جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپیک

در این مقاله مطالعه می کنید:

عمل واریکوسل چیست؟

عمل واریکوسل یا جراحی واریکوسل شایع ترین عملی است که برای درمان ناباروری مردان انجام می شود. در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است.

واریکوسل در ۱۵ درصد مردان بطور عام، ۳۵ درصد مردان با ناباروری اولیه (مردانی که در طی زندگی نتوانسته اند بچه دار شوند) و ۷۵ تا ۸۱ درصد مردانی که ناباروری ثانویه  دارند( مردانی که نمی توانند برای بار دوم به بعد بچه دار شوند) دیده می شود.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داد ه اند که در افرادی که واریکوسل دارند عملکرد بیضه با گذشت زمان بدتر می شود.

دکتر محمد جباری

جراحی و ترمیم واریکوسل از آسیب بیشتر به عملکرد بیضه در آینده جلوگیری می کند و در درصد قابل توجهی از مردان باعث بهبود تولید اسپرم در بیضه و همچنین افزایش کارکرد سلول های تولید کننده ی هورمون مردانه یعنی تستوسترون می شود.

نقش متخصصین ارولوژی برای پیشگیری از ناباروری و یا کمبود هورمون های مردانه در آینده آنجا اهمیت پیدا می کند که بتوانند با استفاده از بهترین روش جراحی عوارض و احتمال عود را به حداقل برساند.

در جدول زیر معایب و مزایای روش های مختلف جراحی واریکوسل با هم مقایسه شده اند.

عمل واریکوسل

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است در صورتی که در مثلا روش لاپاروسکوژیک ۳ تا ۱۵ درصد می باشد. همچنین دیگر عوارض عمل مثل بروز هیدروسل در روش میکروسکوپیک رخ نمی دهد. به عبارتی می توان گفت که جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپیک بهترین نتایج و کمترین عوارض را بدنبال خواهد داشت.

جراحی میکروسکوپیک

جراحی میکروسکوپیک

واریکوسل گرید ۱ و ناباروری

سوال: واریکوسل گرید 1 با توضیحات زیر نیاز به جراحی دارد؟

با سلام خدمت جناب دکتر جباری. با توجه به سقطی که من 1 ماه پبش داشتم امروز همسرم سونوگرافی انجام دادند که در جواب نوشته قطر عروق وریدی در سمت چپ با مانور والسالوا 2/5 تا 3 میلیمتر است که کمی برجسته است دلالت بر واریکوسل خفیف گرید 1 در سمت چپ دارد. در ضمن آزمایش اسپرم نرمال و خوب بود و در معاینه هم هیچ چیز مشاهده نشد و همه چیز خوب بود با توجه به آزمایش و معاینه خوب , گرید 1 واریکوسل احتیاج به عمل دارد؟

ما میتوانیم با داشتن واریکوسل گرید 1 بدون عمل اقدام به بارداری کنیم؟مشکلی پیش نمی آید؟؟
بسیار بسیار سپاسگذارم از وقتی که میگذارین

برای مشاهده پاسخ این سوال اینجا کلیک کنید.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (49 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر amir شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 115 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید
    چند سوال دار خدمتتون
    ۱-ازمایش اسپرم رو براتون پیوست کردم نتیجه ازمایش چیه ؟

    ۲-اقای دکتر سونوگرافی کردم که سمت چپم قطر وریدش ۵.۸ هست و طبق معاینه پزشکم گرید دو سه هست راستم وریدم۳ ؟

    واریکوسل چپو پنج سال قبل ی بار عمل کردم


    ۳-درد فقط وقتی رابطه دارم بیضه چپ راستم دو سه روز درد میگیرن

    حالا باید عمل کنم ؟ به نظرتون چکار ذهنمو خ درگیر کرده ممنون میشم راهنمایی کنید بنده رو ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۶ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      آزمایش اسپرم نرماله به نظرم نیازی یه عمل نیست
  • تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 126 مشاهده پرسش
    واریکوسل، واز کوچکی بیضه ها رنج میبرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۷ تیر ۹۷( 5 سال پیش)
  • تصویر کاربر امیر چهارشنبه ۲۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 184 مشاهده پرسش
    سلاام اقای دکتر . چندین سال پیش بیضه سمت چپم ضربه خورد . و با یخ گذاشتن ودارو از بیمارستان مرخص شدم . و پس از مدتی تنگی مجرا و دو بار سیستوسکوپی و مجرا رو باز کردن و دیگه خوب نشدم . در حا ل حاضر تنگی مجرا و درد در بیضه و بیضه چپم یک چهارم سمت راست شده . و همیشه عفونت مثانه دارم . و باید سوند بزنم . چکار باید بکنم . با سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      تنگی های مجرا متاسفانه معمولا عود کننده هستند و با سوند زدن منجر به باز ماندن مسیر می شود. شما می توانید از همین طرق آخرین عکس رنگی از مجرا را بندازید تا بتوانم نظر دقیق تری بدهم
    2. تصویر کاربر امیر یکشنبه ۱۹ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام خسته نباشید ی سوال داشتم من سه ماه پیش بیضه سمت چپم درد میکرد دکتر سونو گرافی نوشت تو سونو گرافی بیضه سمت چپ کیست اپدیوم داشت که گفت مشکی نیست اثری از سنگ کلیه هم نبود .الان بیضه سمت چپم تیر میکشه دکتر رفتم گفت چیزی نیست چندتا مسکن داد بازم تیر میکشه دردش به کشاله رانمم میزنه میخواستم بدونم علت چیه سونوگرافی سه ماه پیش قابل قبول هست
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام
      درد بیضه علل متعددی دارد از همان کیست بیضه گرفته تا اسپاسم و التهاب و واریکوسل و فتق و البته گاه منشا درد از کمر می باشد که به بیضه می زند .
    4. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      ینی واریکوسل ندارم وقتی دست میزنج درد نمیکنه ولی بعضی وقتا تیر میکشه
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      در سونو که فرمودید واریکوسل گزارش نشده ولی ترجیحا بهتر است توسط ارولوژیست معاینه شوید و اگر در معاینه هم واریکوسل نداشتید از این بابت خیال تان راحت باشد.
    6. تصویر کاربر امیر دوشنبه ۲۰ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      سلام ببخشید اخرین سوالمه باد فتق وقتی دست میزنی درد میگیره و تیر کشیدن بیضه به خاطر خود ارضایی است چه زمانی بعد خود ارضایی درد بیضه خوب میشه
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۲ فروردین ۹۷( 6 سال پیش)
      قابل پیش بینی نیست و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. در خیلی ها درد نیست و در خیلی افراد بعد از چند ساعت برطرف می شود.
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر میلاد یکشنبه ۲۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 168 مشاهده پرسش
    با سلام.
    راجع به بیماری واریکوسل دو سوال داشتم. اول اینکه تا چه حد این بیماری در ناباروری مردان صحت دارد و برای اینکه فرد دچار نازایی نشود دوره بهبود یا درمان حداکثر چه مدت میتواند باشد . دوم اینکه عوامل تشدید موقت این بیماری چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      واریکوسل مساوی با ناباروری نیست و فقط درصد نسبتا کمی از افرادی که واریکوسل دارند دچار ناباروری می شوند. اگر فردی به دلیل واریکوسل دچار ناباروری شود حداقل 3 ماه و حداکثر یکسال طول می کشد تا به درمان پاسخ دهد. هر چیزی که باعث افزایش فشار داخل شکم شود ( هرگونه زور زدن) می تواند باعث تشدید واریکوسل شود
    2. تصویر کاربر میلاد شنبه ۲۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام و خسته نباشید خدمت دکتر جباری
      من 24 سالمه و چند سالی سابقه خود ارضایی داشتم یه سوال داشتم
      من بیضه سمت چپم قبلا واریکسل داشته و بعد از عمل متاسفانه به ابعاد mm38*16رسیده که دکتری که به تازگی رفتم گفتم عمل قبل که انجام دادی دکتر بیضه چپ رو از بین برده و بیضه راستمم الان دچار واریکسل گرید 2 به ابعاد 26*50میلی متر است و ادرارمم مدتیه زرد رنگه و بعد از ادارار چکه چکه میشه حالا با این مواردی که گفت شد من اگه واریگسلم پیشرفت کنه و گرید 3 بشه امکان داره که عقیم بشم و دیگه بعد که ازدواج کنم نتونم بچه دار شم ؟یا اینکه سرطان پروستات داشته باشم؟و اینکه چیکار کنم؟
      ممنون از حوصله ای که به خرج دادید
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      من اگه واریکوسلم پیشرفت کنه و گرید 3 بشه امکان داره که عقیم بشم و دیگه بعد که ازدواج کنم نتونم بچه دار شم ؟...........................خیر اینطور نیست
      یا اینکه سرطان پروستات داشته باشم؟..............................سرطان پروستات اصلا ربطی به واریکوسل ندارد و در سن شما هم دیده نمی شود
      و اینکه چیکار کنم؟....................آزمایش اسپرم بدهید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۲۱ دی ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 134 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر جباری خسته نباشیدبنده دو سال پیش عمل واریکوسل انجام دادم از روز بعده عمل بیضه چپ و پای چپم ب شدت درد میکنه. دو ساله ک خوب نمیشم.بعضی از دکتر ها میگن ک درده عصبی هس.ی بارم از شما سوال پرسیدم ک گفتین موقه عمل عصب اسیب دیده .حالا ب من میگن ک عمل میکروسرجری بکنم هم واریکوسل عود کرده برطرف بشه هم عصب گیر کرده ازاد بشه.ایا این امکان وجود داره ک بشه با عمل عصب گیر کرده رو ازاد کرد.و با عمل درست میشم یا ن.ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۲۱ دی ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خیر معمولا با عمل مجدد نمیشه اگر (البته اگر) عصبی گیر کرده باشد را آزاد کرد و توصیه به عمل مجدد برای شما ندارم حتی اگر عود کرده باشد.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر