بیماری اپیسپادیاس و روش درمان آن

در این مقاله مطالعه می کنید:

در این مقاله بیماری اپیسپادیاس، علائم، انواع و درمان آن را برای شما توضیح خواهیم داد.

اپیسپادیاس چیست؟

اپیسپادیاس یک نقص مادرزادی است، که در آن سوراخ مجرای پیشابراه که به وسیله آن ادرار از بدن خارج می شود، تغییر شکل می دهد. این حالت بر نحوه ی خروج ادرار از بدن موثر است. این نقص نادر است، اما چنانچه به طور مناسب درمان نگردد، می تواند مشکل ساز باشد. اپیسپادیاس در خانم ها بسیار نادر است، اما اگر اتفاق بیفتد بسیار خطرناک خواهد بود. تخمین زده شده است، در هر هزار مرد یک نفر به اپیسپادیاس و در هر پانصد هزار زن یک نفر به آن مبتلا هستند

علل اپیسپادیاس

اگرچه علت این امر هنوز به طور دقیق مشخص نیست، اما این باور وجود دارد که تحت تاثیر عوامل متعددی است. اپیسپادیاس می تواند به تکامل جنین در اولین ماه های بارداری مرتبط باشد. این تغییر شکل ممکن است در هفته پنجم بارداری و در نتیجه ی تکامل نامناسب استخوان پوبیس (شرمگاهی) باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری در رابطه با علل این نقص مادرزادی در دست انجام است.

آلت پنهان در کودکان

علائم اپیسپادیاس

برای درک انواع بیماری اپیسپادیاس و درمان آن، دانستن علائم آن ضروری است. علامت اصلی، غیر طبیعی شدن شکل پیشابراه و کوتاه و پهن شدن آن می باشد. در اپیسپادیاس، سوراخ مجرای ادرار (پیشابراه) در بالا یا طرفین مجرا قرار می گیرد. در مورد زنان، علائم متفاوت بوده و کلیتوریس (اندام تناسلی خارجی) شکل غیرطبیعی دارد، به طوریکه مجرای ادرار به این ناحیه باز می شود. در بعضی موارد، مجرای ادرار می تواند به شکم نیز باز شود. این حالت مشکل تر می شود، زیرا فرد در کنترل ادرار دچار مشکل خواهد شد..

انواع اپیسپادیاس

بر اساس پیشابراه یا سوراخ مجرا، انواع اپیسپادیاس در مردان شامل موارد زیر است:

اپیسپادیاس پنیس

سوراخ پیشابراه بر روی پوسته ی آلت تناسلی است.

اپیسپادیاس آلتی

در این نوع اپیسپادیاس، محل دفع ادرار نزدیک به استخوان پوبیس یا شرمگاهی است. از آنجایی که استخوان های شرمگاهی به درستی در جلو ادغام نمی شوند، مثانه هیچ بستر مناسبی ندارد و در نتیجه مثانه به شکل نعل اسبی درمی آید که این امر باعث نشت ادرار خواهد شد.

نکته: استرس یا افزایش فشار شکمی می تواند منجر به نشت ادرار و یا بی اختیاری ادراری شود.

اپیسپادیاس غده ای

در این نوع اپیسپادیاس، سوراخ مجرای ادراری در نوک آلت تناسلی قرار دارد که طبیعی به نظر می رسد. مردان با چنین مشکلی قادر به نگه داشتن ادرار و مدیریت آن هستند. این نوع می تواند در صورت لزوم با روش دارویی و جراحی درمان شود.

 درمان اپیسپادیاس

درمان اپی سپادیاس تا حد زیادی بستگی به نوع آن دارد. موقعیت آناتومیک مجرای ادراری یا دهانه ی آن در اپی سپادیاس به تعیین شدت بیماری کمک می کند. هنگامی که محل سوراخ پیشابراه نزدیک به آلت تناسلی است، فرد نمی تواند ادرار خود را برای مدت طولانی نگه دارد. برخی از موارد اپی سپادیاس، که شدت متوسط ​​دارند، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. همچنین در شرایطی که سوراخ پیشابراه نزدیک به اندام های تناسلی که حساس ترین بخش بدن هستند، قرار گیرد، درمان جراحی باید با دقت زیادی انجام شود.

درمان اپیسپادیاس برای پسران شامل ملاحظات زیر است:

✔️ ترمیم شکل ظاهری آلت تناسلی

✔️ بهبود وضعیت طولی آلت تناسلی

✔️ خمیدگی آلت تناسلی باید ثابت شود تا بتواند عملکرد نرمال داشته باشد

انواع روش درمانی اپی سپادیاس

هدف از درمان جراحی این است که باروری کودک حفظ شده تا بعد از عمل نیز بتواند راحت زندگی کند. انواع مختلفی از درمان های جراحی اپی سپادیاس وجود دارند که به شرح زیر است تکنیک اصلاح شده کانتول در این تکنیک، آلت تناسلی با انتقال مجرای ادراری به موقعیت نرمال خود، بازسازی می شود.

تکنیک میتچل:

در این روش درمانی، آلت تناسلی به طور کامل از محل خود جدا و سپس پس از اصلاح پیوند زده می شود. هدف از این روش حفظ عملکرد مطلوب مجرای ادراری است. در مورد دختران درمان اپیسپادیاس ساده تر است. بهتر است بلافاصله پس از تشخیص در هنگام تولد درمان صورت گیرد، زیرا عمل جراحی در سنین پایین نسبت به سنین رشد بسیار راحت تر انجام می شود.

بنابراین باید با تشخیص این وضعیت، زندگی عادی کودک را به وی برگردانیم. توجه به هر گونه تغییر در مجرای ادراری پس از تولد یا در طول سال های اولیه و یا ایجاد هر گونه تغییر در الگوی ادراری کودک، بسیار اهمیت داشته و باید توسط پزشک ارزیابی شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
2.2/5 - (8 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر محمدرضا دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 132 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر جباری عزیز.بنده چندوقت پیش برای کجی الت تناسلیم خدمتتون رسیدم که شما فرموده بودید عکسشو بفرستم....
    الان با اجازتون چندتا سوال دیگه هم دارم
    متاسفانه الت تناسلی من از بیخ به طرف پایینه به صورت کامل حتی در حالت نعوظ کاملا اینطوریه....میخواستم بدونم هزینه جراحی کلا چقدره و شما در کجا عمل میکنید؟ممنون میشم که واضح بگید
    راستی شما خودتون هم پولی دریافت میکنید بابت عمل یا من کلا با مرکز درمانی طرف هستم؟من تهران نیستم که بتونم بیام خدمتتون خواهش میکنم توضیح بدید که اگه نیاز به عمل دارم خدمت برسم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      شما نیازی به عمل ندارید
  • تصویر کاربر سامان دوشنبه ۲۴ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 151 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید
    آقای دکتر من 21یک سال سن دارم و در روی تنه آلتم جوش مانند وجود دارد به رنگ سفید وکمی هم سفت و خیلی ریز هستند که حدودا یک ونیم سال هست و در ضمن مو زائد هم رشد کرده لطفا منو راهنمایی کنید عکسشو هم گذاشتم خیلی استرس دارم آیا بیماری خاصی است راه درمانش با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۴ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      سلام
      این ها بیماری نیستند و غدد چربی هستند که نیاز به درمان هم ندارند
  • تصویر کاربر امین دوشنبه ۲۴ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 139 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشی دکتر جان من 22 سالم هس التم 12 سانت هس وزنم 90 هس باید چیکار کنیم التم بزرگتر بشه 4ماه هس ازدواج کردم همسرم خوب ارضا نمیشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۲۴ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      سلام
      با کاهش وزن شرایط تان بهتر می شود
  • تصویر کاربر م.نوری سه شنبه ۱۱ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 120 مشاهده پرسش
    سلام . پسری 27 ساله هستم مدتی است احساس میکنم نعوظم کم شده نعوظم خوبه و زود تحریک میشم اما نعوظم زود می خوابه در ضمن مجرد هستم و رابطه جنسی ندارم و اندازه آلت تناسلی هم 12 سانت است خواهشا راهنمایی کنید . با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۱ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      سلام
      اینحالت گذراست و معمولا منشا فکری و روانی دارد
  • تصویر کاربر طاهر سه شنبه ۱۱ فروردین ۹۴( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 122 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من متولد 61 هستم و میخواهم آلت خود را حجم پیداکند و طول آن هم کمی بیشتر شود باید جراحی شود؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری سه شنبه ۱۱ فروردین ۹۴( 9 سال پیش)
      سلام
      اندازه آلت تناسلی تابع ژنتیک و ارث می باشد و کمتر تحت تاثیر عوامل محیطی می باشد . موضوعی که می تواند در روابط جنسی تاثیر بگذارد سایز آلت در حالت نعوظ می باشد اگر چه برخی از مردان تمایل دارند که حتی در حالت شل نیز آلت تناسلی بزرگی داشته باشند اما به دلیل جمع شدن آلت یا زیاد بودن چربی زیر شکم (ناحیه شرمگاهی) آلت کوچک به نظر می رسد اگر چه در واقع اینطور نبوده و این دسته از افراد بیشتر آلت پنهان دارند. اندازه گیری طول آلت در حالت کشیده شده با دست یا در حالت نعوظ و از محل اتصال آلت به استخوان شرمگاهی لگن (به نام سمفیز پوبیس) و در حالی که چربی را به عقب می رانید تا سر آلت تناسلی می باشد. محیط آلت در حالت نعوظ و از قسمت میانی آن اندازه گیری می شود.
      حداقل اندازه طول آلت در حالت کشیده 9 سانتیمتر گزارش شده است و حداقل محیط آلت در حالت نعوظ 8 سانتیمتر می باشد. البته این اعداد تقریبی بوده و بدیهی است در جوامع و نژادهای گوناگون می تواند متغیر باشد.
      وقتی صحبت از افزایش سایز آلت می شود سه روش کلی به ذهن می رسد:
      1. داروها اعم از قرص، کپسول، کرم ها و انواع آمپول ها که در شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی و هر از چندگاهی با اسامی جدید و بسته بندی های اغوا کننده تبلیغ می شود و بر تاثیر پذیری صد در صدی آن تاکید می کنند. بایستی گفت تا کنون هیچ دارویی که قادر باشد سایز آلت را افزایش دهند شناخته نشده و در مراکز علمی و آکادمیک و به دور از تبلیغات تجاری هنوز دارویی ساخته نشده تا بتواند باعث افزایش سایز آلت تناسلی بوسیله دارو شود.
      2. روش های کششی مثل استفاده از اکستندرها و کشنده هایی مثل لارجرباکس، استفاده از وکیوم و استفاده از تمرینات پنیمور. در مورد تاثیر روش های کششی و میزان این تاثیر و ماندگاری آن اختلاف نظر وجود دارد بعضی مقلات بر اثر بخشی آن و برخی بر بی اثر بودنش گزارشاتی ارائه داده اند اما به نظر می رسد که این روش ها اگر هم موثر باشند در نهایت رضایت فرد را فراهم نمی کند ضمن اینکه استفاده افراطی و نادرست از این روش ها می تواند مضر و آسیب رسان به بافت های اسفنجی آلت و عروق و اعصاب آن باشد.
      3. روش های جراحی. هنوز روش استانداردی که مورد قبول و پذیرش همه جراحان باشد وجود ندارد و علت آن عوارض زیاد جراحی و اثربخشی کم آن است. در حال حاضر شایع ترین و کم عارضه ترین روش برای افزایش طول آلت تناسلی قطع لیگمان ساسپنسوری است. در این روش حدود 2 سانت به سایز آلت افزوده می شود و عوارض آن شامل احتمال آسیب به عروق و اعصاب آلت و در نتیجه اختلال در سفتی و نعوظ و همچنین بد شکل شدن محل جراحی در بالای آلت می باشد. برای افزایش قطر آلت هم از تزریق چربی یا آلوگرافت استفاده می شود که به دلیل عوارض زیاد تقریبا مترود شده و کمتر جراحی حاضر است خطرات آنرا بپذیرد و عوارض آن بقدری است که خیلی اوقات منجر به جراحی مجدد وتخلیه مواد کاشته شده در اطراف آلت می شود.
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر