توده بیضه نشانه چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

عکس توده در بیضه به چه شکل است؟ علت به وجود آمدن کیست بیضه چیست؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید.  توده بیضه یک وضعیت نسبتا شایع است که می تواند علل مختلفی داشته باشد. توده های بیضه ممکن است در مردان، پسران نوجوان یا کودکان رخ دهد و یک یا هر دو بیضه چپ و راست را درگیر کند. توده بیضه نشانه هایی از مشکلات مربوط به بیضه ها هستند و ممکن است ناشی از آسیب یا یک مشکل جدی پزشکی باشند. همه توده ها بیانگر سرطان بیضه نیستند.

اکثر توده ها به علت شرایط خوش خیم یا غیر سرطانی هستند و معمولا نیاز به درمان ندارند. با این حال، پزشک باید هر گونه تغییرات در بیضه ها، به خصوص توده یا تورم را بررسی کند. مطالعه ای که نشان دهنده مزایا یا آسیب در اثر معاینه بالینی بیضه باشد، وجود ندارد. انجام معاینات ماهانه بیضه در مردان یک موضوع بحث برانگیز است. با این حال، اگر متوجه چیزی غیرمعمول شدید، به پزشک برای معاینه بیضه مراجعه کنید تا مشکلات بالقوه سریعا درمان شوند. 

علائم توده بیضه

تقریبا تمام توده های بیضه موجب تورم و تغییر در بافت بیضه می شوند. علائم دیگر بسته به علت اصلی توده بیضه متفاوت است.

علت به وجود آمدن کیست بیضه

همانطور که ذکر شد کیست بیضه بسته علل بروز آن می تواند علائم متفاوتی داشته باشد. علل متعددی برای توده های بیضه وجود دارد که شامل آسیب، نقایص باروری، عفونت و سایر عوامل است. علل عمده وجود توده در بیضه عبارتند از:

– واریکوسل

واریکوسل
واریکوسل

شایع ترین نوع توده بیضه است. طبق کالج پزشکی Weill Cornell، در یک نفر از هر هفت مرد اتفاق می افتد. رگهای بزرگ شده در بیضه ها باعث توده واریکوسل می شوند و بعد از بلوغ بیشتر قابل توجه می شوند که به علت افزایش جریان خون در بیضه های کامل رشد کرده است.

به ندرت علائم ایجاد می کند. در صورت ایجاد علائم، بیضه آسیب دیده ممکن است سنگین تر از بیضه مقابل باشد یا توده ممکن است مانند یک کیسه کوچکی از کرم ها باشد.

– هیدروسل

تشکیل مایع در بیضه ها باعث هیدروسل می شود. در یک تا دو نفر از هر 100 نوزاد پسر تازه متولد شده دیده می شود. نوزادان نارس خطر بالایی برای هیدروسل دارند. هیدروسل در نوزادان بدون درد است، اما در پسران و مردان مسن تر می تواند فشار شکمی ایجاد کند و همچنین باعث تورم قابل مشاهده بیضه ها می شود.

– کیست بیضه یا اسپرماتوسلهیدروسل

کیست اپیدیدیمال زمانی اتفاق می افتد که لوله بلند و پیچ خورده در پشت بیضه ها به نام اپی دیدیم پر از مایع می شود و نمی تواند تخلیه شود. اگر حاوی اسپرم باشد، اسپرماتوسل گفته می شود. این فرم از توده بیضه بسیار رایج است و اغلب خود به خود برطرف می شود. کیست بیضه یا اسپرماتوسل معمولاً در اپیدیدیم رشد می کنند و اغلب بدون درد هستند. در برخی از مردان، یک بیضه ممکن است سنگین تر از حد طبیعی باشد.

– عفونت

ممکن است موجب درد بیضه ، تورم یا حساسیت در لمس در یک یا هر دو بیضه شود. همچنین می تواند باعث تب، تهوع و استفراغ شود.

– تورشن یا پیچ خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه

تورشن یا به علت پیچ خوردن بیضه ها ایجاد می شود که معمولا به علت آسیب یا تصادف است. این بیماری اغلب در پسران بین 13 تا 17 ساله اتفاق می افتد، اما می تواند مردان را در تمام سنین تحت تاثیر قرار دهد. یک اورژانس پزشکی است که نیازمند بررسی فوری و درمان است.

پیچ خوردگی بیضه گرچه می تواند خود به خود رخ دهد، اما معمولا به علت آسیب ایجاد می شود و اورژانس پزشکی است بسیار دردناک بوده و علائم زیر را دارد:

  • تب
  • تکرر ادرار
  • درد شکم
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تورم اسکروتوم
  • موقعیت غیر طبیعی بیضه که ممکن است بالاتر از حد معمول یا زاویه دار باشد.

توده ی ناشی از سرطان بیضه می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

✔️ درد مبهم در شکم یا کشاله ران

✔️ تورم یا حساسیت در سینه ها

✔️ سنگینی در اسکروتوم

✔️ تجمع ناگهانی مایع در اسکروتوم

سرطان بیضه

برخی از توده ها نشان دهنده رشد سرطان بیضه است. به طور مثال یک علت سفت شدن بیضه می تواند سرطان بیضه باشد. فقط پزشک می تواند تعیین کند که یک توده سرطانی است. به طور کلی سرطان بیضه رایج نیست، اما شایعترین نوع سرطان در مردان آمریکایی بین 15 تا 34 ساله است.

اپیدیدیمیت و ارکیت

اپیدیدیم ساختاری بالای بیضه است که اسپرم ذخیره می کند. اپیدیدیمیت التهاب اپیدیدیم است. عفونت باکتریایی اغلب باعث آن است که شامل برخی از عفونت های منتقل شونده از راه جنسی (STIs)، مانند گونوره یا کلامیدیا است. عفونت همچنین باعث ارکیت می شود که التهاب بیضه است. باکتری یا ویروس اوریون می تواند باعث عفونت شود.

فتق

فتق زمانی اتفاق می افتد که بخشی از روده از کشاله ران بیرون می آید و باعث بزرگ شدن اسکروتوم (کیسه بیضه) می شود.

تشخیص علت غده در بیضه

یکی از روش های معاینه غده یا توده داخل بیضه، معاینه فیزیکی است. در معاینه فیزیکی موارد زیر بررسی می شود:

  • اندازه هر بیضه
  • محل قرار گرفتن توده یا غده در بیضه
  • بررسی دردناک بودن بیضه در هنگام لمس کردن آن
  • سفت بودن یا نرم بودن بیضه.

توده های نرم ممکن است بر اثر هیدروسل یا عفونت ایجاد شده باشند اما توده های سفت ممکن است به علت سرطان بیضه یا موارد دیگری ایجاد شوند. تست عفونت از طریق آزمایش ادرار یک سوآب که مایع پیشابراه را از بدن خارج می کند انجام می شود. البته باید بدانیم هر توده ای در بیضه سرطان نیست و برای تعیین دقیق تر روش درمان ممکن است سونوگرافی نیز نیاز باشد.

دکتر محمد جباری متخصص کلیه

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.4/5 - (190 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 97 مشاهده پرسش
    سلام اقا دکتر

    هفته اینده برای لیزر زگیل تناسلی خدمت شما مراجعه می کنم

    خواستم بدونم از کرم برای بی حسی استفاده می کنید یا از امپول بی حسی

    در این مورد توضیح مختصری بدید

    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۷ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      نیم ساعت قبل از لیزر کرم بی حسی می زنید و قبل از انجام لیزر هم با سرنگ انسولین مجدد بیحس می کنیم
  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۲۱ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 110 مشاهده پرسش
    جناب آقای دکتر جباری درود برشما
    با تبریک سال نو وآرزوی سلامتی وشادکامی برای شما وخانمواده محترم.
    بنده پسری دارم که 9 ساله است وما وقتی حدودأ یکماهه بود اورا ختنه کردیم.الان احساس میکنم که الت وبیضه او از حد نرمال کوچکتر است.ما در سوئد زندگی میکنیم واینجا بچه ها با هم به استخر میروند ومن چندبار آلت فرزندخودم را با بچه های دیگر مقایسه کردم ومتوجه شدم که نسبت به هم سن های خودش این اشکال وجود دارد البته که خودم هم این مشکل را دارم وممکن است که ارثی باشد ولی یه نکته که به ذهن من رسید وشاید هم بی دلیل نباشد این است که اینجا یا ختنه نمیکنن و یا در سننین خیلی کم این کاررا انجام نمیدهند.
    سوال این است که آیا ممکن است با برداشتن پوست اضافه آلت در زمان کودکی باعث جلوگیری از رشد متعارف آلت شده باشد؟
    وآیا در این شرایط میتوان برای کمک به رشد کاری انجام داد؟
    من دقیقأ به خاطر دارم که بچه در زمان تولد آلت وبیضه نرمال داشت.
    جناب دکتر من مطمئن هستم که این وضع در آینده در روحیه فرزندم تأثیر زیادی خواهد گذاشت از این رو امیدوارم با راهنمایی شما بزرگوار بتوانم این مشکل را برطرف نمایم.
    با سپاس از شما
    شماره تماس :0046700000683
  • تصویر کاربر مهدی یکشنبه ۲۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر با سلام و تشکر از اطلاعات جامعی که در وبسایت خود ارایه کردید حدود سه هفته پیش در دیواره الت خودم احساس یک برجستگی کوچه و باریک به طول سه میلیمتر و عرض دو میلی متر کردم که دردناک هم بود اول اونو جوش فرض کردم ولی بعد از چنر روز برجستگی کمی بزرگتر شد کمی فشارش دادم ازش خوت اومد ولی دردش کمتر شد ولی ابعادش تغییری نکرد دیروز دوباره خود بخود خونریزی کمی از کرد که منم ضد عفونی اش کردم ولی کم هم دردناک شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۲۰ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      عکس ها تار بوده و قابل قضاوت نیستند لطفا عکس واضح تری بفرستید البته بر اساس توضیحات شما احتمالا یک جوش چرکی ساده یا فولیکولیت می باشد که اگر دستکاریش نکنید بتدریج ظرف چند روز برطرف می شود.
  • تصویر کاربر نسرين شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 141 مشاهده پرسش
    سلام دكتر ٢٧ سالمه و لبه هاي بيروني واژنم سه ماهه زگيل زده اول يكي بود ولي داره پيشرفت ميكنه سه هفته پيش يك جلسه كرايو كردم اما همشون الان برگشتن و خارش شديدي دارم شكل زگيل ها هم حالت رشته رشته داره كه كنار هم جمع شدند. و تعداد زيادي هم ريز هست ديروز متوجه شدم لبه هاي داخلي واژتم هم زده خيلي نگرانم چكار كنم كه جلوي پيشرفتش رو بگيرم چون رابطه نداشتم آزمايش نميتونم بدم آيا كرايو رو ادامه بدم ؟ يا ليزر مناسب تره من بندرعباس زندگي ميكنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      به نظر من لیزر نتایج خیلی بهتر, سریع تر و مطمئن تری دارد.
    2. تصویر کاربر نسرين شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      اقاي دكتر توي عكسي كه فرستادم اونايي كه تو لبه داخلي هم وجود داره زگيل هست؟؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۹ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      به نظر من اون ها وستیبولار پاپلوماتوز هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر شاهرخ جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 101 مشاهده پرسش
    سلام. من 2 روز پیش تست rug بخاطر سوزش ادارا انجام دادم. اما از دیشب تا الان سوزشم دو برابر شده و تب و لرز دارم. نوبت دکترم روز شنبه است . لطف کنید بفرمایید جهت رفع سوزش و تب و لرز چه کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام احتمالا دچار عفونت ادراري شده ايد لذا نياز به مصر آنتي بيوتيك و همچنيت مايعات فراوان داريد. توصيه مي كنم سيپروفلوكساسين ٥٠٠ صبح و شب استفاده كنيد.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر