خطرناکترین بیماریهای مقاربتی در مردان

در این مقاله مطالعه می کنید:

عفونت های مقاربتی که با عنوان بیماری های مقاربتی یا آمیزشی نیز شناخته می شوند، دسته ای از بیماری ها هستند که در طی رابطه جنسی از یک فرد به فرد دیگر منتقل می شوند. این نوع عفونت می تواند از طریق واژن، رابطه جنسی دهانی و نیز رابطه جنسی مقعدی منتقل شود. برخی عفونت های مقاربتی ممکن است حتی از طریق سرنگ های آلوده غیر استریل، از مادر به بچه در هنگام زایمان یا شیردهی و حتی در انتقال خون، به فرد منتقل شوند.

خطرناکترین بیماریهای مقاربتی در مردان، ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) است که منجر به ایدز می شود. سایر STDهای ویروسی غیرقابل درمان شامل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، هپاتیت B و تبخال تناسلی است که نسبت به ایدز، خطر کمتری دارند.

عفونت های مقاربتی هزاران سال است که وجود دارند. اندام های جنسی عموما مرطوب و گرم بوده و در نتیجه محیط مناسبی برای رشد مخمرها، ویروس ها و باکتری ها می باشند. میکروارگانیسم هایی که بر روی پوست یا غشای مخاطی نواحی جنسی زنانه یا مردانه وجود دارند، می توانند از طریق منی، ترشحات واژن یا خون، یا تماس پوست با پوست منتقل شوند.

بیماری مقاربتی

برخی از بیماری های مقاربتی عبارتند از:

  • شانکروئید
  • شپش روی موهای ناحیه تناسلی
  • هرپس تناسلی
  • زگیل تناسلی یا ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)
  • هپاتیت B
  • ویروس نقص ایمنی انسان و سندروم نقص ایمنی اکتسابی (HIV و AIDS)
  • عفونت انگلی
  • قارچ
  • بیماری التهاب لگن (PID)
  • سفلیس، سوزاک
  • تریکوموناس

عفونت ها و بیماری های مقاربتی به آسانی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده مثل کاندوم، قابل انتقال هستند. اگر چه برخی عفونت ها می توانند از طریق رابطه جنسی منتقل شوند، اما در دسته عفونت های مقاربتی در نظر گرفته نمی شوند. برای مثال، مننژیت می تواند از طریق تماس جنسی انتقال یابد، اما معمولا افراد به دلایل دیگری دچار این بیماری می شوند، بنابراین مننژیت جز بیماری های مقاربتی محسوب نمی شود.

سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که هر روزه در سطح جهان، بیش از یک میلیون بیماری مقاربتی جدید رخ می دهد.  که در مقایسه با مسن تر ها، افرادی که بین سن 15 تا 24 سال هستند، در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به بيماريهاي مقاربتي می باشند. با اينحال، سرعت و پیشرفت عفونت های مقاربتی در افراد مسن نیز در حال افزایش است.

برای بیماری های مقاربتی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در این زمینه پزشک اورولوژی بهترین گزینه است زیرا بیماری های مقاربتی اکثرا جنسی و در ارتباط با ناحیه تناسلی هستند و پزشک اورولوژی، بهتر از هر تخصص دیگری با این ناحیه آشنایی دارد و مراحل درمان را به درستی و بدون صدمه زدن به ناحیه تناسلی انجام میدهد.

بیماری های مقاربتی رایج

در ادامه، به برخی از رایج ترین بیماری های مقاربتی می پردازیم:

#کلامیدیا

به عنوان عفونت کلامیدیال نیز شناخته می شود. این بیماری یک عفونت مقاربتی است که توسط کلامیدیا تراکوماتیس (C. trachomatis)، باکتری که به طور گسترده ای انسان را آلوده می کند، ایجاد می شود. کلامیدیا رایج ترین دلیل عفونی ایجاد بیماری های مقاربتی در جهان است که منجر به ایجاد STI باکتریایی نیز می شود.

مطابق با پژوهش های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها، در سال 2015، 3 درصد از دختران در محدوده ی سنی 15 تا 19 سال به کلامیدیا مبتلا بودند. زنان مبتلا به کلامیدیا معمولا  علائم خاصی ندارند. اگر علائمی وجود داشته باشد، اختصاصی نبوده و ممکن است شامل موارد زیر میباشد:

✔ کیست

✔ تغییر در ترشح واژن

✔ درد خفیف در ناحیه پایینی شکم

اگر کلامیدیا بدون درمان رها شود، ممکن است منجر به ایجاد نشانه ها و علائم وخیم تری مانند: درد لگن، رابطه جنسی دردناک به طور متناوب یا همیشگی و نیز خونریزی بین دوره های قاعدگی شود.

زگیل تناسلی

#شانکروئید

شانکروئید به عنوان شانکر نرم نیز شناخته می شود. یک عفونت باکتریایی است که توسط باکتری های فاسد استروپتو باسیلوس هوموفیلوس دوکری ایجاد شده و با علامتی همچون ایجاد زخم های دردناک در ناحیه تناسلی شناخته می شود. این بیماری، فقط از طریق تماس جنسی منتقل می شود.

سرعت پیشرفت این بیماری در کشورهای توسعه یافته بسیار پایین است، این در حالی است که در کشورهای جهان سوم، خصوصا در بین بردگان جنسی و برخی گروه هایی که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی از سطح پایین خدمات زندگی برخوردار هستند، سرعت رشد بالاتری دارد که مهم ترین علل آن می تواند عدم دسترسی به خدمات سلامتی، احساس شرم و خجالت در کمک گرفتن و مراجعه به پزشک، عدم آگاهی از سلامت جسمی و سایر فاکتورها باشد. شانکروئید خطر ابتلا به HIV را افزایش داده و HIV نیز خطر شانکروئید را به مراتب بیشتر می کند.

علائم بیماری شانکروئید

در یک تا دو هفته پس از آلوده شدن، در بدن بیمار، نوعی زخم ایجاد می شود که البته در ابتدا تنها به شکل یک برآمدگی می باشد. این زخم که می تواند از 8.1 اینچ تا 2 اینچ طول داشته باشد، بسیار دردناک بوده و حاشیه تونل مانند و موادی به رنگ های زرد و خاکستری در پایه خود ایجاد می کند. اگر پایه زخم خراشیده شود، خون ریزی نیز اتفاق می افتد.

تعداد این زخم ها در زنان حداقل چهار مورد و  در مردان یک زخم است. مردان علائم کمتر و با شدت پایین تری دارند. زخم ها به طور معمول در چاله هایی در پشت گلنس (نوک آلت تناسلی) در مردان ختنه نشده یا در زنان در لابیا مینور یا همان لب کوچک (تا خوردگی کوچک داخلی در فرج) یا در fourchette (تا خوردگی کوچک در پشت فرج) ایجاد می شوند.

شانکروئید با 7 روز مصرف اریترومایسین، آزیترومایسین بصورت تک دوز یا سیفتریوکسون تک دوز درمان می شود. که البته برای مصرف دقیق دارو حتما می بایست به متخصص اورولوژی مراجعه شود.

#شپش

شپش تناسلی، به طور اولیه در تماس جنسی منتشر می شود. حیوانات خانگی هیچ نقشی در انتقال شپش انسانی ندارند. شپش به موهای تناسلی متصل شده و ممکن است گاهی در زیر بغل، ریش، مژه ها و ابروها نیز دیده شود. این شپش ها از خون انسان تغذیه می کنند.

#هرپس تناسلی یا تبخال تناسلی

این نوع از عفونت مقاربتی، توسط ویروس هرپس سمپلکس (HSV) ایجاد می شود. ویروس به پوست، سرویکس یا دهانه ی رحم، اندام های تناسلی و برخی بخش های بدن می چسبد. دو نوع از این ویروس وجود دارد:

✔ هرپس نوع 1

✔ هرپس نوع 2

تبخال جز بیماری های مقاربتی مزمن و مادام العمر هست. تعداد بسیاری از افراد آلوده شده، علائم خاصی نداشته و در مورد بیماری خود هیچ اطلاعی ندارند. ویروس تبخال تناسلی (HSV) به راحتی در طی تماس جنسی انتقال می یابد. عمدتا، انتقال هرپس نوع 2 از طریق تماس جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی اتفاق می افتد. در عمده مواقع، ویروس پس از وارد شدن به بدن انسان، پنهان باقی می ماند، به عبارتی هیچ علائمی وجود ندارد.

اما برخی از علائم و نشانه های هرپس تناسلی در صورت وجود می تواند شامل موارد زیر باشند:

  • تاول و زخم در سرویکس یا دهانه ی رحم
  • ترشح واژینال
  • درد در هنگام ادرار
  • تب
  • عدم سلامت عمومی بدن
  • تاول و زخم در اطراف دهان (نوع 1 هرپس)

علاوه بر موارد فوق، ممکن است تاول های قرمز رنگ و دردناکی در ناحیه خارجی تناسلی، رکتوم، ران و باسن دیده شوند.

کلیتوروپلاستی

#هپاتیت B

بیماری مقاربتی است که به واسطه ویروس هپاتیت B ایجاد می شود. این بیماری در تماس با مایع منی، خون و سایر مایعات آلوده بدن رخ می دهد. این بیماری در صورت داشتن رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده از سرنگ غیراستریل، جراحت تصادفی با یک ابزار تیز، نوشیدن شیر از مادر مبتلا یا گاز گرفته شدن توسط یک انسان آلوده می تواند منتقل شود.

در هپاتیت B، کبد بیمار متورم شده و می تواند آسیب کبدی جدی را به دنبال داشته باشد که ممکن است در نهایت منجر به سرطان شود. در برخی شرایط، بیماری می تواند وارد فاز مزمن شود. مراکز انتقال خون، همیشه عدم آلوده بودن خون فرد دهنده به ویروس هپاتیت B را بررسی می کنند.

#بیماری HIV و AIDS

 HIV ویروس نقص ایمنی انسان است، ویروسی است که منجر به AIDS (سندروم نقص ایمنی انسان) می شود. به طور ساده می توان گفت که HIV یک ویروس بوده در حالیکه AIDS بیماری است. هنگامی که فرد، مبتلا به AIDS می شود، سیستم ایمنی وی تغییر کرده و حساسیت بیشتری نسبت به عفونت و بیماری ها پیدا می کند. در فاز پیشرفته بیماری، میزان این حساسیت افزایش می یابد.

ویروس، در مایعات بدن فردی که حامل HIV است، از جمله: مایع منی، خون، شیر مادر و مایعات واژینال وجود دارد. HIV می تواند از طریق تماس جنسی (واژینال، دهانی یا مقعدی)، انتقال خون، شیردهی، زایمان و استفاده از سرنگ مشترک آلوده، منتقل شود.

#ویروس پاپیلومای انسانی

شایع ترین ویروسی است که از طریق جنسی منتقل می شود. بیش از 100 نوع HPV وجود دارد که 40 نوع از آنها می توانند نواحی جنسی را تحت تاثیر قرار دهند، علاوه بر این گاهی این نوع ویروس در دهان یا گلو نیز دیده می شود. انواعی از HPV که بر روی نواحی جنسی تاثیر می گذارند، پاپیلومای انسانی نامیده می شوند که خود را به صورت زگیل تناسلی در مردان و زنان نشان می دهد.

عفونت با HPV می تواند منجر به موارد زیر شود:

-رشد غیر نرمال و تغییر سلولهای سرویکس که به طور اساسی خطر ایجاد سرطان سرویکس یا سرطان دهانه رحم را افزایش می هد.

-زگیل تناسلی، که از رایج ترین بیماری های مقاربتی در اکثر کشورهای در حال توسعه است.

-HPV به طور عمده از طریق مقاربت واژینال یا مقعدی منتقل می شود. با این حال، رابطه جنسی دهانی و تماس نواحی جنسی با یکدیگر (بدون دخول) نیز می تواند یکی از راه های انتقال باشد.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.2/5 - (6 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر هادی چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 94 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    بنده چندی پیش خدمتتان مراجعه داشتم
    تعدادی عکس برایتان ارسال کردم نظرتان در مورد این ضایعات چیست ؟ ایا زگیل هستن ؟اگر در هر شرایط چه زگیل باشند و چه نباشند بخواهم لیزر کنم چقدر هزینه ش میشه ؟ تقریبا 7 ضایعه ریز هست
    این ضایعات تو روحیه من تاثیر داره و هر طور باشه میخوام لیزر کنم .
    سوال دیگر اینکه زیر پوست الت بنده ناحیه پایین کلاهک هنگام نعوظ رگی سفت می شود و بعد از رفع نعوظ محو میشه میخواستم در این مورد هم نظرتونو بگید خیلی ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      نظرتان در مورد این ضایعات چیست ؟ .......فیبروم های پوستی ناحیه ختنه گاه هستند
      ایا زگیل هستن ؟.........................خیر
      اگر در هر شرایط چه زگیل باشند و چه نباشند بخواهم لیزر کنم چقدر هزینه ش میشه ؟..........................چهارصد
      سوال دیگر اینکه زیر پوست الت بنده ناحیه پایین کلاهک هنگام نعوظ رگی سفت می شود و بعد از رفع نعوظ محو میشه میخواستم در این مورد هم نظرتونو بگید................غالبا وریدهای سطحی هستند و در برخی موارد دیده می شود و مشکل خاصی نیست
    2. تصویر کاربر هادی دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      با سپاس از شما بابت جواب زود هنگام
      و آرزوی موفقیت
    3. تصویر کاربر هادی دوشنبه ۲۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      فقط آقای دکتر اگه لیزر کنیم چه مدت بعد دیگه جای زخم و لیزر از بین میره و باعث اذیت نمیشه؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      اذیتی که در کل ندارد چون کوچک هستند ولی حدود ۳ هفته ای طول می کشد تا جاش خوب شود
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر آيدا دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام مجدد خدمت دكتر
    همسر من ٢ ضايعه خيلي كوچيك روي اندام تناسليش ظاهر شده و دكتر بعد از معاينه روش ليزر پيشنهاد داد
    دكتر سوال من اينه بين كرايو و ليزر شك دارم ازين جهت كه تو فضاي مجازي پخش شده كه حين ليزر گازي كه تو فضا پخش ميشه خطرناكه و سبب پخش ويروس به قسمت سالم پوست ميشه و يك جا تماس گرفتم گفتن با وكيوم دود ناشى از ليزر انجام ميدن آقا حقيقت داره و فرقي بين جايي كه با وكيوم و بدون وكيوم انجام ميدن هست ؟
    چون خودم ٣ سال پيش بعد از ليزر سري اول ٢ بعد ٢ تا ضايعه ظاهر شد كه باز ليزر كردم ممكنه براي گاز ناشي از ليزر باشه ؟
    شما هم بعد از برداشت داروي خوراكي براي پيشگيري از شيوع مجدد توصيه ميكنيد ؟
    در مردان نياز به تعيين نوع ويروس هست ؟
    براي خودم پاپ اسمير كافيه ؟ و اينكه خودم ضايعه اي ندارم در حال حاضر آيا نياز به معاينه دهاني و معاينه مجاري ادرار هست ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      دكتر سوال من اينه بين كرايو و ليزر شك دارم ازين جهت كه تو فضاي مجازي پخش شده كه حين ليزر گازي كه تو فضا پخش ميشه خطرناكه و سبب پخش ويروس به قسمت سالم پوست ميشه و يك جا تماس گرفتم گفتن با وكيوم دود ناشى از ليزر انجام ميدن آقا حقيقت داره؟..............خیر حقیقت نداره چون اگر چنین چیزی حقیقت داشت لیزر برای درمان زگیل تناسلی ممنوع می شد درصورتیکه در همه کتب علمی لیزر را یکی از روش های موثر در این بیماری می دانند و تاثیرش بهتر و سریع تر از کرایو می باشد ولی این دود برای تنفس می تواند مضر باشد لذا حتما بایستی از وکیوم استفاده شود. با استفاده از دستگاه وکیوم دیگر هیچ مشکلی بیمار را تهدید نمی کند
      چون خودم ٣ سال پيش بعد از ليزر سري اول ٢ بعد ٢ تا ضايعه ظاهر شد كه باز ليزر كردم ممكنه براي گاز ناشي از ليزر باشه ؟ ......خیر به هیچ وجه. همیشه امکان وجود ضایعات نهفته در پوست بظاهر سالم هست که ممکن است فعال شده و رشد کرده و بصورت زگیل مجددا خود را نشان دهند.
      شما هم بعد از برداشت داروي خوراكي براي پيشگيري از شيوع مجدد توصيه ميكنيد ؟........................بله حتما
      در مردان نياز به تعيين نوع ويروس هست ؟ ....................خیر
      براي خودم پاپ اسمير كافيه ؟.....................پاپ اسمیر و تست HPV PCR
      و اينكه خودم ضايعه اي ندارم در حال حاضر آيا نياز به معاينه دهاني و معاينه مجاري ادرار هست ؟..........................خیر
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید مدتیه یه توده جوش مانند روی خود بیضه بنده به وجود اومده ممکنه سرطان باشه در ضمن هنگام لمس درد هم دارم اما در کل بدون درده لطفا راهنمایی کنید با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      با این چند کلام نمیشه تشخیصی را مطرح کرد. توصیه می کنم سونوگرافی از بیضه ها انجام دهید تا ماهیت توده مشخص شود. یا اینکه معاینه شوید.
      توده های سرطانی خود بیضه رشد سریعی دارند و در عرض چند ماه بشدت رشد می کنند.
  • تصویر کاربر سروش جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 89 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من اخیرا متوجه شدم که hpv دارم.ودر پایه پنیس خود یک عدد زگیل بوجود آمده.میخواستم با توجه به اینکه متاهلم میخواستم بدونم بعد از درمان چطور میتوانم با همسرم نزدیکی کنم تا احتمال انتقال به ایشان کم باشه.چون میخواهیم بچه دار شویم آیا همیشه باید از کاندوم استفاده بکنم؟آیا بعد از کاریو کردن زگیل باز هم این ویروس به همسرم منتقل میشه؟ضمنا همسرم امروز آزمایش pcr داده جوابش نیامده که بدونم مبتلا هست یا نه.آیا اگر به اون هم سرایت کرده باشه برای بچه دار شدنمون مشکلی پیش نمیاد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      البته قطعا به ایشان منتقل شده است حتی اگر به ظاهر مشکلی نداشته باشند و حتی اگر نتیجه آزمایش منفی باشد ولی برای بچه دار شدن مشکلی ندارید فقط توصیه می شود زایمان سزارین باشد.
    2. تصویر کاربر سروش چهارشنبه ۱۵ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      آیا حتی با از بین بردن زگیل ها بازم احتمال انتقال هست؟؟شما برای درملن کرایو را پیشنهاد میکنید یا لیزر؟؟برای خانومم اگه یک زمانی زگیل بوجود بیاد بهترین راه از بین بردنش چیست؟؟تست پاپ اسمیر در چه بازه های زمانی انجام بدهد؟؟ جهت جلوگیری از عود و افزایش زگیل چه راهکاری هست؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۷ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      آیا حتی با از بین بردن زگیل ها بازم احتمال انتقال هست؟؟.......................از بین رفتن زگیل الزاما به معنی از بین رفتن ویروس و بیماری نیست
      شما برای درمان کرایو را پیشنهاد میکنید یا لیزر؟؟............................لیزر سریع تر و مطمئن تر هست
      برای خانومم اگه یک زمانی زگیل بوجود بیاد بهترین راه از بین بردنش چیست؟؟.................هم برای مردان و هم زنان لیزر روش مناسب تری است
      تست پاپ اسمیر در چه بازه های زمانی انجام بدهد؟؟..................................اگر تست اول نرمال باشد سالانه چک شود
      جهت جلوگیری از عود و افزایش زگیل چه راهکاری هست؟...........................توصیه هایی که برای کنترل زگیل تناسلی و کاهش میزان عود و در بعضا ریشه کنی آن می شود:
      • عدم اصلاح موهای ناحیه تناسلی با تیغ وترجیحا استفاده از ماشین های اصلاح سر با شماره نه چندان پائین
      • نخاراندن ناحیه تناسلی
      • عدم خشک کردن ناحیه تناسلی با حوله بصورت مالشی
      • عدم استفاده از لیف در ناحیه تناسلی
      • کم کردن دفعات نزدیکی در صورت ابتلای همزمان شریک جنسی
      • قطع رابطه جنسی غیر ایمن
      • استفاده از کاندوم
      • چکاپ دوره ای توسط خود فرد و نیز پزشک با درشت نمایی مناسب
      • درمان سریع هر ضایعه جدید ترجیحا با روش های سریع الاثرتر مثل لیزر
      • تقویت سیستم ایمنی از طریق:
      o عدم استفاده از دخانیات و الکل
      o استفاده از سبزیجات و میوه جات تازه بویژه سیر تازه
      o استفاده از مکمل ها و آنتی اکسیدان ها
      o ورزش
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر احمد سه شنبه ۱۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده مردی ۳۷ ساله هستم. هشت سال پیش دچار زگیل تناسلی شدم و همان سال شروع به درمان با کرایو و کوتر کردم، حدود ده جلسه رفتم ولی بعضی از زگیلها کاملا خوب نشدند، بعد سالها با پودوفیلین اقدام کردم و بعد قرصی گیاهی برای بالا بردن قدرت سیستم ایمنی بدنم خوردم، بعد از مدتی با کرم الدورا و بعد عمل جراحی، هیچ کدام جواب کاملی نمیدادند تا شش ماه پیش با خواص میخک اشنا شدم. در حال حاضر هم با میخک میسوزونمش، الان دو سه تا زگیل خیلی خیلی مقام دارم که هر ماه با میخک میسوزونمشون و نابودشون میکنم ولی دوباره درمیان. بخدا از زندگی سیر شدم و نمیدونم چیکار کنم که دیگه درنیان!
    توروخدا کمکم کنید و بگید باید چیکار کنم؟
    راستی چهار ساله که شریک جنسی دارم ولی خداروشکر فعلا نگرفته. بعد از هشت سال ابتلا، امکان سرایت و انتقال زیگیل تناسلیم به شریک جنسیم هست یا خیر؟ و چند وقت بعد از درمان کاملم میتونم خیالم از عدم انتقال بیماری راحت باشه؟
    ممنون از وقتی که برام میذارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۴ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      لیزر براحتی می تواند زگیل های مقاوم شما را درمان کند.
      شریک جنسی تان حتما مبتلا به ویروس شدند ولی یا بصورت نهفته دارند یا اینکه بعد از مدتی ویروس از بدنشان پاکسازی شده است.
      در مورد شریک جنسی فعلی که نیازی به اقدام بیشتری نیست بجز پاپ اسمیر بابت ایشان و معاینه توسط متخصص زنان
      اگر شریک جنسی جدیدی داشتید قبلش بایستی واکسن گارداسیل را زده باشند.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر