اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

کیست ساده کلیه کیسه ای با دیواره ی صاف و نازک که معمولا با مایع پر می شود، است. ممکن است یک یا چند کیست در کلیه ها تشکیل شود. کیست ساده شایع ترین نوع کیست کلیه است. اگرشما دچار عوارض کیست کلیه که در ادامه به آنها اشاره می کنیم باشید باید به سراغ درمان آن بروید. این کیست ها مثل بیماری کلیوی پلی کیستیک (وجود چند کیست عود کننده) که یک بیماری پیشرفته است و می تواند منجر به نارسایی کلیه شود نیستند. کیست ساده کلیه اغلب باعث آسیب نمی شود.

درد کیست کلیه

علل تشکیل کیست کلیه

علت کیست کلیه به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد ارثی نیست. با این حال، در مردان شایعتر است، اما تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده در کلیه ها دارند. اندازه این کیست ها نیز ممکن است با افزایش سن افزایش یابد و ممکن است بعد از 10 سال، 2 برابر شود.

علائم کیست کلیه

کیست کلیه معمولا علائم ایجاد نمی کند. در اغلب موارد، پزشک آنها را در یک سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن) که به دلیل دیگری انجام شده، پیدا می کند. با این حال، کیست ساده کلیه ممکن است:

  • اگر بزرگ باشد و روی ارگان های دیگر فشار وارد کند باعث، درد پهلو، کمر، قسمت فوقانی شکم شود.
  • باعث خونریزی شود.
  • عفونت کند و باعث تب، لرز و سایر علائم عفونت شود.
  • همچنین باید بدانید به ندرت باعث اختلال عملکرد کلیه می شود.

کیست کلیه با فشار خون بالا مرتبط است، اما رابطه ی بین این دو معلوم نیست.

کیست کورتیکال کلیه چیست؟

در بسیاری از مواقع در نتیجه سونوگرافی با عبارت کیست کورتیکال روبرو شده ایم، که در واقع همان کیست کلیه است که در خارج از کلیه تشکیل می شود. کیست کورتیکال اغلب عوارضی ندارد و خوش خیم است. افراد مسن بیشتر مبتلا به کیست کلیه می شوند و با گذشت زمان، کیست بزرگتر خواهد شد.

کیست کورتیکال کلیه

درمان کیست کلیه

اگر کیست شما علائم یا عوارض ایجاد نمی کند، به درمان نیاز ندارید. پزشک شما ممکن است کیست ها را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، در موارد نادر که علائم دارید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.این فرایند شامل موارد زیر است:

1- پزشک به کمک سونوگرافی یک سوزن طویل را از طریق پوست وارد کیست می کند و آن را تخلیه می کند.

سونوگرافی کلیه

2- پزشک مایع کیست را آسپیره (تخلیه) می کند و پس از آن می تواند یک کیسه خالی را با محلول حاوی الکل پر کند.این کار شانس سفت شدن بافت و عود مجدد کیست را کاهش می دهد. فرسایش فضای داخلی کیست، اسکلروز نامیده می شود. در برخی موارد، یک کیست کلیه دوباره ساخته و با مایع پر می شود. پزشک شما ممکن است عمل جراحی که شامل بیهوشی عمومی و برش بزرگی است را انجام دهد. در طی این روش، جراح، یک لوله نازک و سبک به نام لاپاراسکوپ و دیگر ابزارها را برای تخلیه مایع به کیست وارد کرده و دیوار بیرونی آن را برمی دارد یا می سوزاند تا از بازگشت مجدد آن جلوگیری شود.
ممکن است لازم باشد یک یا دو روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید.

اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

کیست های کلیه انواع مختلفی دارند ولی شایع ترین آن کیست های ساده می باشد بعبارتی کیستی که فقط داخل آن مایع است. نیمی از افراد بالای 50 سال کیست کلیه دارند. کیست های ساده می توانند منفرد یا متعدد باشند و در هر جایی از کلیه ها و در هر اندازه ای بروز کنند.

کیست های ساده غالبا خطری ندارند و تا زمانی که باعث فشار بر روی کلیه و اختلال عملکرد آن و یا باعث خونریزی یا پاره شدن در اثر ضربه و حادثه نشوند، نیازی به درمان نداشته و خطری برای فرد ایجاد نمی کنند. در رابطه با اندازه کیست کلیه به صورت طبیعی باید گفت که، اندازه یک کیست ساده کلیه از نیم تا ده سانت می تواند باشد که با بزرگ شدن آن می تواند باعث ایجاد درد در فرد بیمار شود.

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (267 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر کامران دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 539 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر عزیز
    پدر بنده ۵۴ سالشونه و یک کیست کورتیکال ساده در کلیه سمت چپشون هست. اندازه کیست تقریبا ۲ در ۱.۷ سانتیمتر هستش. خاستم بدونم که ایا این کیست خطرناک هست یا خیر؟
    از طرف دیگر اینکه شاخص ESR 1 hrs در ازمایش خون برابر ۲۵ هست و شاخص‌های RDW-CV ۱۵.۲ و MCH نیز ۲۵.۳ هست. فایل ازمایش خون در پیوست ارسال شده است.
    با توجه به نکاتی که عرض شد مشکل خونی پدرم چی هست؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۴ تیر ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      خدمت دکتر عزیز
      پدر بنده ۵۴ سالشونه و یک کیست کورتیکال ساده در کلیه سمت چپشون هست. اندازه کیست تقریبا ۲ در ۱.۷ سانتیمتر هستش. خاستم بدونم که ایا این کیست خطرناک هست یا خیر؟................کیست های ساده خطری ندارند و درمان نمی خواهند
      از طرف دیگر اینکه شاخص ESR 1 hrs در ازمایش خون برابر ۲۵ هست و شاخص‌های RDW-CV ۱۵.۲ و MCH نیز ۲۵.۳ هست. فایل ازمایش خون در پیوست ارسال شده است.
      با توجه به نکاتی که عرض شد مشکل خونی پدرم چی هست؟؟...............در این خصوص با متخصص داخلی مشورت کنید

  • تصویر کاربر محمد سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1149 مشاهده پرسش
    سلام.
    خسته نباشید، دخترم 10سالش هست و تکرر ادرار گاهی همراه با درد
    تقریبا نزدیک به 5ماه هستش ک این مشکل رو داره
    2بار دکتر بردمش ک آزمایش و سونوگرافی انجام دادم مشکلی نداشت و فقط ویتامین D واسش نوشت
    بار دوم هم این داروهارو تجویز کردن سفلکس، ایمی پرامین، زینک پلاس، ارجیتال، استئوکار ک باز هم نتیجه نگرفتم
    در روز نزدیک ب 30بار دسشویی میره ک شبها بیشتر میشه
    گاهی کامل تخلیه میشه گاهی هم قطره ای فایل ازمایش هارو ارسال میکنم براتون فقط ما از وضعیت مالی خوبی برخوردار نیستم اگه امکانش هست از همین طریق بهمون مشاوره بدین خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۴ بهمن ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      نیاز به بررسی بیشتری برای پیدا کردن علت این مشکل می باشد. برای اینکه هزینه تان کمتر شود می توانید به بیمارستان های دولتی مراجعه کنید. اگر تهران هستید بیمارستان هاشمی نژاد را پیشنهاد می کنم. دخترتان بایستی هم تست نوار مثانه و هم احتمالا عکس رنگی مثانه بگیرند تا علتش مشخص شود.

  • تصویر کاربر آزاده پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 466 مشاهده پرسش
    طبق آخرین آزمایشات دفع پروتئین من 1300 شده. خواستم بدونم چه غذاهایی رو باید بخورم و چه غذاهایی رو نباید بخورم؟ ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      ابتدا بایستی عفونت ادراری را درمان و یکبار دیگر آزمایش را تکرار کنید چون در عفونت ادراری پروتئین در ادرار بالا می رود

  • تصویر کاربر علیرضا شنبه ۱۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 440 مشاهده پرسش
    عرض سلام و خسته نباشید سونوگرافی به پیوست ارسال میشود. ممنون میشم نظرتون رو هر چه سریعتر ارسال کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      با توجه به وجود ورم در کلیه چپ (هیدرونفروز) و نیز کیست حاوی سپتا در کلیه راست، در صورتیکه بیماری فشار خون و یا دیابت ندارند و در نهایت کارکرد کلیه و میزان کراتی نین خو نرمال هست بهتره سی تی اسکن شکم و لگن بدون و با تزریق ماده رنگی انجام دهند در غیر اینصورت فقط سی تی شکم و لگن بدون تزریق انجام دهند.

  • تصویر کاربر مصطفی جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 425 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خواستم بدونم تمرین کگل باعث تقویت نعوظ زودانزالی و غیره می شود ؟
    میشه یه راهنمایی بهم بکنید باید چکار کنم که همیشه از لحاظ جنسی سالم باشم و به بیماریهای دیگه دچار نشم ؟(در ضمن من در هر دو روز یکبار خودارضایی میکنم و مجردم)
    مثلا همیشه ورزش کردن دویدن - تقویت روح و روان -خوردن غذای سالم و تمرین کگل اینا مفید نیستن ؟ حقیقتش یکمی به خودارضایی اعتیاد دارم و هر دو روز این عمل رو انجام میدم بنظرتون باید ترکش کنم ؟ بیضه راست 18*42 و چپ 19*41 یه ذره کوچیک نیستن ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      آقای دکتر خواستم بدونم تمرین کگل باعث تقویت نعوظ زودانزالی و غیره می شود ؟...................................بله

      میشه یه راهنمایی بهم بکنید باید چکار کنم که همیشه از لحاظ جنسی سالم باشم و به بیماریهای دیگه دچار نشم ؟(در ضمن من در هر دو روز یکبار خودارضایی میکنم و مجردم)
      مثلا همیشه ورزش کردن دویدن - تقویت روح و روان -خوردن غذای سالم و تمرین کگل اینا مفید نیستن ؟ ..............................همین اقداماتی که فرمودید بهترین هست در واقع هرچه سالم تر زندگی کنید فعالیت جنسی بهتری خواهید داشت.
      حقیقتش یکمی به خودارضایی اعتیاد دارم و هر دو روز این عمل رو انجام میدم بنظرتون باید ترکش کنم ؟....................................بله لهتره ترک کنید
      بیضه راست 18*42 و چپ 19*41 یه ذره کوچیک نیستن ؟...............................خیر طبیعی هستند

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر