میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (77 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سپيده یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 175 مشاهده پرسش
    سلام ببخشيد من مجبور شدم عكس ارسال كنم،١-من اچ پي وي دارم با چند تا زيگيل ميخواستم بپرسم تو اين عكس زيگيل هست؟ ٢-و اين سفيدكا چي هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      خیر این سفید ها کراتینیزاسیون مخاطی است 

  • تصویر کاربر بهار یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید. من بخاطر داشتن ۳تیپ خطرناک hpv و دفع این ویروس مدت ۷ماه است از قرص ایمیونیس و ۵ ماه است از پاورفیت استفاده میکنم.در حال حاضر ایمیونیس را نمی تونم پیدا کنم.اصلا نیست.می تونم ازقرص اپتی وومن گلدن لایف استفاده کنم! این قرص خوب هست؟
    _سوال بعدی من این هست که همسرم روی التشون چند زگیل کوچک زده.ولی دکترشون ۱۰۰%نگفتن که زگیل هست.گفت شاید باشه. می تونم از پودوفلینی که خودم اخرین بار ۳ماه پیش استفاده کردم، ایشونم استفاده کنن؟ فقط من گوش پاکنی که به محلول اغوشته میکردم به زگیل خودم میزدم و مجدد تو محلول میزدم.موردی نداره همسرم استفاده کنه.بعد ۳ماه محلول ویروسی نیست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام
      اقای دکتر خسته نباشید. من بخاطر داشتن ۳تیپ خطرناک hpv و دفع این ویروس مدت ۷ماه است از قرص ایمیونیس و ۵ ماه است از پاورفیت استفاده میکنم.در حال حاضر ایمیونیس را نمی تونم پیدا کنم.اصلا نیست.می تونم ازقرص اپتی وومن گلدن لایف استفاده کنم! این قرص خوب هست؟..........................بله
      _سوال بعدی من این هست که همسرم روی التشون چند زگیل کوچک زده.ولی دکترشون ۱۰۰%نگفتن که زگیل هست.گفت شاید باشه. می تونم از پودوفلینی که خودم اخرین بار ۳ماه پیش استفاده کردم، ایشونم استفاده کنن؟.............................ترجیحا بهتره توسط پزشک دیگری معاینه شوند و اگر باز شک بود نمونه برداری شوند تا اگر زگیل بود درمان کنند.

      فقط من گوش پاکنی که به محلول اغوشته میکردم به زگیل خودم میزدم و مجدد تو محلول میزدم.موردی نداره همسرم استفاده کنه.بعد ۳ماه محلول ویروسی نیست؟.................................بهتره تعویض شود

  • تصویر کاربر شقایق جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 171 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید
    ببخشید من میخواستم بدونم این چیه که روی مقعدم زدم
    و یه چیزایی مثه جوش روی واژنم... چطوری میتونم درمانش کنم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      کمی‌مشکوک‌هست‌بهتره معاینه شوید

  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 104 مشاهده پرسش
    ایا روغن خراطیل یا کار های دیگر برای افزایش طول یا قطر تاثیر دارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۸ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)
      خیر
  • تصویر کاربر ابوالفضل شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 487 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من از سن بلوغ احتلام دارم خودمم نماز میخونم واقعا برام مشکل ایجاد میکنه.واینکه زود انزالی دارم اونم موقع نزدیکی ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۰ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام
      احتلام امری طبیعی است و کاریش نمیشه کرد. زودانزالی درمان قطعی و دائمی ندارد و فقط با داروها می توان آن را کنترل کرد یعنی وقتی که دارو استفاده می کنید مدت زمان وقوع انزال را طولانی کرد اما نمی توان این بیماری را تا آخر عمر ریشه کن کرد. مثل بیحس کننده های موضعی و قرص هایی مثل پاروکستین 20 میلی یا سرترالین 50 میلی( بصورت مصرف دائمی و روزانه یک عدد یا استفاده بصورت 6 ساعت قبل از نزدیکی)، یا قرص داپوکستین 30 یا 60 میلی گرمی 1 تا 3 ساعت قبل از نزدیکی. بدیهی است تا زمانی که دارو مصرف می کنید موثر است و با قطع دارو مشکل مجددا ظاهر می شود. اسپری لیدوکائین 10 درصد یا کرم زایلا-پی داروهای موضعی برای کنترل زودانزالی هستند 20 تا 25 دقیقه قبل از مقاربت و حتی قبل از سفت شدن آلت به کلاهک آلت و زیر آن و یا کلاهک به اضافه نیمه انتهایی آلت یا تمام آلت بزنید(بر حسب شدت زود انزالی و میزان سفتی آلت). حتما بعد از احساس بی حسی و قبل از شروع روابط جنسی آلت خود را بشورید. اگر با زدن بیحس کننده ی موضعی آلت نعوظ و سفتی خود را از دست می دهد می توانید از نصف قرص سیلدنافیل 50 میلی یک ساعت قبل از رابطه نیز استفاده کنید. از قرص ترامادول هم یک ساعت قبل از رابطه می توان استفاده کرد ولی استفاده از این قرص خطر اعتیاد در آینده را دارد و بهتر است به عنوان آخرین روش و در صورت عدم پاسخ به دیگر روش های درمانی مورد استفاده قرار گیرد.

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر