علت و درمان دیر انزالی در مردان با دارو

در این مقاله مطالعه می کنید:

دیر انزالی می تواند به دلیل بیماری های مزمن، جراحی ها و و عوارض ناخواسته داروها باشد. همچنین ممکن است به دلیل سوء استفاده از مواد، یا بیماری های روانی مثل افسردگی، اظطراب یا استرس باشد. علت، هرچه که باشد، درمان دیر انزالی در آقایان امکان پذیر است.

دلیل دیر انزالی مردان چیست؟

در خیلی از موارد، دیر انزالی به دلیل ترکیبی از بیماری های جسمی و روانی ایجاد می شود.

علت جسمانی دیر انزالی مردان

  • برخی نقایص بدو تولد که دستگاه باروری مردان را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • آسیب به عصب های لگنی که ارگاسم و لذت جنسی را کنترل می کنند.
  • برخی عفونت های خاص، مثل عفونت دستگاه ادراری
  • جراحی پروستات
  • بیماری های سیستم عصبی، مثل نوروپاتی دیابتی، سکته مغزی یا آسیب به طناب نخاعی
  • اختلالات هورمونی، مثل کم کاری تیروئید یا پائین بودن سطح تستوسترون
  • انزال رو به عقب، حالتی که در آن منی به جای خروج از آلت تناسلی ، به سمت عقب و به داخل مثانه می ریزد.

ناتوانی جنسی در مردان

علت روانی دیر انزالی

  • افسردگی، اضطراب یا برخی دیگر بیماری های روانی
  • اختلال در روابط زناشویی ناشی از استرس، ارتباطات ضعیف یا دیگر مشکلاتی که در روابط زناشویی رخ می دهد
  • اضطراب درباره ی عملکرد و کارایی خود شخص
  • داشتن تصویر ذهنی نامناسب از خود
  • تابوهای فرهنگی و مذهبی
  • تفاوت بین واقعیت رابطه جنسی با یک شریک و توهمات جنسی

دلایل دارویی دیر انزالی

داروها و دیگر موادی که می توانند باعث دیر انزالی شوند عبارتند از:

  • بعضی از داروهای ضدافسردگی
  • برخی داروهای کنترل کننده فشار خون
  • برخی داروهای ادرار آور
  • بعضی داروهای اختلالات روانی
  • برخی داروهای کنترل کننده تشنج
  • الکل – بویژه مصرف خیلی زیاد آن ( سوء مصرف الکل یا الکلیسم ها)

برای برخی از مردان ، یک مشکل جسمی جزئی که موجب تاخیر در انزال می شود می تواند منجر به اضطراب در باره ی انزال در طول یک رابطه جنسی شود. در نتیجه همین اضطراب ممکن است تاخیر در انزال را بدتر کند.

درمان ناتوانی جنسی

درمان دیر انزالی به علت زمینه ای ایجاد کننده ی آن بستگی دارد، ممکن است نیاز به تجویز دارو یا تغییر دارویی باشد که در حال حاضر استفاده می کنید، گاه نیاز به مشاوره با روانپزشک دارید، یا اینکه بایستی سوء استفاده از الکل یا مواد غیر مخدر را ترک نمائید.

دارو برای دیر ارضا شدن اقایان

اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است باعث دیرانزالی شود، کاهش میزان مصرف یا تغییر دارو ممکن است مشکل را برطرف کند. گاهی اوقات تجویز دارو ممکن است به حل مشکل شما کمک کند.

هیچ دارویی نیست که بطور اختصاصی برای درمان دیرانزالی تائید شده باشد. داروهایی که برای درمان دیرانزالي بکار می رود اصولا برای درمان دیگر بیماری ها استفاده می شوند.

داروهایی که گاهی اوقات برای درمان دیرنزالی بکار می رود عبارتند از:

آمانتادین (که در درمان بیماری پارکینسون بکار می رود)

بوسپیرون ( که برای درمان اضطراب استفاده می شود)

سیپروهپتادین ( برای درمان آلرژی استفاده می شود)

درمان روانی دیر انزالی

روان درمانی می تواند به درمان مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب که باعث بروز دیرانزالي می شود کمک می کند. روان درمانی همچنین برای درمان مشکلات روانی که مستقیما روی توانایی انزال اثر می گذارند توصیه می شود.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (200 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    با سلام .من ۶ ماه پیش پس از چند بار رابطه جنسی شدید در یک روز دچار زخم کناره کلاهک الت شدم که پس از یکی دو هفته خوب شد ...ولی از اون موقع به بعد رنگ نیمی از کلاهک که در اون سمت دچار زخم شده بود به رنگ بنفش و حالت خون مردگی در اومد تا به حال باقی مونده ..پس از رابطه جنسی دچار کمی سوزش و ناسوری میشود و همچنان حالت خون مردگی با حاشیه مشخص دارد ..سپاسگزار میشوم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۴ تیر ۹۸( 4 سال پیش)
  • تصویر کاربر Reza یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    من ۲۹ ساله مجرد هستم در سن بلوغ شهوت و میل جنسی در من زیاد بود پنچ شیش ساله اسلان میل جنسی ندارم یه ماه قرص ایکس اید روزی یک عدد می خورم اسلن رو من اثر نداره خواهش میکنم منو رهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۹ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کم میلی و کم توانی جنسی علل متعددی دارد که بخشی جسمی و بخشی از آن عوامل فکری و روانی است. از علل جسمی می توان به اختلالات هورمونی و اختلالات عروق و اعصاب مربوط به آلت تناسلی اشاره کرد. بیماری هایی نظیر دیابت، فشار خون بالا، بالا بودن چربی خون و اختلالات عصبی در ناحیه کمر و داروها بویژه برخی از داروهای فشار خون و داروهای اعصاب و روان، رژیم های ناسالم مخصوصا رژیم پرچربی، سیگار، مواد مخدر و روانگردان، عدم تحرک و ورزش منظم، استرس و فشارهای روانی و عدم رضایت مندی از زندگی و شرایط موجود، بالا بودن ساعات کار و کم بودن زمان لازم برای استراحت و در کنار خانواده بودن همه بخشی از علل کم میلی و کم توانی جنسی است. لذا در ابتدا نیاز به معاینه و انجام تست های لازم توسط ارولوژیست هست. در صورت طبیعیی بودن ارزیابی های لازم توسط متخصص ارولوژی توصیه می شود برای مشاوره به روانشناسی که در زمینه روابط جنسی فعالیت می کند مراجعه کنید. یادتان باشد در خیلی از موارد کلید درمان در دستان خودتان هست و با تغییر سبک و شیوه ی زندگی می توانید فعالیت جنسی مطلوب و رضایت بخشی را داشته باشید. در آخر اگر بیماری قلبی یا فشار خون کنترل نشده ندارید گاهی هم می توانید از قرص های کمکی مثل سیلدنافیل ۵۰ میلی گرمی یکساعت قبل از رابطه استفاده کنید. از شایع ترین عوارض احتمالی این قرص سردرد، گرفتگی بینی و تاری دید می باشد و مصرف همزمان آن با برخی از داروهای قلبی ممنوع می باشد.

  • تصویر کاربر رضا شنبه ۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    با سلام. من ۶۴ سال سن دارم. و از همسر اولم دو فرزند دارم. در حال حاضر ازدواج مجدد کردم و متاسفانه دچار دیرانزالی هستم و ماهها طول میکشد که به ارگاسم برسم. مشکلی از بابت نعوظ و میل جنسی ندارم. و داروهایی که مصرف میکنم برای ضد افسردگی باکلوفن و لورازپام و برای فشار خون آملودیپین. و برای قلب والستارتان. Asa. آتروواستاتین. کاردویلول. سوستاک.
    لطفا راهنمایی بفرمایید که من چطور میتونم با توجه به شرایطم این مشکل و برطرف کنم.
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام دیر انزالی می تواند به دلیل بیماری های مزمن، جراحی ها و و عوارض ناخواسته داروها باشد. همچنین ممکن است به دلیل سوء استفاده ی از مواد، یا بیماری های روانی مثل افسردگی، اضطراب یا استرس باشد. درمان دیر انزالی به علت زمینه ای ایجاد کننده ی آن بستگی دارد، ممکن است نیاز به تجویز دارو یا تغییر دارویی باشد که در حال حاضر استفاده می کنید، گاه نیاز به مشاوره با روانپزشک دارید، یا اینکه بایستی سوء استفاده از الکل یا مواد غیر مخدر را ترک نمائید. اگر دارویی مصرف می کنید که ممکن است باعث دیرانزالی شود، کاهش میزان مصرف یا تغییر دارو ممکن است مشکل را برطرف کند. گاهی اوقات تجویز دارو ممکن است به حل مشکل شما کمک کند. هیچ دارویی نیست که بطور اختصاصی برای درمان دیرانزالی تائید شده باشد. می توانید قرص بوسپیرون ۵ میلی صبح و شب استفاده کنید در برخی از افراد این دارو شرایط را بهتر می کند.

  • تصویر کاربر مجتبی شنبه ۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 205 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشی خدمت شما
    من 31 سالمه یه مدته نعوظ کامل ندارم و زود انزالی
    پیش دکتر ارولوزی رفتم تمام ازمایشات انجام دادم هیچ مشگلی نداشتم کاملا سالم بود هم ازمایش هم سونوگرافی
    دکتر به من قرص تادافیل 10 داد گفت روزی یه نصفه صبح بخور ازش خوردم تا حدودی بهتر شدم اما زود انزالی خووب نشد
    یه مدت قرص گذاشتم کنار دوباره نعوظ کامل از بین رفت
    میخواستم بپرسم تا کی باید قرص مصرف کنم؟ ایا برای بدن ضرر نداره ؟ برای مشگل انزال باید چیکار کنم در ضمن ادم فعالی هم هستم . قد 185 وزن 87
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۸ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام زودانزالی درمان قطعی و دائمی ندارد و فقط با داروها می توان آن را کنترل کرد یعنی وقتی که دارو استفاده می کنید مدت زمان وقوع انزال را طولانی کرد اما نمی توان این بیماری را تا آخر عمر ریشه کن کرد. مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی( بصورت مصرف دائمی و روزانه یک عدد یا استفاده بصورت 6 ساعت قبل از نزدیکی)، یا قرص داپوکستین 30 یا 60 میلی گرمی 1 تا 3 ساعت قبل از نزدیکی. بدیهی است تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود. اسپری لیدوکائین 10 درصد یا کرم زایلا-پی داروهای موضعی برای کنترل زودانزالی هستند 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید. اگر با زدن بیحس کننده ی موضعی آلت نعوظ و سفتی خود را از دست می دهد می توانید از نصف قرص سیلدنافیل 50 میلی یک ساعت قبل از رابطه نیز استفاده کنید. از قرص ترامادول هم یک ساعت قبل از رابطه می توان استفاده کرد ولی استفاده از این قرص خطر اعتیاد در آینده را دارد و بهتر است به عنوان آخرین روش و در صورت عدم پاسخ به دیگر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

  • تصویر کاربر آیدا جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 994 مشاهده پرسش
    سلام
    من سوال دومم هستش که از خدمتتون داشتم بابت بیماری مولوسکوم
    فرمودین لیف و خاراندن و ... شامل انتشارش میشه
    حتی زمانیکه به چشم دیده نشه یعنی چیزی نباشه باز هم منع این کارها هست ؟
    همچنین میخواستم بدونم درمان دیگه ای نداره ؟
    ممنون از شما 2 روز پیش مجدد برای بار سوم کرایو کردم ، الان به شدت نگرانم
    هم از اینکه خیلی سخته و سوزناکه
    از همه بدتر جاش مونده و برای منی که خانمم وجه قشنگی نداره
    نگرانم که کی درمان میشه
    نمیتونم با همسرم رابطه داشته باشم و خیلی سخته توجیهش
    میخواستم راهنماییم کنید که چیکار کنم
    آیا درمان دیگه ای جز کرایو نداره
    و چقدر زمان میبره خوب بشه
    شرمنده که انقدر طولانی توضیح دادم
    پیشاپیش از لطف و وقتی که اختصاص میدین سپاسگذارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۷ تیر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      حتی زمانیکه به چشم دیده نشه یعنی چیزی نباشه باز هم منع این کارها هست ؟..........................احتیاطا بله
      همچنین میخواستم بدونم درمان دیگه ای نداره ؟..........................لیزر یا کرم آلدرا و تقویت سیستم دفاعی مثل ایمیونس و قرص سایمتدینین (قرص معده هست ولی روی این بیماری تاثیر دارد)
      نگرانم که کی درمان میشه..........................نگرانی ندارد
      و چقدر زمان میبره خوب بشه.......................دوره ی بیماری معولا 6 تا 12 ماه هست

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر