اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

کیست ساده کلیه کیسه ای با دیواره ی صاف و نازک که معمولا با مایع پر می شود، است. ممکن است یک یا چند کیست در کلیه ها تشکیل شود. کیست ساده شایع ترین نوع کیست کلیه است. اگرشما دچار عوارض کیست کلیه که در ادامه به آنها اشاره می کنیم باشید باید به سراغ درمان آن بروید. این کیست ها مثل بیماری کلیوی پلی کیستیک (وجود چند کیست عود کننده) که یک بیماری پیشرفته است و می تواند منجر به نارسایی کلیه شود نیستند. کیست ساده کلیه اغلب باعث آسیب نمی شود.

درد کیست کلیه

علل تشکیل کیست کلیه

علت کیست کلیه به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد ارثی نیست. با این حال، در مردان شایعتر است، اما تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده در کلیه ها دارند. اندازه این کیست ها نیز ممکن است با افزایش سن افزایش یابد و ممکن است بعد از 10 سال، 2 برابر شود.

علائم کیست کلیه

کیست کلیه معمولا علائم ایجاد نمی کند. در اغلب موارد، پزشک آنها را در یک سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن) که به دلیل دیگری انجام شده، پیدا می کند. با این حال، کیست ساده کلیه ممکن است:

  • اگر بزرگ باشد و روی ارگان های دیگر فشار وارد کند باعث، درد پهلو، کمر، قسمت فوقانی شکم شود.
  • باعث خونریزی شود.
  • عفونت کند و باعث تب، لرز و سایر علائم عفونت شود.
  • همچنین باید بدانید به ندرت باعث اختلال عملکرد کلیه می شود.

کیست کلیه با فشار خون بالا مرتبط است، اما رابطه ی بین این دو معلوم نیست.

کیست کورتیکال کلیه چیست؟

در بسیاری از مواقع در نتیجه سونوگرافی با عبارت کیست کورتیکال روبرو شده ایم، که در واقع همان کیست کلیه است که در خارج از کلیه تشکیل می شود. کیست کورتیکال اغلب عوارضی ندارد و خوش خیم است. افراد مسن بیشتر مبتلا به کیست کلیه می شوند و با گذشت زمان، کیست بزرگتر خواهد شد.

کیست کورتیکال کلیه

درمان کیست کلیه

اگر کیست شما علائم یا عوارض ایجاد نمی کند، به درمان نیاز ندارید. پزشک شما ممکن است کیست ها را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، در موارد نادر که علائم دارید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.این فرایند شامل موارد زیر است:

1- پزشک به کمک سونوگرافی یک سوزن طویل را از طریق پوست وارد کیست می کند و آن را تخلیه می کند.

سونوگرافی کلیه

2- پزشک مایع کیست را آسپیره (تخلیه) می کند و پس از آن می تواند یک کیسه خالی را با محلول حاوی الکل پر کند.این کار شانس سفت شدن بافت و عود مجدد کیست را کاهش می دهد. فرسایش فضای داخلی کیست، اسکلروز نامیده می شود. در برخی موارد، یک کیست کلیه دوباره ساخته و با مایع پر می شود. پزشک شما ممکن است عمل جراحی که شامل بیهوشی عمومی و برش بزرگی است را انجام دهد. در طی این روش، جراح، یک لوله نازک و سبک به نام لاپاراسکوپ و دیگر ابزارها را برای تخلیه مایع به کیست وارد کرده و دیوار بیرونی آن را برمی دارد یا می سوزاند تا از بازگشت مجدد آن جلوگیری شود.
ممکن است لازم باشد یک یا دو روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید.

اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

کیست های کلیه انواع مختلفی دارند ولی شایع ترین آن کیست های ساده می باشد بعبارتی کیستی که فقط داخل آن مایع است. نیمی از افراد بالای 50 سال کیست کلیه دارند. کیست های ساده می توانند منفرد یا متعدد باشند و در هر جایی از کلیه ها و در هر اندازه ای بروز کنند.

کیست های ساده غالبا خطری ندارند و تا زمانی که باعث فشار بر روی کلیه و اختلال عملکرد آن و یا باعث خونریزی یا پاره شدن در اثر ضربه و حادثه نشوند، نیازی به درمان نداشته و خطری برای فرد ایجاد نمی کنند. در رابطه با اندازه کیست کلیه به صورت طبیعی باید گفت که، اندازه یک کیست ساده کلیه از نیم تا ده سانت می تواند باشد که با بزرگ شدن آن می تواند باعث ایجاد درد در فرد بیمار شود.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (284 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهاد دوشنبه ۳۰ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 214 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من تقریبا مدت دو هفته است که دچار سنگ کلیه شده ام و در گزارش سی تی اسکن آمده است که :
    there is a 2.5 x 2mm stone at 1.3 proximal part of right ureter(with 30mm distance from UVJ) mild hydronephrosis at right kidney is.
    سوالم از حضورتون اینه که مشکلم دقیقا چیه و اینکه برای آن چه اقدامی باید انجام دهم خود به خود دفع خواهد شد یا اینکه باید سنگ شکن کنم ؟
    با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳۰ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      احتمال دفع آن هست مایعات زیاد بنوشید و طناب زدن و دویدن انجام دهید و سونو را 2 هفته بعد تکرار کنید
  • تصویر کاربر یوسف دوشنبه ۳۰ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 163 مشاهده پرسش
    با سلام وتشکر از جنابعالی
    ممنون از اینکه وقت میگذارید و راهنمایی میکنید جناب دکتر جباری
    جنس سنگ کلیه من در برگه آزمایش 70 درصد کلسیم و 30 درصد اگزالات تعیین گردیده جهت پیشگیری از تشکیل مجدد از چه دارویی استفاده کنم.؟لطفا در صورت امکان میزان ، نحوه مصرف و مدت مصرف را ذکر نمائید.سابقه سنگ سازی به مدت 10 سال دارم هر دو کلیه هم سنگ می سازند..ممنون و سپاسگزار
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۳۰ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      سیترات پتاسیم روزی یک قاشق چاریخوری فعلا البته بایستی با آزمایش ادرار تحت نظر باشید
  • تصویر کاربر حسین چهارشنبه ۲۵ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    من 27 سال دارم در خوزستان ماهشهر می شینم با وجود درد شدید و تهوع رفتم دکتر و سونوگرافی و ازمایش نوشت در سونوگرافی یک سنگ به قطر 5.8 mm در حالب سمت چب در 69mm نزدیک به مثانه دیده شد که دکتر ارولوژیست گفت سنگ بزرگ است باید حتما سنگ شکن لیزری شود که به دلیل نداشتن هزینه اثرار کردم دارو جهت دفع دهد که ایشان گفتن دارو های که میدم در امریکا هم تجویز می شودو دریچه حالب را گوشاد کند. نظر شما چیست ؟؟؟؟ حتمی باید سنگ شکن کنم یا دارو مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۵ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      اگر درد قابل تحمل است و عفونت ندارید حداقل ۲ هفته می توانید صبر کنید و دارو استفاده کنید و بعد مجددا سونو گرافی انجام دهید طی این مدت هم، زمان ادرار کردن مراقب باشیدتا متوجه افتادن سنگ باشید. آب زیاد بنوشید و ورزش دویدن و طناب زدن را زیاد انجام دهید
  • تصویر کاربر یوسف چهارشنبه ۲۵ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 199 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.
    آقای دکتر در تاریخ 94/12/23 در بیمارستان مدرس هر دو کلیه خود را tul نمودم سنگ کلیه چپ 14 میلی متر و سنگ کلیه راست 12 میلی متر بود که سنگ کلیه چپ خرد شده و خارج گردید اما سنگ کلیه راست بدلیل push back شدن به کلیه برگشت.دو سوند dj نیز تعبیه گردید.در تاریخ 95/1/21در همان بیمارستان برای کلیه راست eswl تجویز گردید که انجام شد.همچنان سوندها باقی مانده اند.سوال بنده این است که معمولا چه مدت بعد از سنگ شکن سنگها شروع به دفع می شوند؟؟؟ سه روز گذشته هنوز سنگی دفع نشده علیرغم نوشیدن مایعات زیاد و تحرک.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۲۵ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      زمان دقیقی را نمی توان گفت معمولا بین ۲ تا ۴ هفته ولی به خیلی از عوامل مثل میزان خرد شدن سنگ و محل سنگ ها و قطر حدودی حالب بستگی دارد
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۰ فروردین ۹۵( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 169 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من سنگ کلیه داشتم وان را دفع وبعد به ازمایشگاه ونوع ان کی اگزالات و کمی اوریکی بود برای عدم تشکیل مجدد چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۰ فروردین ۹۵( 8 سال پیش)
      سلام
      مهم ترین نکته مصرف آب حداقل 3 لیتر روزانه هست ولی مصرف چای کمر رنگ، مصرف کمتر گوشت و نمک و آجیل و قهوه و ..............توصیه های کلی است
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر