طول عمر ویروس زگیل تناسلی و ویروس hpv

در این مقاله مطالعه می کنید:

زگیل­ تناسلی خارجی (EGW) که کوندیلوماتا آکومیناتا (CA) نیز نامیده می­شود، شایع ترین بیماری ویروسی یافته شده در اجتماعات انسانی حال حاضر هستند که از طریق رابطه  جنسی منتقل می­گردند.

طول عمر ویروس hpv

در رابطه با طول عمر ویروس زگیل تناسلی پژوهشگران بر این باورند که عفونت اولیه به طور طبیعی گذراست و در 4 ماه نخست عفونت، تقریباً 30% زگیل­ ها به طور خود به خود فروکش می­کنند.

برآورد شده است که مشکل 20% دیگر طی 2 سال بعدی حل می­شود. با این وجود، میزان بهبودی درازمدت هم­چنان ناشناخته است. گمان می­شود که حتی با درمان­های مناسب، بیش­تر موارد زگیل­ تناسلی خارجی طی 3 ماه پس از عفونت دوباره عود کنند. عوامل افزاینده­ ی خطر دوام ویروس شامل ضعف ایمنی میزبان، عفونت هم­زمان ویروس اچ پی وی در مردان، تعداد زیاد شرکای جنسی، عفونت با گونه­ های پرخطر HPV و سن بالای بیمار هستند.

بر عکس، میزان موارد فروکش کردن خود به خودی، وابسته به وجود لنفوسیت­های CD4+ در لایه­ های میانی و بیرونی پوست است؛ این لنفوسیت­ها نقش مهمی را که سیستم ایمنی در تعیین چگونگی روند عفونت ویروسی بازی می­کند، تقویت می­کنند. علاوه بر این، گمان بر این است که در زمینه ­ای از عوامل خطرزای بالینی دیگر مانند بارداری، عفونت ماندگار می­تواند خطر پیش­رفت بدخیمی را افزایش دهد. بیش­تر موارد زگیل تناسلی خارجی را می­توان تنها بر اساس تاریخچه­ ی دقیق بالینی و معاینه­ ی فیزیکی تشخیص داد. در معاینه­ ی فیزیکی، ثبت یافته­ ها و وسعت درگیری ضایعات دارای اهمیت حیاتی است که در صورت نیاز، می­تواند با معاینه­ ی مهبل به وسیله­ ی اسپکولوم، آنوسکوپی با دقت بالا، سیگموئیدوسکوپی، کولپوسکوپی کامل شود.

در صورتی که عفونت مختصر یا مبهم باشد، می­توان از محلول 3% تا 5% اسید استیک (آزمایش استووایت) برای رنگ ­آمیزی ضایعات به رنگ سفید و نمایان ساختن آن­ها ، استفاده کرد. تقریباً هیچ­گاه برای تشخیص نیاز به بیوپسی نیست، با این وجود برای آسیب­های زگیل تناسلی پرخطر و دارای احتمال افزایش خطر بدخیمی، توصیه می­شود. این موضوع شامل مواردی است که عبارتند از:

  • افراد دارای ضعف ایمنی
  • افرادی که به درمان پاسخ نمی­دهند
  • آنانی که دارای ویژگی­ های غیرمعمول مانند زخم هستند
  • زگیل ­هایی که ظاهر آن­ها به سرعت تغییر می­کند یا ضایعه زگیلی به بافت زیرین چسبیده است، دیده­ می­شود.

جدیدترین اخبار زگیل تناسلی

تخمین زده می­شود که تنها در ایالات متحده­ ی آمریکا سالانه حدود 3 تا 6 میلیون ابتلا به زگیل تناسلی رخ می دهد، که تقریباً معادل 1% جمعیت فعال جنسی است. اثبات شده است که ابتلا به زگیل های تناسلی نتیجه­ مستقیم ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است. گر چه زگیل ­های تناسلی خارجی در هر دو جنس رخ می­دهد، اما این واقعیت که 67% از جامعه­ مبتلایان را زنان تشکیل می­دهند این گمان را تقویت می­کند که احتمال بروز این بیماری در زنان اندکی بیش­تر است.

با این وجود، اطلاعاتی که اخیراً از بریتانیا به دست آمده نشان می دهد، مردان بیشتر از زنان به زگیل­ های تناسلی مبتلا شده­ اند خلاف این مطلب را نشان می­دهد. عفونت HPV که یکی از عوامل اصلی ابتلا به سرطان دهانه ی رحم است، علاوه بر زگیل­ های تناسلی، با پیشرفت انواعی از بیماری های بدخیم و پیش ­بدخیم نواحی مقعدی-تناسلی و دهانی-حلقی در ارتباط است. این موضوع به بیان علت بار عظیمی که توسط HPV بر اقتصاد تحمیل شده است کمک می­کند، بطوریکه در سال 2004 در ایالات متحده با در نظر گرفتن هزینه ­های مستقیم درمان زگیل تناسلی و هزینه­ های ناشی از سرطان تهاجمی دهانه­ی رحم (وابسته به HPV) معادل 4 میلیارد دلار برآورد گردیده است.

در حال حاضر بیش از 160 گونه­ ی شناخته شده­ ی مجزا از HPV وجود دارد که 40 گونه از آن­ها می­توانند در ناحیه­ ی مقعدی-تناسلی عفونت ایجاد نمایند. گونه ­های کم­ خطر مانند گونه­ های 6 و 11 HPV شامل نژادهای ویروسی است که به ندرت موجب بروز سرطان­ های دهانه­ ی رحم می­شوند. به هر حال، عفونت با این ژنوتیپ ­ها علت 90% بیماری های زگیل تناسلی است. در مقابل، گونه­ های 16 و 18 HPV به شدت با رشد غیرطبیعی سلول­ های دهانه­ ی رحم، فرج، مهبل و مقعد همراه است و شواهد عفونت با این ژنوتیپ­ ها در 70% کارسینوماهای سلول سنگ­فرشی دهانه­ی رحم (SCC) یافت می­شود.

به همین علت، آن­ها به عنوان گونه­ ای پرخطر سرطان ­زا شناخته می­شوند. گونه ­های با خطر متوسط، مانند گونه ­های 29، 31، 33، 45، 51، 52، 56، 58 و 59 غالباً با رشد سلول های سنگ­فرشی جدید همراهند؛ به هر حال، گمان می­رود که در موارد نادر، دوره­ ی پیش­رفت بعضی از این گونه­ ها در جهت تبدیل به SCC دهانه­ ی رحمی، غیرفعال ­تر باشد. مبتلایان به سرطان ممکن است به طور هم­زمان، دچار عفونت با گونه ­های دیگر ویروس HPV نیز گردند، و ماهیت دقیق عفونت می­تواند علامت پیش­ آگهی مهمی برای سرطان دهانه­ رحم باشد. اگر چه، این موضوع نقش تعیین­ کننده ­ای در تشخیص و درمان زگیل تناسلی ندارد. در ادامه فیلم لیزر زگیل تناسلی آمده است.

همه ­گیر شناسی(اپیدمیولوژی)

بروز و شیوع عفونت HPV در 35 سال گذشته به شدت در حال افزایش بوده است. برآوردهای فعلی نشان می­دهد که احتمالاً حدود 20 میلیون آمریکایی به ویروس آلوده هستند و تقریباً سالانه 5/5 میلیون مورد ابتلای جدید در ایلات متحده گزارش می­شود. با توجه به این که خطر ابتلا به HPV با افزایش سن به شدت کاهش می­ یابد، تقریباً نیمی از موارد ابتلای جدید در جوانان با سن 15 تا 24 سال دیده می­شود. در حقیقت، تخمین زده می­شود که 75% تا 80% بزرگسالانی که از لحاظ جنسی فعال هستند، پیش از سن 50 سالگی به گونه­ ای از عفونت­های تناسلی HPV دچار می­گردند.

روند رو به افزایش HPV که در جمعیت جوان گزارش شده است می­تواند هم به روند رو به کاهش سن نخستین تماس جنسی، و هم به افزایش تعداد شرکای جنسی مربوط باشد. HPV به شدت مسری است و در درجه­ ی نخست از طریق رابطه­ ی جنسی منتقل می­شود که شامل تماس جنسی دهانی و مقعدی نیز می­ گردد.

در موارد بسیار نادر، انتقال عمودی و خود تلقیحی (ممکن است شخص ضایعه را نشناسد و مدام آن را دست‌کاری کند. با آلودگی دست می‌‌تواند ویروس را به جاهای دیگر بدن نیز منتقل کند) نیز می­تواند دلیل انتشار بیماری باشد. گمان می­شود که پس از تماس جنسی با فرد مبتلا به HPV، خطر ابتلا به ویروس و مشکلات فزاینده­ ی متعاقب آن مانند زگیل­های تناسلی، 75% باشد. در فعالان جنسی، میزان بالای انتقال به تنهایی منجر به خطر همیشگی ابتلا به زگیل­های تناسلی خارجی می­شود. هم­چنین، میزان ابتلا به زگیل­ تناسلی خارجی در افرادی که به طور مداوم دارای تماس­های جنسی محافظت نشده هستند، یا از داروهای خوراکی پیش­گیری از بارداری استفاده می­کنند، یا سابقه­ ی ابتلا به عفونت­هایی که از طریق جنسی منتقل می­گردند را دارند، یا دچار ضعف ایمنی هستند، می­ تواند بیش­تر هم باشد. فراموش نکنید که:

درمان قطعی زگیل تناسلی زنان به منظور پیشگیری از سرطان رحم ضروری است.

دوره زگیل تناسلی

پس از نخستین تماس با ویروس و آلودگی و پیش از ظهور علائم بالینی، HPV به دوره­ ی نهفتگی از 3 هفته تا 8 ماه نیاز دارد. به هر روی، این ویروس ­ها به طور میانگین 2 تا 3 ماه پس از نخستین تماس علائم خود را نشان می­دهند. به علاوه، این ویروس می تواند در میان سلول­های اپیتلیال، مدت طولانی­ تری غیرفعال بماند که منجر به عفونت­ های نهفته (تحت­ بالینی) می­گردد و ممکن است در تمام عمر فرد نمایان نشوند. گمان بر این است که میزان عفونت خاموش HPV در جوامع انسانی 40% باشد، که این عدد با مثبت شدن نمونه ­های ویروس در آزمایش DNA افراد غیربیمارِ دارای پوست ناحیه­ ی تناسلی ظاهراً سالم، به دست آمده است.

تظاهرات بالینی زگیل­ های تناسلی خارجی می­تواند بر اساس اندازه، تعداد و محل زگیل­ ها، بسیار متفاوت باشد. زگیل­ های تناسلی معمولا در بافت­ های مرطوب ناحیه­ ی مقعدی-تناسلی یافت می­شود، گر چه در برخی موارد پس از تماس جنسی دهانی با فرد آلوده، در دهان یا گلو نیز رشد می­کند. ظاهر زگیل ها می­تواند بسیار گوناگون باشد: از تخت تا گنبدی شکل، به شکل گل­ کلم یا ساقه­ دار. محیط یا ناحیه­ ی دور زگیل­ ها نیز می­تواند دارای رنگ و ظاهر متنوعی باشد که به تناوب سفید، صورتی، بنفش، قرمز یا قهوه­ ای، و از تخت تا مشبک یا برآمده گزارش شده ­اند.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

عکس واضح از زگیل تناسلی در زنان

بیمارانی که دارای زگیل­ های اندک هستند، معمولاً فاقد علامتند. تظاهرات اولیه­ ی زگیل­ های تناسلی خارجی معمولاً با بروز جوش­های کوچک و غیرقابل تشخیص 2-1 میلی­متریِ هم­رنگ گوشت، بر روی پوست آغاز می­شود؛ ممکن است این تظاهرات طی تمام دوره­ ی عفونت به همین شکل باقی بمانند، یا این که رشد نموده و قطرشان به چندین سانتی­متر برسد.

زگیل­ تناسلی می­تواند بدون علامت باشد به ویژه هنگامی که به تعداد کم یافت می­شود، با این حال، ضایعات زگیلی زیاد می­ توانند به ندرت دردناک بوده و یا همراه با ناراحتی شدید، حساسیت، سوزش و خارش باشند. به علاوه، زگیل­ های بزرگ در هنگام تماس ممکن است منشاء خون­ریزی و التهاب باشند که می­تواند در رابطه­ ی جنسی عادی، دفع یا زایمان ایجاد درد نماید.

زگیل تناسلی پرخطر

به طور معمول بدخیمی با گونه­ های پرخطر HPV مرتبط است، به ویژه گونه ­های 16 و 18؛ اگر چه در درگیری با گونه­ های کم­ خطر نیز دیده شده است. گمان می­شود کارسینومای زگیلی که کاملاً با SCC متفاوت است، با هر دو ژنوتیپ پرخطر و کم­ خطر همراه باشد. همان گونه که پیش از این گفته شد، عارضه دیگر عفونت­های HPV، افزایش خطر رشد بدخیمی است، به ویژه رشد غیرطبیعی سلول­های دهانه­ ی رحم و خطر درازمدت سرطان مهاجم. در حالی که در نهایت، اغلب عفونت­های HPV به طور خود به خود محو می شوند، یک­ سوم زگیل های تناسلی حاوی HPV پرخطر هستند و در 10% تا 20% زنانی که در معرض آن قرار دارند، عفونت­های سرطان­زای پایدار رشد می کند که با خطر بزرگ­تر پیش­رفت نئوپلاسم داخل اپیتلیالی دهانه­ی رحم (CIN) درجه II/III همراه است.

گمان بر این است که این علائم، آسیب­های پیش ­سرطانی باشند که اگر درمان نشوند، ممکن است منجر به بروز سرطان تهاجمی دهانه­ ی رحم گردند. سرطان آلت، که چندان شایع نیست، ارتباط متقابل محکمی را هم با عفونت پرخطر HPV و هم با سابقه­ ی زگیل های تناسلی خارجی ماندگار نشان می­دهد. در یک پژوهش شاهدی- موردی که بر روی 100 مرد مبتلا به سرطان آلت انجام شده نشان می دهد که در دارندگان پیشینه­ ی زگیل های تناسلی خارجی خطر سرطان آلت 9/5 بار در مقایسه با سایرین بیش­تر است.

طول عمر ویروس hpv خارج از بدن

طبق گفته یک متخصص اورولوژی، معمولاً انواع HPV که باعث ایجاد زگیل تناسلی می شوند، تنها دو تا سه ساعت در خارج از بدن انسان زنده می مانند. این متخصص بیان می کند که اگر ویروس در محیطی گرم و مرطوب باشد، می تواند بیش از یک روز زنده بماند. و همچنین اگر کسی با سطح آلوده تماس پوستی داشته باشد، ممکن است آلوده شود.

 

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (59 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۱۳ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 406 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر بنده 3 ماه پیش با یه خانمی رابطه داشتم الان چند وقت خیلی حساس شدم به یه زاییده در قسمت ختنه گاه که قبل انجام نزدیکیم هم وجود داشته ولی الان بیش اندازه حساس شده ام در ضمن بنده در سن بالا ختنه شده ام وبعضی جاها ناحیه اسکار بصورت زاییده های گوشتی در اومده ولی بنده نسبت به این زاییده ها حساس شده ام تصویر را نیز ارسال میکنم خدمتتون و قسمتی که کادر کشیدم بیشتر ذهنمو درگیر کرده که ایا زگیل هست یا نه در ضمن ایا طرف مقابل زگیل داشته باشه و طرف دیگر سالم باشد و تا سه ماه مبتلا به زگیل در ناحیه تناسلی نشود این بدان معنی است که طرف سالم دگه احتمالش خیلی کمه به زگیل مبتلا بشه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۳ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      این ها گوشت اضافه های ناحیه ختنه گاه هست و زگیل نمی باشد. احتمال بروز زگیل تناسلی تا یکسال بعد از انتقال ویروس و تماس جنسی وجود دارد .
  • تصویر کاربر ساناز یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 212 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید.ببخشید من دختری 27 ساله هستم که مدتی هست وسواس پیدا کردم در مورد اچ پی وی.سابقه وسواس و بیماری های روحی هم داشتم و از وقتی در مورد این ویروس خوندم بدتر شده وسواسم...ببخشید بابت سوالات.میدونم اصل راه انتقال جنسی هست اما وسواسم باعث شده سوالات عجیب به ذهنم بیاد...خیلی ممنون میشم اگر جواب بدهید.

    آیا از این طرق منتقل میشه؟؟؟ :

    ۱.از طریق نشستن روی صندلی در مکان های عمومی.مثلا کسی که زگیل تناسلی داره چند ساعت روی صندلی نشسته باشه و بعد نفر بعدی که بلافاصله میشینه روی همون صندلی٬ اینجوری منتقل میشه بهش ؟

    ۲. ایا آبی که از ناحیه تناسلی فرد مبتلا که کمی زایده داره وقتی روی پاها و حوله و زمین میریزه آلوده س؟اینها رو آلوده میکنه؟

    ۳.وقتی با دست تمیز شیری که قبلا دست آلوده خورده بهش رو میشوریم و بعد آب میریزیم روی شیر٬ اون آب و کفی که روی زمین ریخته میشه باعث آلوده شدن زمین و بقیه اجسام میشه؟

    ۴.ایا در ادرار هم این ویروس هست؟در عرق بدن چی؟

    ۵.سیگار و لیوان دهنی فرد مبتلا که در دهانش کمی زایده داره باعث انتقال این بیماری به فرد سالم میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      آیا از این طرق منتقل میشه؟؟؟ :

      ۱.از طریق نشستن روی صندلی در مکان های عمومی.مثلا کسی که زگیل تناسلی داره چند ساعت روی صندلی نشسته باشه و بعد نفر بعدی که بلافاصله میشینه روی همون صندلی٬ اینجوری منتقل میشه بهش ؟.........................خیر

      ۲. ایا آبی که از ناحیه تناسلی فرد مبتلا که کمی زایده داره وقتی روی پاها و حوله و زمین میریزه آلوده س؟اینها رو آلوده میکنه؟.........................خیر

      ۳.وقتی با دست تمیز شیری که قبلا دست آلوده خورده بهش رو میشوریم و بعد آب میریزیم روی شیر٬ اون آب و کفی که روی زمین ریخته میشه باعث آلوده شدن زمین و بقیه اجسام میشه؟.........................خیر

      ۴.ایا در ادرار هم این ویروس هست؟.........................خیر
      در عرق بدن چی؟.........................خیر

      ۵.سیگار و لیوان دهنی فرد مبتلا که در دهانش کمی زایده داره باعث انتقال این بیماری به فرد سالم میشه؟.........................خیر
  • تصویر کاربر فربد سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر کل قضیه اینجوره که من 4 سال پیش زگیل تناسلی داشتم و این زگیلها رو میله و بیضه و زیر شکم بودند(در حد چند تا) و هرگز در کلاهک یا نزدیکی مجرای ادرار زگیلی نداشتم.با روش فریز درمان شد و پروسه درمان 1 سال طول کشید و دیگه هرگز هیچ ضایعه ای نداشتم(یعنی 3 ساله که هیچ ضایعه ای ندارم).و 1 سال بعد از پروسه درمان تست پی سی آر دادم منفی شد(پایان سال دوم) و مجددا یک سال بعدش تست پی سی آر دادم و مثبت شد با تایپ 39(پایان سال سوم).و الان دوباره یک سال از مثبت شدن پی سی آر میگذره و میخوام دوباره پی سی آر بدم(پایان سال چهارم).درضمن 3 ساله که هیچ ضایعه ای ندارم دیگه(در واقع در این 3 سال که هیچ ضایعه ای نداشتم دو بار پی سی آر دادم که یکی مثبت و یکی منفی شده!!!).سوال اینجاست که آیا واقعا ویروس اچ پی وی میتونه ریشه کن بشه و فرد به حالت عادی برگرده و دیگه ناقل نباشه و ضایعه نزنه و کلا با یا آدمی که تا حالا زگیل تناسلی نداشته یکی بشه و در واقع کلا ویروس از بدنش ریشه کن بشه؟ یا اینکه ویروس تا آخر عمر مثل ویروس تبخال در بدن میمونه و ممکنه گاهی ایجاد ضایعه کنه و یا ممکنه هرگز دیگه ایجاد ضایعه نکنه ولی ویروس تا آخر عمر در بدن میمونه؟و اگه فردی 1 سال یا 2 یا 3سال از آخرین درمانش بگذره و هیچ ضایعه ای نزده باشه سوال بسیار مهمتر اینه که توسط چه آزمایشی و چه نوع بیوپسی و از چه نقاطی از ناحیه تناسلی میشه اطمینان حاصل کرد که ویروس در فرد ریشه کن شده یا هنوز وجود داره(چطور بفهمم و مطمن بشم که ویروس ریشه کن شده یا هنوز وجود داره؟در واقع اصلا آزمایش و بیوپسی وجود داره که فرد رو از ریشه کن شدن یا نشدن ویروس در بدنش مطمن کنه؟و چقدر میشه به جواب آزمایش اطمینان داشت؟)
    درضمن من مدتیه توجهم به دوشاخه شدنم ادرارم در ابتدای ادرارم جلب شده.بیشتراوقات در حد یک لحظه کوتاه ابتدا و شروع ادرارم دوشاخه میشه(که البته بعضی وقتا خودم یکم احساس میکنم اول ادرارم و هنگام شروعش نوکه نوک آلتم و همون دم سوراخ یه ذره حالت چسبندگی داره و با شروع ادرار اولش دو شاخه میشه و بعدش از چسبندگی در میاد و یه شاخه میشه.و اگه با انگشتم همون اول یکم سوراخو باز کنم همیشه یک شاخه میاد.یعنی هر چی هست همون نوکه نوکه آلتمه.البته این احساس منه فقط) و بعدش یک شاخه میشه.و البته زمانی که فشار ادرارم کم باشه از اول تا آخرش معمولا دوشاخه میمونه و اصلا یک شاخه نمیشه.البته موارد کمتری هم رخ میده که زمان دوشاخه شدنش کمی طولانی تر میشه یا زمانی که فشارش کمتر باشه زمان دو شاخه شدن بیشتر میشه و در موارد خیلی کمی ممکنه در زمان ادرار تا وسطای ادرار دوشاخه باشه.نوع دوشاخه شدن هم معمولا بصورت عمودی دوشاخه میشه نه افقی.حالا میترسم خدا نکرده در مجرا زگیل وجود داشته باشه با از سالها قبل مونده باشه.چطور مطمن شم که داخل مجرا زگیل هست یا نه؟احتمال وجود زگیل داخل مجرا بسیار نادره؟آیا نیازه پیگیره زگیل داخل مجرا باشم یا ترسم در این مورد بخاطر وسواسمه و نیازی به پیگیریش نیست؟اصلا چطور باید پیگیر شد داخل مجرا رو؟!علت این دوشاخه شدن چیه و صلاح میدونید در این زمینه چی کنم؟(پیش اورولوژ رفتم و گفت احتمال کمه اون داخل باشه اما نگفت چطور میشه مطمن شم و نگفت چی کنم.در ضمن اورولوژ همون اول چندین بار با تاکید گفت که این ویروس تا آخر عمر با شما میمونه و قابل ریشه کن شدن نیست و در واقع کلا از فکر ریشه کن شدنش بیا بیرون و در مورد مجرا گفت بسیار نادره داخل مجرا بزنه و علت دو شاخه شدن دو زیاد مرتبط با زگیل ندونست و برام سونو گرافی نوشته).حالا واقعا این قابل ریشه کنیه یا میمونه؟!(اگه قابل ریشه کن شدنه احتمالش با تکستهایی که شما خوندی چقدره؟احتمالش بین چند تا چند درصد بیان شده؟)چرا تناقض در گفتارهای پزشکان هست و این در حالیه که تکست مورد مطالعه دکترها مشترکه!! در واقع هر نوع احتمالی که هر پزشک متخصصی میگه بر اساس تکست نیست مگه؟!! شما اگه ممکنه بنده رو از این سر در گمی خلاص کنین و واقعیت رو بر اساس سند و مستند من بگید.ممنون میشم???? والا سرگردون شدم.4 ساله در گیرم.3 ساله ضایعه ندارم.1 سال بعد از درمان آخرین ضایعه ها و بدون وجود ضایعه پی سی آر دادم منفی شد.یکسال بعدش پی سی آر مجدد دادم مثبت شد.اصلا این قابل ریشه کنی هست ویروسش یا تا آخر عمر میمونه مثل ویروس تبخال؟از کجا مطمن بشم که ریشه کن شده با نه؟چقدر میتونم به جواب آزمایش اتکا کنم و چقدر جواب آزمایش درسته؟جدیدا نگران وجود زگیل در مجرا هم به علت دو شاخه شدن ابتدای ادرارم شدم.کمک کن از سر در گمی خارج بشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۸ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      .Several studies of prevalent HPV infection have concluded that HPV is mainly a transient infection.
      HPV infections are usually transient and tend to undergo spontaneous regression. Approximately 70% of women are HPV DNA undetectable at 12 months after HPV infection detection, and more than 80% are clear at 18 months.
  • تصویر کاربر فاطمه یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    با سلام
    من در تاریخ برج 10 سال 95 چند ضایعه روی واژن و درون کانال مقعد مشاهده کردم که ضایعات همراه با خارش بودند. پس از مراجعه به پزشک زنان تشخیص زگیل تناسلی دادند و درمان با کرایو را آغاز کردند . که باتوجه به این که عود داشتم چندین بار کرایو کردم اما تعداد ضایعاتی که عود داشتند 2 الی 3 عدد بودند که فقط یکی از آن ها روی سطح واژن بود. و من احتمال میدم که زگیل از درون کانال مقعد به درون واژن منتشر شده بود چون من تقریبا 6 ماه قبل از ظهور علائم بر روی واژن ، یک بار رابطه دخول مقعدی داشتم و حدودا 4 ماه بعد از گذشت آن رابطه مقعدی هنگام شستشوی مقعد با دست پس از اجابت مزاج درون آنال برجستگی حس میکردم اما به این دلیل که اطلاعاتی در مورد زگیل نداشتم این لمس برجستگی را جدی نگرفتم . تا اینکه مدتی بعد از لمس این ضایعات (حدودا یکی دوماه بعد) یک بار رابطه جدید برقرار کردم که رابطه جدید مقعدی نبود اما به صورت نیمه دخول واژنی داشتم . اما طرف مقابلم انگشت دستش را وارد مقعدم میکرد و همان انگشت را وارد واژنم میکرد پس از گذشت چند روز از این رابطه ی جدید متوجه چند ضایعه ی خارش دار روی واژن شدم و زمانی که به پزشک مراجعه کردم تشخیص زگیل دادند و باتوجه به اینکه بنده حین شستشوی مقعد برجستگی در کانال انال احساس کرده بودم لذا از پزشک خود خواستم درون کانال آنال رو هم چک کنند که پس از معاینه وجود دو عدد زگیل درون کانال آنال را تایید کردند. که همزمان در جلسه اول هم کرایو رو برای من انجام دادند و هم نمونه پاپ اسمیر واژینال جهت بررسی اچ پی وی گرفتند که در جواب تست پاپ اسمیر تایپ 6 و 53 گزارش شده بود.
    سوال من از شما این است که باتوجه به اینکه زگیل در عرض مدت چند روز خودش رو نشون نمیده و از ابتلا تا ظهور علائم هفته ها و یا ماهها و گاها سال ها طول میکشه آیا میشه گفت این زگیل ها از همون رابطه قبلی یعنی رابطه ی دخول مقعدی من ایجاد شده بودند که پس از برقرای رابطه جدید به علت تماس انگشت از درون مقعد به درون واژن سبب شد که زگیل ها منتشر بشند و روی سطح واژن ایجاد بشن و همچنین درون واژن رو به این ویروس الوده کنن؟

    سوال مهم تر این که من الان 4 ماه هست که عودی روی واژن به هیچ عنوان نداشتم و همچنین درون کانال آنال نیز متوجه ضایعه و یا خارش نشدم.اما مدتیست که روی چین های مقعد احساس خارش دارم .امروز به پزشک زنانم مراجعه کردم و ایشان از من نمونه پاپ اسمیر واژینال و نمونه پاپ اسمیر مقعدی گرفتند و پس از معاینه گفتند یک ضایعه مسطح در سطح خارجی مقعد یعنی تقریبا همان جایی که احساس خارش دارم دیده شده که مشکوک است و احتمال دارد که زگیل تناسلی از نوع زگیل مسطح باشد . سوال من این است که آیا اگر جواب تست پاپ اسمیر اچ پی وی واژینال و مقعدی من منفی شد آیا به این معنیست که ویروس به طور کل از بین رفته و ان ضایعه مشکوک زگیل نبوده است ؟ چون توی نت خونده بودم اگه تست پاپ اسمیر اچ پی وی واژینال شخصی منفی شد به این معناست که این ویروس از همه جای بدن وی پاک شده است اما پزشک زنان من به من گفتند اگر تست پاپ اسمیر اچ پی وی شما منفی شد به این معنا نیست که این ویروس در سایر نواحی بدن شما وجو ندارد بلکه به این معناست که در آن نواحی که نمونه برداری شده (یعنی درون واژن و درون کانال آنال ) ویروس وجود ندارد ولی ممکن است در نواحی دیگر یعنی اطراف و یا خارج از مقعد و واژن این ویروس و زگیل همچنان وجود داشته باشد. و هم اینکه ممکن است درون واژن و یا درون مقعد ان لحظه یعنی در زمان نمونه برداری ویروسی نباشد ولی احتمال دارد ان نواحی هم بعدا اوت کند و ویروس مجددا ظاهر شود. خلاصه با این حرف همه ی فرضیات من را به باد داد .خب اگه قرار باشه تست پاپ که اینقد هزینه داره جواب قطعی نده و فقط بگه در آن زمان خاص یا در آن ناحیه خاص ویروس نباشه و ممکن است در زمان های دیگر و یا در نواحی دیگر ویروس ظاهر شود خب اصلا چرا ما این تست رو انجام بدیم؟
    خواستم نظر شما رو بدونم که چه زمانی با اطمینان میشه گفت این ویروس به طور کامل ریشه کن شده که بشه یک رابطه ی جنسی همراه با سکس اورال رو بدون هیچگونه خطر برای طرف مقابل برقرار کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۲ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      آیا میشه گفت این زگیل ها از همون رابطه قبلی یعنی رابطه ی دخول مقعدی من ایجاد شده بودند که پس از برقرای رابطه جدید به علت تماس انگشت از درون مقعد به درون واژن سبب شد که زگیل ها منتشر بشند و روی سطح واژن ایجاد بشن و همچنین درون واژن رو به این ویروس الوده کنن؟.................................بله امکانش هست
      من هم با نظر خانم دکتر موافقم و علت اینکه پاپ اسمیر انجام می شود اینست که این ویروس می تواند ریسک سرطان گردن رحم را بالا بیرد لذا تست پاپ اسمیر از این ناحیه نمونه برداری می کند تا هم از نظر تغییرات احتمالی سلولی پیش سرطانی بررسی شود و هم همزمان تست PCR برای ویروس HPV انجام گردد.
      واقیهت اینه که راهی برای اینکه بفهمید آیا این ویروس از بدن تان پاکسازی شده یا خیر نیست ولی بصورت غیر مستقیم میضه فهمید یعنی اگر قبلا کسی تست ناحیه دهانه رحم مثبت بوده و حالا همانجا منفی شده می توان اینگونه برداشت کرد که بدن ویروس را پاکسازی کرده است
  • تصویر کاربر مرضي شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 143 مشاهده پرسش
    سلام آقاي دكتر
    من ٢٩ساله هستم باكره هستم مبتلا به نوع ٦-١٦ ويروسhpvشدم زگيل هاي متعدد اطراف مقعد و ديواره بيروني الت تناسلي زدم سوالم اين هست كه در صورت اينكه من باكره هستم و رابطه ي جنسي كامل نداشتم احتمال سرطان دهانه و گردن رحم وجود داره؟ احتمالش چقدره؟
    و اينكه من چون باكرم نميتونم پاپ اسمير بدم بايد چه كار كنم!؟ لطفااا راهنمايي بفرماييد
    دو مرحله از واكسن گاراداسيل رو هم تزريق كردم
    سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۴ آذر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سوالم اين هست كه در صورت اينكه من باكره هستم و رابطه ي جنسي كامل نداشتم احتمال سرطان دهانه و گردن رحم وجود داره؟ احتمالش چقدره؟.....................احتمالش نیست چون تماس با نواحی گردن رحم وجو نداشته
      و اينكه من چون باكرم نميتونم پاپ اسمير بدم بايد چه كار كنم!؟........................نیازی به پاپ اسمیر از این بابت نیست
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر