توده بیضه نشانه چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

عکس توده در بیضه به چه شکل است؟ علت به وجود آمدن کیست بیضه چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.  توده بیضه یک وضعیت نسبتا شایع است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. توده های بیضه ممکن است در مردان، پسران نوجوان یا کودکان رخ دهد و یک یا هر دو بیضه چپ و راست را درگیر کند. توده بیضه نشانه هایی از مشکلات مربوط به بیضه ها هستند و ممکن است ناشی از آسیب یا یک مشکل جدی پزشکی باشند. همه توده ها بیانگر سرطان بیضه نیستند.

اکثر توده ها به علت شرایط خوش خیم یا غیر سرطانی هستند و معمولا نیاز به درمان ندارند. با این حال، پزشک باید هر گونه تغییرات در بیضه ها، به خصوص توده یا تورم را بررسی کند. مطالعه ای که نشان دهنده مزایا یا آسیب در اثر معاینه بالینی بیضه باشد، وجود ندارد. انجام معاینات ماهانه بیضه در مردان یک موضوع بحث برانگیز است. با این حال، اگر متوجه چیزی غیرمعمول شدید، به پزشک برای معاینه بیضه مراجعه کنید تا مشکلات بالقوه سریعا درمان شوند. 

علائم توده بیضه

تقریبا تمام توده های بیضه موجب تورم و تغییر در بافت بیضه می شوند. علائم دیگر بسته به علت اصلی توده بیضه متفاوت است.

علت به وجود آمدن کیست بیضه

همانطور که ذکر شد کیست بیضه بسته علل بروز آن می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. علل متعددی برای توده های بیضه وجود دارد که شامل آسیب، نقایص باروری، عفونت و سایر عوامل است. علل عمده وجود توده در بیضه عبارتند از:

– واریکوسل

واریکوسل
واریکوسل

شایع ترین نوع توده بیضه است. طبق کالج پزشکی Weill Cornell، در یک نفر از هر هفت مرد اتفاق می افتد. رگهای بزرگ شده در بیضه ها باعث توده واریکوسل می شوند و بعد از بلوغ بیشتر قابل توجه می شوند که به علت افزایش جریان خون در بیضه های کامل رشد کرده است.

به ندرت علائم ایجاد می کند. در صورت ایجاد علائم، بیضه آسیب دیده ممکن است سنگین تر از بیضه مقابل باشد یا توده ممکن است مانند یک کیسه کوچکی از کرم ها باشد.

– هیدروسل

تشکیل مایع در بیضه ها باعث هیدروسل می شود. در یک تا دو نفر از هر 100 نوزاد پسر تازه متولد شده دیده می شود. نوزادان نارس خطر بالایی برای هیدروسل دارند. هیدروسل در نوزادان بدون درد است، اما در پسران و مردان مسن تر می تواند فشار شکمی ایجاد کند و همچنین باعث تورم قابل مشاهده بیضه ها می شود.

– کیست بیضه یا اسپرماتوسلهیدروسل

کیست اپیدیدیمال زمانی اتفاق می افتد که لوله بلند و پیچ خورده در پشت بیضه ها به نام اپی دیدیم پر از مایع می شود و نمی تواند تخلیه شود. اگر حاوی اسپرم باشد، اسپرماتوسل گفته می شود. این فرم از توده بیضه بسیار رایج است و اغلب خود به خود برطرف می شود. کیست بیضه یا اسپرماتوسل معمولاً در اپیدیدیم رشد می کنند و اغلب بدون درد هستند. در برخی از مردان، یک بیضه ممکن است سنگین تر از حد طبیعی باشد.

– عفونت

ممکن است موجب درد بیضه ، تورم یا حساسیت در لمس در یک یا هر دو بیضه شود. همچنین می تواند باعث تب، تهوع و استفراغ شود.

– تورشن یا پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه

تورشن یا به علت پیچ خوردن بیضه ها ایجاد می شود که معمولا به علت آسیب یا تصادف است. این بیماری اغلب در پسران بین 13 تا 17 ساله اتفاق می افتد، اما می تواند مردان را در تمام سنین تحت تاثیر قرار دهد. یک اورژانس پزشکی است که نیازمند بررسی فوری و درمان است.

پیچ خوردگی بیضه گرچه می تواند خود به خود رخ دهد، اما معمولا به علت آسیب ایجاد می شود و اورژانس پزشکی است بسیار دردناک بوده و علائم زیر را دارد:

  • تب
  • تکرر ادرار
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تورم اسکروتوم
  • موقعیت غیر طبیعی بیضه که ممکن است بالاتر از حد معمول یا زاویه دار باشد.

توده ی ناشی از سرطان بیضه می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

✔️ درد مبهم در شکم یا کشاله ران

✔️ تورم یا حساسیت در سینه ها

✔️ سنگینی در اسکروتوم

✔️ تجمع ناگهانی مایع در اسکروتوم

سرطان بیضه

برخی از توده ها نشان دهنده رشد سرطان بیضه است. به طور مثال یک علت سفت شدن بیضه می تواند سرطان بیضه باشد. فقط پزشک می تواند تعیین کند که یک توده سرطانی است. به طور کلی سرطان بیضه رایج نیست، اما شایعترین نوع سرطان در مردان آمریکایی بین 15 تا 34 ساله است.

اپیدیدیمیت و ارکیت

اپیدیدیم ساختاری بالای بیضه است که اسپرم ذخیره می کند. اپیدیدیمیت التهاب اپیدیدیم است. عفونت باکتریایی اغلب باعث آن است که شامل برخی از عفونت های منتقل شونده از راه جنسی (STIs)، مانند گونوره یا کلامیدیا است. عفونت همچنین باعث ارکیت می شود که التهاب بیضه است. باکتری یا ویروس اوریون می تواند باعث عفونت شود.

فتق

فتق زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از کشاله ران بیرون می آید و باعث بزرگ شدن اسکروتوم (کیسه بیضه) می شود.

تشخیص علت غده در بیضه

یکی از روش های معاینه غده یا توده داخل بیضه، معاینه فیزیکی است. در معاینه فیزیکی موارد زیر بررسی می شود:

  • اندازه هر بیضه
  • محل قرار گرفتن توده یا غده در بیضه
  • بررسی دردناک بودن بیضه در هنگام لمس کردن آن
  • سفت بودن یا نرم بودن بیضه.

توده های نرم ممکن است بر اثر هیدروسل یا عفونت ایجاد شده باشند اما توده های سفت ممکن است به علت سرطان بیضه یا موارد دیگری ایجاد شوند. تست عفونت از طریق آزمایش ادرار یک سوآب که مایع پیشابراه را از بدن خارج می کند انجام می شود. البته باید بدانیم هر توده ای در بیضه سرطان نیست و برای تعیین دقیق تر روش درمان ممکن است سونوگرافی نیز نیاز باشد.

دکتر محمد جباری متخصص کلیه

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (190 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تقی یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 77 مشاهده پرسش
    T R, [24.02.18 08:37]
    سلام
    ببخشید من به دلیل اینکه همسرم باید شیمی درمانی بشن و هنوز بچه نداریم یعنی تا حالا خودمون نخواستیم0 مراجعه کردیم برای فریز کردن جنین من روز معاینه و تست نمونه هیچ مشکلی نداشتم و گفتن اسپرم های شما خوبه هم به لحاظ تعداد هم به لحاظ حرکت ولی دو هفته بعد پنجشنبه گذشته روز عمل پانچر خانومم من نتونستم نمونه بدم هر کاری کردم نشد 4 بار رفتم اتاق نمونه ولی نعوظ کامل نشد و موفق نشدم نمونه بدم الانم این مشکلو دارم یه جوری آلتم مثله بی حسی شده 0
    لطفا راهنمایی کنید 0 باتشکر فراروان

    T R, [24.02.18 08:43]
    ببخشد فراموش کردم بگم یک بار هم به من قرص سیدنافیل دادن که مصرف کردم ولی نتیجه ای نداد .حالا خیلی نگران این موضوع هستم ممنون میشم منو راهنمایی کنید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۶ اسفند ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      علت اینحالت استرس و شرایط روانی حاکم بر شرایط موجود هست و احتمالا با مصرف مجدد همان ویزارسین و نیز مصرف دو تا سه شب داروی ضد استرسی مثل آلپرازولام مشکل تان برطرف شود.
  • تصویر کاربر امین یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 416 مشاهده پرسش
    باسلام. من حدود ده سالی هست که خودارضایی میکنم و به تماشای فیلم پورن هم عادت دارم. گاهی هم این خودارضایی به چندبار در روز میرسه. مدتی متوجه شدم که با دیدن صحنه های محرک فیلم دیگه حالت نعوظ بهم دست نمیده. یکی دو ماه خودارضایی و تماشای فیلم پورن رو متوقف کردم تا شاید خوب شه و بعد یک ماه امتحان کردم و به نعوظ رسیدم. دوباره بعد از یکی دو هفته انجام خودارضایی و تماشای پورن حالت قبل تکرار شد و به نعوظ نمیرسم. میخواستم بدونم مشکل از خودارضاییه یا دیدن فیلمهای مهیج؟ و آیا اینکه مشکلم جدی هست؟ نیاز به دارو دارم؟ چون تا حالا از کسی نشنیدم همچنین مشکلی براش پیش بیاد. آیا میتونم کلا بهبود پیدا کنم که دیگه مشکل عدم نعوظ نداشته باشم؟ تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      اصولا افراط در هرکاری می تواند نتایج نامطلوبی داشته باشد در واقع مشکل در زیاده روی در خودارضایی و دیدن فیلم پورنو می باشد و با قطع آن یا کم کردن آن معمولا شرایط بهتر می شود و درمان دارویی ندارد.
  • تصویر کاربر مهسامحمدي یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 102 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشيد
    نزديك به يك ماه پيش به ماما مراجعه كردم براي تشخيص بكارت وگفتن خراش برداشته وزيرپردت زگيل هست
    چندتاسوال دارم ازخدمتتون
    ١-ماكه دخول نداشتيم چطوري ممكنه زيرپرده زگيل بزنه؟
    ٢-واكسن گارداسيل كمكي ميكنه به بهبودمن؟
    ٣-باتوجه به اينكه من ٢١سالمه چقدرامكان داره من خوب بشم؟
    4-بهترين درمان چيه؟چون شنيدم سوزوندن وليزرپخشش ميكنه وبهترين روش كرايوهست
    5-براي تقويت سيستم ايمني چي پيشنهادميدين
    واينكه من اون لحظه كه فهميدم زگيل دارم انقدرحالم بدشدكه يادم رفت بپرسم اين زگيل هابيرون آلت تناسليمم هست يانه
    خودم اومدم خونه نگاه كردم باعرض معذرت عكسشوميفرستم نظرتونوبفرماييد
    واينكه اگه زگيل هست ميشه ازمحلول پدوفيلين استفاده كنم؟
    باتشكراززحمات شما
    موفق وپاينده باشيد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۲ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      ١-ماكه دخول نداشتيم چطوري ممكنه زيرپرده زگيل بزنه؟...........................زگیل فقط نواحی را مبتلا می کند که تماس وجود داشته باشد لذا اگر ناحیه ای که ماما به شما گفته در حین رابطه تماس پیدا کرده است امکان ابتلا دارد در غیر اینصورت خیر
      ٢-واكسن گارداسيل كمكي ميكنه به بهبودمن؟....................نقش واکسن پیشگیری ایت نه درمان لذا توصیه می کنم واکسن بزنی تا بعدها مجدد مبتلا نشوی ولی روی بهبود این مشکل فعلی تاثیری ندارد.
      ٣-باتوجه به اينكه من ٢١سالمه چقدرامكان داره من خوب بشم؟..........................اجتمالس خیلی زیاد هست
      4-بهترين درمان چيه؟چون شنيدم سوزوندن وليزرپخشش ميكنه وبهترين روش كرايوهست ................لیزر روش مطمئن و با میزان احتمال عود خیلی پایینی است و اگر دستگاه مکنده بخاراتش باشد خطر پراکنده شدن ویروس را ندارد.
      5-براي تقويت سيستم ايمني چي پيشنهادميدين...........................چای سبز، سیر تازه، لیمو ترش، ورزش، پرهیز از استرس
      خودم اومدم خونه نگاه كردم باعرض معذرت عكسشوميفرستم نظرتونوبفرماييد..........................در این عکس ها من زگیلی ندیدم
      واينكه اگه زگيل هست ميشه ازمحلول پدوفيلين استفاده كنم؟...........................خیلی با احتیاط میشه اسفاده کرد ولی امکان سوختگی شدید پوست وجود دارد
      باتشكراززحمات شما
  • تصویر کاربر علی شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 182 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    اقای دکتر بنده به زودی قصد ازدواج دارم و از لحاظات دیگه تقریبا مشکلی ندارم و مشکل من این هستش ک من چند سالی هست ک متاسفانه دچار استمنا بوده ام از روزی دوبار گرفته تا چند روز یا چند هفته یا یکماه یکبار استمنا کرده ام .طولانی ترین مدتی ک انجام ندادم 70 روز بود که دیگه خیلی خودم را کنترل کردم ,الان که قصد ازدواج دارم ترس انرادارم ک در زندگی مشترک دچار مشکل زناشویی و بچه دار نشدن شوم و ...خواهشا بفرمایید چکار باید بکنم ک ترسم برطرف شود یا خودم را قبل از شروع زندگی درمان کنم در ضمن مدت انزال من زیر 2 دقیق هستش هرکاری میفرمایید انجام بدم
    واقعا ازتون ممنونم?? اقای دکتر ببخشید من در اندازه التم هم دچار نگرانی و وسواس بوده ام و الان ک دارم به ازدواج نزدیک میشم نگرانیم بیشتر شده چکنم؟؟?طول التم بین 12 تا 13, 13.5و قطرش هم بین 3.5 تا4 هستش در حالت نعوظ.
    خواهشا بفرمایید ک اگر مشکلی هست چکنم
    هرکاری لازم باشه میکنم چون دیگه ناچارم تا آبروم پیشش نره !
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۱ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      خودارضایی تاثیر منفی در باروری ندارد ولی توصیه می کنم آن را ترک کنید چون می تواند نوعی وسواس و اختلال روانی ایجاد کند. سایز الت تان نرمال هست و مشکلی در باروری و زندگی زناشویی تان ایجاد نخواهد کرد.
  • تصویر کاربر ن.ش یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 4143 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید
    پسری هستم 23ساله، در ناحیه تناسلی ام تعداد حدود شش الی هشت خال کاملا مسطح قهوه ای تا مشکی رنگ مشاهده کردم ،البته اولین بار که یکی از این خال هارو مشاهده کردم حدود سه سال پیش بود ،از نظر ظاهر خال ها تقریبا شبیه خال هایی ست که روی مچ دستم و روی ساق پاهایم هست.
    خارش و سوزشی ندارند.خونریزی ندارند.التهاب ندارند.
    خواستم علت این خال هارا جویا شوم؟
    آیا مبتلا به سرطان پوست شده ام؟
    راه درمان چیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۵ بهمن ۹۶( 6 سال پیش)
      سلام
      البته عکس ها کیفیت مناسبی ندارند ولی در کل تشکیل خال در بدن علت خاصی ندارد و بروز خال به هیچ وجه به معنی سرطان پوست نمی باشد.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر