اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

کیست ساده کلیه کیسه ای با دیواره ی صاف و نازک که معمولا با مایع پر می شود، است. ممکن است یک یا چند کیست در کلیه ها تشکیل شود. کیست ساده شایع ترین نوع کیست کلیه است. اگرشما دچار عوارض کیست کلیه که در ادامه به آنها اشاره می کنیم باشید باید به سراغ درمان آن بروید. این کیست ها مثل بیماری کلیوی پلی کیستیک (وجود چند کیست عود کننده) که یک بیماری پیشرفته است و می تواند منجر به نارسایی کلیه شود نیستند. کیست ساده کلیه اغلب باعث آسیب نمی شود.

درد کیست کلیه

علل تشکیل کیست کلیه

علت کیست کلیه به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می رسد ارثی نیست. با این حال، در مردان شایعتر است، اما تقریبا نیمی از افراد بالای 50 سال یک یا چند کیست ساده در کلیه ها دارند. اندازه این کیست ها نیز ممکن است با افزایش سن افزایش یابد و ممکن است بعد از 10 سال، 2 برابر شود.

علائم کیست کلیه

کیست کلیه معمولا علائم ایجاد نمی کند. در اغلب موارد، پزشک آنها را در یک سونوگرافی یا توموگرافی کامپیوتری (CT اسکن) که به دلیل دیگری انجام شده، پیدا می کند. با این حال، کیست ساده کلیه ممکن است:

  • اگر بزرگ باشد و روی ارگان های دیگر فشار وارد کند باعث، درد پهلو، کمر، قسمت فوقانی شکم شود.
  • باعث خونریزی شود.
  • عفونت کند و باعث تب، لرز و سایر علائم عفونت شود.
  • همچنین باید بدانید به ندرت باعث اختلال عملکرد کلیه می شود.

کیست کلیه با فشار خون بالا مرتبط است، اما رابطه ی بین این دو معلوم نیست.

کیست کورتیکال کلیه چیست؟

در بسیاری از مواقع در نتیجه سونوگرافی با عبارت کیست کورتیکال روبرو شده ایم، که در واقع همان کیست کلیه است که در خارج از کلیه تشکیل می شود. کیست کورتیکال اغلب عوارضی ندارد و خوش خیم است. افراد مسن بیشتر مبتلا به کیست کلیه می شوند و با گذشت زمان، کیست بزرگتر خواهد شد.

کیست کورتیکال کلیه

درمان کیست کلیه

اگر کیست شما علائم یا عوارض ایجاد نمی کند، به درمان نیاز ندارید. پزشک شما ممکن است کیست ها را بررسی کند تا اطمینان حاصل کند که هیچ مشکلی ایجاد نمی کنند. با این حال، در موارد نادر که علائم دارید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید.این فرایند شامل موارد زیر است:

1- پزشک به کمک سونوگرافی یک سوزن طویل را از طریق پوست وارد کیست می کند و آن را تخلیه می کند.

سونوگرافی کلیه

2- پزشک مایع کیست را آسپیره (تخلیه) می کند و پس از آن می تواند یک کیسه خالی را با محلول حاوی الکل پر کند.این کار شانس سفت شدن بافت و عود مجدد کیست را کاهش می دهد. فرسایش فضای داخلی کیست، اسکلروز نامیده می شود. در برخی موارد، یک کیست کلیه دوباره ساخته و با مایع پر می شود. پزشک شما ممکن است عمل جراحی که شامل بیهوشی عمومی و برش بزرگی است را انجام دهد. در طی این روش، جراح، یک لوله نازک و سبک به نام لاپاراسکوپ و دیگر ابزارها را برای تخلیه مایع به کیست وارد کرده و دیوار بیرونی آن را برمی دارد یا می سوزاند تا از بازگشت مجدد آن جلوگیری شود.
ممکن است لازم باشد یک یا دو روز پس از جراحی در بیمارستان بمانید.

اندازه کیست کلیه چقدر باشد خطرناک است؟

کیست های کلیه انواع مختلفی دارند ولی شایع ترین آن کیست های ساده می باشد بعبارتی کیستی که فقط داخل آن مایع است. نیمی از افراد بالای 50 سال کیست کلیه دارند. کیست های ساده می توانند منفرد یا متعدد باشند و در هر جایی از کلیه ها و در هر اندازه ای بروز کنند.

کیست های ساده غالبا خطری ندارند و تا زمانی که باعث فشار بر روی کلیه و اختلال عملکرد آن و یا باعث خونریزی یا پاره شدن در اثر ضربه و حادثه نشوند، نیازی به درمان نداشته و خطری برای فرد ایجاد نمی کنند. در رابطه با اندازه کیست کلیه به صورت طبیعی باید گفت که، اندازه یک کیست ساده کلیه از نیم تا ده سانت می تواند باشد که با بزرگ شدن آن می تواند باعث ایجاد درد در فرد بیمار شود.

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.8/5 - (284 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ایران یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    سلام قربان
    من که به مدت یه ماه یه شلنگ به حالبم وصل است همچنین کلیه چپم یه مقدار پایین تر در محل لگن قرار دارد آیا پیاده روی در این مدت یه ماه چه ضرری دارد ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۷ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      پیاده روی ضرری ندارد البته امکان دارد سوزش و خونریزی به دلیل برخورد لوله با کلیه و مثانه ایجاد شود
  • تصویر کاربر عباس دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 201 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.
    خانم من چند ماهی است که درد کلیه دارد(گاهی شدید و گاهی هم کم)سی تی اسکن شده و عکس رنگی هم گرفته.پزشک در بندرعباس تشخیص سنگ داد و به اتاق عمل رفت.اما دکتر در کمال ناباوری گفت که سنگ ندارد و لوله ای گذاشته است.یک ماه بعد لوله خارج شد اما درد همچنان دارد.البته دکتر گفت که به خانمت نگو سنگ نداره. اما همچنان از درد کلیه رنج می بره.لطفا راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      البته چون من تصاویر را ندیده ام نمی توانم قضاوتی داشته باشم ولی دو نکته را می توانم یادآور شوم
      اول آنکه هر درد پهلویی الاما منشا کلیوی ندارد حتی اگر سنگ هم داشته باشد
      دوم انکه هر سنگی باعث درد کلیه نمی شود
    2. تصویر کاربر عباس یکشنبه ۱۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      جسارتا الان باید چکار کنیم
      ؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      با یک ارولوژیست دیگر در شهرتان مشورت کنید عکس ها را نشانش دهید و از ایشان بپرسید که علت این درد سنگ می باشد یا نه و اگر ارتباطی بین درد و کلیه نیست به متخصص درد مراجعه کنید
    4. تصویر کاربر عباس یکشنبه ۱۰ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      چندین دکتر رفت.متاسفانه تجویزاشون جواب نداره. یه تاسف دیگه هم اینکه بندرعباس متخصص درد نداره
    5. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید شاید درد شان منشا در ریشه های عصبی نخاع داشته باشد
    6. تصویر کاربر عباس دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      مرسی.به هر حال تشکر از وقتی که گذاشتین
    7. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۱۱ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      موفق باشید
    8. نمایش سایر 6 پاسخ
  • تصویر کاربر عیسی دوشنبه ۴ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    پدرم دچار ورم دست و پا شده.ورم کلیه داره.تو سونوگرافی گفتن ک کیست تو کلیه داره.دکتر گفته ک موز و کیوی وگوشت قرمز نخوره.نظر شما چیه؟برا پدرم چکارکنم؟من سوال خودمو ازتون پرسیدم.متشکرم ک جواب دادین.خسته نباشید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۴ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      با توجه به علائمی که فرمودید ظاهرا پدرتان کم کاری کلیه دارد که می تواند موقت و گذرا باشد و یا اینکه دائمی باشد لذا بایستی تحت نظر متخصص نفرولوژیست باشند و براساس نظر ایشان و حفظ رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از تشدید کم کاری عمل کنند
  • تصویر کاربر سعید شنبه ۲ آبان ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    باسلام -من دو عدد سنک کلیه داشتم یکی 4.5 میل که پس از دفع در کلیه در لوله حالب گیر کرده بود وسنگ شکن کردم ولی مشاهده نکردم بعد از شکستن دفع شده باشد و سنگ کلیه دوم به اندازه 6 میل می باشد که هنوز درکلیه چپ می باشد-حال سوال اینجاست که وضعیت سنک کلیه که در حالب گیر کرده بود و سنگ شن کردم چگونه است که خارج نشئه. سوال دوم با اندکی سرما خوردن در پهلو چپ دچارخارش ودرد خفیف درکلیه ام کرده ورنگ ادرارکدر وزرد رنگ می شود علت ان چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲ آبان ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      حال سوال اینجاست که وضعیت سنک کلیه که در حالب گیر کرده بود و سنگ شن کردم چگونه است که خارج نشئه............................احتمال خارج شدن سنگ بدون آنکه متوجه نشوید هست
      سوال دوم با اندکی سرما خوردن در پهلو چپ دچارخارش ودرد خفیف درکلیه ام کرده ورنگ ادرارکدر وزرد رنگ می شود علت ان چیست.........................هروقت اینطور شدید ازمایش ادرار بدهید اگر طبیع باشد علائم بوجودآمده ربطی کلیه شما ندارد
  • تصویر کاربر سعیده پنجشنبه ۳۰ مهر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 888 مشاهده پرسش
    سلام.من متاهل هستم.۳سال پیش کلیه هام پروتین دفع میکرد.با قرص خوب شد.اما تو ازمایش ادرارم همیشه خون هست.باچشم دیده نمیشه. چند مدت پیش موقع ادرار احساس تخلیه کامل نداشتم.خیلی اذیت شدم.رفتم دکتر قرص (اگه درست یادم مونذه باشه)فنازوپریدین -سیپروفلاکسیزین رو بهم داد و خوب شدم. اقایه دکتر تورو خدا بهم بگین مشکلم چیه.مشکل کلیه دارم یا مشکل مثانه.خیلی استرس دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۳۰ مهر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      مشکل اخیرت که با فنازوپیریدین و سیپروفلوکساسین خوب شد احتمالا عفونت ادراری بوده است. منشا وجود خون در ادرار در هر جایی از سیستم ادراری می تواند باشد از کیله گرفته تا حالب و مثانه لذا ابتدا بایستی بررسی های لازم شود ولی گاهی علی رغم بررسی های جامع بازهم علت آن شخص نمی شود و در این موارد نیازی به نگرانی نیست و فقط توصیه می کنم بصورت دوره ای تحت نظر باشید
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر