اسپرماتوسل و راه تشخیص آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

اسپرماتوسل یک توده کیست مانند است که بر روی اپیدیدیم (اپیدیدیم مجرای انتقال اسپرم است که بصورت یک لوله ی باریک در هم پیچیده در پشت و بالای بیضه قرار دارد و به آن چسبیده است) ایجاد می شود. این توده بدخیم نبوده و عموما بدون درد است و توسط یک مایع شفاف و شیری رنگ که ممکن است حاوی اسپرم باشد پر شده است.

علت دقیق ایجاد اسپرماتوسل مشخص نیست اما ممکن است ناشی از مسدود شدن یکی از لوله های انتقال اسپرم باشد.

ایا کیست بیضه باعث ناباروری میشود؟

اسپرماتوسل شایع بوده و باعث ناباروری نشده و نیاز به درمان ندارد. اگر اندازه ی اسپرماتوسل خیلی بزرگ شود که ایجاد ناراحتی کند ممکن است برای درمان نیاز به جراحی باشد.

نشانه های اسپرماتوسل

توده بیضه معمولا علائم و نشانه ای نداشته و اندازه ی آن ممکن است ثابت باقی بماند. ولی اگر خیلی بزرگ شود احتمال دارد باعث علائم زیر شود:

  • احساس درد یا ناراحتی در بیضه
  • احساس سنگینی در بیضه
  • احساس وجود توده یا پری پشت و بالای بیضه

مثانه عصبی

علل به وجود آمدن کیست بیضه

علت اسپرماتوسل نامشخص است. توده بیضه ممکن است به دلیل انسداد یکی از لوله های انتقال اسپرم در درون اپیدیدیم باشد. ضربه و التهاب نیز ممکن است در انسداد لوله های انتقال سپرم نقش داشته باشند.

عوامل خطر چندانی برای بروز اسپرماتوسل بجز افزایش سن وجود ندارد. ولیکن اسپرماتوسل ها غالبا در مردان بین سن 20 تا 50 سال یافت می شود.

عکس اسپرماتوسل

 عوارض توده بیضه

بعید است که اسپرماتوسل، باعث عوارض شود.

با اینحال، اگر اسپرماتوسل دردناک شود یا رشد کرده و آنقدر بزرگ شود که باعث ناراحتی شود، ممکن است برای برداشتن توده بیضه نیاز به جراحی شود. برداشتن اسپرماتوسل با جراحی ممکن است باعث آسیب اپیدیدیم یا لوله انتقال اسپرم (مجرای واز – مجرایی که اسپرم را از اپیدیدیم به آلت تناسلی منتقل می کند) شود.آسیب به هر کدام از این مجاری می تواند منجر به ناباروری شود. عارضه ی احتمالی دیگر که می تواند بعد از جراحی رخ دهد عود اسپرماتوسل است، اگر چه این حالت نادر است.

بیماری پیرونی

 تشخیص اسپرماتوسل

از آنجایی که توده بیضه معمولا بدون علامت است، ممکن است فقط در زمان معاینه بیضه توسط خودتان کشف شود، یا اینکه توسط پزشک در یک معاینه معمولی تشخیص داده شود.

توصیه می شود که درصورت لمس هرگونه توده ای در بیضه، برای بررسی بیشتر و رد هرگونه بیماری جدی تری مثل سرطان بیضه به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت درد یا تورم در بیضه حتما به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری ها می توانند باعث درد بیضه شوند، که برخی از آن ها نیاز به درمان فوری دارند.

برای تشخیص اسپرماتوسل، نیاز به معاینه توسط پزشک می باشد. اگرچه توده بیضه عموما دردناک نیست، ولی امکان دارد بهنگام معاینه توده توسط پزشک کمی احساس ناراحتی کنید.

ممکن است برای تشخیص نیاز به اقدامات زیر باشد:

عبور دادن نور

دراین روش پزشک با چراغ قوه نور را از توده عبور می دهد. در اسپرماتوسل، نور از مایع عبور خواهد کرد ولی اگر توده توپر باشد نور عبور نمی کند.

سونوگرافی بیضه

اگر روش عبور دادن نور نتواند به تشخیص کمک کند، سونوگرافی می تواند کمک کننده باشد. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، تصاویری ایجاد خواهد شد، که می تواند برای رد تشخیص تومور بیضه یا دیگر علل تورم کیسه بیضه کمک کند.

درمان اسپرماتوسل

اگرچه احتمالاً اسپرماتوسل خود به خود از بین نمی رود، اما اکثر اسپرماتوسل ها نیازی به درمان ندارند. آنها معمولاً درد و عوارض ایجاد نمی کنند. اگر درد بیمار زیاد باشد، پزشک ممکن است داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول و …) یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin IB ، …) را توصیه کند.

در ادامه می توانید فیلم درمان اسپرماتوسل را مشاهده کنید.

عمل جراحی اسپرماتوسل

روشی به نام اسپرماتوسلکتومی به صورت سرپایی  و با استفاده از بی حسی موضعی یا عمومی انجام می شود. جراح، برشی را در ناحیه اسکروتوم ایجاد می کند و اسپرماتوسل را از اپیدیدیم جدا می کند.

پس از عمل ممکن است شما به وسیله تعداد زیادی گاز استریل پانسمان شوید تا از فشار بر روی آن محافظت کرده و از محل برش محافظت کنید. پزشک ممکن است به شما بگوید:

  • بسته های یخ را به مدت دو یا سه روز بمالید تا تورم کم شود.
  • برای دو یا یک روز داروهای ضد درد خوراکی مصرف کنید.
  • بین یک تا سه هفته پس از عمل برای معاینه مراجعه کنید.
    عوارض احتمالی ناشی از برداشتن جراحی که می تواند روی باروری تأثیر بگذارد شامل آسیب به اپیدیدیم یا لوله ای است که اسپرم را منتقل می کند (vas deferens). همچنین ممکن است اسپرماتوسل حتی پس از عمل دوباره عود کرده و برگردد.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.3/5 - (34 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر باسلام شنبه ۳۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشیدمن 43 ساله ام واریکوسل عمل کردم پاتولوژی گفتن stage1آیااولا نیازبه شیمی درمانی دارم؟ثانیاآیابایک بیضیه میتوانم بچه دارشوم ممنون میشم ازتوضیحات
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳۱ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      یااولا نیازبه شیمی درمانی دارم؟........................بله پرتودرمانی یا شمی درمانی
      ثانیاآیابایک بیضیه میتوانم بچه دارشوم ؟.......................بله البته بهتر است قبل از ادامه ی درمان اسپرم خود را در بانک اسپرم فریز کنید.
  • تصویر کاربر م پنجشنبه ۲۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 7437 مشاهده پرسش
    مدتی پیش زیر آلت تناسلی در محل ختنه گاه ی توده زیر پوست در حد ی لوبیای کوچک احساس می کردم که البته بدون درد بود و خود بخود برطرف شد ولی الان دوباره بعد از یک سال دوباره همون توده رو احساس میکنم البته ی خورده بزرگتر. ضمنا هم تو حالت نعوذ و هم معمولی قابل دیدن هست. من متاهل و 39 ساله هستم. ممنون از وقتی که میذارین.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      عکس واضح بفرستید هم در حالت شل و هم نعوظ
    2. تصویر کاربر م یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      با سلام و تشکر
      لطفا درصورتیکه اسم بنده برای کاربران سایت قابل مشاهده می باشد،آن را به حالت بی نام تغییر بدید. عکس رو هم در اسرع وقت میفرستم خدمتتون. با تشکر
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      انجام شد
    4. تصویر کاربر م یکشنبه ۲۵ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      مشخص نیست که تصاویر ارسال میشن یا نه. لطفا اطلاع بدین. ممنون
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      تصویری ارسال نشده است
    6. تصویر کاربر م دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اين كيست اپيدرموئيد هست وقتي ماده ي داخلش تخليه ميشه مي خوابد و بعد دوباره تجمع يافته و بزرگ ميشه. ضرري نداره ولي با ليزر ميشه برطرفش كرد.
    8. تصویر کاربر م سه شنبه ۲۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام جناب دکتر. ممنون از راهنماییتون.
      فقط یه مسئله و اونم اینکه کیستی که شما میفرمایین در محلی بوجود میاد که محل رویش مو هست و فولیکول مویی وجود داشته باشه ولی اونجایی که این توده هست که محل رویش مو نیست. ممنون میشم در این رابطه توضیح بدین. با تشکر
    9. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      ارتباطی با محل رویش مو ندارد
    10. نمایش سایر 8 پاسخ
  • تصویر کاربر رضا جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 154 مشاهده پرسش
    :
    سلام آقای دکتر خسته نباشید، من در دوران سنی ۱۱ الی ۱۴ سالگیم ، متاسفانه به علت نادانی وکم بودن سن با یه پسر دیگه از راه مقعد رابطه جنسی داشتم ، شاید میشه گفت از ۱۰۰ بار هم بیشتر میشد ، قبل از این کارم آلت من کاملا رشد طبیعی وخوب خودش رو داشت ولی بعد این کارم ، نمیدانم به علت وجود میکروبها در مقعد طرف مقابل وآغشته شدن آلت من به آنها رشد آلتم متوقف شد و به ندرت رشد کرد تا الان که من ۳۲ سال دارم شکل آلتم طوری است که به وضوح دیده میشه آلت من اگر رشد طبیعی خودش رو داشت الان اندازه اش تقریبا ۱/۵الی ۲/۵ برابر اندازه آلت فعلیم بود، من از شما خواهشی که دارم اینه میشه منو راهنمایی کنید ، آیا تو علم پزشکی چنین بیماری وجود داره که مدفوع مقعد باعث کوچک شدت آلت تناسلی بشه؟ آیه راه درمانی هست؟ من اینو هم بگم اندازه آلت فعلیم طولش ۱۲/۵ سانت هست و قطرش ۴/۳ سانت ، ولی از شکل آلتم دیده میشه که آلتم رشد واقعی خودش رو نداشته، آقای دکتر در آخر از تمام زحماتی که بهتون میدم نهایت سپاس رو ازتون میکنم، مرسی، ممنونم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      البته می بخشید که با این صراحت صحبت می کنم ولی اینکه توقف رشد آلت شما بخاطر کاری است که در گذشته انجام داده اید توهمی بیش نیست و سایز آلت اصلا ارتباطی با فعالیت جنسی مقعدی ندارد ضمن اینکه 12 سانت نرمال هست و کاری هم برای افزایش سایز آلت نمی توان انجام داد.برای آشنایی با نحوه ی اندازه گیری سایز آلت و روش جراحی افزایش سایز آلت و همچنین عوارض و میزان اثربخشی آن به لینک زیر مراجعه کنید
      https://www.drjabbari.com/1954
  • تصویر کاربر احمد شنبه ۱۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید حدود 6سال است که بیضه سمت چپم فکر می کنم به صورت وارونه یا پیچ خورده به دور خودش قرار گرفته چند روزیدرد داشتم ولی حالا درد ندارم و اندازه ان طبیعی است و از همان موقع به همراه خروج منی تکه های چرک به صورت نامحلول در مایه منی وجود داره و گاهی به هنگام خروج ادرار هم رخ می دهد کهتا حالا این مشکل شدید تر شده و رنگ مایه منی هم کم کم بی رنگ شده و با دیدن هر صحنه ای تحریک می شوم ایا این علائم می توانند نشانگر عقیمی باشد و ایا درمان پذیرند و تشخیص احتمالی خود را لطفا حتما برام بیان کنید زیرا از رفتن پیش دکتر خجالت می کشم ذبرا این مشکل خود را به خاطر گناهی می دانم که همان شش سال پیش مرتکب شدم در ضمن یک سال پیش هم سونوگرافی کردم که حجم پروستاتم 27 سی سی بوده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۷ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      این علائم نشانه ی عقیمی نیست برای بررسی وضعیت ناباروری تان توصیه می کنم آزمایش اسپرم انجام دهید.
  • تصویر کاربر نسرين جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 113 مشاهده پرسش
    سلام
    جناب دكتر
    همسرم حدود ٥٤ ساله است
    اخيرا بعد از نزديكي تا چند روز از كمر درد رنج مي برد
    ضمنا اخيرا در خصوص نعوظ ضعيف شده
    چنانچه لازم باشد خدمت ميرسيم
    فقط وقت ويزيت
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      قبل از مراجعه به بنده توصيه مي كنم با يك متخصص مغز و اعصاب ( نورولوژي) از نظر بررسي مشكلات احتمالي كمر و ديسك كمر مشورت نموده و ويزيت شوند
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر