علت وجود لخته خون در ادرار زنان چیست؟

در این مقاله مطالعه می کنید:

ادرار قرمز در زنان نشانه چیست! اگرچه بروز خون در ادرار زنان غالباً علت خطرناکی ندارد، ولی در برخی موارد می تواند زنگ خطری برای وقوع بیماری های جدی در سیستم ادراری باشد. وقتی فردی در ادرار خود خون مشاهده می کند، در اصطلاح پزشکی به آن هماچوری گروس (Gross hematuria) می گویند. این اصطلاح در مقابل هماچوری میکروسکوپیک بکار می رود که در این حالت رنگ ادرار طبیعی است، ولی در آزمایش میکروسکوپیک ادرار، گلبول های قرمز مشاهده می شود.

لخته خون در ادرار زنان

  • اگر شدت خونریزی دستگاه ادراری زیاد باشد، می تواند همراه با دفع لخته خون باشد.
  • اگر رنگ ادرار قرمز روشن باشد، دلالت بر تازه بودن زمان خونریزی است و اگر قهوه ای تیره باشد، بیانگر قدیمی بودن زمان خونریزی است.
  • وجود خون و دفع لخته خون در ادرار زنان می تواند بدون علامت دیگری باشد، یا همراه با سوزش ادرار، تکرر ادرار، عدم دفع کامل ادرار، درد زیر دل و بعضاً با تب و لرز همراه باشد.
  • گاهی اوقات قرمز شدن ادرار می تواند بدلیل مصرف برخی خوراکی ها مثل چغندر(لبو)، میوه هایی که رنگدانه قرمز دارند، برخی داروها، ورزش و برخی غذاها باشد. ولی از آنجایی که افتراق این موارد از وجود خون و لخته خون در ادرار برای افراد همیشه کار ساده ای نیست، لذا توصیه می شود در صورت تغییر رنگ ادرار حتما به پزشک مراجعه کنید.

لخته خون در ادرار زنان نشانه چیست؟

منشاء دیدن لخته خون در ادرار در هر جایی از دستگاه ادراری شامل کلیه ها، مثانه، مجرای ادراری و حالب ها می تواند باشد و از این لحاظ فرقی بین زن و مرد وجود ندارد؛ بجز پروستات که می تواند منشأ خونریزی در مردان نیز باشد.

علت خون در ادرار زنان

گاهی سوال پرسیده می شو که علت خون در ادرار زنان نشانه چیست! در ادامه آنرا توضیح خواهیم داد.

1- عفونت دستگاه ادراری، علت سوزش ادرار همراه با خون

عفونت باکتریایی یا ویروس می تواند از طریق مجرای ادراری و با شیوع کمتر از طریق خون وارد دستگاه ادراری شود. در این موارد علاوه بر ادرار خونی، یک یا چند علامت دیگر هم ممکن است همزمان بروز کنند که عبارتند از:

سوزش ادرار، تکرر ادرار، درد زیردل، درد یک یا هر دو پهلو، عدم دفع کامل ادرار، ادرار بدبو، فوریت در ادرار کردن

2- سنگ کلیه یا سنگ مثانه

سنگ ها غالباً بدون علامت هستند؛ مگر آنکه حرکت کنند و یا باعث انسداد شوند.

3- وارد شدن ضربه به کلیه ها، مثانه یا مجرای ادراری

 هر گونه ضربه به دستگاه ادراری که در اثر تصادف، ورزش، آسیب های حین جنگ، نزاع و سقوط از ارتفاع رخ دهد، می تواند باعث بروز خون و دفع لخته خون در ادرار زنان شود.

4- التهاب بافت کلیه

التهاب لوله های تصفیه کننده خون در کلیه ها می تواند باعث بروز خون در ادار زنان بصورت میکروسکوپیک یا دفع خون واضح در ادرار شود. به این نوع التهاب در اصطلاح پزشکی گلومرولونفریت می گویند. عوامل زیادی می تواند باعث بروز گلومرولونفریت شوند؛ مثل: دیابت، التهاب رگ های کوچک کلیه (واسکولیت)، بیماری های خودایمنی یا اصطلاحا اتوایمیون مثل لوپوس که در آن سیستم ایمنی بدن بر علیه سلول های خودی بافت های مختلف بدن به دفاع بر می خیزد و آن را تخریب می کند.

5- بیماری های ارثی

در این دسته از بیماری ها می توان به کم خونی داسی شکل و سندروم آلپورت اشاره کرد.

کم خونی داسی شکل

6- بدخیمی دستگاه ادراری

در سرطان های دستگاه ادراری یکی از علائم شایع وجود خون در ادرار به صورت میکروسکوپیک و یا دفع لخته خون در ادرار زنان می باشد. گاه این تنها علامت بدخیمی است و فرد از دیگر جهات کاملاً سلامت می باشد.

7- مصرف برخی داروها

برخی داروهایی که ممکن است باعث دفع خون میکروسکوپیک یا دفع لخته خون در ادرار شوند، مثل: پنی سیلین، داروهای ضد انعقادی مثل آسپرین، وارفارین، هپارین، داروهای ضد سرطان مانند سیکلوفسفامید نیز می توانند سبب ایجاد لخته خون در ادرار زنان شوند.

8- سایر موارد وجود لخته خون در ادرار زنان

در موارد نادر، ورزش سنگین هم ممکن است باعث بروز خون در ادرار زنان شود؛ بویژه در افرادی که ورزش دو انجام می دهند.

عوامل مؤثر بر افزایش وجود خون در ادرار زنان

  • مصرف برخی از داروها مثل آسپرین، داروهای ضد انعقاد خون، داروهای ضد التهاب مثل دیکلوفناک سدیم، ایبوبروفن، ناپروکسن، پیروکسیکام و برخی آنتی بیوتیک ها مثل پنی سیلین

آسپرین

  • افرادی که مسافت های طولانی می دوند؛ البته هر فعالیت سنگین دیگری هم ممکن است باعث بروز خونریزی در ادرار زنان شود.
  • افرادی که اخیرا به عفونت مبتلا شده اند؛ چه عفونت دستگاه ادراری و چه عفونت دیگر دستگاه های بدن
  • افراد بالای 50 سال که بروز سرطان می تواند سبب ایجاد خون در ادرار زنان شود.
  • داشتن سابقه خانوادگی وجود خون در ادرار

تشخیص علت ادرار خونی

ارائه شرح حال دقیق و کامل به پزشک، معاینه توسط او و انجام آزمایش کشت و کامل ادرار، عکسبرداری از دستگاه ادراری مثل سونوگرافی، سی تی اسکن (CT scan)، ام آر آی(MRI)، آی وی پی (IVP)، سیتولوژی ادرار در 3 نوبت و در نهایت سیتوسکپی و بعضاً یورتروسکوپی از روش هایی هستند که پزشک متخصص ارولوژی براساس شرایط بیمار و برای تشخیص منشا دفع خون در ادرار به کار می گیرد.

علت وجود لخته خون در ادرار

درمان خون در ادرار زنان چیست؟

درمان خون در ادرار زنان ،بر اساس علت بروز آن، می تواند متفاوت باشد. آنتی بیوتیک برای درمان عفونت، سنگ شکنی و یا جراحی برای خارج کردن سنگ دستگاه ادراری، قطع موقت یا دائمی برخی داروها و درمان بدخیمی های دستگاه ادراری همه از مواردی است که براساس علت ادرار خونی توسط پزشک تجویز می شوند. گاهی اوقات هم نیاز به درمان خاصی نیست. یادتان باشد وجود خون در ادرار زنان حتی بعد از درمان نیاز به پیگیری زیر نظر پزشک معالج دارد.

چه نکاتی را قبل از مراجعه به پزشک بایستی مد نظر داشت؟

  • علائم همراه خون در ادرار را یاد داشت کنید، مثل درد، سوزش ادرار همراه با خون، تکرر ادرار، دفع لخته، دفعات بروز خون در ادرار، آیا خون در ابتدای ادرار، انتهای ادرار است یا اینکه تمام ادرار خونی است؟
  • چه مدت است متوجه خون در ادرار شده اید؟
  • سابقه بیماری های قبلی خود را یاداشت کنید.
  • لیستی از داروهایی که مصرف می کنید به همراه داشته باشید.
  • سابقه ضربه، تصادف، سقوط از ارتفاع، ورزش سنگین قبل از بروز خون در ادرار

هر چه مطالب شما در هنگام مراجعه به پزشک دقیق تر، دسته بندی شده و مرتبط تر باشد، بیشترین بهره را از زمان ویزیت خود نزد پزشک خواهید برد. از داستان پردازی در زمان ویزیت بپرهیزید. بخاطر داشته باشید زمان ویزیت شما محدود است و با حاشیه پردازی نبایستی ذهن پزشک را از اصل موضوع دور نمائید.

در رابطه با دشمن زگیل تناسلی بیشتر بدانید…

 دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص ارولوژی ترمیمی

 دکتر محمد جباری
دکتر محمد جباری

دکتر محمد جباری جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی همچنین فلوشیپ فوق تخصصی ارولوژی ترمیمی فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و عضو هیئت علمی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و عضو انجمن علمی ارولوژی ایران می باشد.

آیا این مطلب مفید بود؟ لطفا به آن امتیاز دهید
3.5/5 - (721 امتیاز)

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 2روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

   برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر شهناز شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 442 مشاهده پرسش
    سلام علیکم جناب آقای دکتر
    بنده خانمی 65 ساله هستم ( ساکن اراک )
    الان حدود یک ماه و نیم هست موقع دفع ادرار خون و لخته خون در ادرار مشاهده میکنم، هیچگونه سوزش ادرار و بد بوی ادرار ندارم .
    به دکترمتخصص مراجعه کردم . کلیه آزمایشات ادرار سه مرحله ای ، سونوگرافی ، سی تی اسکن ، آزمایش مشاهده درون مثانه و لوله حالب و کلیه را انجام دادم ، یک دوره یک ماهه درمان با دارو را نیز انجام دادم . منتهی هر روز درون ادرارم خون و لخته خون میبینم و تغییری نکرده . دکتر معالجم فرمودند در کلیه آزمایشات انجام شده هیچ چیز مشاهده نشده و مشکلی نیست منتهی تکرار مشاهده هرر روز خون نگرانم کرده ، استدعا دارم راهنمایی فرمایید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۲۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      یعنی سیستوسکوپی و یورتروسکوپی هم انجام داده اید؟
      و سی تی اسکن بدون و با ماده حاجب؟ یا سی تی ساده شده اید؟

    2. تصویر کاربر شهناز شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام آقای دکتر - صبح شما بخیر
      به عرض میرسانم:
      1- سیستوسکوپی انجام دادم.
      2- سی تی اسکن با تزریق ماده حاجب انجام دادم .
      3- یورتروسکوپی انجام ندادم.
      4- آزمایش سه مرحله ای گرفتن ادرار سی تولوژی انجام دادم.
      5- دارو های تمراهیل - سیپروفلوکساسین - اوروسینرا 10 میلی گرمی برام تجویز شده و مصرف کردم.
      منتهی مجدداً داخل ادرارم باز خون بوده ( ادرار صبح گاهی بیشترین میزان خون و لخته خون میبینم.)
    3. تصویر کاربر دکتر محمد جباری شنبه ۲۲ خرداد ۰( 2 سال پیش)

      سلام
      ابتدا بهتر است مجدد توسط همکار دیگری سیتوسکوپی و یورتروسکوپی بشوید اگر موردی مشاهده نشد توصیه می کنم MRU انجام دهید و اگر نرمال بود سی تی آنژیوگرافی از کلیه انجام دهید البته اگر اوره و کراتی نین خون تان نرمال هست

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر نگین پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 789 مشاهده پرسش
    با سلام
    بنده خانم ۲۹ ساله هستم،برای بار دوم با فاصله چند روز بعد از دفع ادرار صبحگاهی،احساس دفع نشدن کامل ادرار داشتم،بعد چند دقیقه دوباره دستشویی رفتم که باقی ادرارم با خون روشن همراه بود.گاهی اوقات ادرارم بوی بد میده و همین طور گاهی درد در سمت راست زیر شکمم احساس میکنم.به نظر شما مشکل چیه و چکار باید انجام بدم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      هم میتونه عفونت ادراری باشه و هم سنگ حالب یا مثانه. به نظرم بهتره هم سونوگرافی بدهید از کلیه و مثانه و هم کشت ادرار انجام دهید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد جباری پنجشنبه ۶ آذر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      هم میتونه عفونت ادراری باشه و هم سنگ حالب یا مثانه. به نظرم بهتره هم سونوگرافی بدهید از کلیه و مثانه و هم کشت ادرار انجام دهید.
      آب نیز زیاد بنوشید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر سیران دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 532 مشاهده پرسش
    سلام.دو روزه وقتی عمل ادرار رو انجام میدم درابتداش رنگش مثل خونه امابعدش زرد پررنگ میشه،فقط ابتداش مثل خون هست،بعدادرار هم درد کم مثل دل پیچه بالای مثانه وزیرناف دارم،همراه با سوزش.ممنون میشم راهنمایی کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری دوشنبه ۶ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام

      احتمال داره عفونت ادراری یا التهابی در ابیتدای مجرای ادراری باشد.
      توصیه می کنم آزمایش ادرار بدهید . مایعات زیاد بنوشید و سونوگرافی از کلیه و مثانه انجام دهید

  • تصویر کاربر رضایی جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 533 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید، من از یک ساعت پیش ادرار داشتم دستشویی رفتم مشکلی نداشتم دفه بعد نیم ساعت بعد دوباره ادرار داشتم و یک مقدار سوزش وقتی رفتم دستشویی همراه با خون بود ، مجدد نیم ساعت بعد دوباره به دستشویی رفتم، مشکلی هم نداشتم یکدفعه در ارز نیم ساعت این طوری شدم، لطفا راهنمایی کنید. ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۱۳ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      خون غالبا بدلیل عفونت یا سنگ سیستم ادراری ایجاد می شود با توجه به سوزش همراه بیشتر لت عفنتمطرح هست.اگر هنوز برطرف نشده و علائم همراه دیگری مثل  تکرر و یا درد زیر دل دارید بفرمائید تا راهنمایی کنم در ضمن جنسیت خود را هم بفرمائید

  • تصویر کاربر zohre جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 630 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیرو خسته نباشید
    من از دیشب هم ادرارم خونی هست بعد از ادرار هم خیلی خون میاد هم لخته هم صاف بعد تو ترشحم هم خون هست خیلی هم موقع ادرار خیلی درد دارم ممنون اگر زودتر پاسخ دهید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد جباری جمعه ۶ تیر ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام
      این علائم در درجه اول نشان دهنده عفونت و در درجه دوم می تواند ناشی از سنگ باشد. توصیه می کنم آب زیاد بنوشید و قرص سیپروفلوکساسین 500 هر 12 ساعت و قرص فنازوپیریدین ( این قرص رنگ ادرار را نارنجی می کند) هر 8 ساعت برای یک دوره 5 روز بخورید البته اگر باردار نیستید و بچه شیر نمی دهید. در صورت عدم بهبودی نیاز به مراجعه به پزشک هست

درحال دریافت اطلاعات

از دکتر بپرسید

ویزیت Whatsapp

تماس با مطب

نوبت دهی اینترنتی

پرسش از دکتر