با درمان های سرطان کلیه آشنا شوید

در این مقاله مطالعه می کنید:

سرطان کلیه بیماری است که در آن رشد سلول های کلیه از کنترل خارج و تبدیل به بدخیم (سرطانی) می شوند و تومور را تشکیل می دهند. تقریبا تمام سرطان های کلیه در ابتدا در پوشش توبول های کوچک (لوله ها) در کلیه ظاهر می شوند. این نوع سرطان کلیه به کارسینوم سلولی کلیوی اطلاق می شود. آیا سرطان کلیه درمان دارد؟ خبر خوب این است که اکثر سرطانهای کلیه قبل از گسترش آنها (متاستاز) به ارگان های دور، تشخیص داده می شوند. و سرطان هایی که زود تشخیص داده می شوند به راحتی درمان می شوند. با این حال پیش از تشخیص، این تومورها می توانند به اندازه کافی بزرگ شوند.

کلیه ها دو ارگان لوبیایی شکل اند که هر کدام به اندازه یک مشت هستند و در قسمت پایین شکم در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. کار اصلی آنها تصفیه ی خون، دفع مواد زائد و تشکیل ادرار است. پزشکان علت سرطان کلیه را نمی دانند. اما برخی از عوامل شناسایی شده اند که خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می دهند. یکی از آنها سن بالای 40 سال است.

بیماری های کلیه

عوامل دیگر عبارتند از:

  • سیگار کشیدن: اگر سیگار می کشید، خطر ابتلا به سرطان کلیه در شما دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری است.
  • جنسیت: احتمال ابتلا به سرطان کلیه در مردان دو برابر زنان است.
  • چاقی: اضافه وزن باعث تغییر میزان هورمون ها می شود و احتمال خطر ابتلا را افزایش می دهد.
  • استفاده از داروهای ضد درد: اگر برای مدت زمان طولانی از این داروها استفاده شود که شامل داروهای بدون نسخه علاوه بر داروهای تجویزی است.
  • داشتن بیماری های خاص: داشتن بیماری پیشرفته کلیه یا دیالیز طولانی مدت، و درمان کلیه های از کار افتاده
  • داشتن برخی بیماری های ژنتیکی: مانند بیماری فون هیپال-لینداو (VHL) یا کارسینوم سلولهای پاپیلاری کلیوی
  • سابقه خانوادگی سرطان کلیه:اگر کسی در خانواده شما سرطان کلیه دارد، احتمال  مبتلا شدن به این بیماری در آن خانواده افزایش میابد مخصوصا خواهر یا برادر
  • مواد شیمیایی خاص:در معرض مواد شیمیایی مانند آزبست، کادمیوم، بنزن، حلال های آلی یا علف کش های خاص میتواند احتمال مبتلا شدن به این بیماری را افزایش دهد.
  • فشار خون بالا: پزشکان نمی دانند که آیا فشار خون بالا باعث افزایش خطر است یا داروهای مورد استفاده برای درمان آن
  • نژاد: خطر در سیاه پوستان کمی بالاتر از سفید پوستان است. دلیل آن مشخص نیست.
  • لنفوم: دلیل افزایش خطر آن مشخص نیست.

داشتن این عوامل خطر به این معنی نیست که شما سرطان کلیه خواهید گرفت. برعکس آن نیز صادق است شما می توانید هیچ یک از عوامل پر خطر بالا را نداشته باشید ولی به سرطان کلیه مبتلا شوید.

درد کیست کلیه

علائم سرطان کلیه چیست؟

در بسیاری از موارد، افراد ممکن است نشانه های اولیه سرطان کلیه را نداشته باشند و همانطور که تومور بزرگتر می شود، ممکن است علائم ظاهر شوند. ممکن است یک یا چند مورد از این علائم  را داشته باشید:

  • درد در پهلو که از بین نرود.
  • خون در ادرار
  • توده ای در پهلو یا شکم
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن بی دلیل
  • تبی که هفته ها طول بکشد و به علت سرماخوردگی یا عفونت دیگری نباشد
  • خستگی شدید
  • کم خونی
  • تورم در قوزک پاها یا پاها
  • سرطان کلیه که به سایر قسمتهای بدن گسترش می یابد، ممکن است علائم دیگری مانند موارد زیر داشته باشد:
  • تنگی نفس
  • ✅ سرفه ی حاوی خون
  • ✅ درد استخوان

کلیه

چگونه می فهمم سرطان کلیه دارم؟

شاید علائم سرطان کلیه مانند درد پهلو، کاهش وزن یا خستگی شدید داشته باشید. یا شاید پزشک شما در طول معاینه ی معمول توده ای پیدا کند، یا نشانه ای از سرطان کلیه در طی یک آزمایش برای یک بیماری دیگر، یافت شود. صرفنظر از این، برای تایید تشخیص سرطان کلیه، به یک معاینه کامل پزشکی، شرح حال و آزمایش نیاز دارید.

پزشک، شکم و پهلو را برای یافتن توده لمس می کند و تب و فشار خون بالا را از میان عوامل دیگر بررسی می کند. شما همچنین به سوالاتی درمورد عادت های سلامت، هر گونه بیماری قبلی و نوع درمان آن پاسخ خواهید داد. برای تشخیص سرطان کلیه، پزشک همچنین یک یا چند آزمایش را انجام می دهد که عبارتند از:

✔️ آزمایش ادرار برای یافتن خون در ادرار یا علائم مشکلات دیگر انجام می شود.

✔️ آزمایش خون برای نحوه ی عملکرد کلیه ها انجام می شود.

✔️ پیلوگرام داخل وریدی (IVP)، شامل عکسبرداری از کلیه ها با اشعه ی ایکس بعد از تزریق ماده ی حاجب رنگی است که در سیستم ادراری پخش می شود و هر توموری را نمایان می کند.

✔️ سونوگرافی، با استفاده از امواج صوتی، تصویری از کلیه ها ایجاد می کند و اگر تومور جامد یا تجمع مایع وجود داشته باشد دیده می شود.

✔️ سی تی اسکن با استفاده از اشعه ایکس و یک کامپیوتر برای ایجاد یک سری عکس های دقیق از کلیه ها استفاده می شود و ممکن است نیاز به تزریق ماده ی حاجب باشد. سی تی اسکن جایگزین اصلی پیلوگرام و سونوگرافی است که برای تشخیص سرطان کلیه استفاده می شود.

✔️ تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) از مغناطیس قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر دقیق از بافت نرم در بدن استفاده می کند. برای ایجاد تصاویر بهتر، ممکن است نیاز به تزریق یک ماده ی حاجب باشد.

✔️ آرتریوگرام کلیوی، این تست برای ارزیابی خون رسانی به تومور استفاده می شود. این تست اغلب انجام نمی شود، اما ممکن است به تشخیص تومورهای کوچک کمک کند. البته کاربردها ی دیگری نیز دارد.

کلیه

بر خلاف بسیاری از سرطان های دیگر، پزشک شما ممکن است در مورد تشخیص سرطان کلیه بدون بیوپسی مطمئن باشد. گاهی اوقات بیوپسی برای تأیید تشخیص انجام می شود. یک پزشک ممکن است از بیوپسی سوزنی برای برداشتن نمونه از بافت استفاده کند که سپس در زیر میکروسکوپ برای یافتن سلولهای سرطانی مورد بررسی قرار می گیرد. بیوپسی ممکن است درجه ی سرطان را نیز مشخص کند (سرطان تا چه حد خطرناک و مهاجم است). اغلب جراح کل تومور را برمی دارد و سپس نمونه ای از بافت، مورد بررسی قرار می گیرد.

ممکن است پزشک بعد از تشخیص سرطان کلیه آزمایش های دیگری برای وجود یا عدم وجود متاستاز انجام دهد. وقتی که سرطان از جایی که برای اولین بار آغاز شده به ارگان های دیگر گسترش یابد، متاستاز داده است. . ممکن است به یک سی تی اسکن یا MRI نیاز داشته باشید. عکس ساده ی قفسه سینه می تواند نشان دهد که آیا سرطان به ریه های شما گسترش یافته است یا خیر. اسکن استخوان می تواند ببیند که آیا سرطان به استخوان های شما متاستاز داده یا نه. این آزمایشات به پزشک کمک خواهد کرد که مرحله سرطان کلیه را تعیین کند.

 درمان سرطان کلیه چیست؟

هنگامی که سرطان کلیه و مرحله ی آن تشخیص داده شد، شما و دکترتان می توانند برای درمان برنامه ریزی کنید. ممکن است بخواهید اطلاعاتی را جمع آوری کنید تا در مورد تصمیم خود بیشتر آگاه شوید. پزشک ممکن است شما را به متخصص اورولوژی، یک متخصص سرطان شناسی یا رادیوتراپی یا یک جراح برای درمان ارجاع دهد.سرطان کلیه یکی از شایعترین سرطان هایی است که خود به خود بهبود میابد ،با این حال شیوع این حال بسیار کم است (0.5%).

چندین نوع درمان استاندارد برای سرطان کلیه در اینجا آورده شده است. در بیشتر موارد، عمل جراحی اولین قدم است. حتی اگر با جراحی تمام تومور برداشته شود، پزشک ممکن است یک درمان اضافی را برای کشتن هر سلول سرطانی باقی مانده که نمی تواند دیده شود، ارائه دهد.

سرطان کلیه و روش جراحی برای درمان آن

از انواع اصلی جراحی برای سرطان کلیه میتوان به 3 روش زیر اشاره کرد. انتخاب نوع جراحی بستگی به پیشرفت سرطان دارد.

1- نفرکتومی رادیکال

در این روش کلیه، غده فوق کلیه و بافت اطراف و همچنین اغلب گره های لنفاوی مجاور را برمی دارند. این شایع ترین جراحی برای سرطان کلیه است و اکنون می توان از طریق یک برش کوچک با لاپاروسکوپی (برش در دیواره ی شکم) این کار را انجام داد.

2- نفرکتومی ساده

در این روش فقط کلیه برداشته می شود.

3- نفرکتومی جزئی

در این روش تومور کلیه را همراه با برخی از بافتهای اطراف آن برمی دارند. این روش برای بیماران با تومورهای کوچک (کمتر از 4 سانتیمتر) و یا آن دسته از بیمارانی که انجام نفرکتومی رادیکال ممکن است به کلیه دیگر آنها آسیب برساند، انجام می شود.

تنها با یک بخش از یک کلیه تا زمانی که عملکرد خود را حفظ کند می توان زندگی کرد. اگر جراح هر دو کلیه را بردارد یا اگر هر دو کلیه کار نکنند، شما به یک دستگاه برای تصفیه ی خون (دیالیز) و یا یک کلیه ی جدید (پیوند کلیه) نیاز دارید. پیوند کلیه زمانی امکان پذیر است که سرطان محدود به کلیه باشد و متاستاز نداده باشد و کلیه ی اهدایی در دسترس باشد.

اگر جراحی نتواند سرطان کلیه شما را درمان کند، پزشک ممکن است گزینه ی دیگری برای کمک به از بین بردن تومور پیشنهاد کند.

1-کریوتراپی

که درآن از سرما برای کشتن تومور استفاده می کند.

2-رادیوفرکوسی

در این روش از امواج رادیویی با انرژی بالا برای از بین بردن تومور استفاده می کند.

3- آمبولیزیسیون شریان

شامل قرار دادن مواد داخل یک شریان که به کلیه می رسد و باعث قطع جریان خون تومور می شود، است. این روش ممکن است برای کمک به کوچک کردن تومور قبل از عمل انجام شود.

شیمی درمانی

پرتو درمانی برای سرطان کلیه

اغلب برای کاهش علائم سرطان کلیه یا در بیمارانی که نمی توانند عمل جراحی انجام دهند، استفاده می شود. این درمان با اشعه های پر انرژی ایکس یا انواع دیگر اشعه سلول های سرطانی را می کشد یا رشد آنها را متوقف می کند. پرتودرمانی بیرونی، از یک دستگاه خارج از بدن اشعه را به سلول های سرطانی می فرستد.

شیمی درمانی برای سرطان کلیه

این درمان با استفاده از دارو، سلول های سرطانی را می کشد یا از تکثیر آنها جلوگیری می کند. شیمی درمانی برای سرطان کلیه به جز در مورد خاص سرطانهای مختلف سارکوم (نوعی بدخیمی که بافت همبند را درگیر می کند) نسبت به درمان های دیگر کمتر موثر است.

چگونه می توانم از ابتلا به سرطان کلیه جلوگیری کنم؟

از آنجا که پزشکان علل سرطان کلیه را نمی دانند، مشخص نیست که چگونه از این بیماری جلوگیری شود. با این حال، عوامل خاصی با سرطان کلیه مرتبط هستند، بنابراین می توانید اقدامات خاصی را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید مثل: ترک سیگار، حفظ وزن مناسب، کنترل فشار خون و جلوگیری از در معرض مواد شیمیایی مضر قرا رگرفتن.

دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

 

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.7/5 - (39 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ثانی چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 466 مشاهده پرسش
    باسلام .بیمار مبتلا به کارسینوم کلیه با متاستاز به ریه و یک توده کوچک در کبد ، قرص سونیتیب ۵۰ میلی گرم به مدت ۱۵ روز مصرف کرده ، دچار بی اختیاری ادرار ، گیجی بیش از حد و عدم تعادل در راه رفتن و هذیان گاهی اوقات شده است آیا این از عوارض قرص است یا تشدید بیماری لطفا پاسخ دهید . باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۶ مهر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      هم میتونه از عوارض دارویی باشه و هم ناشی از پیشرفت بیماری. لذا در صورت صلاحدید پزشک معالج شان توصیه می کنم چند روزی دارو را موقتا قطع کنید تا مشخص شود عارضه ی دارویی است یا بدلیل پیشرفت بیماری است.

  • تصویر کاربر کیمیا سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 373 مشاهده پرسش
    سلام، من حدودا ٣ هفته پیش با درد خفیف چرخشي اطراف ناف و پهلو بهتون مراجعه کردم و برام آزمایش خون نوشتید، آزمایش رو به تازگي انجام دادم و میخوام جوابش رو بهم بگید. البته هنوز هم درد دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۲۴ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      این برگ آزمایش که فرستادید کاملا طبیعی است پیشنهاد می کنم به متخصص گوارش هم مراجعه و از نظر مسایل گوارشی نیز بررسی شوید

  • تصویر کاربر امیرعلی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 401 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید عموی من سرطان کلیه داره تو تبریز عمل کردن یکی از کلیه هاشو برداشتن ولی شیمی درمانی نکردن که کار از کار گذشته و تا چند هفته زنده نمیمونه اقای دکتر به نظرتون میشه براش کاری کرد یه امیدی هست که بیارن تهران؟ سنشون ۵۲ سال دارن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      امکانات تهران بیشتر از تبریز نیست و اگر بشه کاری برایشان کرد در همان تبریز قابل انجام دادنه

  • تصویر کاربر سینا دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 397 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما اقای دکتر بنده 20 سالمه وقتی ادرار را از مثانه تخلیه میکنم در ابتدا فشار ان خیلی زیاداست اما در اخرقطره قطره میشود باید سه ثانیه ای صبر کنم تا ادرار جمع شود و بعد تخلیه کنم احساس میکنم که چندین قطره در مجرا باقی مانده است وقتی که جایی می نشینم ان چند قطره خارج میشود ودر سر الت احساس سردی میکنم که باگذشت چند دقیقه بهتر میشوم ولی سوزش ادرار ندارم به یک متخصص داخلی مراجعه کردم که برایم قرص های تورلین. سیپروتد.اکسی توتیین نوشت .بامصرف سیپروتد احساس بدتر شدن میکردم و بر خلاف ان با مصرف اکسی توتیین احساس میکردم که مشکل برطرف میشود قرص هارا تا9روز مصرف کردم ولی دوباره مثل قبل شدم. با تشکر فراوان از پاسخ شما.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۶ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام بدون معاینه نمی توانم نظری بدهم و تشخیص یا درمانی را مطرح کنم. توصیه می کنم برای معاینه و در صورت نیاز انجام بررسی لازم حضورا به پزشک ارولوژیست مراجعه کنید.

  • تصویر کاربر کریم شنبه ۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 363 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما دکتر گرامی بنده 53 سالمه دو عدد کیست به قطر 62 و34 درکلیه راستم موجوده و خوشبختانه هر دو کلیه ام سنگ ندارند و هیچگونه مشکل ادراری ندارم بعضی وقتها کلیه راستم که کیست داره از پشت کمرم کمی درد داره خیلی کم آیا بنظرت این اندازه کیست الان جهت خالی کردن یابرداشتن احتیاج به جراحی دارند؟ باید تا چه اندازه بشوند تا جراحی یا خالی کردن آنها اقدام کنم چون سال بسال بزرگتر می‌شوند ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۳ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کیست تازمانی که باعث درد و دیگر علائم نشده باشد یا فشار قابل توجهی به کلیه وارد نکرده باشد نیازی به درمان ندارد صرف نظر از اندازه کیست

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر