توده بیضه نشانه چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

عکس توده در بیضه به چه شکل است؟ علت به وجود آمدن کیست بیضه چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.  توده بیضه یک وضعیت نسبتا شایع است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. توده های بیضه ممکن است در مردان، پسران نوجوان یا کودکان رخ دهد و یک یا هر دو بیضه چپ و راست را درگیر کند. توده بیضه نشانه هایی از مشکلات مربوط به بیضه ها هستند و ممکن است ناشی از آسیب یا یک مشکل جدی پزشکی باشند. همه توده ها بیانگر سرطان بیضه نیستند.

اکثر توده ها به علت شرایط خوش خیم یا غیر سرطانی هستند و معمولا نیاز به درمان ندارند. با این حال، پزشک باید هر گونه تغییرات در بیضه ها، به خصوص توده یا تورم را بررسی کند. مطالعه ای که نشان دهنده مزایا یا آسیب در اثر معاینه بالینی بیضه باشد، وجود ندارد. انجام معاینات ماهانه بیضه در مردان یک موضوع بحث برانگیز است. با این حال، اگر متوجه چیزی غیرمعمول شدید، به پزشک برای معاینه بیضه مراجعه کنید تا مشکلات بالقوه سریعا درمان شوند. 

علائم توده بیضه

تقریبا تمام توده های بیضه موجب تورم و تغییر در بافت بیضه می شوند. علائم دیگر بسته به علت اصلی توده بیضه متفاوت است.

علت به وجود آمدن کیست بیضه

همانطور که ذکر شد کیست بیضه بسته علل بروز آن می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. علل متعددی برای توده های بیضه وجود دارد که شامل آسیب، نقایص باروری، عفونت و سایر عوامل است. علل عمده وجود توده در بیضه عبارتند از:

– واریکوسل

واریکوسل
واریکوسل

شایع ترین نوع توده بیضه است. طبق کالج پزشکی Weill Cornell، در یک نفر از هر هفت مرد اتفاق می افتد. رگهای بزرگ شده در بیضه ها باعث توده واریکوسل می شوند و بعد از بلوغ بیشتر قابل توجه می شوند که به علت افزایش جریان خون در بیضه های کامل رشد کرده است.

به ندرت علائم ایجاد می کند. در صورت ایجاد علائم، بیضه آسیب دیده ممکن است سنگین تر از بیضه مقابل باشد یا توده ممکن است مانند یک کیسه کوچکی از کرم ها باشد.

– هیدروسل

تشکیل مایع در بیضه ها باعث هیدروسل می شود. در یک تا دو نفر از هر 100 نوزاد پسر تازه متولد شده دیده می شود. نوزادان نارس خطر بالایی برای هیدروسل دارند. هیدروسل در نوزادان بدون درد است، اما در پسران و مردان مسن تر می تواند فشار شکمی ایجاد کند و همچنین باعث تورم قابل مشاهده بیضه ها می شود.

– کیست بیضه یا اسپرماتوسلهیدروسل

کیست اپیدیدیمال زمانی اتفاق می افتد که لوله بلند و پیچ خورده در پشت بیضه ها به نام اپی دیدیم پر از مایع می شود و نمی تواند تخلیه شود. اگر حاوی اسپرم باشد، اسپرماتوسل گفته می شود. این فرم از توده بیضه بسیار رایج است و اغلب خود به خود برطرف می شود. کیست بیضه یا اسپرماتوسل معمولاً در اپیدیدیم رشد می کنند و اغلب بدون درد هستند. در برخی از مردان، یک بیضه ممکن است سنگین تر از حد طبیعی باشد.

– عفونت

ممکن است موجب درد بیضه ، تورم یا حساسیت در لمس در یک یا هر دو بیضه شود. همچنین می تواند باعث تب، تهوع و استفراغ شود.

– تورشن یا پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه

تورشن یا به علت پیچ خوردن بیضه ها ایجاد می شود که معمولا به علت آسیب یا تصادف است. این بیماری اغلب در پسران بین 13 تا 17 ساله اتفاق می افتد، اما می تواند مردان را در تمام سنین تحت تاثیر قرار دهد. یک اورژانس پزشکی است که نیازمند بررسی فوری و درمان است.

پیچ خوردگی بیضه گرچه می تواند خود به خود رخ دهد، اما معمولا به علت آسیب ایجاد می شود و اورژانس پزشکی است بسیار دردناک بوده و علائم زیر را دارد:

  • تب
  • تکرر ادرار
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تورم اسکروتوم
  • موقعیت غیر طبیعی بیضه که ممکن است بالاتر از حد معمول یا زاویه دار باشد.

توده ی ناشی از سرطان بیضه می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

✔️ درد مبهم در شکم یا کشاله ران

✔️ تورم یا حساسیت در سینه ها

✔️ سنگینی در اسکروتوم

✔️ تجمع ناگهانی مایع در اسکروتوم

سرطان بیضه

برخی از توده ها نشان دهنده رشد سرطان بیضه است. به طور مثال یک علت سفت شدن بیضه می تواند سرطان بیضه باشد. فقط پزشک می تواند تعیین کند که یک توده سرطانی است. به طور کلی سرطان بیضه رایج نیست، اما شایعترین نوع سرطان در مردان آمریکایی بین 15 تا 34 ساله است.

اپیدیدیمیت و ارکیت

اپیدیدیم ساختاری بالای بیضه است که اسپرم ذخیره می کند. اپیدیدیمیت التهاب اپیدیدیم است. عفونت باکتریایی اغلب باعث آن است که شامل برخی از عفونت های منتقل شونده از راه جنسی (STIs)، مانند گونوره یا کلامیدیا است. عفونت همچنین باعث ارکیت می شود که التهاب بیضه است. باکتری یا ویروس اوریون می تواند باعث عفونت شود.

فتق

فتق زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از کشاله ران بیرون می آید و باعث بزرگ شدن اسکروتوم (کیسه بیضه) می شود.

تشخیص علت غده در بیضه

یکی از روش های معاینه غده یا توده داخل بیضه، معاینه فیزیکی است. در معاینه فیزیکی موارد زیر بررسی می شود:

  • اندازه هر بیضه
  • محل قرار گرفتن توده یا غده در بیضه
  • بررسی دردناک بودن بیضه در هنگام لمس کردن آن
  • سفت بودن یا نرم بودن بیضه.

توده های نرم ممکن است بر اثر هیدروسل یا عفونت ایجاد شده باشند اما توده های سفت ممکن است به علت سرطان بیضه یا موارد دیگری ایجاد شوند. تست عفونت از طریق آزمایش ادرار یک سوآب که مایع پیشابراه را از بدن خارج می کند انجام می شود. البته باید بدانیم هر توده ای در بیضه سرطان نیست و برای تعیین دقیق تر روش درمان ممکن است سونوگرافی نیز نیاز باشد.

دکتر محمد جباری متخصص کلیه

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (183 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ر- دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 1945 مشاهده پرسش
    باسلام چناب دکتر من 40 سالمه و اندازه آلتم 10 سانت است بخدا اینکه آلتم کوچک است اعصابم داغونه و خیلی ناراحتم از بعضی داروها و لارجرباکس استفاده کرده ام جواب نداده و به هیچی دیگه اطمینان ندارم فقط شما میتوانید کمکم کنید شما رو به خدا ازین ناراحتی نجاتم بدین و راه درست افزایش سایز رو بهم نشون بدین خواهش میکنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۱ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      سایز آلت بالای 9 سانت طبیعی است و متاسفانه راه استاندارد و قابل قبول و رضایت بخشی برای افزایش سایز چه بوسیله دارو، چه روش های کششی (مثل پنیمور، لارجر باکس و وکیوم) و چه جراحی وجود ندارد
  • تصویر کاربر مهزیار جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 583 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    سایز آلت من در حالت نعوض 10 سانتی متر می باشد
    البته شاید بگید 10 سانت مشکلی ایجاد نمی کند
    اما من به دلیل کوچکی نمیتونم زیاد در رابطه راضی باشم
    آیا می توانم آن را بزرگ کنم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۵ بهمن ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      همانطور که خودتان فرمودید 10 سانت نرمال محسوب می شود و در میزان لذت جنسی تاثیر ندارد و تاثیر آن بیشتر روانی است ولی متاسفانه هیچ دارویی روی افزایش سایز آلت تاثیر ندارد ضمن اینکه راه مطلوب و رضایت بخش و قطعی و همچنین بدون عارضه ای برای افزایش سایز آلت وجود ندارد روش های کششی مثل وکیوم و روش های جراحی وجود دارند اما هر کدام معایب و بعضا عوارضی دارند و در نهایت رضایت فرد را جلب نمی کنند. لذا این روش ها برا ی افرادی که سایز نرمالی دارند توصیه نمی شود
  • تصویر کاربر محسن سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من همون پسری هسم که گفتم 18 سالمه واستمنا رو ترک کردم و در15.20ثانیه هنگام استمنا منی از من خارج میشه. میشه راهی واسم بگین که از سلامت جنسی و باروری مشکلی ندارم چون از لحاظ فکری خیلی وسواس شدم و همش میگم که دچار زود انزالی و عقیم شدم.ایا واقعا ممکنه که مشکلی جنسی در من وجود داشته باشه? ایا شما ازمایشی مانند ارضا شدن و ریختن منی در تشت پر از اب برای عقیمی قبول دارید? ممنون که حوصله کردین. اگه ممکنه واضح توضیح بدین. با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۶ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      برای ارزیابی توان باروری تان تصیه می کنم آزمایش اسپرم انجام دهید. زود انزالی در مردان امری شایع است و جای نگرانی ندارد و به موقعش با دارو می توان آنرا کنترل کرد
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 138 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    حدود یک هفته است که روی خود بیضه راستم یک غده نخود مانند ونسبتا سفت بوجود آمده که دقیقا نقطه مقابل محلیه که رگ ها به بیضه وصل شده حالت عادی دردی نداره ولی با لمس وفشار درد میگیره یا درصورت برخورد به کشاله ران درد میگیره
    میخواستم بدونم درمان خاصی میخواد ؟ مشکل خاصی ایجاد میکنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      ممکنه کیست سر اپیدیدیم یا التهاب سر اپیدیدیم باشد برای تشخیص نیاز به معاینه و شاید سونوگرافی است ولی در کل اگر درد پیشرونده نباشد و ضایعه بزرگتر نشود درمان خاصی نیاز ندارد و مشکل خاصی نیست.

  • تصویر کاربر رضا یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 144 مشاهده پرسش
    سلام ۲۳ سالمه بعداز تحریک جنسی درد در بیضه و زیر شکم شروع میشود و بالای بیضه ها مثل توده ای سفت میشود و بعد از یک ساعت هم توده برطرف می شود و هم درد قطع میشود اگر ممکن است راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ شهریور ۱( 1 سال پیش)

      سلام

      اینحالت معمولا ناشی از اسپاسم طناب بیضه می باشد و ممکن است با ورزش یوگا یا قرص بکلوفن بتدریج برطرف شود گرچه من ورزش را پیشنهاد می کنم.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر