علائم تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

از آنجایی که طول مجرای ادراری در زنان کوتاه و حدود 4 سانتی متر بوده و توسط ارگان های اطراف و استخوان لگن محافظت می شود لذا تنگی مجرای ادرار در زنان نسبتا نادر است.


علل تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

سوندگذاری نامناسب

متاسفانه شایعترین علت بروز تنگی مجرای ادراری در زنان ،دستکاری هایی است که توسط پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان کادر پزشکی انجام می شود؛ مثل سوند گذاری نادرست یا طولانی ماندن سوند برای ماه ها، یا جراحی های اندوسکوپیک که از طریق مجرای ادراری انجام می شود. از عوامل دیگر ایجاد تنگی مجرای ادراری در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شکستگی لگن
  • پرتو درمانی لگن
  • جراحی های لگن به منظور اصلاح بی اختیاری ادراری، دیورتیکول مجرا یا فیستول مجرا
  • زایمان طبیعی سخت
  • عفونت های حاد و مزمن مجرای ادراری و مثانه
  • بیماری سل دستگاه ادراری
  • التهاب مجرای ادراری ناشی از بیماری لیکن اسکلروزیس
  • پولیپ مجرای ادراری
  • تومور های خوش خیم یا بدخیم مجرای ادراری

گاهی اوقات هم علت تنگی مجرای ادراری در زنان ناشناخته باقی می ماند!

علائم تنگی مجرای ادرار در زنان

⚠ تکرر ادرار (تکرر ادرار شامل بیش از 8 بار در شبانه روز ادرار کردن است)

⚠ فوریت در ادرار (urgency) (فوریت در ادرار یعنی اینکه فرد توان تحمل نگهداشتن ادرار را به سختی دارد و به محض بروز احساس ادرار، فورا باید نسبت به تخلیه ادرار اقدام کند)

⚠ سوزش ادرار

⚠ تاخیر در شروع برقراری جریان ادرار

بی اختیاری ادرار در زنان

⚠ قطره قطره ادرار کردن

⚠ بی اختیاری ادرار

⚠ عفونت های مکرر ادراری

از علائم نادر و شدید تنگی مجرای ادراری در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • احتباس ادراری
  • نارسایی کلیه
  • ورم کلیه ها
  • عفونت کلیه

ارولوژیست چگونه تنگی مجرای ادراری در زنان را تشخیص می دهد؟

  1. شرح حال بیمار شامل علائم و سوابق بیماری ها و جراحی های قبلی
  2. معاینه؛ گاه با مشاهده ی سوراخ مجرای ادراری می توان تنگی را تشخیص داد.
  3. نوار مثانه که به آن تست یورودینامیک نیز گفته می شود.
  4. سیستوسکپی (قطعی ترین روش برای تشخیص تنگی مجرای ادراری است)
  5. عکس رنگی از مثانه و مجرای ادراری که به آن سیستوگرافی یا VCUG می گویند.

درمان تنگی مجرای ادرار در زنان چیست؟

انتخاب شیوه ی درمان تنگی مجرای ادراری در زنان به عوامل متعددی مثل: طول تنگی، محل تنگی، شدت تنگی، بیماری های همراه، سابقه ی جراحی های قبلی و سابقه ی پرتودرمانی بستگی دارد.

✅ ساده ترین و کم دردسرترین درمان ها شامل: دیلاتاسیون مجرا (اتساع مجرا با سوندهای فلزی یا بالون) یا یورتروتومی (برش تنگی مجرا با تیغه های مخصوص) می باشد. مزیت این روش ها، ساده، کم عارضه بودن، حداقل بودن مدت بستری (نصف روز) و بیهوشی خفیف و کوتاه مدت است و عیب بزرگ آن احتمال بالای عود تنگی و در نتیجه تکرار این عمل می باشد. این روش برای تنگی های خفیف مجراری ادراری، روش مناسبی است.

درمان تنگی مجراری ادراری

✅ در مواردی که روش های فوق الذکر در درمان تنگی مجرای ادرار در زنان اثربخش نباشند، برای درمان قطعی تنگی مجرای ادراری از جراحی باز و استفاده از بافت های اطراف مثل لب های کوچک (Labia Minora) یا بافت های دیگر نواحی مثل مخاط داخل دهان برای بازسازی مجرای ادراری انتخاب مناسبی است.

اگر مقاله درمان و نشانه های تنگی مجرای ادراری در زنان چیست؟ برای شما مفید بوده است، به آن رای بدهید.


دکتر محمد جباری متخصص اورولوژی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (107 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میثم چهارشنبه ۲۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.من جوانی هستم 24 ساله .دوم تیرماه سوند دبل جی تو مجاری سمت راستم گذاشته شد.دکتر تعیین کرد که ششم مرداد برای خروج سوند دبل جی برم.دوبار هم توی این مدت کلیه راستم سنگ شکن شد.که سنگ 10 میلیمتری تقریبا پودر و دفع شد.اما سنگ 5 میلیمتری ای بعد از دوبار سنگ شکن همچنان باقیست.!من به دلیل وجود یه سری مشکلات نتونستم برم این سوند رو خارج کنم.و الان یک ماه و 20 روز میشه که سوند داخل مجرام هست.آقای دکتر به دلیل اینکه یه مقدار این روزا رنگ ادرارم به قرمزی شبیه شده نگرانم.میخوام برم هفته ی بعد خارج کنم سوند رو.تا هفته ی بعد آسیب میبینه کلیه یا مجرام؟!یک بار هم pcnl شده کلیه راستم دو ماه پیش.بنظرتون با این سنگ 5 میلیمتری کلیه راستم که نه دفع میشه و نه خورد چیکار باید کنم؟!
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۱ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      توصیه می کنم با پزشک معالج خود مشورت کنید
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 174 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 2 ماه پیش یک سوال ثبت کردم که به نظر مدتی سایتتون مشکل دار شده بود و نمیشد چیزی ثبت کرد و الان هم اون موضوع بسته شده ، کد پیگیری سوال این بود : i00m111277
    در خصوص ادامه همون موضوع که ادرارم شدیداً کف میکرد و رنگ و بودار شده بود شما فرمودید باید آزمایش بدم من هم پیش یک متخصص رفتم و ایشون آزمایش خون و ادرار و سنوگرافی و داپلر نوشتن که بعد جواب رو پیش دکتر بردم گفتن آزمایشتون هیچ مشکلی نداره ! و فقط 3 بسته 10 تایی قرص ( افلوکسیر 200 ) تجویز کردن و من هم اون قرص ها رو مصرف کردم اما همچنان این مشکل من پا برجاست !
    یک چیزی رو که خودم تست کردم اینه که اگه روزی 3 الی 4 لیتر آب بخورم ادارم طبیعی میشه اما بعد از 4-5 روز اینجوری آب خوردن خسته شدم !
    یک مسئله دیگه هم میخواستم سوال کنم که شاید در جواب آزمایش اشتباه شده باشد این است که آزمایش خون من صبح ناشدا بود و آزمایش ادرار 4 بعد ظهر بود و آزمایش سنو گرافی 8 شب بود ، دکتر سنو گرافی گفته بود که وقتی بعد از آزمایش خون صبحانه خوردی دیگه هیچی نخور به جز آب فراوان من هم بعد صبحانه فقط آب خوردم یعنی در زمان ساعت 4 بعد از ظهر که آزمایش ادرار دادم ، ادرارم خیلی سفید و بدون رنگ و بو بود ! آیا به نظر شما ممکن است این همه آب اشتباه در آزمایش ادرار به وجود بیاورد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      بله مصرف زیاد آب می تواند در نتیجه آزمایش تاثیر بگذارد می توان آزمایش ادرار را فقط تکرار کرد البته خیلی اوقات عت مشکل شما همین کم ابی بدن تا هست و مشکل جدی و بیماری نیست
  • تصویر کاربر رامین سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 124 مشاهده پرسش
    با سلام
    دختر 8 ساله داریم الان مدتی بعد ادارش
    قطر قطر ادار میکنه
    عکس رنگی از متانه و مجار و ازمایش گرفتم
    گفتی تنگی داره باید عمل بشه
    الان تا دوهفته واسش دارو نوشت
    نظر شما چیه
    هزینه دستمزد شما چقدر است واسه این جراحی
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام اطلاعات شما خیلی ناکافی است به نظر من بهتره با یک متخصص ارولوژی اطفال مثل دکتر ارشدی از اساتید دانشگاه تهران مشرت کنید
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    با سلام 33 ساله هستم دکتر جان من الان 10 روز هست که مجرای ادراری گرفته بود و عمل کردم در حال حاضر لوله ای که در آلت تناسلی رد کردند هم کنار و هم از داخل لوله خون رد میشود و سوزش هم دارم بعضی موقعا احساس میکنم ادرار از کنار لوله آلت تناسلی بیرون میزند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اینحالات گاهی بعد از عمل پیش می آید و موقتی است و جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر مرتضی یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 159 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت آقای دکتر بنده قادر به خود ارضایی نیستم و در هنگام سکس مایع منی از من خارج نميشود و درد بسیار شدید در ناحیه بیضه و کلیه چند دقيقه ای احساس میکنم و بعد از آن هنگام ادرار مايع منی دفع میشود آیا درمانی دارم؟ توروخدااااااااا کمکم کنین از نظر روحی خودمو باختم اگه نتونم باید قید ازدواج رو بزنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ مرداد ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      اول بایستی بررسی شوید تا علت آن مشخص شود بعضی علل آن مثل تنگی مجرای ادراری قابل درمان هست ولی خیلی از علل آن هم قابل درمان نیست
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر