درمان تنگی مجرای ادراری با لیزر

در این مقاله مطالعه می کنید:

وظیفه اصلی مجرای ادرار در مردان و زنان، دفع ادرار به خارج از بدن است. این لوله نازک، نقش مهمی در انزال مردان هم دارد. هنگامی که زخم ناشی از تورم، آسیب یا عفونت ادراری، عبور ادرار از این لوله را با مشکل مواجه می­کند به آن تنگی مجرای ادرار می­گویند. برخی افراد مبتلا به تنگی مجرای ادراری احساس درد می­کنند و برخی سوزش ادرار، کاهش فشار ادرار، باریک شدن جریان ادرار، طولانی شدن مدت زمان ادرار، تکرر ادرار و در نهایت عفونت­های مکرر ادراری را تجربه می­کنند.

سوالی که خیلی از افراد مبتلا به تنگی مجرای ادراری می­پرسند آن است که آیا درمان تنگی مجرای ادراری با لیزر امکانپذیر است؟ در پاسخ به این سوال بایستی گفت که باز کردن تنگی مجرای ادراری (یورتروتومی) با لیزر برای درمان تنگی بخش کوتاه مجرای ادرار بسیار موثر است. این روش ساده و ایمن می­باشد است و در مراکزی که امکانات و تجهیزات مورد نیاز لیزر وجود دارد می­توان آن را به عنوان یک گزینه درمانی مناسب برای درمان تنگی مجرای ادرار در نظر گرفت.

درمان تنگی مجرای ادرار

البته میزان موفقیت درازمدت یورتروتومی با لیزر بالا نیست و بسیاری از افرادی که این روش درمانی را انجام می­دهند، همچنان باید تحت عمل جراحی بعدی قرار گیرند، زیرا احتمال بروز مجدد تنگی مجرای ادرار وجود دارد. علت بروز بازگشت تنگی مجرای ادراری این است که عدم وجود خون رسانی مناسب و مطلوب به بافت پوششی مجرای ادراری باعث عود تنگی می­ شود. در واقع، هر بار که باز کردن تنگی به روش اتساع سازی  یا یورتروتومی انجام می­شود، بافت ظریف اسفنجی مجرای ادراری نیز ناخواسته برش داده می­شود و باعث ایجاد بافت جوشگاه یا اسکار در بافت اسفنجی و بروز تنگی بیشتر می­ شود.

مدت زمانی که طول می­کشد تا پس از جراحی لیزر تنگی مجرای ادراری بهبودی حاصل شود برای جراحی­های ساده­تر دو هفته و برای جراحی های پیچیده ­تر ممکن است سه هفته زمان ببرد. بعد از یورتروتومی با لیزر برای بیمار سوند در داخل مجرای ادراری تعبیه می شود که معمولا 3 تا 7 روز بعد خارج می­شود گرچه گاهی پزشک ترجیح می­دهد تا سوند زمان بیشتری باقی بماند. یورتروتومی با لیزر هم تحت بیهوشی عمومی و هم بیحسی نخاعی از ناحیه کمر می­تواند انجام شود.  سیستوسکوپ (وسیله­ای که لنز چشمی دارد و از طریق آن می­توان داخل مجرای ادراری و مثانه را مشاهده کرد) را وارد مجرای ادراری کرده و تا نقطه تنگی عبور داده می­ شود.

سپس بافتی که باعث بروز تنگی شده است با لیزر در چند نقطه در طول آن، بریده می شود تا بخش باریک شده مجرای ادراری باز شود. بعد از انجام یوروتروتومی با لیزر به محض اینکه بیمار بتواند غذا بخورد، راه برود و از سوند خود مراقبت کند، می­تواند بیمارستان را ترک کند که معمولا در همان روز جراحی صورت می­گیرد. در مدت زمانی که سوند دارید از بلند کردن اجسام سنگین، ورزش شدید یا فعالیت­های فیزیکی شدید خودداری کنید تا از بهبودی کافی و ترمیم محل عمل مطمئن شویم. این جراحی غالبا با خونریزی همراه نیست. احساس ناخوشایند بعد از عمل غالبا بدلیل وجود سوند می­باشد و میزان درد و سوزش محل عمل ناچیز بوده و معمولا با مصرف مایعات و بویژه آب فراوان و استفاده از داروهایی که پزشک هنگام ترخیص برای شما تجویز می کند قابل کنترل است.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4.2/5 - (8 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر