جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپیک

در این مقاله مطالعه می کنید:

عمل واریکوسل چیست؟

عمل واریکوسل یا جراحی واریکوسل شایع ترین عملی است که برای درمان ناباروری مردان انجام می شود. در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است.

واریکوسل در ۱۵ درصد مردان بطور عام، ۳۵ درصد مردان با ناباروری اولیه (مردانی که در طی زندگی نتوانسته اند بچه دار شوند) و ۷۵ تا ۸۱ درصد مردانی که ناباروری ثانویه  دارند( مردانی که نمی توانند برای بار دوم به بعد بچه دار شوند) دیده می شود.

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داد ه اند که در افرادی که واریکوسل دارند عملکرد بیضه با گذشت زمان بدتر می شود.

دکتر محمد جباری

جراحی و ترمیم واریکوسل از آسیب بیشتر به عملکرد بیضه در آینده جلوگیری می کند و در درصد قابل توجهی از مردان باعث بهبود تولید اسپرم در بیضه و همچنین افزایش کارکرد سلول های تولید کننده ی هورمون مردانه یعنی تستوسترون می شود.

نقش متخصصین ارولوژی برای پیشگیری از ناباروری و یا کمبود هورمون های مردانه در آینده آنجا اهمیت پیدا می کند که بتوانند با استفاده از بهترین روش جراحی عوارض و احتمال عود را به حداقل برساند.

در جدول زیر معایب و مزایای روش های مختلف جراحی واریکوسل با هم مقایسه شده اند.

عمل واریکوسل

همانطور که در جدول بالا مشاهده می شود در روش جراحی میکروسکوپیک نه تنها آسیبی به سرخرگ بیضه نمی رسد بلکه میزان عود واریکوسل نسبت به دیگر روش های جراحی بسیار کمتر بوده و در حد نیم تا یک درصد است در صورتی که در مثلا روش لاپاروسکوژیک ۳ تا ۱۵ درصد می باشد. همچنین دیگر عوارض عمل مثل بروز هیدروسل در روش میکروسکوپیک رخ نمی دهد. به عبارتی می توان گفت که جراحی واریکوسل به روش میکروسکوپیک بهترین نتایج و کمترین عوارض را بدنبال خواهد داشت.

جراحی میکروسکوپیک

جراحی میکروسکوپیک

واریکوسل گرید ۱ و ناباروری

سوال: واریکوسل گرید 1 با توضیحات زیر نیاز به جراحی دارد؟

با سلام خدمت جناب دکتر جباری. با توجه به سقطی که من 1 ماه پبش داشتم امروز همسرم سونوگرافی انجام دادند که در جواب نوشته قطر عروق وریدی در سمت چپ با مانور والسالوا 2/5 تا 3 میلیمتر است که کمی برجسته است دلالت بر واریکوسل خفیف گرید 1 در سمت چپ دارد. در ضمن آزمایش اسپرم نرمال و خوب بود و در معاینه هم هیچ چیز مشاهده نشد و همه چیز خوب بود با توجه به آزمایش و معاینه خوب , گرید 1 واریکوسل احتیاج به عمل دارد؟

ما میتوانیم با داشتن واریکوسل گرید 1 بدون عمل اقدام به بارداری کنیم؟مشکلی پیش نمی آید؟؟
بسیار بسیار سپاسگذارم از وقتی که میگذارین

برای مشاهده پاسخ این سوال اینجا کلیک کنید.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
4/5 - (49 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سجاد پنجشنبه ۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 121 مشاهده پرسش
    تير ٩5 واريكوسل درجه ٢ عمل كردم،بعد يك سال نتيجه آزمايش اسپرمم نسبت به قبل از عمل بدتر هم شده اما دكترم گفته معاينه ي بيضه هام مشكلي نداره،آيا ممكنه نياز به جراحي مجدد داشته باشم؟آيا ممكنه مشكلم هورموني باشه؟ فاكتور هاي آزمايشم ايناس: Alive sperm:25 Progressive motility:29 Shaking motility:5 Nonmotile grade:66 Morphology:19 Functional sperm:2.5 Motile sperm:7.2 Sperm motility:72 All sperm:50 All motile sperm:14.4 All functional sperm:5
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      نیاز به جراحی مجدد نیست و مشکل هورمونی هم ندارید
    2. تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      يني با دارو مشكلم حل ميشه آقاي دكتر؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      در برخی موارد بله البته درزمانی که اقدام به بچه دار شدن کرده باشید
    4. تصویر کاربر سجاد دوشنبه ۲ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      واقعا ممنون از پاسخگويي و لطف شما با اين سرعت،من مجرد هستم ولي خب از طرفي نگرانم اين روند نزولي بدتر هم بشه،ميخواستم بدونم الان درمان دارويي رو شروع ميكنن يا ممكن هست كه بدون درمان خاصي رها بشه تا زمان اقدام به باروري؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۵ مرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      به نظر من برای افراد مجرد درمان دارویی جایگاهی ندارد وبایستی صبر کرد تا زمانی که می خواهید اقدام به بچه دار شدن کنید
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دکتر من یکبار با جنابعالی مشاوره داشتم رابطه محافظت نشده وانجام تست تا ماه سی دکتر تا ماه30وچهل تست 40 تست اچ ای وی دوبار تکرار کردم تا خیلی متوجه باشی چی شده اما حیف صد حیف هر کدام به نوعی خواستند بگند گرفتاری اما نمی دونم شاید از انهایی که مثلا دو عدد وارد شده وتا ماه سی تا نیم زیاد شده وبهمان خاطر اطلاع رسانی نمی شود در دوتا ازمایشم در ماه سی اوضاع خوب نبود ازمایشمو تکرار کرد یه بار رنج 0.451 با روش ای سی ال ترکیبی با گزارش نون رکتیو در اورد وپزشگ عفونی گفت یا منفی یا مثبت بعدا توافق کردند معلوم نشد چی شد دو هفته بعد در همان ازمایشگاه کمتر از 0.25در اورد منفی وهفته بعد در ماه سی یک ازمایشگاه تیر خلاص زد گزارش منفی و درunitcolنوشته بود از دکتر عفونی پرسیدم گفت تو صاحب ازمایشگاه را ترساندی فکر کرده از جای دیگه مثبت اوردی حالا شمارا بخدا چه تفسیری ضمنا ازمایش دیگر در همان unitاز واژه هایی چون cold وqualاستفاده کرده بودند حالا من مانده ام با یک دنیا سوال بار ویروسی کم است که فعلا اطلاع رسانی نمی شود من نتیجه را میذارم بزرگواری کنید بگید دقیقا موضوع چیست با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۶ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      این نتیجه منفی است و جای نگرانی ندارد
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 383 مشاهده پرسش
    سلام آلت من در حالت عادی بسیار کوچک است یعنی در حد 2تا3 cm و در حالت سفت شده در حدود 10 cm است میشه با جراحی این مشکل رو برطرف کرد البته در کودکی و نوجوانی چاق بودم من ، ولی الان چندین سال است که از آن حالت چاقی در آمده ام من 38 سال سن دارم و متاهل هستم اگر امکان جراحی برای من است لطفا راهنمایی کنید ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ تیر ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      سایز آلت در حالت شل به شرایط دمایی و حالات روانی فرد بستگی دارد در هوای گرم و وقتی که فرد ریلکس هست آلت شل می شود و بزرگتر به نظر می رسد و در هوای سرد و یا وقتی فرد ریلکس نیست و دچار استرس و حالاتی مشابه هست یا کمی عصبی است آلت منقبض و جمع می شود و کوتاه تر به نظر می رسد. در افراد حساس و استرسی این حالت همیشگی است. در افراد چاق هم ممکن است داخل برود یا در مواردی که فرد بد ختنه شده باشد. عکس ها رو دیدم جراحی برای شما نتیجه بخش نخواهد بود.
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 792 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.اقای دکتر جباری من به مدت 2ماه هست ک موقه ی انزال بیضه ی سمت چپم درد میگیره و وقتی ک منی کامل خارج میشه دردم از بین میره.وبیضه ی چپم تو این مدت بالاتر امده در حالی ک قبلا بیضه ی چپم پایین تر بود.حدود یه ماه پیش رفتم سونو دادم گفت ک واریکوسل دارم.بعد به متخصص مراجعه کردم و ایشون گفتند ک من واریکوسل نمیبینم و برام انتیبیوتیک نوشتن ک با مصرف انتیبیوتیکم حالم بهتر نشد و مث قبل موقعه ی نعوذ درد دارم.حالا موندم ک چکار بکنم.به سنوگرافی اعتماد کنم یا به متخصص.خواهش میکنم بهترین راهنمایی رو برام انجام بدین با تشکر فراوان.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۳ خرداد ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      به نظرم مدتي داروي ضدالتهاب مثل ديكلوفناك ٥٠ ميلي هر ٨ ساعت بمدت يك ماه استفاده كنيد
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 404 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. تشکر از پاسخ گویی شما. چند سوال دارم، ممنون میشم جواب منو بدید. من 21 سالمه و مجرد 1)توده ای که مربوط به سرطان بیضه است در طول زمان بزرگتر می شود یا همان اندازه باقی می ماند؟ البته در صورتی که سرطان بیضه درمان نشود. 2)نشانه یا علامتی که نشانگر واریکوسل باشه و ما طبق اون به پزشک اورولوژ مراجعه کنیم چیه؟ یعنی در چه صورت شک کنیم واریکوسل داریم و بریم دکتر؟ 3)آقای دکتر من گاهی اوقات خودارضایی زیاد انجام میدم مثلا روزی دوبار البته گاهی. بعد از اون احساس لرزش خفیفی در کیسه بیضه هام و بین دو ران پاهام و ران پاهام میکنم.و همچنین بعداز خودارضایی کمی بیضه هام داخل کیسه حرکت می کنند و کیسه ام حالت منبسط و منقبض میشه. مشکلی هست؟ باعث بیماری میشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      1)توده ای که مربوط به سرطان بیضه است در طول زمان بزرگتر می شود یا همان اندازه باقی می ماند؟ البته در صورتی که سرطان بیضه درمان نشود.....................بسرت بزرگ تر می شود
      2)نشانه یا علامتی که نشانگر واریکوسل باشه و ما طبق اون به پزشک اورولوژ مراجعه کنیم چیه؟ یعنی در چه صورت شک کنیم واریکوسل داریم و بریم دکتر؟...............در صورت وجود برجستگی یا توده ای کرمی شکل در طناب بالای بیضه
      3)آقای دکتر من گاهی اوقات خودارضایی زیاد انجام میدم مثلا روزی دوبار البته گاهی. بعد از اون احساس لرزش خفیفی در کیسه بیضه هام و بین دو ران پاهام و ران پاهام میکنم.و همچنین بعداز خودارضایی کمی بیضه هام داخل کیسه حرکت می کنند و کیسه ام حالت منبسط و منقبض میشه. مشکلی هست؟ باعث بیماری میشه؟.......................نه مشکلی نیست و باعث بیماری نمی شود
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر