اسپرماتوسل و راه تشخیص آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل یک توده کیست مانند است که بر روی اپیدیدیم (اپیدیدیم مجرای انتقال اسپرم است که بصورت یک لوله ی باریک در هم پیچیده در پشت و بالای بیضه قرار دارد و به آن چسبیده است) ایجاد می شود. این توده بدخیم نبوده و عموما بدون درد است و توسط یک مایع شفاف و شیری رنگ که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر شده است.

علت دقیق ایجاد اسپرماتوسل مشخص نیست اما ممکن است ناشی از مسدود شدن یکی از لوله های انتقال اسپرم باشد.

ایا کیست بیضه باعث ناباروری میشود؟

اسپرماتوسل شایع بوده و باعث ناباروری نشده و نیاز به درمان ندارد. اگر اندازه ی اسپرماتوسل خیلی بزرگ شود که ایجاد ناراحتی کند ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد.

نشانه های اسپرماتوسل

توده بیضه معمولا علائم و نشانه ای نداشته و اندازه ی آن ممکن است ثابت باقی بماند. ولی اگر خیلی بزرگ شود احتمال دارد باعث علائم زیر شود:

  • احساس درد یا ناراحتی در بیضه
  • احساس سنگینی در بیضه
  • احساس وجود توده یا پری پشت و بالای بیضه

مثانه عصبی

علل به وجود آمدن کیست بیضه

علت اسپرماتوسل نامشخص است. توده بیضه ممکن است به دلیل انسداد یکی از لوله های انتقال اسپرم در درون اپیدیدیم باشد. ضربه و التهاب نیز ممکن است در انسداد لوله های انتقال سپرم نقش داشته باشند.

عوامل خطر چندانی برای بروز اسپرماتوسل بجز افزایش سن وجود ندارد. ولیکن اسپرماتوسل ها غالبا در مردان بین سن 20 تا 50 سال یافت می شود.

عکس اسپرماتوسل

 عوارض توده بیضه

بعید است که اسپرماتوسل، باعث عوارض شود.

با اینحال، اگر اسپرماتوسل دردناک شود یا رشد کرده و آنقدر بزرگ شود که باعث ناراحتی شود، ممکن است برای برداشتن توده بیضه نیاز به جراحی شود. برداشتن اسپرماتوسل با جراحی ممکن است باعث آسیب اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (مجرای واز – مجرایی که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند) شود.آسیب به هر کدام از این مجاری می تواند منجر به ناباروری شود. عارضه ی احتمالی دیگر که می تواند بعد از جراحی رخ دهد عود اسپرماتوسل است، اگر چه این حالت نادر است.

بیماری پیرونی

 تشخیص اسپرماتوسل

از آنجایی که توده بیضه معمولا بدون علامت است، ممکن است فقط در زمان معاینه بیضه توسط خودتان کشف شود، یا اینکه توسط پزشک در یک معاینه معمولی تشخیص داده شود.

توصیه می شود که درصورت لمس هرگونه توده ای در بیضه، برای بررسی بیشتر و رد هرگونه بیماری جدی تری مثل سرطان بیضه به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت درد یا تورم در بیضه حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری ها می توانند باعث درد بیضه شوند، که برخی از آن ها نیاز به درمان فوری دارند.

برای تشخیص اسپرماتوسل، نیاز به معاینه توسط پزشک می باشد. اگرچه توده بیضه عموما دردناک نیست، ولی امکان دارد بهنگام معاینه توده توسط پزشک کمی احساس ناراحتی کنید.

ممکن است برای تشخیص نیاز به اقدامات زیر باشد:

عبور دادن نور

دراین روش پزشک با چراغ قوه نور را از توده عبور می دهد. در اسپرماتوسل، نور از مایع عبور خواهد کرد ولی اگر توده توپر باشد نور عبور نمی کند.

سونوگرافی بیضه

اگر روش عبور دادن نور نتواند به تشخیص کمک کند، سونوگرافی می تواند کمک کننده باشد. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری ایجاد خواهد شد، که می تواند برای رد تشخیص تومور بیضه یا دیگر علل تورم کیسه بیضه کمک کند.

درمان اسپرماتوسل

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. آنها معمولاً درد و عوارض ایجاد نمی کنند. اگر درد بیمار زیاد باشد، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول و …) یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، …) را توصیه کند.

در ادامه می توانید فیلم درمان اسپرماتوسل را مشاهده کنید.

عمل جراحی اسپرماتوسل

روشی به نام اسپرماتوسلکتومی به صورت سرپایی  و با استفاده از بی حسی موضعی یا عمومی انجام می شود. جراح، برشی را در ناحیه اسکروتوم ایجاد می کند و اسپرماتوسل را از اپیدیدیم جدا می کند.

پس از عمل ممکن است شما به وسیله تعداد زیادی گاز استریل پانسمان شوید تا از فشار بر روی آن محافظت کرده و از محل برش محافظت کنید. پزشک ممکن است به شما بگوید:

  • بسته های یخ را به مدت دو یا سه روز بمالید تا تورم کم شود.
  • برای دو یا یک روز داروهای ضد درد خوراکی مصرف کنید.
  • بین یک تا سه هفته پس از عمل برای معاینه مراجعه کنید.
    عوارض احتمالی ناشی از برداشتن جراحی که می تواند روی باروری تأثیر بگذارد شامل آسیب به اپیدیدیم یا لوله ای است که اسپرم را منتقل می کند (vas deferens). همچنین ممکن است اسپرماتوسل حتی پس از عمل دوباره عود کرده و برگردد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (38 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 157 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما.
    من یک پسر 18 ساله هستم،از وقتی که یادم میاد بیضه چپم در خود کیسه قرار ندارد.گاهی اوقات که میخوام سرفه کنم به بیضه فشار میاد و درد میگیره و میخواد وارد خود کیسه بیضه شود در ضمن بیضه چپم در ابتدای کیسه قرار دارد. لطفا راهنماییم کنید که چه بیماری دارم و من به دلیل خجالت از والدینم در جریان نگذاشتمشون.لطفا جواب بدید ممنون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اینحالت هم می تواند بیضه ی نزول نکرده باشد که به آن نهان بیضگی هم می کویند و هم می تواند بیضه ی تحریک پذیر باشد. برای تشخیص دقیق تر نیاز به معاینه و شاید سونوگرافی باشد.
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 192 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من 33 سالمه آقا 10 روزه که همسرم راعقد کردم الان فکر میکنم مشکل دیر انزالی داری ما رابطه کامل ندارم و همسرم من را دست ارضا میکنه اماذخیلی خیلی سخت تقریبا بعد 40 دقیقه بازی با التم و وقتی میخوام ارضا بشم از شدت احساس مثل و مار به خودم میپیچم
    البته من 8 ماه هست که به علت ببماری پنیک داروهای آسنترا 100 روزی یکی
    بوسپیرون 10 روزی یکی و زاناکس هم گهگاه مصرف میکنمر
    آیا من دیر انزالی دارم چون تا قبل انزال از ملاعبه همسرم با آلتم لذت نمی برم
    باید چکار کنم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      دیرانزالی شما هم می تواند به دلیل مصرف آسنترا باشد و هم به دلیل خود بیماری که بابت آن داروهای اعصاب مصرف می کنید. شاید با قطع آسنترا (البته در صورت صلاحدید پزشک معالج تان) وضعیت تان بهتر شود.
    2. تصویر کاربر محمد یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام ممنون آقای دگتر
      الان آخرین بار که رابطه داشتم نتونستم انزال داشته باشم و این که از معاشقه با همسرم لذت میبرم اما از مااش آلت تناسلی به بدنش لذت نمی برم و التم حساسیت قبل را اصلا ندارم
      آیا لازمه به ارولوژیست مراجعه کنم
      و این که هر چه تلاش کردم نتونستم ارضا بشم مشکل ساز نمیشه
      و ممکنه که داروی اسنترا انقدر قوی باشه که اصلا نه لذت ببری نه ارضا بشی
      ۲ دفعه قبل ارضا شدم و موقع ارضا شدنم لذت بیش از اندازه ای را تجربه کردم اما دفعه آخر اصلا ارضا نشدم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      همانطور که گفتم مشکل شما یا ریشه ی روانی دارد یا به علت آسنترا می باشد لذا ارولوژیست کمک چندانی به شما نخواهد کرد و روانپزشک معالج تان بهتر می تواند کمک تان کند.
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر بی یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    با سلام.
    خسته نباشید. من چند روز پیش سوال از شما پرسیدم و سه تا سونوی مختلف نشون دادم که گفتید لازم نیست کاری بکنید. اقای دکتر متاسفانه دو روزه دوباره درد اومده سراغم از وقتی که قرص تاوانکس میخورم. همراه بیضه درد کمر درد قسمت یکم بالاتر از لگن و قسمت کلیه سمت راست رو دارم که یه درد خفیف مثل گرفتگی هست و احساس میکنم بیشتر موقه هایی که درد میگیره بیضه سرد میشه و دست میزنم سرده.. متاسفانه دو سه هفتس این مشکلات پیش اومده و از اون موقع هم یه خشکی تو لبم احساس میکنم و هی دوست دارم آب بخورم .. قندمم نرماله ناشتا معمولا زیر 100 هست... وقتی درد میگیره احساس میکنم یه سنگ توشونه. سونوگرافی هم چیزی رو نشون نمیده در بدترین حالت از سه تا سونوگرافی واریکوسل زیر سه میلیمتر هست که من فکر نمیکنم این دردها بخاطر این باشه.. اگه کمکم کنید ممنون میشم متاسفانه بخاطر همین دردها آزمون phd رو هم از دست دادم به خاطر فکر و ذهن و دردش. با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      با توجه به نرمال بودن سونوگرافی ها به نظرم مشکل شما ارتباطی به سیستم ادراری تناسلی تان ندارد و تصورم این هست که منشا عصبی دارد و بهتر است با متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشک مشورت کنید.
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۱۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 153 مشاهده پرسش
    سلام
    من از پشت بیضه چپم تا زیر اون یه سری چیزهای کرم مانندی مشاهده میکنم . البته فقط مواقعی که کیسه بیضه شل هست و مواقعی که منقبض هست به سختی لمس میشه . وقتی هم به پشت میخوابم از بین میرن و بیضه کاملا عادی میشه (مثل بیضه طرف دیگر). البته بیضه چپم واریکوسل گرید ۲ دارم . و این کرم مانندها رو ۴ سالی میشه که میبینم و تغییری هم در اندازه آن ایجاد نشده و اصلا هم سفت نیستن و وقتی فشارشون میدی درد میگیرن. خواستم بپرسم میتونه تومور مربوط به سرطان بیضه باشه ?اگه نیست چه چیز دیگه ای میتونه باشه . لطفا پاسخ کامل بدین . خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خیر تومور نیست. به احتمال خیلی زیاد همان وریدهای مربوط به واریکوسل هست چون در حالت درازکش خون تخلیه و ودرنتیجه لمس نمی شود
  • تصویر کاربر Shahin دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    Man az alatam tarashohate zard rang miad chand vaght pish azmayesh kesht dadam dr daroo dad vali kamel khoob nashodam che darooei bayad masraf konam va nahveye moraghebat va dar heyne masrafe daroo nabayad sex dashte basham
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۹ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      همزمان شما و شریک جنسی تان همزمان بایستی دارو بخورید.
      قرص تاوانکس 500 میلی روزی یک عدد و کپسول داکسی سیکلین 100 میلی هر 12 ساعت یکی برای یک دوره ی 1 هفته ای
      با کاندوم رابطه ی جنسی داشته باشید.
      آب زیاد بنوشید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر