بهترین درمان بیماری لیکن اسکلروزیس

در این مقاله مطالعه می کنید:

بیماری لیکن اسکلروزیس یک ضایعه ی التهابی پوست می باشد. بیشترین زمان وقوع بیماری لیکن اسکلروزیس در مردان بین سنین 30 تا 60 سال است. بیماری لیکن اسکلروزیس، در هر دو جنس می تواند بروز کند، اگرچه احتمال درگیری پوست ناحیه تناسلی در زنان بیشتر است. در زنان در دو پیک سنی قبل از بلوغ و بعد از یائسگی بیشتر دیده می شود. از علل احتمالی بروز بیماری لیکن اسکلروزیس عبارتنست از: عفونت، استعداد ژنتیکی، استرس اکسیداتیو و بیماری های خودایمنی.

تظاهر بالینی بیماری بصورت لکه های سفیدرنگ پوستی است که کلاهک آلت و پوست ناحیه ختنه را گرفتار می سازد. و بتدریج باعث تنگی مجرای ادراری می شود . بیماری لیکن اسکلروزیس در عکس رنگی مجرای ادراری بصورت تنگی مجرا به شکل اره ی دندانه دار دیده می شود.

 

تنگی مجرا

بیماری لیکن اسکلروزیس

در مورد ارتباط بیماری لیکن اسکلروزیس با بدخیمی های پوستی ناحیه تناسلی اتفاق نظر وجود ندارد. اگرچه این ارتباط در زنان بیشتر مشاهده شده است (حدود 3 تا 6 درصد) ولی درمردان این ارتباط بیشتر زیر سوال است.

درمان طبی

شامل استفاده از استروئیدها های موضعی یا تاکرولیموس موضعی (داروی کاهنده ی سیستم ایمنی) برای 6 تا 8 هفته همراه با مصرف آنتی بیوتیک ها می باشد. اگر در طی درمان علائم پوستی و مشکل ادراری بیمار رو به بهبود برود درمان را ادامه می دهیم.

درمان جراحی

شامل ختنه کردن ( در افرادی که ختنه نشده اند)، متسع کردن مرتب مجرای ادراری، برش سوراخ مجرای ادراری، و در موارد شدید ترمیم و باز سازی مجرای ادراری با استفاده از پیوند بافت مخاط دهان است.

جراحی تنگی مجرای ادراری

تنگی مجرای ادرار

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (20 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر میرصادق چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 213 مشاهده پرسش
    عرض سلام ، ادب
    ازاینکه بذرتوجه فرمودید درمان بیماری پیرونی ام را سریح پاسخ دادید، نهایت تشکر وقدردانی از حضرتعالی و همکاران گرامی تان دارم در ضمن آقای دکتر درصورت جراحی آیا غوارض جاتبی دارد»حدودا چند روزباید بستری بشم تا بهبود کامل یابم درضمن جناب آقای دکتر احساس میکنم مشگل ادراری هم دارم بطوریکه درشبانه رو یک یا دو بار ادرار میکنم آن هم با پرش کم ، در این رابطه چکارباید بکنم / متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      هیچ جراحی بدون عارضه نیست البته بدین معنا نیست که حتما دچار عارضه می شوید ولی بالاخره احتمال دارد.
      بین یک تا دو روز بستری دارد
      برای مشکل ادراری هم نیاز به آزمایش وسونوگرافی از مثانه و پروستات و سپس دارو دارید
  • تصویر کاربر سجاد سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 207 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده جوانی 24 ساله که دچار شب ادراری به صورت نا منظم هستم لطف کنید کمکم کنید
    و من الله توفیق...
    خصوصی جوابم دهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      بهتره اابتدا بررسی و ارزیابی شده و عواملی که باعث بروز شب ادراری در شما در شب های خاصی می شود را پیدا کرده و حذف نمائید در غیر اینصورت می توانید شبی یک عدد ایمی پرامین 10 یا 25 میلی استفاده کنید
  • تصویر کاربر وحید سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 211 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما وتبریک سال نو
    سه روز که در اطراف کشاله پا و بیضه ها حالت قرمزشبیه به سکه به همراه سوزش وخارش به وجود امده( این حالت دردوطرف )سه ماه پیش هم آزمایش اداراه داده بودم که خون در ادرارم بود سونوگرافی رفتم که گفتن مثانه کلیه پروستات مشکلی نداره ودیگه پیگیری نکردم امکان داره این علایم مربوط به بیماری سوزاک یا سفلیس باشهواگه هست ازطریق آزمایش ادرار قابل تشخیص هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      توضیحات شما بیشتر به عفونت قارچی می خورد بهتره توسط ارولوژیست معاینه شوید
  • تصویر کاربر کوثر سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت شما.خواهرزاده بنده در یک روستا ساکن است و به دکتر خوب دسترسی ندارد خواهش میکنم با راهنمایی های مفیدتان به یک مادر نگران کمک کنید. پسری 16 ساله دارد که از 4 سال پیش دچار تشنج میشد و با ام آر ای مشخص شد یک پوسته روی مغزش است. همان موقع هم دچار بی اختیاری ادرار میشد که فقط در بیداری بود حداقل روزی یک بار بود. تا دوسال پیش که بهبود نیافت و دکتر داروها را دو برابر کرد به همراه قرص کلسیم. داروها کاربارم-کاربامازپین و سپس برای درمان ایمی پرامین را اضافه کرد اما متاسفانه این مسئله بی اختیاری ادرار که پسر یک دفعه می ایستد و بی حرکت میشود گویا بدون این که دست خودش باشد ادرارش میریزد حتی وقتی مدت کمی قبلش در دستشویی بوده باشد. خواهش میکنم به ما کمک کنید خانواده ای این بیمار توان مالی پایینی دارند و در این 4 سال در حال سوختن هستند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۹ فروردین ۹۳( 1 دهه پیش)
      سلام
      البته تجویز دارو با این اطلاعات خیلی کم شاید صحیح نباشد ولی بمی توانید قرص تولترودین 1میلی هر 12 ساعت یک عدد را امتحان کنید شاید بهتر شود
  • تصویر کاربر میرزا یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش) تعداد بازدید: 230 مشاهده پرسش
    حدود 2 ماه است دچار ادار خونی و عفونت هستم 3 بار به متخصص کلیه مراجعه نموده ام هر بار تعدادی داروهای ضد عفونت تجویز می نمایند با پایان یافتن دارو مجدد عوارض بیماری و تب و لرز شروع شده و مجدد در ادار خون می بینم چند سالی است دچار باقی ماندن ادرار در مجاری ادار هستم در سنوگرافی انجام داده هیچ سنگی در کلیه و مثانه مشاهده نشد اندازه پروستات 22 سی سی است خودم این درد را در انتهای مجاری ادار احساس می کنم نزدیک بیضه احساس می کنم یک لایه گوشتی در مجاری ادرار است
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۸ اسفند ۹۲( 1 دهه پیش)
      سلام
      بهتره عکس رنگی از مجرای ادراری بگیرید و سیستوسکوپی شوید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر