کرد.

نتیجه گیری

آزمایش کلامیدیا نقش مهمی در محدود کردن انتشار عفونت های منتقل شونده جنسی دارد. در صورت داشتن خطر بالای ابتلا به این بیماری، باید به طور مرتب آزمایش های غربالگری را انجام داد. این بیماری در صورت عدم درمان، می تواند سبب مشکلات سلامتی شده و به افراد دیگر نیز انتقال یابد. در زمان انتظار برای دریافت نتایج آزمایش باید از برقراری هر گونه رابطه جنسی خودداری شود. افراد باید جهت داشتن یک رابطه جنسی ایمن و اجتناب از ابتلا به عفونت های منتقل شونده جنسی، از کاندوم استفاده کنند.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر