درمان زگیل تناسلی با کرایو بهتر است یا لیزر 

در این مقاله مطالعه می کنید:

در زیر نتایج مطالعه ای که در رابطه با بهترین درمان زگیل در دانشگاه علوم پزشکی تهران و توسط اساتید محترم متخصص پوست انجام شده و در مجله Iranian Journal of Microbiology در دسامبر 2012 به چاپ رسیده، ارائه می گردد. در ادامه مطلب توضیحاتی ارائه خواهیم داد که آیا کرایو بهتر است یا لیزر.

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) از گروه بزرگی شامل 120 ژنوتیپ تشکیل شده که لایه اپی تلیالی پوست یا مخاط را مبتلا کرده و عمدتا باعث پاپیلومای خوش خیم می شود. HPV ناحیه تناسلی – مقعدی یک عفونت جنسی خیلی شایع بوده که 40 نوع ویروس HPV در بروز آن دخالت دارند و غالبا افراد جوان را مبتلا می سازد.

علت زگیل تناسلی در مردان چیست؟ کونیلوما آکومیناتا یا همان زگیل تناسلی – مقعدی خوش خیم توسط انواع کم خطر 6 و 11 ایجاد می شوند. عفونت پایدار با انواع پرخطر HPV 16 و 18 علت اصلی سرطان گردن رحم و بخشی از سرطان های واژینال، ناحیه تناسلی خارجی زنان، آلت تناسلی مردان، مقعد ، ناحیه حاق و حنجره و ندرتا انگشتان است. در این مطالعه اثرات لیزر co2 با کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی زنان و آقایان مقایسه شد. 160 بیمار با زگیل 10 میلی متر یا بیشتر در ناحیه تناسلی  بصورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند و نیمی از آن ها با لیزر co2 و نیمی با کرایوتراپی زگیل تحت درمان قرار گرفتند.

بیماران یک دوره 3 ماهه پیگیری شدند. در گروهی که تحت درمان با لیزر قرار گرفتند 76 نفر از 80 نفر (95%) در یک جلسه زگیل ها از بین رفت و در گروهی که تحت درمان کرایوتراپی قرار گرفته بودن 37 نفر از 80 نفر (46.2%) در 3 جلسه با فواصل دو هفته ای زگیل ها از بین رفت. در این مطالعه دیده شد که میزان عود در گروهی که لیزر کردند( 0.05%) کمتر از گروهی بود که کرایو کردند (18%). نتیجه گیری نهایی در این مطالعه این بود که لیزر CO2 حدود دو برابر موثر تر از کرایوتراپی در درمان زگیل تناسلی از نظر پاکسازی زگیل، عود و عوارض می باشد.

برای دیدن گالری متنوعی از عکس های زگیل تناسلی بر روی عکس زگیل تناسلی در مردان کلیک کنید.

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (46 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۷ اردیبهشت ۳ تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. وقت بخیر.
    یه سئوال؟
    به تازگی با خانمی آشنا شده ام که به دیلیل اینکه از شوهرشان زگیل تناسلی گرفته اند از او جدا شدوه اند.
    حال بنده به درخواست ایشان من قصد برقراری ارتباط جنسی با ایشان را دارم..اما خودشان میگویند در حد عشق بازی و .... که تو هم مبتلا نشوی..
    میخواستم بدانم مثلا لب گرفتن و خوردن آلت تناسلی بنده توسط ایشان من را مبتلا میکند؟ آیا من میتوان آلت تاسلی خانم را بخورم؟
    ممنون
  • تصویر کاربر علي جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشيد خدمت آقاي دكتر
    مي خواستم بدونم تشخيص وجود ويروس HPV در بدن از چه راهي ممكن است؟
    آيا اين ويروس از طريق تماس دهان به دهان منتقل ميشود؟يعني برخورد زبان به زبان باعث انتقال ميشود؟
    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۳ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      تشخیص hpv از طریق معاینه و در صورت شک نمونه برداری از ضایعات و محل های مشکوک است. احتمال انتقال زبان به زبان هست اگرچه این احتمال کم است
  • تصویر کاربر ف چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید!
    ببخشیدمیخواستم بدونم که آیا پاپیلوما وستیبولار به جز لیزر درمان دارویی هم دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      داروها تاثیری ندارند
  • تصویر کاربر شقايق سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 377 مشاهده پرسش
    سلام دكتر وققتون بخير من رفتم دكتر پوست و ايشون واسم فريز رو شروع كرد ولي شنيدم با يه پماد ميشه زگيلارو از بين بردو سوزوند ميشه يه يه پماد خوب و قوي رو براي زگيل تناسلي بهم معرفي كنيد ؟ در ضمن از بچه ها شنيده بودم كه يه اسيد روي زگيلا دكتر بايد بزنه تا سفيد بشن و جاهايي كه از ديد پنهون ميمونه خودشونو نشون بدن دكتر واسه من همچين كاري نكرد ميشه اسم و مشخصات دقيق اين اسيد و پماد سوزاننده ي زگيل تناسلي رو برام بنويسيد ؟ باتشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۳ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلاام
      کرم آلدرا 5%
      محلول اسید استیک 3 یا 5 درصد
  • تصویر کاربر فرامرز دوشنبه ۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما
    مدتی هستش روی پوست بیضه سمت چپم می سوزه که بیشتر به خاطر خاروندن که علت اصلیش پوشیدن شلوارهای تنگ هستش شدم. بعد نزدیکی هم این ناحیه میسوزه به علت برخورد با بدن همسرم. از قطره کلوتریمازول استفاده کردم بعد یه مدت خشک شد و پوست اندازی کرد ولی رنگش (صورتی) شده و با بقیه جاهای بیضه فرق داره می خواستم بدونم من دچار زگیل تناسلی هستم؟ و سوزش اون 2 سنات هنوزم یه خرده هستش.در ضمن طاقت نگه داشتن ادرار هم یه مدت طولانی ندارم اگه مریض هستم پیش چه دکتری باید برم تو شهرستان؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۵ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      علائمی که فرمودید زگیل نیست. به ارولوژیست مراجعه کنید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر