میکروپنیس در کودکان

در این مقاله مطالعه می کنید:

اندازه طبیعی اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ اگر طول آلت تناسلی کمتر از مقدار تعیین شده باشد، به آن میکروپنیس میگوییم. در این مقاله به بررسی کوچکی اندام تناسلی یا میکروپنیس در کودکان میپردازیم و علائم، روش تشخیص و درمان آن را مطرح می کنیم.


میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس در واقع همان کوچکی آلت تناسلی تعریف می شود.اندازه اندام تناسلی کودکان چقدر است؟ طول طبیعی آلت تناسلی نوزاد پسر بین 2.8 تا 4.2 سانتی متر (1.1 – 1.6 اینچ) و اندازه ی محیط آن معمولا 0.9 تا 1.3 سانتی متر (0.35 تا 0.5 اینچ) است. برای اندازه گیری آلت تناسلی، آن را کشیده و در این شرایط طول آلت را اندازه گیری می کنند. اگر طول آلت تناسلی کمتر از 1.9 سانتی متر (0.75 اینچ) باشد، به آن میکروپنیس می گویند.

میکروپنیس در کودکان

عوامل ایجادکننده میکروپنیس در کودکان

میکروپنیس معمولا به دنبال یک اختلال هورمونی اتفاق می افتد. غیر طبیعی بودن سطح هورمون ها، سبب رشد غیرطبیعی اندام های جنسی می گردد. اختلالاتی مانند مشکلات غده ی هیپوفیز یا هیپوتالاموس می توانند باعث کوچکی آلت تناسلی شوند.

علائم میکروپنیس در کودکان

شایع ترین علامت میکروپنیس، اندازه ی آلت تناسلی کودک در حالت کشیده است اگر کمتر از 1.9 سانتی متر باشد. برخی علائم به شکل شرایط دیگر ظاهر میشوند. برای تشخیص درست این بیماری، حتما به متخصص ارولوژی مراجعه کنید.

تشخیص میکروپنیس در کودکان

پزشک در مورد علائم و تاریخچه ی بیماری کودک از شما سوال خواهد کرد. بهترین راه برای تشخیص، معاینه ی فیزیکی آلت تناسلی کودک شما است که شامل اندازه گیری دقیق آلت تناسلی کودک می باشد. همچنین ممکن است آزمایش خون یا دیگر آزمایش ها برای بررسی اختلالات هورمونی، تجویز شود.

درمان میکروپنیس در کودکان

درمان کوچک بودن اندام تناسلی کودکان، بستگی به علائم، سن و سلامت عمومی کودک دارد. بر این اساس جهت انجام دقیق روند درمان کودک به یکی از دو متخصص زیر می بایست مراجعه نماید:

فوق تخصص اورولوژی

کار این پزشک تمرکز بر مشکلات دستگاه ادراری و تناسلی مردانه در کودکان دارد.

فوق تخصص غدد

کار این متخصص در زمینه مشکلات هورمونی در کودکان است. ممکن است هورمون درمانی برای بعضی از کودکان استفاده شود، که می تواند باعث رشد آلت تناسلی در کودکان شود. در بعضی موارد ممکن است کودک شما حتی نیاز به جراحی داشته باشد. حتما قبل از انتخاب هر نوع درمانی، با پزشکان کودک خود در مورد خطرات، مزایا و عوارض جانبی احتمالی صحبت کنید.

عوارض احتمالی میکروپنیس در کودکان

در برخی موارد، کودک مبتلا به میکروپنیس ممکن است تعداد اسپرم کمی داشته باشد. این موضوع می تواند باعث ناباروری یا کاهش احتمال باروری شود.

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 
تصویر  دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.1/5 - (77 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر آرمان شنبه ۱۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 489 مشاهده پرسش
    با سلام آقای دکتر بنده در دوران نوجوانی یعنی از15 تا 19 سال هر روز خود ارضایی کردم آیا الان احتمال نابارور بودنم است؟اگه هست زیاد یا کم؟در ضمن طول آلت بنده 15 سانت است آیا نرمال است؟و بنده چگونه از نرمال بودن اندازه بیضه خود آگاه شوم؟
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۱۷ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      برای ارزیابی باروری بایستی آزمایش اسپرم انجام دهید
      برای ارزیابی سایز بیضه معاینه یا سونوگرافی کنید
      15 سانتیمتر طبیعی و نرمال است
  • تصویر کاربر نازي چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 183 مشاهده پرسش
    با سلام . شما رو بخدا جواب سؤال منو بديد . من سه سال پيش با ايشرياشي كلي عفونت ادرار شدم . با مصرف دارو بلافاصله خوب شد . يك سال بعد در اثر قرار گرفتن در معرض هواي سرد به مدت زياد دوباره در مجراي ادرام احساس ناراحتي ميكردم . رفتم دكتر آزمايشا سالم بود اما بهم فنازوپيريدين دادند كه به همراه خوردن آب زياد باعث شديدتر شدن سوزش ادرارم شد . الان دو ساله ادرام ميسوزه (اما نه به شدت بار اول ) و همه آزمايشهاي ادرام هم سالم بوده (البته آخريش رو پارسال دادم ) . شما رو بخدا بگيد من چمه . ميترسم به مرور كليه هام رو از دست بدم . الان يه هفته اي ام هست زير چشمهام كمي كبود شده . يعني ممكنه من عفونت ادراري خفيفي داشته باشم كه تو آزمايشا نشون نداده ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری چهارشنبه ۱۴ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      گاهی اوقات در خانم ها التهاب غیر عفونی مثانه پیش می آید که اگرچه باعث آزار و اذیت فرد می شود ولی در کل آسیب جدی به فرد نمی زند و باعث مشکلات کلیوی نمی شود. البته این صحبت بر اساس توضیحات شما مبنی بر نرمال بودن آزمایشات اخیر گفته شد
  • تصویر کاربر hamedalmasian یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 249 مشاهده پرسش
    Ba salam. estemna baese aghim shodan mishavad?Va MIkhastam bebinam darmani ham barayash hast ya na? Mamnon
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری یکشنبه ۱۱ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      خیر استمنا باعث عقیمی نمی شود. راه های زیادی برای ترک وجود دارد که بیشترش روش های رفتاری است لذا با روانشناس مشورت کنید
  • تصویر کاربر فرشاد جمعه ۹ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    من فرشاد پیری 21 ساله از کرمانشاه هستم
    حدودا یک سال پیش ب خاطر لاغری از امپول هایی نظیر سوما و پرپیونات و انانتات داروخانه ای استفاده کردم و بعد از چند ماه علایم واریکوسل مشاهده کردم
    ازمایش اسپرم دادم نرمال بود ولی سرعتشون پایین بود
    حدودا هشت ماه میگذره ک ازمایش ندادم و رنگی اسپرمم ب زردی میکشه
    خواستم علاوه بر راهنمایاتون و یک نوبت برای جراحی ماکروسموپی واریکوسل ببینم میشه بعد عمل هم باز دوره های بدنسازی رو شروع کنم و تاثیرش چطوره ؟؟
    ممنون میشم جامع راهنماییم کنید
    با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      بهتره مجدد آزمایش اسپرم دهید بهتره بعد از عمل بدنسازی را کنار بگذترید
  • تصویر کاربر Aireza جمعه ۹ خرداد ۹۳( 9 سال پیش) تعداد بازدید: 233 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت شما استاد گرامی.
    من 23 ساله و مجرد هستم و طبع خیلی گرمی دارم و این گرمی بصورت ارثی بین مردان خانواده ی ما هستش. همین گرمی طبع باعث بلوغ من در 12 13 سالگی شد و متاسفانه من خیلی تصادفی با مقوله خود ارضایی از سن 14 سالگی شدم و تا حال حاضر هم این مورد ادامه داشته و خودم از این مورد خیلی ناراحتم. با توجه به زمان انزالم در خودارضایی و همچنین رابطه هایی که داشتم حس میکنم که مشکل زود انزالی دارم. بطوریکه در روابط جنسی از زمان دخول، زمان زیادی نمیگذره که ارضا میشم (حدود 15 تا 20 ثانیه). همچنین مشکل دیگه ای که دارم در زمینه نعوظ هستش. مدتیست در هنگام سکس بدون هیچ علتی از حالت نعوط خارج میشم. و یا بدون تحریک لمسی نعوظ ندارم(دیدن هرگونه عکس، فیلم و . . . منجر به نعوظم نمیشه و فقط باید مستقیما تحریک شم). این موارد به شدت روی اعتماد به نفسم تاثیر منفی گذاشته طوری که یه مقدار نسبت به ازدواج و روابط جنسی استرس دارم.. اگه دارو یا توصیه ای دارید واقعا ممنون میشم که در اختیارم بگذارید تا این مشکل رفع بشه.( به عنوان توضیح اضافی: در چند مورد اقدام به مصرف قرص Ericto کردم و این دارو برای نعوظ موثر بود. اما دوست ندارم برای هر با رابطه از قرص و دارو استفاده کنم.. میخوام این مشکل "درمان" بشه) پیشاپیش نهایت تشکر را دارم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۹ خرداد ۹۳( 9 سال پیش)
      سلام
      این مشکلات به خاطر زایده روی و افراط در سکس می باشد و همچنین استنباط اشتباه شما از طبع گرم.
      بهترین توصیه برای شما عدم زیاده روی در فعالیت های جنسی می باشد
درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر