اسپرماتوسل و راه تشخیص آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل یک توده کیست مانند است که بر روی اپیدیدیم (اپیدیدیم مجرای انتقال اسپرم است که بصورت یک لوله ی باریک در هم پیچیده در پشت و بالای بیضه قرار دارد و به آن چسبیده است) ایجاد می شود. این توده بدخیم نبوده و عموما بدون درد است و توسط یک مایع شفاف و شیری رنگ که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر شده است.

علت دقیق ایجاد اسپرماتوسل مشخص نیست اما ممکن است ناشی از مسدود شدن یکی از لوله های انتقال اسپرم باشد.

ایا کیست بیضه باعث ناباروری میشود؟

اسپرماتوسل شایع بوده و باعث ناباروری نشده و نیاز به درمان ندارد. اگر اندازه ی اسپرماتوسل خیلی بزرگ شود که ایجاد ناراحتی کند ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد.

نشانه های اسپرماتوسل

توده بیضه معمولا علائم و نشانه ای نداشته و اندازه ی آن ممکن است ثابت باقی بماند. ولی اگر خیلی بزرگ شود احتمال دارد باعث علائم زیر شود:

  • احساس درد یا ناراحتی در بیضه
  • احساس سنگینی در بیضه
  • احساس وجود توده یا پری پشت و بالای بیضه

مثانه عصبی

علل به وجود آمدن کیست بیضه

علت اسپرماتوسل نامشخص است. توده بیضه ممکن است به دلیل انسداد یکی از لوله های انتقال اسپرم در درون اپیدیدیم باشد. ضربه و التهاب نیز ممکن است در انسداد لوله های انتقال سپرم نقش داشته باشند.

عوامل خطر چندانی برای بروز اسپرماتوسل بجز افزایش سن وجود ندارد. ولیکن اسپرماتوسل ها غالبا در مردان بین سن 20 تا 50 سال یافت می شود.

عکس اسپرماتوسل

 عوارض توده بیضه

بعید است که اسپرماتوسل، باعث عوارض شود.

با اینحال، اگر اسپرماتوسل دردناک شود یا رشد کرده و آنقدر بزرگ شود که باعث ناراحتی شود، ممکن است برای برداشتن توده بیضه نیاز به جراحی شود. برداشتن اسپرماتوسل با جراحی ممکن است باعث آسیب اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (مجرای واز – مجرایی که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند) شود.آسیب به هر کدام از این مجاری می تواند منجر به ناباروری شود. عارضه ی احتمالی دیگر که می تواند بعد از جراحی رخ دهد عود اسپرماتوسل است، اگر چه این حالت نادر است.

بیماری پیرونی

 تشخیص اسپرماتوسل

از آنجایی که توده بیضه معمولا بدون علامت است، ممکن است فقط در زمان معاینه بیضه توسط خودتان کشف شود، یا اینکه توسط پزشک در یک معاینه معمولی تشخیص داده شود.

توصیه می شود که درصورت لمس هرگونه توده ای در بیضه، برای بررسی بیشتر و رد هرگونه بیماری جدی تری مثل سرطان بیضه به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت درد یا تورم در بیضه حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری ها می توانند باعث درد بیضه شوند، که برخی از آن ها نیاز به درمان فوری دارند.

برای تشخیص اسپرماتوسل، نیاز به معاینه توسط پزشک می باشد. اگرچه توده بیضه عموما دردناک نیست، ولی امکان دارد بهنگام معاینه توده توسط پزشک کمی احساس ناراحتی کنید.

ممکن است برای تشخیص نیاز به اقدامات زیر باشد:

عبور دادن نور

دراین روش پزشک با چراغ قوه نور را از توده عبور می دهد. در اسپرماتوسل، نور از مایع عبور خواهد کرد ولی اگر توده توپر باشد نور عبور نمی کند.

سونوگرافی بیضه

اگر روش عبور دادن نور نتواند به تشخیص کمک کند، سونوگرافی می تواند کمک کننده باشد. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری ایجاد خواهد شد، که می تواند برای رد تشخیص تومور بیضه یا دیگر علل تورم کیسه بیضه کمک کند.

درمان اسپرماتوسل

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. آنها معمولاً درد و عوارض ایجاد نمی کنند. اگر درد بیمار زیاد باشد، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول و …) یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، …) را توصیه کند.

در ادامه می توانید فیلم درمان اسپرماتوسل را مشاهده کنید.

عمل جراحی اسپرماتوسل

روشی به نام اسپرماتوسلکتومی به صورت سرپایی  و با استفاده از بی حسی موضعی یا عمومی انجام می شود. جراح، برشی را در ناحیه اسکروتوم ایجاد می کند و اسپرماتوسل را از اپیدیدیم جدا می کند.

پس از عمل ممکن است شما به وسیله تعداد زیادی گاز استریل پانسمان شوید تا از فشار بر روی آن محافظت کرده و از محل برش محافظت کنید. پزشک ممکن است به شما بگوید:

  • بسته های یخ را به مدت دو یا سه روز بمالید تا تورم کم شود.
  • برای دو یا یک روز داروهای ضد درد خوراکی مصرف کنید.
  • بین یک تا سه هفته پس از عمل برای معاینه مراجعه کنید.
    عوارض احتمالی ناشی از برداشتن جراحی که می تواند روی باروری تأثیر بگذارد شامل آسیب به اپیدیدیم یا لوله ای است که اسپرم را منتقل می کند (vas deferens). همچنین ممکن است اسپرماتوسل حتی پس از عمل دوباره عود کرده و برگردد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (34 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امير یکشنبه ۷ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 109 مشاهده پرسش
    سلام چند وقته كه در قسمت بيضه ها به خصوص بيضه چپ احساس درد ميكنم پوست بيضه ها در قسمت پايين حالت شل شدگي دارن همچنين جوشهايي به شكل سفيد در بيضه ها بيشتر و در آلت تناسلي كمتر به وجود آمده اند، خواهش ميكنم در اين زمينه راهنمايي كنيد. همچنين مويرگهاي بيضه ها به وضوح قابل مشاهده اند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۷ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
  • تصویر کاربر حامد سه شنبه ۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 130 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب خدمت دکتر
    بنده بیماری واریکوسل دارم و چند ماه پیش که آزمایش اسپرموگرام دادم، نتیجه ش به صورت زیر بود؛

    semen volume(ml)= 4.5
    semen pH= 8
    sperm count (Milml)= 21.54
    Motile sperm (%)= 49.58
    progressive sperm (%)= 47.50
    Round cell (Millml)= 0.55
    Normal Morphology (%)= 62)
    بعد این آزمایش، اقدام به بچه دار شدن کردیم و خانمم حامله شدن، اما بعد از 2 ماه ، بچه سقط شد، حال سوال من اینه جناب دکتر، که سقط بچه به من مربوط بوده یا نه، اگه بوده باید چکار کنم؟ و دوم اینکه، آیا من با این نتایج آزمایش میتونم بچه دار بشم یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۳۰ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سقط علل متعددی دارد که بخشی به مرد و بخشی به زن مربوط هست شامل اختلالات هورمونی، ژنتیکی و آناتومیکی، براساس این آزمایش شما مشکلی ندارید و توان باروری هم دارید و می توانید بچه دار شوید.
    2. تصویر کاربر حامد دوشنبه ۱ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      یعنی سقط جنین به واریکوسل مربوط بوده یا نه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲ آبان ۹۶( 6 سال پیش)
      اگر واریکوسل باعث اختلال در کیفیت اسپرم شود امکانش هست ولی در آزمایش شما همه چیز نرمال هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    باسلام و خسته نباشید..مدتی هس ک وقتی وزنه سنگین یهو بلندمیکنم بیضه راستم دردمیگیره والان یکم بیشترشده و تقریبا بیضه چپم هم یکم احساس دردمیکنم..بیضه راستم یکم ورم کرده البته کم..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      احتمال فتق، واریکوسل و یا دیسک کمر وجوددارد لذا بهتر است بررسی شده و از بلند کردن اجسان سنگین پرهیز کنید
  • تصویر کاربر رسول سه شنبه ۱۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 119 مشاهده پرسش
    با سلام ببخشید آقای دکتر من واریکوسل دارم گریدشم بین یک تا دو به پزشک مراجعه کردم کپسول برای تقویت اسپرمم نوشت وگفت بعد یک ماه آزمایش semen بده و برگرد دیروز که جواب آزمایش بردم گفت که از نظر باربری مشکلی نداری ولی خودم یکم احساس درد از ناحیه کشالیه ران دارم به دکترم گفتم گفت چیزی نیست باید تحمل کنی حالا خواستم ببینم نظر شما چیه واگر مشکلی ندارم برای استخدامی هم مشکل ساز هست یا نه تصویر آزمایشاتم رو براتون میفرستم دوتای اولی قبل از مصرف کپسول وتصویر سوم بعد از مصرف کپسول
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۸ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      در همه ی این آزمایشات حرکت اسپرم ها کمی ضعیف هست. البته من اطلاع دقیقی از قوانین استخدامی ندارم
  • تصویر کاربر میلاد پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 293 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سال۹۴ عملtul کلیه چپ انجام دادم کاملا خوب شدم تا همبن دوماه پیش صبح بیدار شدم سوزش ادرار داشتم بعد یک تیک خون از ادرارم دراومد بعد رنگ و سوزش ادرارم درست شد رفتم ازمایش ادرار دادم کاملا طبیعی بود فقط گفت یکم ترشح داره که چیزی نیست سونوگرافی دادم که دو کلیه و مثانم سنگ نداشت اقای دکتر من الان جا عمل ایزرم بعضی وقتا درد داره زده به کشاله رونم پشت رونام و باسنم همون سمت چپ دلیلش چیه ناگفته نمونه دوروز بعد اینکه سوزش داشتم چیز سنگنی بلند کردم و دوبار هم بعد خود ارضایی ادرارم با سوزش اومده بعد خوب شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      دردی که به کمر و باسن می زند و بدنبال بلند کردن جسم سنگین ایجاد شده است مربوط به کمر تان می باشد و ارتباطی به سنگ و عمل TUL ندارد
    2. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکتر من ۲۲ سالمه الان کشاله رونمم درد گرفته و الان ۵ روز از موقعی که کشاله رونم درد گرفته التن حالت نعدظ نمیگیره شله
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      عدم نعوظ امری موقتی است ولی برای دردتان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید
    4. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکتر من از نوجونیم ۱۲ سالگیم سینه دارم برادرم خم داشت داره ولی کوچبکتر من تا همین یک هفته پیش خیلییی شهوتی بودم سریع نعوظ میکردم تیم سینه که ربطی به اختلال هورمونی نداره چون من برادرم از نوجونی داریم
    5. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      من دور سینه هام مو داره ولی کم ریش اینا دارم این یک هفته نعوظم درست نی فکرم داغون کرده
    6. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکتر وقتی تحریک میشم میخام به نعوظ برسم کشاله رون چپم درد میگیره انگار که نمیذاره
      خیلی نگرام نعوظم هستم تا حالا این مشکل نداشتم
    7. تصویر کاربر میلاد سه شنبه ۱۱ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکتر من الان تو خواب نعوظ پیدا میکنم ولی پشت رونام سمت چپ باسنم درد میگیره نعوظم سریع از بین میبره امکان داره عروق یا عضلات یا اختلال هورمونی باشه توروخدا ج بدین بدجور استرس دارم اختلال نعوظ داشته باشم
    8. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      برای بررسی اختلالات هورمونی و بزرگی سینه می بایستی ازمایشات هورمونی زیر نظر متخصص غدد انجام دهید
    9. تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکخر من برادرم از بچگی سینه داریم ومنم تا همین هفته پیش
      مدام تعوظ داشتم واقعا لازمه ازنایش
      هورمون بدم یا تختلال هورمون یکدفعه میاد
    10. تصویر کاربر میلاد چهارشنبه ۱۲ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      اقای دکتر من از ۱۶ سالگیم سکس داشتم تا همین هفته پیش
      شده هرروز پشت سرهم و سینه هم از۱۲ سالگی سینه داشتم یکم امکان داره الان یکدفعه اختلال هورمونی گرفتم
    11. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۱۳ مهر ۹۶( 6 سال پیش)
      پاسخ سوالات شما در جواب های قبلی ارائه شده است
    12. نمایش سایر 10 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر